hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Herregud, ikke et føll før jul???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Herregud, ikke et føll før jul???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  00:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
I samtale med ridelæreren til min datter idag har min mistanke om Angels dårlige humør blitt rettet mer mot drektighet enn tidligere. Hun har blitt ekstremt rund i løpet av tiden på ridesenteret! Visstnok er det det aller beste høy de får (pga konkurransehestene...høyet koster over 4,-/kg!), men hun får bare 3 kg for dagen. Hun har begynt å bli innsunket i sidene, og magen er merkbart mer tung (ikke høy-tung som min kjære vallak).

Hun har nå gått gjennom advarende, truende og til og med utført biting. Idag hadde hun sparket! Dog i løse lufta, men ungene ble jo skremt. Fikk etterhvert bekreftet mistanke om at Angel kanskje er mer drektig enn antatt. Hun har gått med hingstene flere ganger...

Herregud sier jeg... Vi skal kjøpe graviditetstest til henne i Sverige så vi får sjekket dette... Hun skal uansett ut av skolen nå, for slik hun har blitt er hun ikke trygg å ha blandt barna, og er det et føll på vei i nær fremtid er det uansett best å få henne hjem. Så får vi plukket av henne glefsing og biting, og skape et roligere miljø rundt henne igjen. Hun fungerer derimot supert på søndagsturer med datteren min på ryggen- lange skritteturer dette altså.

Stakkars lille engelen vår, dette var jo IKKE planlagt i det hele tatt... til våren ja, men ikke nå!!!

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor???

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  00:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehhh - NÅR gikk hun med hingster? "Ordentlige" hingster, eller "ymse"?
Hvor langt er hun i såfall kommet? En vanlig vet. kan ganske raskt fastslå om hun er drektig.
Har hun gått med hingster i Danmark, da? - Og dere hentet henne "ferdig bedekket" i august...
Få for all del greie på hva slags hingster hun kan ha vært bedekket av - en så liten hoppe bør ikke ha vært borti noe særlig større rase enn henne selv.
Ikke for å skremme, men hvis hun bærer på et diiigert foster, bør dette klargjøres så fort som mulig.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  10:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, hun er IKKE bedekket i Danmark denne omgang. Hun har vært i Norge siden -06. Fikk et føll etter en shettishingst i -07. Hun har kun gått sammen med en shettishingst og den kaspiske hingsten. Så det blir ikke noe gigantføll. Ingen av den er godkjente for avl, så det blir en 100% bastard.
*Hentet henne 15/6-08, og sto for hingst i mai/juni. Men ei hoppe kan jo stå for hingst selv om hun allerede er bedekket.
* Gikk sammen med bl.a to hingster hele høsten -07 og vinter 07/08. Dette var kun små hingster! Så jeg er IKKE bekymret for at det er et SVÆRT føll i vente.

Så i teorien kan hun jo allerede være både 9,10 og 11 mnd drektig. Som ridelæreren sa; det er ikke uvanlig at skolehester blir sure, men Angel har ikke blitt brukt så mye som de andre hverken når det gjelder ridekurs. Hun bemerket også at hun var jo så snill og grei den første tiden, men etterhvert som magen har blitt større har hun blitt surere og surere.

Men utfører veterinær slike undersøkelser på så små ponnier? tenker da på "opp i rumpa"-sjekk... Har jo A.C som har hest her, men hun er sykemeldt pga nyrestein og ligger på sykehuset. De andre veterinærene her har for store hender mener JEG. Vil ikke ha sprukket tarm pga en slik undersøkelse.

Hun er ihvertfall ikke myk rundt ved haleomådet, så jeg tviler på at det blir føll innen kortkort tid, men drektige hopper er jo som skapt til å lure oss mennesker da...

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

proscenia

» VIP

Skrevet - 08/10/2008 :  11:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I samtale med ridelæreren til min datter idag har min mistanke om Angels dårlige humør blitt rettet mer mot drektighet enn tidligere. Hun har blitt ekstremt rund i løpet av tiden på ridesenteret! Visstnok er det det aller beste høy de får (pga konkurransehestene...høyet koster over 4,-/kg!), men hun får bare 3 kg for dagen. Hun har begynt å bli innsunket i sidene, og magen er merkbart mer tung (ikke høy-tung som min kjære vallak).

Hun har nå gått gjennom advarende, truende og til og med utført biting. Idag hadde hun sparket! Dog i løse lufta, men ungene ble jo skremt. Fikk etterhvert bekreftet mistanke om at Angel kanskje er mer drektig enn antatt. Hun har gått med hingstene flere ganger...

Herregud sier jeg... Vi skal kjøpe graviditetstest til henne i Sverige så vi får sjekket dette... Hun skal uansett ut av skolen nå, for slik hun har blitt er hun ikke trygg å ha blandt barna, og er det et føll på vei i nær fremtid er det uansett best å få henne hjem. Så får vi plukket av henne glefsing og biting, og skape et roligere miljø rundt henne igjen. Hun fungerer derimot supert på søndagsturer med datteren min på ryggen- lange skritteturer dette altså.

Stakkars lille engelen vår, dette var jo IKKE planlagt i det hele tatt... til våren ja, men ikke nå!!!

Opprinnelig postet av Tinkalis

Litt OT, men får hun bare 3 kg høy for dagen? Det må da være altfor lite uansett hvor høy kvalitet det er på det!!

Edit: Går hun på gress ute da eller?

Redigert av - proscenia den 08/10/2008 13:23:55 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2008 :  18:23:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hvordan du skal sjekke det opp er opp til deg.
Men hvorfor har du latt hoppen gå sammen med så mange hingster??
Hingst og hoppe = føll.
Hester har mange lure måter å samarbeide på.

Det kan være lurt å ta henne ut av rideskolen for å få henne hjem og gi henne et roligere miljø i såfall.
Få konstantert om hun er drektig eller ikke, hvis ikke så må du finne ut hva det er som plager henne, og om hun har fått noe i seg.

En hest burde ikke få så lite som 3 kg, med mindre hun er veldig liten.
En drektig hoppe burde i allefall ikke få kun 3 kilo høy.

Det kan være rideskolen også, men hvis hun er drektig, så kan det være det at hun blir ridd på, gjord, og alt det ståheiet som følger med på en rideskole

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 08/10/2008 :  20:26:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
3kg høy om dagen er ikke for lite til en hest på 1m ...

Dyrlegen går ikke inn og skjekker på så små ponnier. Skulle selv at det skjekka på min shettis men dyrlegen ville ikke fordi de er så små !!!...

Så du må nok ta en urinprøve og sende til dyrlegen eller få tatt en blodprøve...
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2008 :  01:10:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har skrevet tidligere at jeg kjøpte Angel i juni etter at hun da nylig hadde stått for en hingst. Men jeg fikk nettopp vite av selgeren at hun har gått med begge hingstene hennes LENGE før den bedekkingen som var i juni. Og det var jo en detalj hun ikke hadde opplyst noe om! Derfor skrev jeg at hun trolig er mer drektig enn antatt (istedet for et forventet føll i april/mai, kan jeg risikere å få føllet i hende allerede før jul. Og det var hoppa jeg ville ha da jeg kjøpte henne. Kjøpte ho ikke fordi ho er drektig bare for å få et føll.

Og ja, hun skal hjem fortest mulig. Uansett om det er rideskolemiljøet som tærer på henne, et føll eller hva det nå er. Innvollsorm er det ikke, for hun har gått på mange kurer for dette i hele sommer og høst. Dessuten fungerer hun veldig fint under ridetimene, jobber på uten å presser og ser ut til å kose seg, både i ridehallen og ute på turer. Det er kun inne på boksen hun er vrang.

Angel er forresten under en meter høy, så hun skal ikke ha mer før hun evnt er utendørs døgnet rundt og trenger ekstra energi for å holde varmen.

Har idag bestilt urinprøve og blodprøve fra Sverige, så da får jeg de i neste uke. Innerst inne vet jeg at hun er drektig, men vil prøve å finne ut mer presist enn følling mellom nå og våren liksom... så da har jeg fått sjekket alle dager mellom 40 og 300 dager, bare de siste 30 dagene som gjenstår der begge kan vise falskt negativt. Ultralyd er uaktuelt, er det et lite føll inni magen så skal ikke det utsettes for unødig ultralyd.

Jo mer du lærer jo mer må du huske,jo mer du må huske jo mer glemmer du,jo mer du glemmer jo mindre husker du ....så hvorfor??? Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/10/2008 :  03:07:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ulttralyd er da ikke farlig. Og en erfaren veterinær bør kunne høre føll-lyder med et stetoskop. Ja, et øvet øye vil kunne se bevegesler i svangen.
Noe tegn til "melkeganger" på buken? Endring i juret?

Føllet (hvis det er noe) kommer helt sikkert til å bli heeelt nydelig - særlig hvis det er "kasperen" som har vært ute. Men det er enda ikke noe som heter "avl av mini-sportsponni"...

Uten å kunne noe jus om "uventete føll", kan det kanskje tenkes at en uansvarlig tidligere eier kan stilles til et visst ansvar. Det KOSTER tross alt både penger og arbeide å fø opp et føll.

Uansett - vi venter spent på resultatet.....
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2008 :  12:17:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg visste jo om den siste bedekkingen... men kjøpte hoppa likevel, fordi jeg MÅTTE ha henne. I den tro at et føll evnt kom til våren. Det vi ser klinisk på hoppa, og de nye opplysningen, fører til et uventet føll, skjønner?
Å få et vinterføll er nok ingen dans på roser... men uansett er både mor og far hardføre raser, og føllet arver jo de. men blir nok å ønske å ha litt oppvarming i stallen...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/10/2008 :  00:33:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden det blir et føll med mye shettis i seg (sannsynligvis), vil det være godt rustet til kulde. De får bare en utrolig tykk og fluffy føllpels - og kommer til å se ut som noe man kjøper i en leketøysbutikk. - Garantert knusbedårende.

Oppvarming i stallen er ikke så farlig - det er verre med trekk og fuktighet.

Og hvis det kommer oppunder jul, er vel navnet klart: Julie eller Julius.....
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2008 :  11:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gammel Penny-jente som jeg er husker jeg en tegneserie derfra: om en liten moore-ponni som vandret ned fra heiene i juletider, og eieren var en sur grinete mann. Han sendte hoppa vekk, brydde seg ikke. Nabojebta kom over sporene etter hoppa, og fant hoppa død. Ved siden av henne lå det nyfødte føllet, som ble døpt Jul.

Må jo bare bli nostalgisk...

jaska

Skrevet - 14/10/2008 :  23:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fått noe svar på tester enda? Leste et sted at det muligens er en kasper som ar faren? Jeg har ei kasper-hoppe*smil* Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2008 :  23:24:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, ikke engang fått testutstyret. Men nå er A.C snart frisk igjen så hun skal prøve å gå inn i rumpa for å sjekke livmora... Ønsker ikke et føll på denne tiden av året men men, kanskje hun lurer oss alle og bare har blitt feit...og ikke drektig i det hele tatt.

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2008 :  14:57:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått tatt prøver av Angel idag: ohhh yeah! føll i vente! Så da får vi se om AC kan finne ut noe mer "eksakt" termin.. om det er 1,2 eller 3 mnd igjen...

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  04:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se DER ja! - En ny, bitteliten "Atom Vinter" i vente, altså! (Ja, han fikk navnet da også han ble født rett over nyttår, i bitende kulde - og nokså uventet....)
Du får begynne å titte under der bak - begynnende jur osv. Hehh - ganske artig å "snakke føll" på denne tiden av året....
Blir dette en "Shettis-Kasper", tro?
Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2008 :  22:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
På mandag,da datteren min var på ridekurs, så jeg at føllet sparket skikkelig og at magen endret form totalt. Skikkelig sprøtt å se!
Hvis man ser Angel ovenfra nå (det gjør man hele tiden men men) så er hun halvparten så bred som lengden hennes. Det er enda sprøere!
Men gleder meg nå litt da:-) Mange av rideskoleelvene (og foreldre) har spurt om å få komme å se på føllet når den tid er kommet. De har jo blitt glad i Angel og er kjempespente hele gjengen*artig artig*

Det at jeg ikke vil ta ultralyd er av den simple grunn at det ultralydapparatet som er mobilt ikke er "kraftig nok" til å "lyse" gjennom magen- den må opp i rumpa.. og den er for stor for rumpa hennes!!! Så da er alternativet å kjøre henne til en klinikk og utsette henne for det stresset... og da ser "a mor spøkelser overalt".

O'boy blir navnet hvis det er en hingst etter kaspern som blir født..

Fra i morgen kl 17 går Angel av med svangerskapspermisjon!!!

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.