hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Følling på vinteren, i trekfull stall!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Følling på vinteren, i trekfull stall!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

tante_sofie
» VIP

Skrevet - 31/10/2008 :  16:07:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet om en hest som mest sannsynlig er drektig, og vil da følle ca i februar/mars. I Finnmark, og der er det VELDIG mye vinter da, mye vind og iskaldt(15-20 minus).

Stallen er IKKE tett, det snør inn på hestene fordi døra ikke er tett, og i tilegg er det andre steder hvor vinden blåser rett inn i stallen...
Det er minusgrader inne i stallen på den tida føllet vil komme...
Hvordan er det for det føllet å bli født i en sånn "stall"?

Er det store sjanser at dette føllet vil kunne bli syk pga trekken?

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2008 :  17:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, det er vel ikke bare et evt. føll som kan bli sykt i en sånn stall

Hørte om en hoppe som føllet uventet i februar/mars, da eieren ikke visste at hun var drektig gikk hun ute om dagen og fikk føllet sitt ute. Men disse hestene fikk rundballer ute og hoppa hadde lagt seg ned midt i rundballen slik at føllet slapp å bli liggende på snøen da det kom ut Så det gikk helt fint med føllet. Men dette føllet hadde jo en bra stall å bo i fra det øyeblikket det ble oppdaget av eieren.

Ellers overlater jeg til andre å fortelle hvor mye kulde føll tåler men trekk er ikke bra for noen hester. Og dersom det snør inn ser jeg for meg at det kan være fuktig og rått også i stallen?

Johanne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 01/11/2008 :  00:44:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - altså, hester tåler faktisk "real kulde", men trekk i en kald stall er "pyton" for dem - uansett alder og rase. - Ja, altså forskjell på lufting og trekk.
Er det mulig å få isolert denne "føllboksen" på noe vis?
Henge opp gamle, tykke gulvmatter - bruk ståltråd å binde dem fast med - eller noe lignende.
Masse halm på gulvet, selvfølgelig.
Kan døra tettes ved å spikre på oppskårne gummidekk (fra sykler, trillebårer osv.) på innsiden, som gjør at døra tettes når den lukkes? (Se for dere gummilisten på en bildør.)
Prøver meg her bare på litt "brainstorming" - siden man ikke vet hvordan stallen ser ut og er bygget.

Ja, Atom Vinter fikk sitt navn da han - uventet - kom til verden en iskald januardag.
Gå til toppen av siden

tante_sofie
» VIP

Skrevet - 01/11/2008 :  14:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig er det nok å få isolert, men om heste eieren gjør det er en annen sak... (de har ikke råd til å hestene sine engang, men låner penger fra alle for å få fôr og flis).
De "tetter" døra (stort gap mellom karm og dør) med pledd stykker! Som blåser bort.. så tett blir det aldri. Dette er en "stall" satt sammen av 2 brakker, med bokser som bare akkurat er stor nok til hoppa.
Skjøtet mellom de 2 brakkene er heller ikke tett og det kommer snø/vann/trekk inn der.

Og ja! det er meget fuktig og rått i den stallen, drypper fra taket på "varme" dager.
Den ene hesten ( en varmbl. traver) er plaget med hoste på vinteren, uten at eiern har råd til å få en dyrlege til å se på det.
Og de har dermed ikke hatt noen veterinær til å sjekke om hoppa er drektig eller ikke (noe hun mest sannsynligvis er).

Klart hester tåler kulde ;)
Men det jeg lurer på er om dette føllet kan bli sykt av de tilstandene som er der?
Burde man tenke på å kontakte mattilsynet eller?
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2008 :  19:55:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg syns du skal kontakte mattilsynet dersom det er så ille i den stallen. Det går ann å være anonym tror jeg dersom du ikke vil bli innblandet i noe.
Johanne Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/11/2008 :  02:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm - jo, etter beskrivelsen bør nok noen "myndigheter" få et hint eller to.... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.