hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Svette !?!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Svette !?!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariakaogcindy

Skrevet - 15/10/2008 :  19:35:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min skal gå mest mulig ute nå i hele vinter. Hun kommer til å gå med dekken... (Gidder ikke diskutere det her nå) Men hun har alerede begynt å sette pels selv om hun går med dekken, ikke det at det er noe problem. Men hun svetter veldig med den pelsen... Jeg har ikke tid til å vente i 2 timer for å sette henne ut på utegangen igjen... Hva skal jeg gjøre da ? Jeg har vurdert å barbere men jeg er ikke noe for barbering men er det eneste løsningen så må det jo bare gjøres!!...
Hun går jo med dekken er det da farlig og sette henne ut med dekken når hun er svett, eller blir hun syk da ? Når jeg sier dekken om vinteren mener jeg 1 dekken ikke 5 Det er ett 300g dekken med helhals, hvis dette har noe å si ???

Tusen takk for hjelpen

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 15/10/2008 :  19:48:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:) Har ikke så mye peiling på dette. Er i samme situasjon selv... Skjønner ikke hva folk har imot dekken?? Greit det er unaturlig, hesten klarer seg uten ++osvosv. , men det er så mye annet vi gjør for hestene som er unaturlig... Mine hester foretrekker dekkenet. Det er lett å se (ikkeno vits i å spørre hvordan jeg vet det). Kanskje du bare skal barbere den??? sånn dekkenklipp, eller??? enten det eller så kan du kanskje finne et tynnere dekken.... Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/10/2008 :  20:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
den ene hesten min går med dekken full tid på vinteren, og min er faring er at de setter ikke noe mindre pels selvom de har dekken på. Hun har akkurat like mye pels som kaldblodsen min har. Og akkurat like mye pels som i gamle dager når hun gikk uten dekken. ¨

Min andre erfaring er at å sette en hest som er svett på stallen, da tar det mye lenger tid og tørke den enn å slippe den ut i frisk luft. Jeg slipper ut unghoppen min svett på vinteren uten dekken, og jeg slipper ut min voksne hest med dekken, om hun er svett. Lar de aldri stå inne og tørke. synes bare de blir mer svette da også jeg (de står gjerne inne mens den andre trenes. )

Nå har jeg aldri noen gang brukt helhals ...(noen spesiell grunn til at du bruker det ? ) så da vet jeg ikke hvordan tørkeeffekten er på det. Det må du nesten bare prøve. Men sørg iallfall for å ha et dekken av god kvalitet som har god pusteeffekt og tørkeeffekt, så tørker de ganske så kjapt.

Jeg regner med at du mente hun skulle gå med 300 gram vinterdekken med hals til vinteren, og ikke nå ? FOr det er altfor varmt og gå med nå. Min hest med vond rygg trenger det dekkenet kun når det er på det kaldeste på vinteren.

slipp henne ut du, men hold øye med at dekkenet faktisk er bra nok til at hun tørker fort.

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2008 :  23:52:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja dette her med vinterpels og svette hester i kulda er det mange som grubler over. Om hesten har tykk vinterpels, så tørker den faktisk innenfra og ut, slik at selv om hesten virker fuktig så kan den godt være tørr og varm innerst ved huden. Hestepelsen er veldig fin sånn. Mange bruker dekken på utegangs hester og selv synes jeg det er helt greit. Bare pass på at dekkenet ikke blir for vått eller gjennomrått, så det er ofte kjekt å kunne ha et ekstra vinterdekken slik at man får tørket det ene iblandt. Om hesten er veldig svett etter trening og du ønsker å legge på dekkenet med det samme, har jeg lært at et slikt svettedekken (netting/vaffel dekken) er kjekt å legge under ytterdekkenet. På den måten får pelsen luft nok til å tørke samtidig som hesten holdes varm. Men blir vinterdekkenet for rått etter en lengre tid med svett hest, så bør du som sagt få tørket det.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 16/10/2008 :  01:00:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en svett hest skal stå rolig og tørke - altså ikke slippes løs - kan mye løses ved at det legges et godt lag med høy (eller halm) på ryggen til hesten, og så et ulldekken over. Da blir det godt med luft som varmes opp, og høyet/halmen suger opp fuktigheten. Dyret tørker da fort og "naturlig", og man behøver bare børste av høyet - som forøvrig da er blitt litt fuktig OG litt salt - noe mange hester liker - så høyet går ikke til spille.
Dekkenet er da bare å riste for litt høy, og man slipper millioner av hår på innsiden....

Når det gjelder å slippe ut svett hest, har jeg ingen erfaring med dekken, bare at hesten tørker fort og fint uten, særlig hvis den har mulighet til å bevege seg og produsere varme.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 16/10/2008 :  21:05:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar

Summer: Hun står ikke ute med 300g dekken nå ... men hun skal det til vinteren... Nå går hun med et regndekken med flisfôr, det er helhals på det også...
Jeg bruker helhals fordi hun setter mindre pels på halsen da har jeg inntrykk av...

Så jeg burde legge et dekken til under vinterdekkenet når hun er svett, som et ulldekken eller et vaffeldekken ? Har vurdert dette jeg også men var ikke helt sikker...
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 17/10/2008 :  12:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tassen ser veldig komisk ut når han bruker dekken; der dekkenet ligger har han sommerpels (om mulig enda mindre enn det!) og over alt ellers har han DEN teddypelsen. Jeg tror han skal få ha på seg et svettedekken om han er svett, og så setter jeg på thermodekken etter at han har tørket. Om det blir nødvendig..
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 18/10/2008 :  11:23:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg forstått dere rett ? Sette henne ut svett med et ekstra dekken under vinterdekkenet... Waffel eller ulldekken ? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/10/2008 :  11:45:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke satt noe ulldekken eller lignende under et tykt vinterdekken.. det som ble anbefalt over her var vel de gamle nettingdekkenene.

Har du et skikkelig dekken , så tørker hesten.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 18/10/2008 :  17:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, så ikke noe dekken under vinterdekkenet da ? ... Er redd hun skal bli syk Gå til toppen av siden

FatheneDV

» VIP

Skrevet - 19/10/2008 :  22:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke noe problem å slippe en svett hest ut med dekken. Å da regner man jo med at hesten er godt nedskrittet. Da er di som regel tørr i underpelsen, selv om vi ikke kjenner det. Å så lenge det er et godt pustende dekken(alle dekken man får kjøpt nå er pustende) så trenger man ikke noe tynt dekken under. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/10/2008 :  00:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begrepet "å skritte av" en hest lærte jeg på 70-tallet - dvs. at siste delen av en tur eller baneøkt skulle foregå i skritt, så hesten fikk "luftet ut" og svetten ble drevet ut fra kroppen. Skal love vi fikk "kjeft" hvis vi kom tilbake til stallen med en dampende hest..... Da var det bare å sale av og LEIE hesten rolig rundt i minst 10 minutter. Gjett om vi lærte...

"Oppskriften" på enhver tur eller baneøkt var: Oppvarming - bruk/øvelser - skritte av.

Og i "disse gaaamle dager" fantes det ikke dekken i stallen, verken for shettiser, fullblodser, Welsher eller arabere.... Merkelig nok ble ingen syke.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/10/2008 :  11:15:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo flere dekken man pakker på , jo mindre luft blir det mellom lagene, og saktere tørker hesten.

Jeg tror det er mye større sjanse for syk hest om man hiver på for mye klær. En hest som ikke bruker dekken trenger ikke dekken idet hele tatt når dne er svett, den hives ut som den er :)

Ang nedskritting, så er det hester som kommer inn etter en skrittetur vinterstid og er gjennomsvette, så det kan bli et problem uansett hvor lenge man leier hesten :)
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 20/10/2008 :  16:52:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
min er faring er at de setter ikke noe mindre pels selvom de har dekken på

Jeg trudde at dekken erstattet pelsen? Så da må den jo nesten få mindre pels?
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 20/10/2008 :  20:19:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da skal jeg bare sette henne ut som om hun ikke skulle være svett ?? Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 20/10/2008 :  20:30:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå tenkte jeg ikke på om hesten var svett, men sånn generelt.. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.