hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forplan
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forplan
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  04:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shettishoppe 6 år:

Jeg ønsker hjelp til å utarbeide en passende fôrplan til shettishoppa mi. Denne shettishoppa får relativt lite mosjon. La oss si at hun blir ridd to ganger i uka (ikke hardt) grunnet glatte veier, dårlig vær ++. Får heller ikke så mye mosjon i luftegård, da den er ganske liten. Får litt annen mosjon via annen trening også. Dette gjelder i mørketida med det været som er nå. Bilde går an å se på VIP'en

Morgen

Høy: Antall kg
Forslag til annet "tilleggsfôr og mengde:

Middag

Forslag til annet tilleggsfôr og mengde:

Kveld

Forslag til annet tilleggsfôr og mengde:

Gi forslag om dere gidder.

meps
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  12:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Det er vanskelig å sette opp en forplan for en ponni man ikke kjenner, og ikke vet hvor mye mat den allerede får. Hvor mange kg høy får den til dagen pr idag og hvilken kvalitet er det på det?
Ville ikke anbefalt kraftfor til en liten ponni som ikke blir brukt særlig. Multivitamintilskudd og salt er nok i tillegg til høy.
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  17:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er bra kvalitet på høyet. Det lukter friskt og er matt, grønt på farge. Jeg har fått tak i det på FK butikken. La oss si at hun får et halvt høynett tre ganger om dagen. Jeg har ikke noen kg mål på det, bare sånn ca.

Nei jeg er kjempeenig når det gjelder dette med kraftfôret, bare lurte.

May er en ponni som er glad i mat og har ganske lett for å legge på seg.
Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  18:06:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
En god regel er 1-1,5kg høy pr 100kg hest pr dag. Så jeg ville skaffet meg vekt var jeg deg. På Clas Olson så jeg ei fiskevekt til 39kr som fint duger som høyvekt. (Kan sikkert kjøpes billig på andre butikker og)
Husk at overvekt ikke er bra for ponnier/hester (eller andre dyr for den saks skyld), så mindre mat og mer trening er bra.
Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 08/12/2008 :  20:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som sakt litt vanskelig men jeg skal prøve...

Morgen:
1kg høy
bøtte med 20g champion multivitamin til hest i pelletsform og 10g salt hvis hesten ikke har tilgang til saltstein som den egentlig skal...

Lunsj:
0,5kg høy

Kveld:
1kg høy
bøtte med 20g champion multivitamin til hest i pelletsform og 10g salt hvis hesten ikke har tilgang på saltstein som den egentlig skal...

Hvis hesten blir feit av dette ville jeg gitt:
Morgen:
0,5kg høy
0,5kg bygg halm
+ vitaminer som sakt over...

Lunsj:
0,5kg høy
0,5kg bygg halm

kveld:
0,5kg høy
1kg bygg halm
+ vitaminer som sakt over...

Jeg er litt for at hesten hele tiden skal ha litt å tygge på... derfor ville jeg gitt bygg halm som "tygge" for fordi hesten blir ikke tykkere av halm fordi det er næringsfattig... Så det skader ikke å ha fri tilgang på halm
Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  09:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Delvis enig med Mariaogcindy over her. Skal det gis halm, bør det være havrehalm som er lettere å fordøye. Annen halm er tungt fordøyelig og kan skape kolikk. Bygg er i tillegg mer fetende enn havre. Lykke til Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 09/12/2008 :  10:17:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skreiv jeg bygg halm ? Var ikke det jeg mente... Mente havre halm Godt det er noen som følger med Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  19:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar..XD Denne forplanen hørtes veldig fornuftig ut;) man får vel kjøpt multivitamin i pelletsform på vanlige hesateforbutikker som FK? Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  21:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det gjør du Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/12/2008 :  11:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er galskap og tenke tanken 2 og en halv kilo på vinteren til en liten ponni.... greit, har man H1 høy og hesten blir smellfeit, men uten analyse vet man ikke det. Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  15:18:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
så denne "gode gamle regeln" er ikke så bra likevel:S???? Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  15:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har aldri veid may, men har gått ut ifra at hun er ca 200 kg... hva tror dere hun veier?? er det noen formel man kan bruke, kanskje?

om may da er 200 kg, skal hun da ha 2/2,5/3 kg høy for dag?? det kan jo godt hende at hun er 150 kg... da skal hun vel ha 1,5 eller 2 kg høy for dag? det syns jeg sseriøst blir litt lite...

hva veier deres shettiser om dere har en??? det er jo veldig individuelt, da... men
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 10/12/2008 :  16:14:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
HAr du H1 høy, kan du ant ikke fore på mer, men jeg ville prøvd å fått annet høy om jeg hadde det. Men jeg ville aldri foret en sheltand på UNDER tre kilo iallfall, og iallfall ikke en som er så stor at den ligger rundt 200 kilo. 3.5 til 4 kilo høres mye bedre ut i mine ører. Og som nevnt over, bare vitaminer og ikke kraftfor. Hvor mye den får til hvert måltid avhenger av hvor lenge det er mellom hvert måltid. Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  20:36:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Araberen min på ca.360kg får kun 5-6kg høy til dagen. Dette er ikke optimalt, da unghester (hun er 2 år) skal ha ubegrenset tilgang til høy. Desverre har vi kun fått tak i H1 kvalitet der jeg bor, derfor hun får så lite. Hun er tiltross dette veldig bra i hold. Jeg kjøpte vektbånd hos Hööks, da finner du ut sånn ca vekten. Synes også at du burde sendt inn en analyse av høyet du bruker, da blir det mye lettere å vite hvor mye du kan gi ponnien din. Hvis en shetlandsponni veier 200kg, syns jeg ikke det virker for lite med 2-3kg høy til dagen, de er tross alt ikke store hester. Men igjen, alle er individer med forskjellig næringsbehov. Siden din ponni er litt overvektig, ville jeg kuttet litt ned på den mengden du gir nå, prøvd å fått henne litt mer i bevegelse, og sett an holdet etterhvert. Lykke til Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 11/12/2008 :  02:52:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey igjen

jeg vet ikke om may er spesielt stor, da. Hun ligger vel mellom 95 og 100 cm, men er en skikkelig kraftig og kanskje litt tung type (kanskje dere har sett bilde?).

jeg vil gjerne vite hvordan man sender høy til analyse sorry at "uvitende", men jeg har aldri før brydd meg om fôrplan og slikt. Hestene mine har aldri blitt syke av det, men jeg er overbevist om at det er mye bedre å ha faste mål og faste fôringstider. Så jeg vil friske opp detteXD

vet dere. om en araber veier 350 kg, syns jeg det er rart at min shettishoppe veier 200 kg. jeg tipper heller 150 eller 175 kg, men tror jeg bør skaffe meg et sånt veiebånd som du meps snakket om

takk for alle svar
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 11/12/2008 :  10:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
analycen.no.

Gå inn på landbruk og grovfor tror jeg det er, let deg litt fram, så finner du infoen du trenger :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.