hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kraftfor?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Kraftfor?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Synnøve & Maja*

» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  09:35:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei lite fjordingshoppe som er i sånn passe mosjon. Har to skritteturar per veke pluss ein sånn 3 gode lange springeturar. Forma blir betre og betre, men det verkar som ho ikkje har nok energi. Ho får 2 dl med komplett. Ho har våre i trening no i ca 5 veker no, og me er ofte på tur med ein kaldblodstravar og ein fjordingsvallak. Men ho har ikkje nok krefter til å halde fylgje med dei. Er det forma som bør trenast, eller bør eg opp i kraftfor? Og bør ho ha komplett eller havre?

summer

Skrevet - 08/12/2008 :  11:18:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun ikke har nok energi så trenger hun påfyll av det. Jeg antar hun får godt med grovfor og vitamintilskudd ? Da kan du fint øke kompletten litt om du vil det. og hun er i ok hold. Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  12:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

2dl komplett er litt lite for en hest i lett trening. Hvor mange kg høy får hun til dagen, hvilken kvalitet er det på det og hvor mye veier hun?
Gå til toppen av siden

*Synnøve & Maja*

» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  13:09:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ho har saltstein og får vitaminer. Grovforet er så mykje silo ho klarar og stappa i seg om morningen men ho er ikkje så glad i det, så ho et berre nok til ho er mett trur eg, 2 kg høy midt på dagen og 2 kilo høy på kvelden. Det er pappa og besto som gjer mat midt på dagen og dei samkøyrer dårleg, så av og til får ho dobbel porsjon midt på dagen.
Det er god kvalitet på høyet, ifølge onkelen min. Det er heimelaga på garden.

Men ka er best og bruka av havre og komplett?
Gå til toppen av siden

*Synnøve & Maja*

» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  13:11:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ho har saltstein og får vitaminer. Grovforet er så mykje silo ho klarar og stappa i seg om morningen men ho er ikkje så glad i det, så ho et berre nok til ho er mett trur eg, 2 kg høy midt på dagen og 2 kilo høy på kvelden. Det er pappa og besto som gjer mat midt på dagen og dei samkøyrer dårleg, så av og til får ho dobbel porsjon midt på dagen.
Det er god kvalitet på høyet, ifølge onkelen min. Det er heimelaga på garden.

Men ka er best og bruka av havre og komplett?
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/12/2008 :  14:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er nesten umulig og si, i utgangspunktet kommer det an på innholdet i høyet, men det har også mye å si på hesten. De fungerer forskjellig på forskjellig for. Men siden du allerede bruker komplett, kan du jo starte med å øke den til halvlitern, evt litern på sikt, og se hva du får av respons. Og evt hvor mye du må opp i. Føler du at ikke det funker noe særlig , kan du jo prøve å gå over itl havre , og se om det blir litt mer piff av det :) Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  18:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Summer. Har "gravd" litt på felleskjøpet sine sider, de anbefaler 1,5-2kg komplett til dagen til en hest på 350kg i lett trening. Da trenger du ikke gi vitamintilskudd i tillegg. Som Summer sier, øk mengden kraftfor gradvis. P.s Husk å gi henne salt Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/12/2008 :  19:30:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare påpeke at dne mengden de anbefaler er for å få dekket alle behov... vanligvis er det altfor mye kraftfor for en hobbyhest. Noen trenger det men langtfra de fleste. Derfor mindre mengde kraft og heller vitamintilskudd :) Men begynn å øke pent, og følg med på hesten : Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 08/12/2008 :  20:57:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hallo

Jeg ville økt litt på kompletten... gått opp til 0,5L og hvis ikke det hjelper opp til 1L... JEG er ikke så veldig glad i å fôre hester på havre fordi det er så mye stivelse og det er ikke bra for magen!!...

Så hvis ikke det virker med 1L komplett ville jeg bytta til champion energi som fås kjøpt på FK butikken... Det burde gi henne litt futt Du kan gå opp på 1L på dette også...

Lykke til
Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  10:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg summer, jeg gjengav bare hva felleskjøpet anbefaler, men det er selvfølgelig individuelle forskjeller på hva hobbyhester trenger av kraftfor.

Når det gjelder svaret til mariaogcindy, begynner jeg og stusse litt...
Det er sant at havre inneholder mye stivelse og at mange hester reagerer på dette. Men visste du at Champion Komplett allerede inneholder havre? Champion Energi gir ikke spesielt mer energi alene, dette foret er laget for å gi bygg eller havre i tillegg. Det er her energien kommer inn i bildet.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 09/12/2008 :  10:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, ja, det er vel førti prosent eller noe sånt med havre i kompletten ? og ant endel bygg ? (Husker ikke helt, bruker ikke komplett selv ) Je har gått tilbake til havre nå, etter å ha foret på gull en stund, og er nå ferdig med oppdrett på den andre. Jeg liker veldig godt å fore på havre, om hesten tåler det, for havre er rask energi, og veldig enkel og regulere opp og ned på iallfall min hest. Men mange blir sprø av havre, og man må jo ofte fore med kalk ol ved siden av for kalsium fosfor balansen, så komplett er mye enklere sånn sett. Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  11:14:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker ikke prosent andelen av havre i komplett selv, men er enig i det du skriver summer
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.