hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva er hva??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva er hva??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MJ123

Skrevet - 14/12/2008 :  23:47:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi er flere stykker som har pratet om dette ikveld og ble egentlig ikke helt sikre: Hva er forskjell på silo, surfor, grasball, silage?? Noen som kan svare på det?

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2008 :  14:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ikke rart en blir forvirra, for folk bruker nok forskjellige uttrykk etter hvor i landet man er.
Silo og surfor vil jeg tro er det samme. Disse kommer i store hvite baller er mer eller mindre brunt og lukter sterkt. Og er gjerne våt og tung. Dette er gjerne slått ridlig på året, tilsatt maursyre og er veldig sterke. Disse kan bli for sterke for hest.

Silage eller Ensilasje som det også blir kalt er et mer hestevennlig for, disse pakkes også i både små og store hvite rundballer og kommer også i støre hvite firkantballer. Disse blir slått litt senere utpå sommeren, og er ikke like sterke som silo. Man vil se at dette ser mer ut som høy og er mye tørrere enn siloen. Ensilasjen er tilsatt ensileringsmiddel.

Når det gjelder grasball, så tror jeg i grunn denne kan bli brukt på begge, så her ville jeg nok bare spurt hva ballen er tilsatt. For det høres veldig ut som gress pakket i ball, og det er jo allt sammen enten det er silo, ensilaje eller høy. Allt har jo vært gress. Så dette begrepet er nok forskjellig fra person til person.

Prøvd å forklare ting ut i fra det jeg vet, men fullt mulig det ikke er 100% rett og/eller at noen har noe mer å føye til. :)

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.