hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min kaldsvetter... ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hesten min kaldsvetter... ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

troypija

» VIP

Skrevet - 08/12/2008 :  18:51:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei unghoppe på 4år som er blanding mellom fjording og kaldblods. Hun har i det siste begynt å kaldsvette, spesielt på natta virker det som siden hun er svett nesten hver morgen. Hun er kun svett framme på bogen og bak/mellom frambeina. Det er heller ikke hver morgen at hun har kaldsvettet.

De siste fire dagene har hun også begynt å puste hurtig bare ved små anstrengelser slik som en leietur opp til ridehallen (ca. 1km?). Om jeg prøver å trene henne så er hun veldig motvillig, og det er helt klart at noe ikke er slik det skal være.

Jeg har spurt minst 5 forskjellige dyrleger om dette med kaldsvettinga, men ingen har hatt noen god forklaring å komme med. Jeg har også tatt en blodprøve for å se om hun har reagert på en antibiotikakur hun har fått, men den ga ikke noe utslag. Det kom derimot fram at hun hadde litt lite av rødeblodceller.. mn ikke så mye at de skulle gjøre noe. "Jeg kunne prøve å skaffe et kosttilskudd som innholdt B.vitamin og jern, bare for sikkerhet skyld".

Om det er noen som har noen gode forslag hva det kan være, eller hva jeg evt. kan gjøre så taes det i mot med stooor takk!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  01:57:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm - er det varmt og fuktig i stallen?
Har hun vinterpels?
Har du tatt temp'en? Hun kan ha feber.
Kan det være noe som gjør henne urolig i stallen om natten? Hva med andre hester?
Har hun nok høy å gnaske på gjennom natten?
- Kom bare på disse tingene å sjekke i farta.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2008 :  04:45:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva får hun av kraftfor, hva er næringsinnhold i grovfor?
Krysslammelse? Står hun mye på boks, frosset ute? Bare slenger ut noen tanker...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  10:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mangel på røde blodlegemer? Det har min hest også, og hun er infisert av blodmark (Strongylus). Dette er noen små jævler som går inn i blodbanen til hesten, kommer tilbake i tarmen igjen og suger blod og legger egg. Symptomer er: Diare, feber, dehydrering, kolikk, anemi, dårlig apetitt og sikkert flere jeg ikke kommer på nå. De trenger ikke å få alle symptomene, min hest har "kun" diare,dehydrering og anemi. Ville sendt inn avføringsprøve var jeg deg, hvis du ikke har gjort det allerede.
Lykke til
Gå til toppen av siden

meps
» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  10:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glemte å nevne at hestene blir slakke og mister energi i tillegg. Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  16:17:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har normal avføring, og har ikke hatt noe feber fram til nå.
Hun har fjordingvinterpels, bare for å beskrive hvor tjukk den er.
Men hun stod i samme stall i fjord med samme mengde pels, og da var det ikke noe problem.

Stallen er ganske åpen så det er et kjørlig inneklima, og heller ikke fuktig.

Når det gjelder fôring så blir hun fôret kl. 21-00. og får 3kg høy. På morgenen få hun fôr kl. 6.30. (3kg høy). Hun er rolig i boksen og har utgang i paddock hele dagen.

Kan vel bare skrive fôrplan hennes her for sikkerhetsskyld, kan jo være fôringen som er problemet.
Morgen: Middag: Kvelds:
3kg høy og 6dl Komplett -3kg høy -3kg 6dl komplett
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2008 :  19:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm... skulle ikke være noe galt der i alle fall.
Tenkte bare krysslammelse siden jeg akkurat har vært borti en annen ung kaldblodshoppe som hadde det og samme symptom som din.

Hvorfor fikk hun antibiotika? Kan det være noe der, som henger igjen?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 09/12/2008 :  21:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fukt i taket som varmes opp og drypper ned på hesten?
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  04:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det KAN være at hun har FOR god pels - i forhold til stallmiljøet.
Hvordan er hun etter innslipp - tørr og god?
Få en vet. til å sjekke blodverdier - og om det kan være parasitter eller sykdom.
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  10:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kyrsslammelse vil vel ikke føre til hurtig pust eller ugjevn innånding ved anstrengelse?

Grunnen til at hun fikk Antibiotika/pencelin var i forbindelse med lymfangitt i venstre frambein. Hun fikk to dobbel dose to dager på rad, og jeg leide på henne i tillegg til at jeg masserte foten. Hevelsen gikk ned, og alt var i orden igjen i følge dyrlegen. (Ikke det at han har særlig videre peiling på hest).

Stallmiljøet er som sagt fint, og det er ikke fukt i stallen. Det er sjelden at hun har kaldsvettet ute, men det har skjedd et par ganger. Har selv også spekulert litt på pelsen.. mn jeg har kommet fram til at det ikke skulle være noe problem i år, siden det ikke gjorde noen forskjell i fjord. Og det forklarer ikke pustingen siden hun på tidligere på året ikke hadde noe problem med treningen og fortsatt samme pelsemengde.

Fikk et forslag om at kanskje kunne det være noe slags stoffskifte siden hun er ung, og hun er hoppe.. mn jeg skjønner fortsatt ikke at disse symptomene skulle kunne til si noe slikt.

Takk for alle råd og forslag;) Det hjelper alltid med forslag, selv om det nødvendigvis ikke er forklaringen på problemet
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  10:34:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Krysslammelse vil vel ikke føre til hurtig pust eller ugjevn innånding ved anstrengelse?

Grunnen til at hun fikk Antibiotika/pencelin var i forbindelse med lymfangitt i venstre frambein. Hun fikk to dobbel dose to dager på rad, og jeg leide på henne i tillegg til at jeg masserte foten. Hevelsen gikk ned, og alt var i orden igjen i følge dyrlegen. (Ikke det at han har særlig videre peiling på hest).

Stallmiljøet er som sagt fint, og det er ikke fukt i stallen. Det er sjelden at hun har kaldsvettet ute, men det har skjedd et par ganger. Har selv også spekulert litt på pelsen.. mn jeg har kommet fram til at det ikke skulle være noe problem i år, siden det ikke gjorde noen forskjell i fjord. Og det forklarer ikke pustingen siden hun på tidligere på året ikke hadde noe problem med treningen og fortsatt samme pelsemengde.

Fikk et forslag om at kanskje kunne det være noe slags stoffskifte siden hun er ung, og hun er hoppe.. mn jeg skjønner fortsatt ikke at disse symptomene skulle kunne til si noe slikt.

Takk for alle råd og forslag;) Det hjelper alltid med forslag, selv om det nødvendigvis ikke er forklaringen på problemet
Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  15:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm. min vesle sshettisvalakk på et år, har kaldsvettet (altså svettet uten at han har anstrengt seg) i krysset (er det ikke det overgangen mellom lår og buk kalles??)... ellers er han helt fin. jeg tror at det har med den tykke pelsen å gjøre. pluss at det kan være ganske fuktig der når de er kommet våte inn og det damper av pelsen deres...

etter symptomene til hoppa di å dømme, KAN hun jo ha krysslammelse. det rare er at de samme symptomene stemmer til mangemange andre sykdommer ogsåXD
Gå til toppen av siden

Tassen4Ever

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  18:38:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTassen4Ever  Send %s1% en ICQ meldingTassen4Ever  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTassen4Ever  Svar med kopi av melding
Tassen var slik som du beskriver i to dager, og da ringte jeg vet'en. Det viste seg at det var forstadiet til kolikk.. Han hadde ikke feber, men var bare kjempesliten av alt mulig og svettet som en gris..
Elsker deg, Tassen<3 Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  22:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har slik som jeg skrev tidligere vert slik over 5-6uker nå, mn det er først den siste uka at pustingen har blitt slik.

Synes dette virker rart, men passer dette med pustingen inn som symptom på krysslammelse?
Gå til toppen av siden

troypija

» VIP

Skrevet - 10/12/2008 :  22:40:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun har slik som jeg skrev tidligere vert slik over 5-6uker nå, mn det er først den siste uka at pustingen har blitt slik.

Synes dette virker rart, men passer dette med pustingen inn som symptom på krysslammelse?
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 11/12/2008 :  15:09:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av troypija

Det kan ihvertfall ikke utelukkes pga pustingen. Evt pustingen kan være et smertesymptom, rett og slett. Noe svettingen også kan, forsåvidt. (Bare å forestille seg å selv ha magesmerter f.eks, jeg kan ihvertfall både kaldsvette og puste unormalt av det...) Noe selvfølgelig motvillighet til trening OGSÅ kan være.

Bare slenger ut idéer her, jeg og, da, det skal sies... Kom ikke AKKURAT nærmere en løsning, da, men...
Hvis hesten din har vært slik så lenge, så ville jeg absolutt ha fått en veterinær til å sjekke den GRUNDIG, ta prøver og i det hele tatt... For som du selv sier: noe er det jo som ikke er som det skal...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.