hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmebandasjer ved spatt..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Varmebandasjer ved spatt..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 21/12/2008 :  15:43:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Hei!
Nordlandshesten min fikk spatt høsten 2007, men har kommet seg ganske bra - vi rir LB dressur nå.
Av ekspeditrisa i hesteutstyrsbutikken ble jeg anbefalt å bruke bandasjer på hu, for å gjøre henne best mulig og forebygge mer skader. Stallbandasjene jeg bruker er i fleece, og jeg legger ullplater under (varmebandasje). Det funker jo selvfølgelig fint for å varme pipa, men har det noen effekt på HASENE?? Synes egentlig det høres litt rart ut, men veit ikke jeg..
Vil kjøpe BOT hasevarmere, men det har jeg ikke råd til nå.
Håper noen kan hjelpe meg..

Hester gir oss de vingene vi mangler
Redigert av - Silje_Rosa den 21/12/2008 20:24:19

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 23/12/2008 :  20:25:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Spør igjen:
Kan noen være så snill å svare? :D

Hester gir oss de vingene vi mangler Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Skrevet - 25/12/2008 :  10:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke helt sikker... MEN jeg tenker at dette er unødvendig, det hjelper vel ikke hasen når du bandasjerer pipa !?!... Det blir jo nesten som at hesten har et sår på hasen men vi bandasjerer pipa

Men jeg har ikke noe fasit svar på dette...

Kan henne det er sånn at det øker blodsirkulasjonen i hele beinet og at det hjelper for spatten også. MEN jeg tviler på det egentlig
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/12/2008 :  01:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet sannelig ikke hva jeg skal svare - men min nå 25-årige nl-hest fikk "konstatert spatt" for ca. 6 år siden - av noen som vurderte å kjøpe henne, men som da ville ha henne gratis, siden "spatt" var konstatert.... Men hun var verken halt eller stiv. Ikke var hun varm eller øm heller, så jeg "gjorde ikkeno'". - Og "kjøperne" fikk henne IKKE gratis....
Har siden selvfølgelig sjekket henne jevnlig for om hun er øm eller stiv, men enten har "spatten" forsvunnet (på mystisk vis) eller så har den "stabilisert seg", så hun ikke har noe vondt.
At hun har hoppet 60 - 70 cm (for 2 år siden) og nå nylig stilte i 40 cm sprang uten problemer, gikk LB dressur og vant en Gymkhana på vårt lille ridestevne, tyder vel på at "spatten" ikke er et problem, men at vi heller tar hensyn til hennes "voksne" alder.
Hun har aldri hatt en bandasje på seg, men ved puss og stell kjenner vi nøye etter om hun ømmer eller ikke lar oss løfte beina høyt - som en "amatør-stretching-behandling".
Jeg har også massert muskler og ledd lett. Man merker FORT hvis en hest er øm eller har nedsatt bevegelighet - som kan skyldes "spatt" eller bare "normal aldring".
Kanskje er det underlaget i stallen eller forholdene ute på beitet/luftegården, som har gitt hesten "problemer"?
Min gamle hest står på en god og tykk talle, som avgir varme og er behagelig å stå på, og hun har knapt vært halt en dag.
Men selvfølgelig - det er forskjell fra hest til hest.
Gå til toppen av siden

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 26/12/2008 :  19:26:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Mariaogcindy:
Ja jeg er sandelig ikke sikker jeg :p Jeg tenker det første "avsnittet" du skreiv, men tenker også det siste "avsnittet".
For det å BANDASJERE hasen/kneet synes jeg kun bør gjøres hvis det er veldig nødvendig, ikke bare for å varme liksom :) Er nok litt vanskelig å få en ull/fleecebandasje til å sitte der, hehe Men tenker fortsatt på de BOT hasevarmerne da
Men takk for svar!

T. Boysen:
Ja, skjønner med Sunniva :)
Men det er nok neppe underlaget som har lagd problemer for Rosa. Den forrige eieren hennes kjørte henne med tunge lass i skauen da hun var 2 (!) år, vi tror nok det er det som har gjort utslag. Rosa har alltid vært stiv bak og jeg synes det har vært litt rart at det ikke ble så mye bedre.. Så vi tror rett og slett at spatten er noe som har bygd seg opp fra hun var ung.
Faktisk går Rosa bedre dressur nå enn hun gjørde før hun fikk spatt! :)
Takk for svar!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/12/2008 :  02:49:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjekket ryggen?? Mange hester kan ha symptomer på halthet og stivhet i beina - men så er det ryggen som er problemet.
Kanskje skogsjobben som ung har gitt henne en låsning eller to i ryggen?
Har du prøvd å trykke henne langs ryggraden og sett om hun ømmer?
Gå til toppen av siden

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 27/12/2008 :  20:50:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Jeg vet at hun ikke har vært helt bra i ryggen og har vært/er noe svak i ryggen. På utstillinger har det stått at hun har en noe dårlig muskelsatt rygg. Har fått trent henne mye opp siden den forrige eieren for 4 år siden; da var hun en hest som bare "stod der".

Vi har ikke sjekket ryggen hennes ordentlig med veterinær, men vi skal få en hestefysioterapeut til å se på henne så fort som mulig. FOR, jeg har fått et problem med henne: hun er, SPESIELT i galopp, stiv og rar på venstre hånd. Det er bokstavelig talt ikke mulig å få henne til å stille seg riktig på venstrehånds galoppvolte, og hun vegrer seg for å galoppere på venstrehånds volte. Jeg kjenner at hun har vondt, og det er jo så mange muligheter for hva det kan være.. Jeg tenker låsninger, men veit ikke jeg.. Har prøvd å kjenne over hele kroppen hennes, og ja, hun blir sur hvis jeg trykker hardt ved ryggraden.

Har et STORT problem til, nemlig salen. Den passer ikke lenger; den er alt for bred i bommen og sklir frem på skulderbladene hennes. Har prøvd med diverse underlag og dill dall, men Har ikke sjangs til å få råd til ny før konfirmasjon til våren.. Så egentlig skal jeg vedde på at det er SALEN som lager problemer for henne nå..

Når det gjelder spatten så er det helt sikkert at det er det hun har hatt, dyrlegen har konstatert det, og jeg har sett røntgenbildene selv

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/12/2008 :  01:37:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som det kan være noe med ryggen, ja. Og en sal som ikke passer, gjør ikke saken bedre. - Har du prøvd noe bomløst? En del saler som er "laget til islendere" passer også våre hester (hehh - de er jo slektninger...)
Jeg selv kan ikke ri med sal pga. funksjonshemming, og bruker da et sånt fiberpelsteppe som jeg fester med en rundgjort. Sitter da ganske trygt, men bruker også en halsring, i tilfelle jeg må holde meg fast, og da er ikke tøylene det ideelle, liksom. - Noe å prøve en stund, for å se om det blir bedre med ryggen hennes.
Anbefaler at du får noen til å sjekke ryggen hennes.
Har du tatt bøyeprøver på henne i det siste?
Ja, jeg tviler ikke på dette med spatten, men det er et spørsmål hvor mye hun er plaget/hemmet av dette nå.
For en del år siden kjøpte "en stolt hestejente" en hest som hun skrøt fælt av: "Tenk, han er bare 3 år og ferdig innridd spranghest!" - Kan love at denne hesten også ble kjøpt "med ferdig utviklet spatt".... Istedet for å spare den unge hesten, ble han ridd hardt og mye - også i sprang, og - dessverre - han ble ikke gammel.

Har du prøvd å tømmekjøre henne? Da kan du se om hun er skeiv, om hvor store/små vendinger du kan ta før hun reagerer med motstand mot bevegelsen osv. Da får hun - og du - trening, uten at belastningen på ryggen hennes blir stor.
Gå til toppen av siden

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 28/12/2008 :  03:03:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Ja er nok stygt redd for at det er noe med ryggen, helt rett det du sier om salen og alt! Har ikke prøvd bomløs nei, eller det vil si, jeg har prøvd en i 5 minutter, men den funka ikke i det hele tatt. Den salen hun har nå er en allroundsal jeg kjøpte i 2005. Da satt den fint, men det gjør den altså ikke nå. Rosa skal få seg en dressursal - etter konfirmasjonen!
Har en link til noen jeg har sett på:
http://www.saltilpasseren.no/index.php?id=50
(ideal suzannah, ideal roella & globus clic)

Jepp, hun er fin å ri bareback, så kan jo prøve det som du sa :)

Vi har bøyd henne opp et par ganger etter i vår, men ikke akkurat nå. Vi skal det igjen nå straks.
Sist gang hun ble bøyd opp (i sommer) slo det ut under en halv grad på det ene beinet. Dyrlegen sa at jeg skulle ri i vei, og galoppere mye for å myke henne opp. Ikke være redd for å "presse" henne litt liksom.
Men altså, jeg føler ikke at jeg har presset henne til noe hun har hatt vondt for å gjøre. Det vil jeg jo ikke! Jeg har ikke ridd sprang med henne etter spatten, bare noen få små trær i skogen + en bomtime i sommer. Så jeg tror ikke jeg presser for mye på henne.

Har tømmekjørt henne ja, men ikke akkurat nå i det siste. Det er jo fin trening uansett ryggproblemer eller ikke :)
Jeg får høre med denna fysioterapeuten hva hun finner ut av! Det kan nok bli mye rart det, tenker jeg

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 28/12/2008 :  03:07:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Hehe, det her blei jo et helt annet emne enn bandasjer til slutt =D Greit nok det da ;p

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/12/2008 :  01:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men dette ble ganske "nyttig", ikke sant?
Jeg er sååå bortskjemt, med en nl-hest som ikke har vært sjuk en dag i sitt 25-årige liv - bortsett fra spatt-diagnosen, da, som ikke har plaget henne nevneverdig de siste 6 - 7 år siden den ble stilt.
Det er bare to år siden en nyansatt og uerfaren stallkar ble helt "satt ut" - da gamla hoppet over gjerdet til luftegården, og han fryktet at også alle de andre hestene ville gjøre det samme - mens "gammelbonden" tok det heeelt med ro: "Hu ja, hu har hue, og hopper over alt hu VIL hoppe over..." - Da jeg kom opp i stallen etter dette "stuntet", hadde hun et lystig og lurt glimt i øyet - som ble belønnet med opptil flere gulrøtter.....

Ikke for å gi noen "moral", men det å "kjenne sin hest" er noe av det mest verdifulle man kan oppnå - OG det er også verdifullt hvis hesten forsøker å "si deg noe" om at det er noe som ikke stemmer. - Hvis man har et slikt samarbeide, vil dere sikkert finne ut av ting og tang.
Gå til toppen av siden

Silje_Rosa

Norway

Skrevet - 30/12/2008 :  21:11:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje_Rosa  Svar med kopi av melding
Jo, helt riktig at det er nyttig, det her!
Ihvertfall så bare "VET" jeg at det er noe galt når jeg kjenner hvordan hun er i den venstrehånds galoppen. Jeg VET at hun ikke gjør det for å tulle eller bare er litt stiv og vil slippe unna, Rosa er en dønn ærlig hest.
Håper det kan bli greit å få henne i form igjen, for både jeg og veterinæren er veldig fornøyd med hvordan det har gått med spatten. Så SPATTEN skulle vel ikke være det store problemet akkurat nå :)
Men så ver det dette andre, da.. !

Forresten har jeg starta på "bareback prosjektet" ;)

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.