hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rundballer til hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Rundballer til hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kadjapia

Skrevet - 08/02/2009 :  12:20:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at man ikke burde gi hester så mye silo pga løs mage.
Og noen sier at di bruker både silo og høy.
Er det noen som vet noe om dette og hvor mye silo en hest kan evnt få?
Tar eksepler i shettis og fjording "hvor mye hver enkelt kan få".

Håper på svar

mariakaogcindy

Skrevet - 09/02/2009 :  19:02:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Silo kan gis til hest helt fint uten høy. MEN er det gress fra en silo eller der det gress fra en rundball du mener ? Mine hester får kunn rundball men den er tørr og ta er det ikke noe fare med. Men får hesten løs avføring ville jeg gitt høy ved siden... Du må nesten bare prøve deg fram til hvor mye rundball / silo dine hester tåler uten høy. Mine går helt fint på kunn rundball så lenge den ikke er så våt, men hvis den er litt våt gir jeg dem halm ved siden av så spiser de det se trenger av halm for og tørke opp i tarmen Så du må nesten bare prøve deg fram litt Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 09/02/2009 :  23:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også hørt det du sier om at silo ikke er bra for magen. Silo med syre som man gir til f.eks sau, vil jeg ikke anbefale, da det nok vil bli for sterkt for hestemagen, iallefall over tid. Silo er det jeg betrakter som det samme som våt rundballe. Jeg tror ikke det er det aller aller beste å gi hesten, men jeg har gitt mine det og det har gått fint. Det eneste er at da min shettisgutt var liten og spiste våt rundball/silo, fikk han løs mage... Men ellers tror jeg det går helt fint, å skulle magen bli løs, er det jo bare å gi litt halm evt. høy ved siden av som mariacindy sierXD Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 11/02/2009 :  15:55:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Silo" eller grovfòr er det beste fòret du kan gi hesten. Jeg kjøper rundballer som er presset på 1 slott, og derfor veldig tørre og fine. Det er ikke bra om det er for vått, da enkelte hester ikke tåler det like bra. Silo som ikke er "ballet", men som ligger i silotanker er hovedsakelig til kyr og sauer som har en mye mer hardfør mage. Får du tak i en rundballe som er så tørr som mulig er det absolutt til å anbefale! Hesten min er ikke noe videre glad i høy etter at jeg begynte med rundballe.

En liten ting til.. Rundballer er mye rimeligere enn høy, og du sparer derfor penger i samme sleng!;-)

Lykke til!

Trine
Gå til toppen av siden

Bonnie

Skrevet - 11/02/2009 :  15:55:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Silo" eller grovfòr er det beste fòret du kan gi hesten. Jeg kjøper rundballer som er presset på 1 slott, og derfor veldig tørre og fine. Det er ikke bra om det er for vått, da enkelte hester ikke tåler det like bra. Silo som ikke er "ballet", men som ligger i silotanker er hovedsakelig til kyr og sauer som har en mye mer hardfør mage. Får du tak i en rundballe som er så tørr som mulig er det absolutt til å anbefale! Hesten min er ikke noe videre glad i høy etter at jeg begynte med rundballe.

En liten ting til.. Rundballer er mye rimeligere enn høy, og du sparer derfor penger i samme sleng!;-)

Lykke til!

Trine
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/02/2009 :  18:22:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja... men du må jo også øke kg-mengden, så det blir jo ikke sååå mye billigere.
Og om du bare gir rundball/silo, så anbefales det å gi E-vitamin i tillegg.

Unghesten min går på utegang med fri tilgang på rundball, voksne hesten står på stall med 2 måltider høy og et med rundball.

Gå til toppen av siden

MariellBrandser

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2009 :  20:26:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Våre hester står på rundballe hele døgnet :)
Det gjør nesten alle hestene jeg kjenner i området! Å det går helt fint. ^^D

Mariell Brandser Ü Gå til toppen av siden

kadjapia

Skrevet - 13/02/2009 :  23:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei:) Tusen takk for all hjelp Gå til toppen av siden

kadjapia

Skrevet - 13/02/2009 :  23:38:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei:) Tusen takk for all hjelp Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.