hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Delta
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Delta
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

strawberry

Skrevet - 27/03/2009 :  14:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et phelham bitt kan rides med 2 tøyler, eller 1 med et delta.
Jeg har hørt at uten delta, er det en mild og en sterk.
Så hørte jeg da også at med delta var tøylen sterk.

Har sett litt på vinklingene på selve bittet med de forskjellige alternativene, og jeg er ikke helt sikker på at det jeg har hørt stemmer.

Er det noen som vet dette??

summer

Skrevet - 28/03/2009 :  12:37:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pelham skal i mine øyne alltid brukes med to tøyler, og aldri med delta. Hensikten med bittet forsviner med delta og du får veldig uklare signaler.

Med to tøyler har man hovedkontanten på trinsedelen av bittet, og løsere tøyle på stangdelen av bittet. trinsedelen virker jo som en trinse, sideveis, og er hoveddelen av bittet, mens stangen virker inn om man bruker den. Stang virker opp ned og har en sterkere effekt enn trinsen.

dessverre rir mange pelham fordi de trenger noe sterkere, men tenker ikke over at de sitter og bruker begge tøylene uten å vite hva de bruker det til.

Med delta har du ingen kontroll på hva som faktisk virker inn, av trinse og stang, og det er virkelig fyfyfy i mine øyne...
Gå til toppen av siden

strawberry

Skrevet - 31/03/2009 :  17:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm, ja jeg mente også at et phelham burde rides med 2 tøyler.
Kunne ikke helt få meg til å forstå det med delta.
Tok en titt på det, og vinklingen med 2 tøyler, og med 1 tøyle på delta.
Syntes både trinse og stang effekten ble noe difus, og at stang effekten med 1 tøyle knyttet til stangfestet, hadde man fått en bedre stang effekt.
Så jeg kom til den sluttning at jeg ville ride det på 2 tøyler.
Men......., da ble jeg nærmest sett på som en dyremishandler fordi jeg ikke brukte delta. Det er ikke gøy å bli sett på som en nærmest dyremishandler.
Jeg har tidligere på middels hester ridd mye med kandar, og instruktørene syntes jeg både er mild på henda, samt kontrolerer bra å ri riktig med to sett tøyler i hånden.
Så for meg var det naturlig å ri med 2 tøyler, men fikk da mange negative reaksjoner fra folk på det, siden jeg ikke brukte delta.
Må si at jeg ble temmelig forvirret.
Mange har ikke så mye kunnskap om bitt har jeg skjønt, samt at deres meninger er det riktige.
Syntes dette er slitsomt!!!
Godt å høre at du har litt peil, summer.

Men er det flere der ute som har vektige forklaringer på hvordan et phelham bitt bør rides?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.57 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.