hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skylapper ???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Skylapper ???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/03/2009 :  23:07:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hoppa vår er veldig fin og trygg å kjøre med på helt vanlig hodelag. Derimot blir hun veldig skvetten om man bruker kjørehodelag med skylapper på henne. Det er nesten så hun ikke helt tørr å gå, når hun får på disse skylappene. Hvordan kan jeg venne henne til dette? Skylapper har jo til hensikt å ha motsatt effekt, og ikke å gjøre hesten mer urolig. Noen som har lignende erfaring med dette?
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/03/2009 :  01:29:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke erfaring med skylapper i det hele tatt.
Men kanskje de som TRENGER skylapper blir for ukonsentrerte og skvetne uten.
En hest som er trygg å kjøre med vanlig hodelag liker nok dette best.
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2009 :  08:45:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har ikke erfaring med skylapper i det hele tatt.
Men kanskje de som TRENGER skylapper blir for ukonsentrerte og skvetne uten.
En hest som er trygg å kjøre med vanlig hodelag liker nok dette best.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Takk for svar Trine
Ja hun er veldig fin å rolig å kjøre med på vanlig hodelag. Men jeg har fått mange råd nå om hvordan jeg kan tilvenne henne skylapper. Gradivs, forsiktig og i mange andre sammenheng enn kjøring i starten. Longering, leie på tur, ri med dem o.s.v. Da har jeg iallfall noe å jobbe med, mot og for.

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 21/03/2009 09:12:33 Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 20/03/2009 :  16:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går det an å ri med skylapper? Hvorfor skal man bruke det?:) Gå til toppen av siden

_Amanda_
» VIP

Skrevet - 20/03/2009 :  16:41:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, skylapper er ukjent tema for meg. Jeg vet bare at JEG ikke ville likt skylapper selv, og verre må det være for hester som er så avhengig av å vite at ingen fare lurer bak haugen.

Jeg lurer på hvorfor du orker å bruke tid på å venne henne til skylapper når hun trives best uten? Skylapper er jo i mine øyne en nødløsning for hester som er urolige og har vanskelig for å fokusere, og jeg har sett travhester som ikke bruker slike i løp... Ikke for på NOEN måte å være ekkel eller bedrevitende fordi jeg har ikke noen erfaringXD
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 20/03/2009 :  17:45:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Med mindre det er en helt spesiell grunn til at du ønsker å bruke skylapper, synes jeg du skal la det være jeg, når hun sier så tydelig at hun føler seg utrygg med de ... de mister så mye av synsfeltet med skylapper på, at når hun er stødig og trygg uten, ser jeg ikke egentlig noen grunn til å bruke det ? Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2009 :  18:04:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner heller ikke hvorfor du vil bruke skylapper? Skylapper brukes for at en urolig hest skal konsentrere seg, skal du drive med presisjonskjøring eller noe sånt med Stjerna? Det er så mange som kommer med all slags råd om hva man skal gjøre eller ikke med hestene sine, det er ikke bestandig de har rett selv om det virker som de vet hva de prater om. Det er jo du som kjenner Stjerna og kan se om skylapper er det rette for henne, jeg syns jo kanskje at en hest bør slippe å bli skremt så langt det lar seg gjøre

Håper du skjønner at dette ikke er vondt ment fra min side på noen måte, jeg har jo lest såpass mye av du har skrevet før om hestene dine at jeg vet at du alltid gjør det du mener er best for dem og tar godt vare på hestene dine. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre!

Johanne Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2009 :  09:01:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for mange svar. Ja jeg skjønner jo at dere lurer på hvorfor jeg skal bruke skylapper på henne når hun fungerer så bra uten. Det har seg slik at jeg nettopp har anskaffet meg et stashodelag med faste skylapper som ikke kan taes av. Derfor ønsker jeg gjerne å forsøke å venne henne til det. Jeg vil gi det en sjanse, men ser jeg at dette ikke går, så vil jeg såklart ikke bruke det for enhver pris. Jeg har nå fått flere gode tips fra en kjøre instruktør som har gitt meg gåd om hva jeg skal trene på. Så vi tar det skritt for skritt og ser om det går. Hvis ikke, så vil jeg såklart ikke presse hoppa vår for mye. Tar til meg alle råd dere gir her og takker for dem. Men jeg vil prøve å gi dette et forsøk.

På bildene under ser dere det nye hodelaget første gang jeg prøver det på. Her har jeg ikke tilpasset det ordenlig ennå. Nytt bildet kommer senere.

Redigert av - *Skogli_Western_Riders* den 21/03/2009 09:11:30 Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2009 :  09:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke si hva andre skal gjøre men uansett hvor fint et utstyr er ville jeg ikke ha brukt det dersom hestene våre ble skremt av det - det fins mye annet fint utstyr. Er viktigere at hesten trives enn at den ser fin ut

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2009 :  12:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Ja jeg er enig i det. Jeg har flere kjørehodelag, så jeg må ikke på liv og død bruke dette på henne. Men jeg vil nå iallfall gi det et forsøk. Grunnen til at hun er engstlig for det er jo nettopp fordi hun ikke er vant med det. Vi har aldri brukt det på henne, bare prøvd et for lenge siden. Om tilvenning går slik jeg ønsker, så er det mye mulig at hun blir helt trygg på det. Hun er en fornuftig hoppe og tar ting fort. Men dette vil jeg jo se ann fortløpende. Ser jeg at dette ikke er bra for henne, at hun stresser seg opp av det og ikke venner seg til det og ikke finner roen ganske raskt, så vil jeg såklart droppe skylappene helt. Som kjørelæreren sa, så var det ikke dumt å venne henne til å bruke begge deler om hun godtok det. Så ja, jeg vil prøve, men tar det veldig forsiktig og gradvis og ser an hele tiden underveis.

Jeg er enig med deg i at det ikke er utseende det kommer ann på, men trivselen til hesten. Så jeg vil finne ut om hun kan trives med dette, så får vi se hva hun selv viser.

Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 21/03/2009 :  14:02:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo du som kjenner hesten best, så du vet jo akkurat va som er best for henne! :)
Lykke til! :D
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 21/03/2009 :  14:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er jo du som kjenner hesten best, så du vet jo akkurat va som er best for henne! :)
Lykke til! :D
Gå til toppen av siden

J.Sandbakk

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2009 :  14:55:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, hun ser jo veldig rolig ut på bildene så det er sikkert ikke så galt som jeg tolket det da jeg leste det du skrev først om at hun ble så skvetten når hun fikk det på seg. Jeg så for meg en panikkslagen hest men skjønner jo at det slett ikke er sånn Tilvenning til nye ting er jo bare miljøtrening, det er mye som kan være skummelt for en hest første gang. Vi har jo ei hoppe som blir 1 år til sommeren og for henne dukker det stadig opp ting som er nye og skumle men vi kan jo ikke unngå trafikken, hovslageren, dyrlegen osv, osv fordi hesten blir litt engstelig..... Så går sikkert helt fint med å venne Stjerna til kjørehodelaget

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2009 :  20:07:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk igjen for svar Ja nå er tilvenningen i gang. I dag leide jeg henne på tur,ferdig oppsalet og med skylapphodelaget på. De første 15-20 minuttene ble det litt skettlapp-hoppeti-sprett og usikkerhet hos henne, men så gikk det seg veldig fint til. Overraskende bra. Så da satte jeg meg likegodt opp i salen og red en times tur med henne både langs traffikken og landeveien. Det gikk bare bedre og bedre så jeg er kjempe fornøyd over hvordan hun taklet dette. Tror ikke det vil bli noen problem å bruke dette på henne under kjøring, men vil ri henne noen dager til med det på, for sikkerhets skyld. Det kunne iallfall ikke ha gått bedre enn det gikk i dag. Flinke flinke Stjerna jinta mi Forrige gang vi prøvde skylapper på henne var det slik at hun nektet å gå og var merkbart nervøs, og da ga vi oss etter 15 minutter. Siden da har vi ikke forsøkt skylapper igjen, så dette gikk jo utrolig mye bedre enn jeg hadde forventet. Så dette ble jo skikkelig miljøtrening.
Gå til toppen av siden

JanitaOgQueenie

Skrevet - 21/03/2009 :  20:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er disse å ri med da? Passer de til hester som skvetter og "vaser" hele tiden? Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2009 :  22:15:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er disse å ri med da? Passer de til hester som skvetter og "vaser" hele tiden?

Opprinnelig postet av StallSoleng

Til å begynne med var hun veldig skvetten og nølende. Men etter 15-20 minutter så roet hun seg og derfra gikk det bare bedre og bedre. Jeg merket at hun på slutten av turen var mye mer fokusert på meg enn tingene rundt, enn hva hun har pleid å være. Så det var en lærerik erfaring. Hun synes det var skummelt når det kom biler i starten, særlig bakfra, men etterhvert brydde hun seg ikke lenger om det heller. Skal ri med disse skylappene noen dager til, så får jeg se hvordan det går. Ellers har jeg ikke særlig stor erfaring med bruk av skylapper.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.