hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sikkerhet i stallen og under ridning.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sikkerhet i stallen og under ridning.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

eligj

Skrevet - 05/02/2003 :  11:51:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært i en del staller i løpet av de årene jeg har holdt på med
hester, og jeg har sett at det er en del forskjellige rutiner når det
gjelder sikkerhet. Jeg har prøvd å sette opp en slags ABC for
sikkerhet, og lurer på hva dere mener om disse.

1. Ri alltid med hjelm! Hjelmen beskytter det viktigste vi har, nemlig
hodet. Ok, den er kanskje ikke kjempestilig, men den er en billig forsikring.

2. Vurder om du også bør ri med sikkerhetsvest. Vesten beskytter ryggraden og ribbeina mot slag og spart, og den beskytter organene i mage og bryst mot skader. Det kan spesielt være lurt å investere i en vest hvis du rir sprang eller feltritt, eller hvis du vet at hesten din har en tendens til å slenge folk av.

3. Bruk refleks i mørket, både på deg og hesten. Gjerne mye, det skader ikke å være en lysfontene :).

4. På tur: Ta hensyn til omgivelsene! Passer gående i skritt. Hold alltid hesten i et tempo du kan kontrollere. Hvis hesten får lov å stikke i noen situasjoner, kan du risikere at den gjør det i situasjoner hvor du må ha kontroll. Ikke slipp tøylen helt, hold i alle fall litt inn pø tøylen.

5. I trafikken: Følg i utgangspunktet regler for biler og andre kjøretøyer. Ta hensyn til fotgjengere. Jeg mener at man i noen tilfeller kan opptre som fotgjenger, for eksempel ved å benytte fotgjengeroverganger i lyskryss eller fortauet hvis det kommer en stor bil og det er lite plass. Dette er egentlig ikke lov, men jeg mener man kan gjøre det av og til av hensyn til sin egen sikkerhet.

6. Hold det ryddig i stallgangen. Dersom det ligger ting og slenger, kan hester eller folk lett tråkke på ting, dunke borti ting eller henge seg opp.

7. Hester som står på stallgangen skal være bundet, helst i to tau, ett på hver side av hesten. Mange hester står pent og stille på stallgangen, og all ære til deg som har lært hesten din det. Men det er tryggere for folk som ikke kjenner hesten din at den er bundet, og det kan være greit den dagen hesten faktisk skvetter eller setter av gårde av en eller annen grunn.

8. Ved utslipp og innhenting av hester forekommer det en del uhell.
Bruk grime og leietau, evt. hodelag eller hingstebitt hvis du trenger
det. Problemer kan forebygges ved at man unngår å løpe hestene
inn på beitet. Det kan være morsomt å se hesten fyke av gårde inn på
beitet, men hvis hesten venner seg til det kan det bli et problem
senere. Hvis man er uheldig og hesten slenger ut et bein i glede av å
få komme ut, kan man risikere å bli truffet. Aller helst bør hesten
leies inn på beitet og snus rundt før man slipper den.

Jeg er klar over at alle disse reglene neppe kan bli fulgt opp 100 %
hele tiden. Men jeg mener at disse punktene dekker det viktigste, og
hvis man tenker litt over disse tingene av og til kan man faktisk
kanskje unngå en del uhell. Dessverre er det mange uhell i sporten
vår, noen av dem svært alvorlige. Nesten alle disse ulykkene skjer i
situasjoner hvor "det alltid har gått bra før". Det er blitt nevnt i
andre debatter at det finnes en risiko ved alt, og det er helt riktig.
Vi kan ikke la oss skremme av alt som kan være farlig i noen få
tilfeller, men jeg synes vi bør redusere risikoen der vi kan gjøre det
ved å gjennomføre små, enkle rutiner. En sikker stall er en trivelig
stall, og de turene hvor vi kommer hjem sammen med hesten er også de
beste turene.

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:46:17

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  13:33:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei!
Lista di er helt fin, og dekker det meste.
Har allikevel et spørsmål til dette:
Kopi av melding:
4. På tur: Ta hensyn til omgivelsene! Passer gående i skritt. Hold alltid hesten i et tempo du kan kontrollere. Hvis hesten får lov å stikke i noen situasjoner, kan du risikere at den gjør det i situasjoner hvor du må ha kontroll. Ikke slipp tøylen helt, hold i alle fall litt inn pø tøylen.

Er enig i at man aldri skal slippe tøylene, men hva mener du egentlig med at man man i alle fall skal holde litt inn på tøylen?
Mener du at man skal ri med konstant kontakt med hestens munn?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Maisha

Skrevet - 05/02/2003 :  15:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei :) Du kan også ha med at man skal si i fra når man kommer til hesten, hvis den ikke ser deg (at den står på spilt, står med rompa til, eller bare ikke ser deg/ er oppmerksom). Bare et lite "Hei, her er jeg" Da unngår man at heste skvetter til og kanskje slenger ut en fot.
Kan også føye til at under leiing av hest, ikke snurr tøler, leietaum rundt hånda! Da er du låst fast hvis hesten skulle springe ut.

Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2003 :  15:54:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Disse punktene hoeres bra ut! Fint at noen legger ut sikkerhetspunkter for det er veldig viktig baade for oss og hesten at disse blir overholdt..! Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/02/2003 :  16:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cowgirlchris: Jeg mener ikke at man nødvendigvis skal ha kontakt på tøylen hele tiden når man rir ute. Men ganske mange uhell skjer når rytteren sitter i andre tanker med lang tøyle. Hvis hesten skvetter til, om så bare et steg eller to, kan man ganske lett falle av. Poenget var at man bør holde akkurat så godt i tøylen, og holde akkurat så korte tøyler, at man ikke er helt uten kontroll hvis noe skjer. Og så får man jo også se an tid og sted, og ikke minst hesten man rir.

Jeg er forresten positivt overrasket over at ingen har kommentert punkt en, nemlig at man alltid skal ri med hjelm. Jeg vet at det er ansett som ukult eller unødvendig å ri med hjelm i noen miljøer, dessverre. Jeg mener at det ikke finnes noen GODE argumenter for å ikke bruke hjelm. Så fint at alle her mener det samme :).
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:19:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Disse punktene høres bra ut!
=D Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.