hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Delt tøyle.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Delt tøyle.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Oslojente

Skrevet - 08/11/2003 :  22:29:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk er stort sett flinke til å tenke sikkerhet for seg selv og hesten når de rir på tur.Men en ting som forundrer meg, er at nesten ingen deler tøylen/tøylene når de rir på tur. Det er noe jeg synes alle burde gjøre, i tilfelle man faller av.Det kan jo skje noe selv med den mest rutinerte hest og rytter.
Hva er deres rutine rir dere med hel eller delt tøyle/tøyler?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2003 :  22:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Tenker du på å dele tøylen oppe der hvor du holder, hvor det vanligvis er en spenne som holder tøylehalvdelene sammen? Westernryttere har av og til varianter hvor en har to separate tøylehalvdeler.

Jeg har vel aldri tenkt tanken, men på en måte er det jo kjekt at tøylen henger sammen. Tilfelle man skulle miste den ene av en eller annen grunn. Da er den enkel å ta opp. Ellers ryker tøylen ofte i spenna dersom hesten skulle tråkke på tøylen, eller rytter henge for mye igjen.

Et tips jeg kom over et sted (tror jeg leste det et sted, men husker ikke) er å ha ekstra hull i alle spenner på hodelaget. Også på tøylene. Slik at hvis noe ryker (ryker jo ofte der hvor spenna er festet), så har en mulighet for å feste tøyler eller hodelagbiter på et hakk som da er innenfor. Har faktisk hullet opp slike hull på noe av utstyret jeg har, men har ennå ikke fått bruk for det. Men den dagen hodelaget eller tøylene ryker er det innmari upraktisk å være langt inne i skogen og ikke kunne fikse det på noen lur måte.

Jeg rir med hel tøyle, men har hullet opp slik at jeg har ekstra hull om noe skulle ryke. Egentlig rir jeg svært lite på tur for tida også, men det er bare tilfeldig utifra situasjonen jeg er i når med hesten jeg rir. Ting kan skje på banen også, eller når jeg skritter av særlig.

--
spoff

Redigert av spoff den 08/11/2003 22:40:01
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2003 :  23:24:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg rir alltid med delte tøyler,fordi at det er slik tøylene er på et western-hodelag.I tillegg er de også mye lengere enn på et "klassisk" hodelag.(ca.210cm,hver seg)
Gå til toppen av siden

Ann Cecilie

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  10:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn Cecilie  Svar med kopi av melding
rir oxo på tur med delte tøyler... Av samme grunn som chess... rir stortsett western :)

~~AC~~ :)
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  11:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Liker best å ri med vanlige hele tøyler jeg! Hvis jeg skulle miste dem slipper jeg å henge framover halsen på hesten for å få tak i dem igjen Har prøvd noen lange delte westerntøyler som sikkert var over to meter lange. Jeg synst den fri enden enden på en måte ble så tung at det ble ikke like lett å gi øyeblikkelig ettergift, men det er sikkert bare en vanesak.
Hvorfor er det sikrere å ri med delt tøyle? Det er lettere å beholde en hel tøyle i hånda hvis man faller av, så slipper man å se at hesten forsvinner i full galopp hjem til stallen mens man selv sitter med rompa plassert i grusen Begynte min "karriere" som "uskolert" ponnirytter i 6-7 år, og har derfor hundrevis av fall på rullebladet. Men har enda til gode å oppleve at tøylene har utgjort noen sikkerhetsrisiko. Men kanskje man KAN være max uheldig og vikle seg fast eller noe?

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  19:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det sikrere å ri med delt tøyle? Det er lettere å beholde en hel tøyle i hånda hvis man faller av, så slipper man å se at hesten forsvinner i full galopp hjem til stallen mens man selv sitter med rompa plassert i grusen

og hvis du blir dratt etter hesten, hva gjør du da? hesten jeg hadde på fôr i fjor pleide jeg å holde tak i når jeg fall av, hun stoppet da alltid med en gang hun kjente et hun ble holdt fast... helt til en gang hun ikke gjorde det. jeg "hektet" fingrene mine rundt tøylene og ble dratt etter på grusvei med løsgrus. det endte da emd ødelagt ridetur (som jeg hadde gledd meg til. var på en av yndlingsrutene mine), ødelagt (splitter ny!) ridebukse og kjempestort og vondt sår på kneet som plager meg ennå (fikk såret i begynnelsen av sommeren i år). ble kvalm på veien hjem også, og holdt på å svime en gang... hvis jeg hadde ridd med delt tøyle så hadde fingrene mine glidd av og jeg hade ikke blitt dratt etter.

hvorfor det er sikrere? hvis hesten bukker kan den få tøylene mellom beina og snuble i dem, og det kan ende med brukne ben...

jeg rir alltid med hel tøyle fordi jeg "slipper" tøylen mye på tur, både i skritt, trav og gallopp. særlig i skritt så pleier jeg å la tøylen hvile på manken til hesten. lar hånden hvile på manken, eller holder den rett over, slik at hvis hesten skvetter så blir det en ren refleks å gripe tøylen...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2003 :  20:06:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Fordelen med hele tøyler er faktisk at om en faller av hesten, så pleier oftest tøylen å henge igjen over hesten (med mindre rytter drar de med seg, skjer jo ofte i "foroverfall"). Så lenge tøylene henger over hestens hals vil de være mindre til bry, altså best sikkerhetsmessig. Men i det hesten tar hodet ned for å spise litt, og tøylene sklir ned, eller tøylene blir dratt med ned av ryttern kan de være mer skumle. Men de ryker vel oftest da? Ville jeg tro.. Alle "tøyleuhell" jeg har sett har skjedd med heltøyle, og tøylen har røket, valigvis i midtspenna, men også i læret på webtøyler som da er nære bittet. Problemet skjer vel først hvis tøylene ikke ryker, eller kanskje hesten tråkker inn i hele løkka, og setter seg fast uten at kraften fra hesten er så voldsom at tøylene ryker (har sett slike "tøyleuhell", men da har de røyket).

En ide er kanskje å ha tøyler som består av lær, eller delvis av lær (f.eks. de mest standardiserte webtøylene eller gummitøylene). Hele bomullstøyler (kanskje ikke så vanlig, men vet det finnes endel gramantøyler som er det) er vel ennå mer skummelt. Og tøyler uten spenne på midten.

Men jeg tror hele og delte støyler har hver sin fordel. Delte er enklere å miste helt, og vil alltid gå i beina til hesten ved fall. Men om de hele går i beina på hesten kan de muligens gi større skade. Særlig om de er av et materiale som ikke lar seg rykt.

--
spoff
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/11/2003 :  21:59:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes at det definitivt verste som kan skje med en delt tøyle, er at man mister grepet i tøylen, den faller ned, og der sitter man - uten tøyler, med en hest som løper hjemover. Nå er det sjelden man mister taket i tøylen, men hvis det skjer har man ikke så mye kontroll.

Det er dessverre litt "refleks" at man prøver å holde fast i tøylen når man faller av. Jeg har selv nesten greid å rive hesten overende over hodet mitt på denne måten. Men jeg tror man gjør dette uansett om man har delt eller hel tøylen. Problemet er ikke etter min erfaring, at man henger fast, men at man holder fast.

Hvis tøylen faller ned på bakken og hesten tråkker på den, så ryker alltid en eller annen del på hodelag eller tøyle uansett. Det har i alle fall skjedd alle de gangene jeg har popplevd dette har skjedd.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 10/11/2003 :  03:19:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Hva man er vandt med når det gjelder utstyr,er vel kanskje vårt største "problem"..

Personlig tror jeg det ikke er noen særlig forskjell mht.sikkerhet,om du rir med hel eller delte tøyler.Selv har jeg lært unghesten min,(fra den var drøyt 2 år)at den skal stoppe/ stå stille når leietau/tøyle henger rett ned fra grima og ned på bakken.Brukte et litt tungt/kraftig tau/tøyler i starten.

Dette har jeg gjort med tanke på SIKKERHET.Den "klauser" da ikke om den tråkker på de,eller blir hengende fast,da den er har lært å vike for presset som da oppstår.Den velger da å ta et skritt eller to tilbake.

Hadde en episode her for kort tid tilbake da jeg sto på en plastikk-stablestol,og skulle slenge meg opp på hesten barbak.Stolen knakk under meg og havnet under magen på hesten,samt at jeg datt rett ned på siden inn i forbeina til hesten.Jeg slapp ikke tøylen,(som gudskjelov var over 2 m lang,og delt..)så hesten begynte å rygge vekk fra "kaoset",men stoppet i stedet, for å "klause",da jeg holdt stødig på tøylen.

En annen episode var under longering,og at den ene tøylen løsnet fra en knute jeg hadde slurvet med under innspenning.Denne tøyle-enden datt da ned på bakken foran hesten i trav.Hesten kom så vidt nær og kjente det holdt igjen,før den rolig og sindig stoppet og senket hodet slik at det ga etter.

I tilegg hadde jeg lært hesten å stoppe på et kommando-ord,uansett hvilken gangart hesten gikk i, så der har jeg hel-gardert meg litt.Dette synes jeg alle også burde lære hestene sine på bakken først,og da skjønner de det fra salen også.Så enkelt, med bare ETT ORD,og du kan redde deg ut av de fleste situasjoner faktisk,så lenge hesten ikke er i vill panikk da...

Ang.TYNGDEN, på noen av de delte western-tøylene,som noen nevnte her;De er ment for at du kun skal ri med EN hånds-tøylegrep og "bue-slakk" på tøylene med stangbitt.Derfor er det en mening med at tøylene skal "veie" litt,og det er at du kun skal høyne hånden din,så kjenner hesten det bare på vekten av tøylen og ikke at det dras i "direkte" i bittet.Altså,
du rir på VEKTEN av tøylen..

Noen delte tøyler er også med mest vekt i den enden som IKKE er festet til bittet,men i den enden som du da holder.Meningen med det, er at det ikke skal være så lett å miste den.Da kjenner du lettere hvor du har den ,og hvor lang/kort den er i forhold til den andre.

Good luck,with ore without...

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2003 :  09:41:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hmm...dette har jeg aldri tenkt på, men for min del går det for det samme når det gjelder hva som er sikrest (er nok blitt litt for trygg på hesten min iom at den aldri har blitt skremt og løpt i vei en enste gang på de 7 åra jeg har hatt den, slik at jeg som regel rir med tøylene hengende på manken hennes, og da er det jo mest praktisk med hele tøyler)

Redigert av Holter den 11/11/2003 09:45:45
Gå til toppen av siden

heidi2

Skrevet - 11/11/2003 :  21:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har jo hatt en episode da en meget kjent mann fra heste norge mistet den ene delen av en delt tøyle, hesten trokket på den og fikk panikk da det gjorde vondt i munnen. Det hele endte med en alvorlig skade på rytteren.

Så jeg rir aldri med delt tøyle.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2003 :  09:42:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Skal man ri med delt tøyle, er det nok lurt å lære hesten å senke hodet for trykk først, for å unngå at hesten får panikk hvis den tråkker på tøylen og sitter fast (se innlegg over). Min hest har skjønt dette, og dersom hun tråkker på f.eks leietauet, står hun først og tenker litt, før hun kommer på at løfte foten var løsningen Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 12/11/2003 :  15:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt omvendt av min hest.Den kan du binde på stallgangen ved å sette den ene foten på leietauet å si stå,og der står den..... Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2003 :  20:02:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Oslojente:
Det var egentlig det jeg mente, at en hest som har lært å senke hodet for trykk, vil bli værende dersom den skulle tråkke på tøyla (istedet for, som mange hester gjør, rive seg løs i panikk) fordi den har lært å vike for nettopp slikt trykk. Hvis min hest tråkker på leietauet slik at hodet omtrent blir sittende fast i bakken, så blir hun værende der, helt til hun kommer på at det å løfte foten hjelper, men dersom hun vikler seg såpass fast at hun ikke greier komme seg løs selv (hun klarer det meste), så står hun (heldigvis) og venter til jeg kommer og ordner opp. Selv om man alltid skal unngå at slike ting skjer, så vet man aldri, derfor mener jeg at alle hester bør lære å senke hodet for trykk (har oppdaget at det egentlig er få hester som kan det (f.eks hester som ikke kan bindes), det skremmer meg litt)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  21:11:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg rir som regel med lange tøyler på tur og holder kun i tøylene hvis hesten drar ned hode eller begynner å løpe eller noe. Derfor tror jeg ikke d hadde vært en god ide for meg å ha delt tøyle, jeg hadde måttet stoppe for å plukke opp endene i et sett. Ideen om delt tøyle er jo god da, men mister du den ene, tråkker jo hesten fort på enden og får litt panikk. dessuten er d litt stress å sitte med bare en tøyle viss du har en hest så e vanskelig å stoppe :P
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg rir av og til med westerntøyler, for de jeg har er så sinnsykt gode:) Men jeg har en knute på, liker ikke å skulle miste tøylene. Hesten min er sinnsykt sprek for tiden, så bukking og at hun blir stiv i trynet gjør at jeg ikke klarer å ha de delt, for hva hadde skjedd om jeg hadde mistet en? Hun hadde flydd avgårde før jeg fikk tenkt ops....
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.