hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stigbøyler..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Stigbøyler..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lekkerParaply

Skrevet - 09/06/2004 :  22:27:16  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hey alle sammen!
Vil bare annbefale alle dere som rir,
bruk sikkerhetstigbøyler..!
Da trenger man ikke bekymre seg om å henge etter hesten..
Di med gummitråd er ikke så altfor dyre!
Vet om flere som har hektet fast foten, selv med riktig fottøy..

Det var alt

Ha en fiN-FiN dag

Hege

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2004 :  07:46:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
der jo egentlig mye mindre sannsynlig å ri uten/barbak, da skal du være flink til å klipe deg fast =OP

en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2004 :  22:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Fra nå av skal jeg alltid bruke sikkerhetsstigbøyler med et sånt strikk i siden som faller av. Har i 15-20 år brukt vanlige stigbøyler og de som kalles islandsstigbøyler, de med sånn bøy på hver side. Og det har gått bra! Men så kunne det gått veldig galt en dag jeg var alene på ridetur i skogen. Var på tur hjem, og da er hesten vanligvis temmelig ivrig. Stien gikk bratt nedover, og det var egentlig idiotisk å ri der i det hele tatt siden det var mange trær med lave greiner. Det gikk som det måtte; jeg greide tilslutt ikke å unngå å bli truffet av en grein, og landa på ryggen i lyngen. Er jo ikke så farlig det, landa godt og mykt jeg! Men den ene foten hang bom fast i stigbøyla, og jeg hadde ikke sjanse til å få den løs. Måtte av med både chaps og ridesko før jeg kunne få foten fri igjen. Lykken var at jeg fremdeles hadde tøylene i hånda da jeg falt, og min snille gullklump av en hest stod stille mens jeg hang og bakset. Tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd hvis hesten hadde fortsatt nedover skogen med meg på slep... Kunne fort gått verre enn at et skarve ribbein brakk da greina traff! Stigbøylene gikk rett i søpla, og ordentlige sikkerhetsstigbøyler og sikkerhetsvest ble innkjøpt samme dag. Sannsynligvis er disse nyinvesteringene "unødvendige", men de KAN redde livet og helsa mi en dag! Så får folk heller mene jeg er blitt pysete som voksen dame
Redigert av - Asbjørg den 27/06/2004 22:16:18 Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2004 :  23:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
unnskyld meg! jeg vet ikke hvorfor eler hva jeg mente med det jeg skrev over, prøver å skjønne det men, må ha vært veldig trøtt.....*klør seg i hodet*
en hest er en hest, et menneske er et menneske. vi kan ikke forstå hesten 100% kun 99% Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 28/07/2004 :  21:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det stor sjanse for å bli hengende fast i islandsstigbøyler ? Har funnet noen skikkelig spreke men vet ikke om jeg bør kjøpe dem..kanskje jeg kjøper sikkerhetsbøyler isteden.. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 29/07/2004 :  01:46:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
heisann!

BabyLunah: JA!! det går fint ant å sette seg fast i disse "sikkerhets-stigbøylene" ! også kalt islandsstigbøyler!

Jeg var en gang å ridde dressur på ridebanen (selfølgeli heeeelt alene på hele stallen da!)! Og berta var sprek som pokker! Jeg skulle bare ha fin & kort galopp som det vanligvis er men hun var litt overivrig!
så hver gang jeg fattet endte det med 1000 bukkesprang & max ut-springing! & den ene gangen holdt det på å gå ille!!

Jeg ventet med å ta henne inn til hun var ferdig å bukke. men når jeg samlet henne igjenn kom vi litt for nær gjerdet! jeg forberedet meg på en venstre-sving & hun på høyre(missforståelse ja!) ! og jeg skled pent av.. men foten min satt fast! jeg hadde på skikkelige sko ! Og brukte da disse sikkerhetsstigbøylene (eller islandsstigbøyler om du vil...) som foten min ikke skulle sette seg fast i! Men det var ikke så vanskelig!!! men heldigvis holdt jeg den ene hånden min godt plantet rundt tøylene! Og lille gullet sto iro mens jeg fikk kavet meg febrilsk opp! etter det var det INGENTING tull med galoppen! tror faktisk hesten ble mer redd enn meg

skummle stigbøyler!!!

Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/07/2004 :  10:29:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vil advare om gummi-sikkerhetsstigbøylene. Om du låner en annens hest, eller en annens sal - og har disse, sjekk for all del at gummien er ny/holder standard! Det gjorde nemlig ikke jeg, siden jeg antok at den var OK (kjenner personen som har hesten jeg skulle ri på). Resultat; Den løsnet mens vi galopperte. Farlig farlig.

Kjenner også til mennesker som har hengt etter islandsstigbøyler.
Det er farlig å leve, man kan dø av det.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2004 :  11:17:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er ikke alle "sikkerhetsstigbøylene" på markedet som er like bra. Noen av bøylene er også kun ment for å minke risikoen for å henge igjen, og vil ikke bestandig ha denne effekten.

Litt av poenget med en sikkerhetsbøyle er at bøylen skal gi etter når du faller av. Islandsheststigbøylen eller den australske sikkerhetsstigbøylen som minner mye om islandsheststigbøylen er jo fremdeles fast, selv om deler av bøylen er buet på en slik måte at risikoen for å henge igjen minker. Hvordan disse bøylene fungerer er nok også mye styrt av hvordan du til vanlig har foten i bøylen (noen har jo foten alt for langt inn), hvordan du faller av (man kan jo skli inn i bøylen dersom man faller litt uheldig) og hva slags skotøy du kombinerer med den gitte stigbøylen. Jeg tror disse bøylene ofte har en positiv effekt, men vil jo ikke sikre deg bestandig. At de av den grunn er skumle er kanskje galt å si, da de sikkert er sikrere enn den klassiske stigbøylen. Men de gir sannsynligvis en falsk trygghet? Særlig siden jeg tror mange av de andre sikkerhetsbøylene faktisk fungerer bedre..

Av sikkerhetsbøyler har jeg fremdeles mest tro på disse med strikk i siden. Finnes også en varianet som heter Kwik-out som har en del som åpnes når trykket i bøylen blir feil. Jeg rei endel med slike bøyler da jeg var mindre, og irriterte meg endel over disse da de knirket litt da ikke lukkemekkanismen holdt bøylene helt lukket når man rei og ikke falt av. De har nok sin funksjon når man går i bakken, men tror de med strikk er vel så bra. Og fordelen med de med strikk er at de er mye billigere. Det som er dumt med de med stikk er at vekten i bøylen blir skevt fordelt, men tror de færreste egentlig legger noe særlig merke til dette. Isåfall er det lett å venne seg til.

En annen ting man kanskje bør være obs på er disse nye sprengerbøylene som er på markedet. Veldig populære blandt sprangryttere. De er leddet i siden, og kjennetegnes ved at leddene er dekket med svart gummi. Dette er bøyler som i første rekke skal gi etter og vinkles når de brukes. Men de er også konstruert for å minke risikoen for å henge igjen ved fall. Men tror bøylen i seg selv ikke er noen god sikkerhetsbøyle, selv om den er med på å minke risikoen..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 21/08/2004 :  00:04:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som veit hvor man kan få kjøpt MESSINGfarga sikkerhetsbøyler med strikk? De har strikkbøyler overalt liksom, men bare i vanlig "sølv"farge.... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.