hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelm
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Hjelm
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  21:17:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, jeg bruker alltid hjelm bortsett fra når jeg starter i konkurranser, da westernhatt er standard "dresscode" da. Gå til toppen av siden

rambosgirl

Skrevet - 27/02/2003 :  21:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir med hjelm som regelm, har jeg valget mellom ri uten hjelm og ikke ri, da rir jeg uten, enkelt og greit, få har samme hjelmstr. som meg, så da er det heller ikke lett låne, men jeg pleier ha hjelm jaffal... Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  20:24:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp. Tør ikke å ri uten.

Braga
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2003 :  23:10:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har ridd mye uten tidligere. Begynte å bruke hjelm igjen når jeg fikk unghest. Så nå er det blitt en innebygd vane å ha den på.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 29/05/2003 :  01:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir med hjelm ja..
Men var ikke særlig flink til å bruke den da jeg var yngre, særlig ikke på varme sommerdager :(
Har blitt 'mer glad i livet' nå, og tar ikke sjansen på å bli lam, død eller hjerneskada ..

Den som ikke rir med hjelm har heller intet å miste...

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2003 :  10:29:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Rir selv vanligvis uten hjelm, fordi den jeg har er litt stor og ubehagelig! Men på regnværsdager og når jeg rir ukjente hester bruker jeg hjelm. Jeg VET at ulykker kan skje, men jeg klarer ikke å ha den på hodet, da den sklir ned. Prioriterer også andre ting til hesten foran ny hjelm...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 30/05/2003 :  01:22:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! Du høres ut som en av de som 'ikke har noe å miste'..
Jeg ville vel heller prioritert en billig livsforsikring (som hjelmen faktisk er), enn en ny shabrak til hesten. Du får lite nytte av den fine, nye, rosa shabraken når du sitter hjerneskada i en rullestol..

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:29:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Skal nok tilstå at jeg ofte har hatt problemer med å ha f...skapet på hodet. Det er ikke behagelig å sitte å jobbe så svetten siler med en slik potte på hodet. Erfaringsmessig så har jeg heller aldri landet på hodet. Derimot har jeg landet på skyggen på hjelmen, og sverget da på ALDRI mer å ha på meg hjelm. Nesen min ble vond!!! Men løftet ble som sagt brutt når jeg fikk en vill og gal unghest.

Tror det har mest med vane å gjøre, men jeg føler meg nå naken uten hjelm når jeg rir. Mulig jeg har blitt "gammel og pysete" men i mine øyne mer fornuftig.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:42:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Hehe, frik, jeg har ingen rosa sjabrak, men prioriterer heller en sal som passer hesten min en ny hjelm! Jeg må heller kjøpe høy til hesten min en ny hjelm! Jeg er ikke av typen som har utstyr til flere hundretusen kroner, har kansje ganske mye utstyr, men det har jeg fått mye av det! Det er en talentløs ting å si at du ikke har noe å miste hvis du ikke bruker hjelm, men det er jo ikke første gangen du slenger en slik kommentar som irriterer så grenseløst at eg sku likt å se deg si det rett opp i fjeset på noen...:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:49:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig i at hard trening på varme sommerdager gjør at hjelmen er en plage. Nettopp derfor kjøpte jeg meg en sånn hjelm fra Casco (sykkelhjelm liknende). De er ikke så dyre heller. Championhjelmene som var inn da jeg var liten som den gang kostet 400-500kr (tror jeg faktisk fikk min siste Championhjelm på Oslo Horse show til 250kr, tilbud) koster jo nå nesten 1000kr! Men det er likevel en billig forsikring.. Casco hjelmen jeg har nå er blandt de billigste og kostet ca 600kr. Er veldig fornøyd med den jeg.. Godkjente sikkerhetshjelmer er de begge også. GPAhjelmene blir for unødig sløsing av penger for meg, men de er sikkert fine de også.. De har jo luftesystem og.

Jeg har sittet på hest som har bukket under en tunnel, slik at jeg skallet i taket. Da var jeg glad jeg hadde hjelm.. Ellers har jeg også falt av hvor hjelmen sikkert har gjodt sin nytte. Men ingen skikkelige fall hvor en slår bakhode (dvs.. Jeg har hatt noen skikkelige fall, men da har det gått hardt utover andre kroppsdeler enn hode). Det er vel da fallet blir mest farefult. Men det kan jo skje..

Synes forøvrig sykkelhjelm også er fint jeg. Har hørt om mange tragiske rideulykker med uheldige utfall, og kanskje ennå flere sykkelulykker med uheldige utfall som gjør at hodet mitt, jo det skal jeg ta vare på, og jeg kan ikke si at slike ulykker ikke kan inntreffe meg. Finnes en haug av idiotiske bilister her i verden f.eks. Så selv om jeg tok av støttehjulene på sykkelen min for veldig mange år tilbake, og jeg rir på verdens snilleste hest så kan ulykken inntreffe meg likevel.

Vil nevne en ulykke hvor hjelmens betydning har mye å si. Riktignok ikke en rideulykke (selv om en kan nevne politikvinnen som døde i kong Olavs begravelse pga fall uten hjelm..), men en ulykke hvor en faktisk kan tenke seg hvordan hjelmen faktisk fungerer. En studiekamerat av en venn av meg sitter i dag i rullestol. Han er 100% frisk i hode, men lam. Han har selvfølgelig et veldig redusert liv, men studerer og har iallfall hode i behold. Årsaken til at han sitter i rullestol er fordi han en gang var utfor en trafikkulykke hvor han var syklist. Han syklet med hjelm. I ulykken hadde hjelmen knekt i to. Legene sa i ettertid at hjelmen han brukte reddet hans liv. Hadde ikke hjelmen vært der, hadde det vært hode hans som hadde "knekt i to". Dette tilfelle kunne faktisk like gjerne skjedd til hest. Selv om et liv i rullestol hadde vært kjipt, så må jeg si at det finnes mange gleder her i livet som jeg også kunne hatt glede av fra en rullestol. I en alder av 25 år har iallfall ikke jeg tid eller lyst til å dø. Ikke sitte i rullestol heller.. Men skal jeg sitte i rullestol skal jeg iallfall være 100% frisk i hode.. Man har jo de som ikke dør i ulykker også.. Og som blir svært hjerneskadede. Uff.. Ekle tanker, men mine tanker er iallfall at slike ting vil jeg ikke utsette meg og mitt liv for iallfall.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  01:53:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
jada, jeg pleier å bruke hjelm! unnataket er når jeg rir hoppa på beite.. da tar jeg ridningen på "sparket", og orker ikke alltid å løpe den lange veien hjem fra beitet for å hente hjelm.. Risikabelt? ja. Dumt? JA! Men jeg takler aldri å rase avgårde i galopp uten hjelm, har falt av flere ganger av den viltre hoppa mi, så hjelmen har redda meg flere ganger!

Gå til toppen av siden

ninni

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2003 :  23:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA, ALLTID!!!!! Gå til toppen av siden

mizz_horzegirl

Skrevet - 31/07/2003 :  09:53:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
JAAAA!!!! -er du gal! Selvfølgelig!

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 31/07/2003 :  14:42:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Yepp, bruker alltid hjelm. Har alltid ridd med hjem, og det er så "ille" at hvis jeg setter meg opp uten hjelm så føles det som å gå ut døren hjemme uten sko. Noe vesetlig mangler! Gå til toppen av siden

FallonD

» VIP

Skrevet - 01/08/2003 :  13:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bruke bestandi hjelm når eg rir.. Til å me når eg bade me hest!! Har vært på hesten ett par ganger uten hjelm men d va når vi hadde voltge trening å eg skulle prøve å stå på hode, å får tikke til med hjelm på hodet..

Har en Jacsom ridehjelm, den ligne litt på GPA hjelmen av utsende, men kosta bare hlvparten så mye da=) Den sitter godt på hodet og har luftesystem. På varme sommerdaga bruke eg sån ridehjelm som ligner på en sykkel hjelm.. Dæm har vældi god lufting. I starten da den var ny va d nesten litt skummelt å ri.. D kjentes nesten ut som om eg ikke hadde hjelm på! Å det va veldi rart når eg rei i regnvær å komme inn i stallen å ha vått hår..

Enig me dokker som meine at hjelm e en billig forsikring!!

Men bruke dokker hjelm når dokker kjøre??
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.