hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sikkerhetsvest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 sikkerhetsvest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  11:35:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg angrer noe så innmari fordi jeg ikke har brukt sikkerthetsvest i sprang! Jeg mener, det er en billig investering visst en tenker på hva en kan unngå! På forrige stevne falt jeg av fordi hesten min refuserte, og ryggen min traff hinderet såklart! Jeg har kjent det i ryggen siden den gang! Hadde jeg bare tatt til vett å kjøpt sikkerhetsvest, så kunne kanskje den skaden vært unngått!
Men hva med deg som rytter, bruker du sikkerhetsvest i sprang?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  11:48:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker ikke sikkerhetsvest, rett og slett av den grunn at jeg ikke har... kunne godt tenkt meg en, er litt for glad i livet mitt slik det er nå til at jeg vil kaste det bort... problemet mitt er at det koster penger. har ikke så mye med en far som er ubrukelig (dårlig i ryggen, klarer ikke jobbe) og en mor som er lærer... de bruker alle pengene sine på meg, siden alle søskenene mine er voksne, og da vil jeg ikke be dem om å kjøpe noe så dyrt før vi har råd til det. venter på forsikringspenger for faren min nå da, så da håper på at det blir noe.

et annet problem er lengden. jeg er veldig kort i ryggen i forhold til bredden, så de som passer ellers er som regel for lang i ryggen

men, jeg føler meg tryggest med sikkerhetsvest, spesielt siden jeg planlegger å begynne med terrengritt...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  11:55:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

et annet problem er lengden. jeg er veldig kort i ryggen i forhold til bredden, så de som passer ellers er som regel for lang i ryggen

Veldig mange av sikkerhetsvesktene er slik at du enten kan ta av halebeinbeskyttern helt bak, eller sprette opp stoffet (på noen er det til og med borrelås) og klippe den litt kortere. Mange er beregnet å gjøre dette med, så de er enkle å få det til på også.

Jeg er enig i at sikkerhetsvest er en bra greie. Bruker selv ikke sikkerhetsvest, da jeg stortsett bare rir dressur. Synes sikkerhetsvest først er viktig i sprang, terrengritt, samt ved turer som kan ha risiko enten ved fart eller trafikkertområde, eller ved ridning av unghester. Nå rir jeg jo egentlig unghest, men har desverre ikke råd for øyeblikket..

Finnes forøvrig mange ulike typer vester. Mange mener at sikkerhetsvest er teit fordi de er ubehagelige å ha på. Kan være enige i at noen av dem er det, men du får faktisk noen (koster til gjengjeld en del) som ikke er så stive og mer bøyelige, samt formet mer til kroppen. Disse skal visst være veldig ok. Ikke prøvd selv, men kjenner de som har prøvd.

En billig forsikring er det iallfall om uhellet først er ute..

--
spoff
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  11:59:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
enig spoff...
synd at de er så fryktelig dyre!! Rir bare dressur jeg også nå fortiden(tur også men..), så jeg har ikke kjøpt noe sikkerhetsvest, men visst jeg skulle ha fortsatt med sprangen, så hadde jeg absolutt gjort det ;)

anne,spot&gina
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2003 :  12:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ja. De beste, de som er behagelige er voldsomt dyre. Jeg kunne jo tenkt meg en skikkelig en om jeg først skulle ha liksom.. Og en "skikkelig en" som jeg tenker på koster jo over 2000kr! En får de som er noe billigere, men de er så stive, og fremdeles dyre.. Gidder jo ikke bruke masse penger på en midlertidig en heller. Selv om det sikkert hadde vært lurt. Men litt av poenget er at den skal være behagelig å bruke også.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2003 :  12:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker ikke sikkerhets vest!
Klarer bare ikke å ri skikkelig med dem på...
er helt forferdelig ubehagelig.....

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 09/10/2003 :  19:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid sikkerhetsvest på tur,ikke bare er det viktig hvis man faller av og ikke vet hva man lander på eller om hesten tråkker på deg.Men jeg synes det er viktig å gå foran med et godt eksempel for de unge i stallen.Det blir liksom ikke fult så "flaut" å bruke hjelm og sikkerhetsvest hvis de voksne som er konkuranseryttere også gjør det.
Men jeg må innrømme at jeg aldri bruker vest når jeg rir på bane.Det er både pga at man blir hemmet,men også pga at sjansene for at noe alvorlig skal skje i et ridehus med en godt utdannet dressurhest er minimale.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/10/2003 :  20:27:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
All ære til deg Oslojente...
Hadde flere voksne mennesker tenkt som deg, og ikke minst skjønt at de faktisk er forbilder så ville det sikkert vært letter å få unger i dag til å forstå viktighet av sikkerhet også

Guro

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  00:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hva slags merke og type vester har dere som har vest? Hva synes dere om disse? Vet noen kan være litt stive og derfor litt ubehagelig, men har sett et par av de litt dyrere sortene som ser veldig ok ut.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  00:48:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke sikkerhetsvest nei. De er ekle å ha på, og jeg ser ikke helt nødvendigheten. Syns det er blitt for mye hysteri rundt hest og farene som følger med. Jeg skal ta montèlisens, og må ha det da, men kommer ikke til å bruke det utenom eventuelle løp.

Sikkerhetsvest syns jeg er for de som driver med ridning på høyere nivå innen sprang og terrengritt, galopp og montè, polo osv, sånne *risikosporter*. Ridning er jo i seg selv en risikosport, men de fleste skjønner hva jeg mener.

Jeg syns også at det er overdrevet å gjøre sikkerhetsvest til krav på rideskoler, på kurs o.l.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  01:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sikkerhetsvester som krav på kurs og rideskoler er utrolig bra tiltak! Et krav er selvfølgelig at rideskolen har slikt utstyr til utlån, men det er noe heldigvis flere og flere rideskoler har begynt å ha. Jeg mener tiltak som sikkerhetsvester og sikkerhetsbøyler til alle skolehester og skolerytter gir et veldig godt og seriøst bilde av en rideskole. Hjelm er selvfølgelig selvsagt. Godt å se at flere og flere rideskoler faktisk fokuserer endel på sikkerhet. Nå skal det også sies at sikkerhet er langt mer enn bare sikkerhetsvest, godt fottøy, hjelm og sikkerhetsbøyler. Også håndtering av hest og fokus fra de voksene har svært mye å si. En god rideskole setter sikkerhet i høy fokus! Dette gir rideskolen et kvalitets stempel, samt tryggere ben å stå på om ulykken først er ute. Jeg synes foreldre i dag burde være klar over sikkerheten mer enn de kanskje er. Årsaken til at de ikke er det er nok mest av ren uviten..

Greit det kan være "farlig" å ri. Det kan være vel så farlig å drive med fjellklatring. Hadde jeg drevet med fjellklatring hadde jeg brukt hjelm og sikkerhetsline. Og ta ridningen like seriøst er for meg en selvfølge. En ekstra baktanke til håndtering av hest med hensyn på sikkerhet, kanskje en sikkerhetsvest om jeg skal ri en hest jeg ikke føler meg 100% sikker på i en utrygg situasjon (f.eks. på tur eller i sprang/terrengritt) eller et par sikkerhetsbøyler er barnemat for meg. Jeg klarer faktisk å ha det utrolig gøy med hest likevel. Hest er ikke for meg å leke med livet og tøye grensene. Det er å ha det gøy, oppnå et samspill mellom hest og rytter, og få til en god kjemi og en herlig følelse. Det være i dressur, på tur, i sprang, eller rett og slett ved å håndtere hesten fra bakken.

En annen ting som er bra.. NRYF fokuserer faktisk endel på sikkerhet når det gjelder autorisasjon av rideskoler og rideleirer. Synes det er veldig bra at NRYF veklegger sikkerhet på denne måten, og også via ulike brosjyrer som sendes ridesentrene og gjennom grønt kort ordningen. Synes dog sikkerhetsdelen burde vært mer obligatorisk for de som alt hadde lisens før grønt kort ordningen tredde i kraft, og også for de som ikke tar grønt kort fordi de ikke skal starte på D-stevner eller høyere.

--
spoff

Redigert av spoff den 10/10/2003 01:08:29
Gå til toppen av siden

Bobbie

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  19:22:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBobbie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBobbie  Svar med kopi av melding
Jg bruker sikkerhetsvest hele tia når jg rir. Rir mest sprang, felt og masse i skog (der det blir mye fart ;P) Rir jo oxo dressur men det ekke det jg starter. Syns det er litt rart av noen av dere og si at man ikke trenger sikkerhetsvest i dressur, (sef. er det nok ikke like viktig som i sprang/felt) men hesten kan jo skvette eller andre ting som kan være veldig farlig. Hadde ei vennine som rei rundt på ridebanen og trente dressur. (hu hadde ikke sikkerhetsvest, men har kjøpt det nå ;P) men ihvertfall så bukker plutselig ponnien hennes og hun skulle gentlig ha falt av hesten, men stigbøylen hang seg fast i beimet og hu ble dratt rundt under hesten flere runder rundt på ridebanen. Hu ble sparka, tråkka på o.s.v. Det endte med 2 brudd i armen, 4 knekkte ribbein, og et brudd i beinet. Det var på nære nippen at oxo ryggen gikk. Heldigvis fikk hu ikke varige men, men det jg mener med dette er det at alt kan jo skje uannsett hva man rir, og hvor man rir.! Kjøpte selv en veldig dyr sikkerhetsvest. men det er en av de beste på markede nå. Den bøyser seg etter kroppen via kropps temtraturen. Så før du har tatt den på er den veldig stiv men etter du har hatt den på i 5 min. så kjenner du den ikke.! helt sant ;) Prisen var rundt 2000,-, det betalte jg faktisk selv ;P *stolt* :P! hehe, neida men hadde spart en stund og sånt.! Syns egentlig ikke det var så mye når man tenker på at den sikkere rygg, ribbein og andre ting.! Sef. skjønner jg at mange ikke har råd eller noe sånt, men de som vet de har penger til det eller noe sånt annbefaler jg virkelig å kjøpe en ;) Og det er påbudt med sikkerhetsvest i ponniklasser. (hvis jg husker ruktig, hvis ikke så har det ihvertfall vært snakk om det.!)

Mvh Nina&Jasper

Nina =)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2003 :  21:15:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Spoff: Hvordan kan du mene at å ri uten sikkerhetsvest er å leke med livet og å tøye grenser? For 10 år siden visste ikke folk hva det var engang, visste knapt hva hjelm var, og jeg tviler på at ulykkesprosenten var stort mindre da... Skal du vær 100% trygg i omgang med hest, må du gå med sikkerhetsvest og hjelm hele tiden i stallen! Min personlige teori er at å håndtere hesten fra bakken er farligere, om jeg kan kalle det det, enn å håndtere den fra hesteryggen! Du er mer utsatt for bitt, spark, o.l når du er på bakken! Det er nok bra å ri med vest og det ene med det hitt, men ikke stå og fortell oss som rir uten at vi tøyer grenser og leker med livet. Jeg tror også at alt dette utstyret vil senke *rytterkvaliteten* om du skjønner, i og med at folkj vil tilslutt føle seg litt FOR trygg...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2003 :  22:27:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Stormy:
Sikkerhet er en ting som vi er mer bevist på i dag enn man var tidligere. Vi har lenge hatt hjelmer, men det har tatt noen år før vi har forsket på sikkerhetsutstyr og på den måten funnet ut hva som er best til sitt bruk. I dag forskes det faktisk på bruk av kollisjonsputer, redningsvester, hjelmer osv. Og det vi opplever er en verden i utrviklig som stadig kommer med nye oppfinnelser, bedre løsninger på ting og høyere krav til kvalitet. Jeg tror dagens mennesker er mer orienterte om sikkerhet enn hva en var tidligere. Av den grunn er det også naturlig å stille et høyere krav til sikkerhet, og følge med i tiden.

Det jeg sier er at jeg mener en rideskole som tar sikkerhet seriøst er toppen av seriøsitet. Det er faktisk folk som kommer utfor ulykker og ødelegger livet sitt pga det. Det kan være i rideulykker så vel som trafikkulykker eller andre ulykker. Og det kan være forårsaket av at en annen enn deg faktisk har skyld. Og siden dagens forskning har kommet såpass langt at det finnes godt sikkerhetsutstyr så mener jeg dette er verdt å bruke. Iallfall for de som har et liv som er for verdifullt å miste, eller et liv som er for verdifullt å få satt ut av funksjon. For min del er iallfall mitt liv slik det er nå av svært høy verdi. Det tror jeg gjelder mange andre..

Men har du et liv som gjør seg like verdifullt uannsett om du er fuksjonsfrisk, funksjonshemmet eller kanskje dø så er det en helt grei sak det. For meg er et liv hvor jeg ikke er funksjonsfrisk svært triste saker, og det vil gjøre min livssituasjon veldig vanskelig på mange måter. Ikke alle har det slik, og da må de selvfølgelig få lov til å "leke med livet" om de synes det er riktig. Jeg påpeker bare at jeg personlig synes rideskoler og folk som verdsetter sikkerhet høyt gjør et klokt valg. Og det er tatt ut i fra den tiden vi lever i, hvor vi har kommet så langt som vi har innen diverse forskning også.. At verden går frem over er da ingen grunn til å ikke følge med. Veldig mye av det nye som kommer er utrolig genialt.. Vi mennesker er geniale, og finner på utrolig mye lurt!

--
spoff
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2003 :  18:01:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann =) jeg bruker sikerhetsvest uansett hvor og når jeg rir! (ikke bestandig barbakk dah, og ddet er litt dumt). jeg er ikke flau av det ;) og blir lei av andre som ler og sier "bruker du vest på tur?hvorfor det?". da svarer jeg at du ksan liksågodt daue eller bli alvorlig skada når du rir tur eller dressur som i sprang! jeg synes det er en god vane jeg =) noen som er enige?

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/10/2003 :  04:23:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg har bestandigalltidhverdag hjelm på når jeg rir, men sikkerhetsvest har jeg ikke helt sett behovet for.... "jeg faller jo aldri av".

For to år siden var jeg på tur med en 15 år gammel fjording. Rund som en tønne, brukt til terapiriding og treig som få. Hesten oppdaget noe mystisk og usynlig (jeg vet den dag i dag ikke hva det var) og satte ut - i nedoverbakke. Bukker og kaster på seg. Så mye for trygg og god.... Jeg flyr av, prøver å lande på beina, men "feilberegner", føttene får ikke bakkekontakt og jeg tar ALL vekten fra fallet på korsryggen. Totalt lammet fra livet og ned i flere minutter. Kan vel selv tenke dere panikken. Min eneste tanke var "Å nei, nå er jeg lam. Jeg kan aldri ri igjen!" [;p] Utrolig hva man bekymrer seg for gitt. Jeg ble ikke lam, bare velig veldig forslått, sykemeldt i 2 måneder og med en rygg som aldri har vært et problem tidligere som nå sier fra titt og ofte. Når jeg falt av denne hesten var det 4 år siden jeg falt av sist - og jeg har ikke falt av siden (bank i bordet), og jeg rir stort sett hver dag.

Tror nok at ryggen min hadde hatt det mye bedre i dag om jeg hadde hatt vest på. Og synd å si det, men jeg har ennå ikke vest pr i dag.... Håper at mammaen min fremdeles synes jeg er et lite barn som kan få hesteting til jul...hihi

Jeg håper at en dag blir sikkerhetsvesten like naturlig del av ryttersporten som hjelmen er. Vi tåler tross alt å knekke noen armer og bein. Hodet og ryggen er det verre med....
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.