hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitless bridle
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Bitless bridle
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/07/2004 :  19:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg har nå kjøpt meg et bitless bridle hodelag, og som hesten min forandret seg!!!
Så det jeg da lurte på: Hvis jeg en eller annen gang skal være med i en westernkonkurranse, er det da påbudt med bitt?? Eller kunne jeg ha ridd med bitless bridle?? Ser jo at mange bruker bosal ihvertfall i pleasure, nå blir jo ikke en bosal helt lik som en bitless bridle, men kan jo hende han godtar en bosal på samme måte,det har jeg ikke prøvd enda.
Eller må jeg bruke hodelag med bitt??

Håper på svar!!!

xxxx

Skrevet - 12/07/2004 :  17:12:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

I utgangspunktet er det "påbudt" med bitt da alle hester fra 6 år og oppover skal ris på en hånd og et ett-hånds bitt,(stangbitt)...Det er jo liksom litt av greia med å ri western, og mestre denne teknikken.

Mye arbeid fra hesten er veldig ung, er rettet mot at den skal gå på en hånd ved 6 år,derfor
har man dette "i bakhodet" fra tidlig av.Det nytter ikke å begynne å ri på en hånd 2 mnd.før liksom...he,he.

Bitless bridle kan du derfor ikke bruke i konkurranse-sammenheng.
Har du planer om å konkurre og trene deretter, ville jeg heller ha prøvd en bosal om hesten ikke godtar bitt/hånden din.

Det er nemlig som regel en grunn til at hestene plutselig går bedre uten bitt, sjekk tenner/bittets plassering og hvordan du som rytter bruker tøylene.Det er bedre å ta problemet ved rota enn å "utsette" det.
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2004 :  17:29:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Takk for svar!
Det mest naturlige for hester er jo å slippe bittet..jeg veit at jeg kan være litt hard på hånden,så det er en av grunnen til at jeg kjøpte det. Tenkte han skulle få slippe bittet litt og få "slappet" av i munnen.
Nå kommer jeg jo aldri til å bruke stangbitt på han og å ri med bare en hånd. Blir nok aldri noen ordentlige konkurranser på oss, men heller noen småstevner i fdat.
Men uansett takk for svar.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 12/07/2004 :  19:24:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Bare hyggelig.Det er jo kjempebra at du er klar over problemet selv og virkelig gjør noe med det og til hestens beste!

Ettergift og rett timing er meget vansklig, og er vi ikke 100% fokusert på det, og rir "sleivete" er det jo hesten det går ut over.Og "sikre" tegn på det er jo gaping, seig i munn, dårlig/ sen respons når du prøver å ta tøylen ut til siden osv. osv.

Trenern min sier; " Ingen tøyle uten bein", og det er hele cluet...( Vike unna for press,selvbærende) En westernhest skal i hovedsak gå på sjenkel/sete, og ikke med tøylestøtte.

Virker jo som du er på rett spor og trener deretter, lykke til videre!

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.