hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaldblods i farta!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 Kaldblods i farta!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2004 :  21:09:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har fått bra hjelp her før og nå kommer et nytt "rop om hjelp!" Jeg har øvd mye på det folk har svart her til meg. Mye tempovekslinger, rygging, holdt osv. Han har blitt ganske flink på banen. Kuttet også ut galoppen en måned og trente bare tempovekslinger og rygging. Og han har blitt bittelitt roligere på banen. Bare vi terper litt på det, gjør han holdt med en gang jeg setter meg tilbake i salen, og han har begynt å rygge litt mer frivillig nå
Men...når vi er på tur..så stresser han seg veldig opp når vi traver (går over i tempotrav, som egentlig sikkert henger igjen fra travtreningen) men han lytter mye til stemmen,og sier jeg proo hele tiden sakker han av etterhvert, men når vi skal galoppere tar han helt av, han kan gå fint og rolig litt,men tar av..og jeg liker ikke å holde for hardt i tøylen,men jeg er nødt til å holde igjen..men dessverre vil jo det ende i at han bare blir hardere i munnen,og det vil jeg ikke..han går på et d-bitt (off-set dee bitt). Tenkte å prøve med et tredelt til å ha på tur.. men det er så kjedelig, for på banen har han begynt å lystre og da tenkte jeg at da vil han gjøre det på tur og..men den gang ei..
Så er det noen som har noen smarte tips/råd,så blir jeg veldig glad!

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2004 :  07:55:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Har du tatt med deg tempovekslinger og de andre øvelsene fra banen ut på tur? Siden han går bra på banen, vil jeg gjette på at du også kan få samme følsomheten på tur, bare du fokuserer på å gjøre de samme tingene.
Mange hester blir litt "heite i toppen" når tempoet øker. Tempovekslinger er en god måte å kjøle dem ned på. Ikke ta galoppen før du kan få myke overganger skritt-trav, og da også bare noen skritt på samme måte som med trav før du tar ham ned igjen. Bruk terrenget til din fordel, og de første gangene du prøver noen galoppsteg, kan du legge dem til en bratt stigning. Da blir det tyngre for ham å "ta av", og du beholder lettere kontrollen. Slapp av, sitt godt ned i sadelen og pust rolig. Si med hele deg at nå skal vi coole ned.

En liten, frisk trav eller galopp kan være fristende ute på tur, men kan ødelegge hele turen/treningen dersom hesten "tar av" på fart og stenger deg ute mentalt. Nå er jeg så "heldig" at hesten min måtte bygges opp fysisk, og derfor ble det masse skritteturer med klatring før vi kunne begynne trav og galopp-trening. Mesteparten av gangartstreningene foregikk på lukket bane, og der var han "latere" enn ute på tur. Da fikk jeg fordelen av at han gjerne satte ned farten igjen selv, og kunne rose ham ettersom han øket og satte ned tempo på signal. Jeg har nå hatt ham i fire måneder, og først forrige dagen kjørte jeg fart på tur. Vi hadde øket trav (med ham i tet) og senere kjørte vi en rask galopp i svak stigning. Litt løpsvillig da jeg tok ham ned, men jeg fokuserte veldig på sits, pust og mental ro på meg selv. Det tok ikke mere enn 15-20 meter før han skrittet rolig på lange tøyler og hadde sluppet tanken på tempo.

I går kjørte vi skrittetur med klatring igjen, for å variere treningen og ikke lage mentale forventninger i ham om at tur=dundre avgårde.

Lykke til med treningen!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2004 :  15:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!

takk for tips,prøver videre!!
men en ting til, han er så innmari vanskelig å få til å søke på tøylen..var en liten stund han var villig å prøvde..men nå..ikke snakk om.. det er som å sette hodelaget på en stein og be den gå på tøylen... så hard er han..han tygger veldig på bittet og kjemper hele tiden..jeg vet jeg kan være hard på hånden..men trener mye og har blitt flinkere til å slippe opp..men uansett hvor mye jeg bruker setet og sjenkler,støtter med tøylen og lirker,så nekter han plent...
så hva skal jeg gjøre..prøvde en liten galopp/fatning i dag,og begge gangene galopperte han rolig ned langsiden så det var jo en positiv ting med dagen,men vi kranglet i nesten en time..da tok han og søkte fort ned helt på slutten og da ga jeg meg også..ville ikke presse han mer siden han ikke er mer enn snart 6 år.. men venninna mi har sagt jeg burde prøve å ri han litt med strikk eller tiedemanstøyler,så han skjønner prinsippet og at jeg kan slappe mer av..men jeg er ikke sånn veldig for det heller,longerer han mye med innspenning,men tar ikke for stramt for han blir så sint,..hehe..men han har blitt bedre..men burde jeg alikevel vente med strikk e.l??
Håper på svar!!!!!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2004 :  18:42:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hodet kommer ned når han er sterk nok til å bære seg med rytter! Ikke bruk makt på dette!
Det går veldig ut over ryggen hans å bruke maktmidler som strikk på dette, og alskens problemer oppstår som konsekvens...

Lær ham heller å søke ned med hodet på signal...
Når han står i ro og slapper av kan du ta lett i begge tøyler. Smålirk FORSIKTIG og LETT i ene tøylen. Han vil prøve på alle måter å komme unna presset. Opp, til siden og NED. Når hodet senker seg slipper du tøylene som om de var glovarme... Det er når presset blir borte hesten forstår at den har gjettet rett. Når dette fungerer greit og han slipper hodet ned på tøyletak, kan du legge til lett press fra knærne/leggene (ikke nedre legg/skjenkel). På sikt erstattes tøyletaket med presset fra bena, og han vil søke ned på signal fra dem uten at du trenger ta tøyletak.
Ikke krev at han skal gå med hodet ned så lenge og ofte. Litt og litt er bra og fortjener ros. Han tar gjerne opp igjen når han kjenner det blir tungt. Når han blir sterkere i ryggen kommer dette av seg selv, og han greier lengre og lengre perioder med å gå slik.

Hesten din leter etter fristedet, og når du holder imot, vil han ikke finne noe sted "å gå". Konstant press på tøylene bidrar til en "hard munn" da hesten lærer seg å neglisjere ubehaget den ikke finner noe fristed fra uansett.
I en overgangsfase kan du ri ham på taugrime så han får helt bittfri. Deretter kan du sette på hodelag og bitt men fortsatt ri på taugrime. Så fester du etterhvert et tøylepar nr. to i bittet som du holder sammen med tøylene til taugrima, men med såpass slakk at presset kommer først på taugrima og deretter svakt på munnen. På sikt bytter du om de to på den måten at taugrima er "bremsen" og kun brukes om hesten ikke reagerer på bittet. Uansett skal du ikke bruke tyngde på bittet, derfor bli taugrima det tyngste presset. Hesten lærer at om den ikke hører på svake signaler i munnen, kommer det press over nesa i tillegg. Siden den lærer å forstå presset på munnen på ny, vil den kjapt vike for det så taugrima blir mindre og mindre nødvendig.

Din utfordring kan være å bli lett på hånden. Det er en stor utfordring, men du skal ri med FLUEVEKT på tøylen. Med andre ord holde tøylene mellom tommel og pekefinger og allikevel få responsen du vil ha. Det skal ikke mere til så lenge hesten kjenner signalet og vet hva den skal gjøre for å finne fristedet der du tar vekk presset igjen. Tips for å kjenne hva fluevekt er: Heng et hodelag over skulderen og hold bitet i hånden. Få en venninne til å ta tøylene. Lukk øynene. Hun skal forsiktig trekke tøylene til seg inntil du kjenner det. Si stopp til henne når du kjenner presset. Dere blir begge overrasket over hvor lite som skal til. Tenk så på at dette var HÅNDA di, og ikke munnen din....

Du har en ung og utrent/grønn hest, og det arbeidet du legger ned i ham nå, får du igjen TIFOLD for i mange, mange fine år framover!

Lykke til, hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2004 :  13:26:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Tusen takk for et fornuftig svar cowgirlchris!!!
Skal begynne fra "starten" av igjen til uka!!!

Mvh
Julie!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/06/2004 :  17:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Å starte fra bakken er aldri dumt...Det du ikke får til der,går heller ikke fra salen...

Trener man fornuftig med longering og innspenning fra bakken,legger man et fint grunnlag for videre utdanning fra salen.I tilegg slipper hesten, (som sikkert ikke har opparbeidet seg "ridehest-muskler" ennå)
å bære og balansere rytter også. Det blir litt ømme muskler og au i begynnelsen,så litt styrkende bakkearbeid først, er ikke så dumt.Da blir også treningen mer positiv for hesten.

Innspenning skal stå i forhold til slik hesten er bygget og i hvilken form den befinner seg i.Om man ikke spenner inn, blir hesten heller ikke noe sterkere.Bruk IKKE strikk,men en fast tøyle. Dette fordi at det skal bli en klar forskjell mellom ettergift og ikke....

En annen kjempe- fordel med innspenning er at ettergiften blir xxx ganger bedre og mer rettferdig enn hånden vår...Da ordner hesten og innspennings-tøylene dette selv,og timingen blir perfekt! Da lærer hesten fortere og på en mer fair måte.

Når du har gjort dette og hesten er lydig ovenfor bitt, og tåler tempovekslinger osv. ,overfører du denne lydighetstreningen til salen. Hester med mye energi kan helt greit kontrolleres om dressuren er inne.Da har man energien under kontroll, og mange øvelser kan bli enklere å trene inn, enn på en hest som er helt død.

Energiske hester kan være negativt i mange sammenhenger,men de har andre fordeler igjen som daffe hester ikke har.Klarer du å "tøyle" energien å få hesten til å lystre deg uansett,er det mer givende.

Unngå å "herje" med hesten på tur, overfør det du har gjort på banen på tur.Skal du ha avveksling for hesten under denne treningsperioden,skritt på lange tøyler og ikke forlang noe.

Pass også på at du ikke forlanger for mye ved trening,de kan stresse seg opp av det også, da det blir for mange nye ting å fordøye.

Lykke til! Du kan også gå inn på spørrepanelet-western,der står en del grunnprinsipper nøye forklart.

Redigert av - xxxx den 30/06/2004 18:02:18 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  18:14:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Trener man fornuftig med longering og innspenning fra bakken,legger man et fint grunnlag for videre utdanning fra salen.I tilegg slipper hesten, (som sikkert ikke har opparbeidet seg "ridehest-muskler" ennå)
å bære og balansere rytter også. Det blir litt ømme muskler og au i begynnelsen,så litt styrkende bakkearbeid først, er ikke så dumt.Da blir også treningen mer positiv for hesten.

Er litt usikker på om jeg kanskje er uenig med deg...?
Hva er "fornuftig" trening med longering og innspenning fra bakken?
Sier du at man skal longere med innspenning og må regne med at hesten får ømhet og ubehag og at dette er akseptabelt?
Da er jeg i så fall uenig med deg.
Jeg mener at INGEN treningsmetoder skal påføre hesten ubehag og smerter. Da er metodene etter min mening brutale og feil for en god og positiv utvikling i hesten.

Jeg er heller ingen tilhenger av innspenning, da det er et tvangsmiddel som meget raskt kan brukes feil. Jeg har brukt strikk i innlæring for å vise hesten at det GÅR AN å senke hodet også i trav. Jeg bruker da strikk i 5-10 minutter og tar den så av. Strikk tillater på en helt annen måte at hesten KAN løfte hodet om den skulle bli sliten. Med vanlig innspenning har hesten ikke denne muligheten, og kan fort finne uheldige løsninger på problemet, f.eks. å gå bak loddplan med bøyning kun i øvre del av nakken. Dette er uheldig, da hesten ikke setter bakparten inn under seg og får god bæring men i stedet blir gående og "drasse" bakparten etter seg.

Er kjempetilhenger av klatring, da det bygger muskelmasse på en meget god måte og styrker ryggen. I tillegg slipper hesten hodet ned på en naturlig måte og får dermed lengde på ryggmusklene også. Og lengde på ryggmuskulaturen er en forutsetning for at den skal kunne bære seg og gå i holdning.

Her er et bilde av min traver i ferd med innlæring av det å kunne gå med hodet lavt. Han har kommet en god del lengre nå, selv om jog'en ikke er helt stabil og holdningen er noe "ustø" til tider.

Det nytter altså selv med en kaldblodstraver med mye motor og høy hodeføring...
Og strikk bruker jeg først nå når vi jobber med en mere stabil jog. Strikken ble innkjøpt i går, og brukt for første gang i dag. Han forstod signalene og fant ned med hodet selv. Men jeg ønsker ikke å presse ham til å gå i holdning lenge av gangen, da det krever større styrke i ryggen enn han ennå har. Tross alt har han kun vært ridd i 2 måneder bare...

Mvh Line.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/06/2004 :  18:33:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Line!

Nei,seff mente jeg ikke at man må regne med ømme muskler osv ved innspenning...,faktisk tvert i mot.... Ved ridning på en avdanket traver som ennå ikke har fått muskler,ser jeg helt klart fordelene ved å longere i starten uten belastning av rytter, for å skåne rygg og musklatur.Det var poenget mitt.....!
Det er jo større belastning på en slik hest å starte treningen med rytter, en uten det er jo nokså logisk.

Det er mange måter å trene frem hester på, og hun spurte om råd, og dette er mitt. Mitt råd går på å lære inn grunnleggende lydighet,(slik at det er trygt å ri og man har kontroll) deretter styrke.Dette er en treningsmetode som er ment helt i starten og som man ikke skal overdrive på noen måte, (som med alt annet arbeid på ung og utrent hest).Hestene lærer seg da først å balansere seg på bøyd spor uten rytter,og etterhvert spenner man forsiktig inn for å trene lydighet på bitt og fremtidig styrke.Ser absolutt ikke noe galt i dette,hester har vært trent inn på denne måten i årevis...

Klatring er jeg helt klart tilhenger av,har aldri sagt noe annet jeg...?
Har alltid lagt inn klatring i treningsopplegget,men det var ikke akkurat det jeg tok opp denne gang,regner med at folk klatrer flittig jeg,alle jeg kjenner bruker klatring som styrkende trening.

Har trent opp flere travere og andre unge/uerfarne hester ved bakketrening, med resultat både trener og jeg er fornøyd med.Det handler om å ikke overdrive,slik er det med alt...

Seff er det håp for en energisk avdanket traver....,det var jo akkurat det jeg skrev... Heller en energisk hest enn en daff, det ER faktisk som jeg skrev, flere fordeler ved en slik hest, så fremt energien kontrolleres av rytter på en riktig måte...

Hva du oppfatter som tvang er en "synse-sak", og det slår begge veier.Jeg mener nå fortsatt at hånden min aldri får blitt like rettferdig og skånsom som en KORREKT festet innspenningstøyle.Den er slakk så lenge hesten søker ned,men strammer seg når hesten slår hodet opp...Den gir et tydelig fristed,og hestene forstår fort.

Du skal være en meget dyktig rytter for å time dette like bra, og det skal jeg innrømme at jeg ALDRI får blitt ihvertfall...

Redigert av - xxxx den 30/06/2004 22:47:38 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2004 :  23:49:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Vi er nok mye enige, jeg og du... ;-)
Men jeg er litt filosofisk anlagt, og kanskje litt negativt fokusert på den måten at jeg ser mulige negative påvirkninger i ett og alt... Det at hesten slår hodet opp, kan f.eks. være et klart signal om fysisk ubehag. At den da blir "tvunget" tilbake til samme stilling er for meg noe jeg er opptatt av å unngå. Med strikk eller uten noe, vil jeg ikke påføre hesten tvang, men få tid til å finne ut hva som ligger bak...

Vi har nettopp hatt en slik debatt lignende denne (problemer under ridning), og jeg tar meg den frihet å klippe inn mitt bidrag der for å klargjøre hvordan jeg ser på ting... ;-)

"Møter jeg et problem under ridning, går jeg i tenkeboksen for å analysere hva slags problem det egentlig er snakk om.
*Er det et rytterproblem der jeg ikke greier å ri hesten riktig og gir motstridende signaler?
*Er det et kunnskapsproblem der hesten ikke forstår hva jeg ber om?
*Er det et fysisk problem hos hesten som gjør det vanskelig for den?
*Er det noe ved utstyret som plager hesten og gjør det vanskelig å utføre det jeg ber om?
*Er hesten motvillig fordi den utfordrer lederskapet mitt og overprøver rangen?

Før jeg rir en hest skal jeg kunne kontrollere den på bakken. Det er alltid like spennende å se om man klarer å få med seg lederskapet opp i salen eller om det ligger igjen på bakken et sted...

Jeg må vel si jeg trener hestene mine jevnlig fra bakken, siden all håndtering i utgangspunktet er trening.

Hesten skal være MEGET lydhør for meg på bakken før jeg begynner å klatre opp på den. HATER å sitte på et dyr jeg ikke har kontakt med og kontroll over... Er som å kjøre radiobil uten ratt... Sånne sitter jeg ikke på mange sekundene før jeg hopper av...

Akkurat hvor stor kontroll jeg skal ha over beina til hesten på bakken tenker jeg ikke over, da det er hodet på hesten som styrer beina, og det er hodet på hesten jeg vil ha kontroll over... "

Jeg har aldri godtatt en metode eller et redskap på bakgrunn av at det har vært brukt av andre... "Slik har det vori i aille år" er for meg et provoserende utsagn som hindrer utvikling og evne til nytenkning og forståelse... Jeg er nærmest (i andres øyne) sykelig opptatt av det naturlige og fivillige hos hesten, og tar heller den ekstra tida det tar... ;-)

For meg er det greit at vi er uenige, da det jo handler om ståsted og erfaring og subjektiv oppfatning av hva som er det beste for hesten.... Ikke sant?

Mvh Line. :-)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/07/2004 :  09:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

He,he. Ja,tenk om vi alle skulle være enige i alt....

Som jeg skrev, er det flere teknikker som fører frem til gode resultater.Alle har vi forskjellige erfaringer og mål ,og da blir automatisk treningen lagt opp deretter, derfor trenes heller ikke alle hester etter samme prinsipper.

En konkurransehest er ikke helt det samme som en "hobby-hest", skal man være med i gamet kreves det mye, men det er ikke dermed sagt at treningen kun er basert på å bruke tvang...Det er vel øyet som ser....jeg kaller det lederskap...

Personlig baserer jeg treningen min etter hvordan hestene fungerer seg i mellom og hvordan et lederskap blir fortjent.Livet de lever seg imellom, er i mange tilfeller under "tvang".Slik er det fra naturens side. "Dull og dall" har jeg prøvd, å det tjente verken hest eller meg. Mister hesten lederen sin og ikke får ordre, faller korthuset sammen og man må stadig igjenom konflikter.

I tilegg stoler ikke hesten på deg,og da oppstår nye problemer som kunne vært unngått.Hester stoler på lederen sin,og da gjør den "frivillig" ofte ting den på egen hånd ikke ellers ville ha gjort uten motstand. Murer må man igjenom alikevel, en hest er i utgangspunktet født både lat,"trot-aholic" og klaustrofobisk,(bare for å nevne noe..).

Nå sier jeg absolutt ikke at du "duller",det vet jeg du ikke gjør fra dine tidligere svar her på forumet .Nå satt jeg det på spissen for å klargjøre hva jeg mener.Ordet "tvang" kan fort
bli misforstått i denne sammenheng.Satt på spissen bedriver du tvang i det du tar en hest inn på stallen,da er den tatt i fangenskap for hadde det vært opp til hesten,ville den vært ute i det fri både uten grime,sal og rytter...

Bruk av innspenning,bitt,sporer,pisk osv.osv., kan desverre fort bli et urettferdig tvangsarbeid, om det ikke gjøres riktig.Det er her poenget ligger, og man må vite hve man driver med og aldri overdrive noe.
Alt handler om å gi hesten et valg, (godt/vondt sett med hestens øyne) og den skal helst "velge" å gjøre det du har bedt den om, for det har du "overbevist" den om at er mest komfortabelt.

Detta kan en jo diskutere i det vide og det breie,og dra frem det ene eksempelet etter det andre, hva som kan oppfattes som tvang eller ikke osv.

Lydighet, forståelse av bitt,tøyler,trykk og stemme, samt langsom oppbygging fysisk, bør prioriteres før man setter seg i salen og "durer i vei", og da mener jeg fornuftig og riktig utført bakkearbeid kombinert med noe ridning,er en god start både for rytter og hest i denne sammenheng.

Men det her er jo bare en av mange metoder som sagt. Det er flere veier til Rom,og jeg er i utgangspunktet åpen for det meste så lenge jeg ser resultatet er bra og hesten fortsatt er samarbeidsvillig.

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2004 :  14:18:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Ser det foregår en skikkelig debatt her!hehe.. bare ikke begynn å krangle..er ikke det jeg lurer på..hehe..
Men dere kommer begge med gode tips.!
Jeg longerer han også..med vanlige innspenningstøyler (ikke strikk)
Ca 2 gange ri uka i 20 minutter. Jeg "snurper" han ikke inn,men tar gradvis strammere etterhvert som han søker mer ned. Jeg har sett utrolig bra resultat ridelæreren min har fått til med kaldblodsen sin (halvsøstra hans faktisk) og nå går kaldblodsen hennes som den dressurhesten!
Jeg har øvd på det med å få han til å gi etter for trykk, jeg rir han i bare grima både på bane og tur, men har på han hodelaget med tøyler i tilfelle noe skjer på tur e.l.
Trente han i rundpaddocken for første gang her om dagen også,et point han tok veldig fort! Var kjempegøy å trene han! Men ga meg etter ca,10 minutter siden dette var første gang og han gjorde det jeg ønsket der og da!!
Så tusen tak kfor mange gode tips!!
Har meldt meg inn i FDAT så kanskje jeg blir med på et lite westernstevne neste år også...hehe
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/07/2004 :  23:35:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Høres kjempebra ut dette her, lykke til videre!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.