hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - High port og ellers litt av hvert!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 High port og ellers litt av hvert!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2004 :  16:06:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Angående stangbitt med såkalt hig port (tungefrihet,men virker i ganen)
Vil de ikke være ubehagelige og klemme i ganen på hesten??
Nå har kaldblodsen min begynt å roe seg ned og gi etter på tøylen,jeg bruker et sweet iron off-set dee bitt på han,funker helt greit. Men kan jeg smått begynne å venne han til et enkelt stangbitt? Bare sånn i skritt først innimellom,eller er det for tidlig??

En annen ting er,nå har han som sagt roet seg veldig i trav og jeg rir han på slakke tøyler og går han litt fort så trenger jeg bare sette meg ned i salen og han roer seg igjen. Han begynner også å gi litt etter å søke seg ned på tøylen,begynner å rygge uten å bli irritert nå også. Men problemene jeg sitter igjen med er: I galoppen blir han småirritert når jeg skal fatte og jeg må virkelig klemme til for å få han i galopp,da virker det som han blir frustrert fordi jeg bestemmer og begynner å bukke,og han raser rundt,men etter noen runder hvor jeg har vist han hvem som er sjefen roer han seg litt ned og da kutter jeg. (da har jeg jo oppnådd det jeg ville). Men alikevel er det irriterende det i fatningen..jeg kan ikke akkurat starte i western med en hest som raser rundt i galopp....hehe..
En annen ting er at vi øver på å skritte rett fram på sporet for så og vende hestens hals/hode 45 grader inn mot ridebanen,men han skjønner det absolutt ikke,han begynner bare å gå innover mot midten..jeg klemmer med innvendig sjenkel,og holder igjen på utvendig tøyle mens jeg lirker med den innvendige tøylen og driver fram med utvendig sjenkel,nå har vi holdt på med dette ganske lenge,men han forstår det bare ikke..hva skal jeg gjøre...??

Håper på svar!!!

xxxx

Skrevet - 02/11/2004 :  09:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jo høyere porten er jo mindre tungefrihet.Ved for tidlig/feil bruk vil dette være et strengere bitt.Man velger derfor en lav/middels høy port i begynnelsen ved overgang til ridning på 1 hånd og stang.

Poenget ved ridning på et stangbitt uavhengig høyde på port, er at man skal benytte seg av neckreining og kun ri med en hånd og ha en selvbærende skolert hest.
Kan hest og rytter dette er ikke bittet mer strengt en et trinsebitt..

Et stangbitt er et ett-håndsbitt hvor man da ikke drar i bittet mot seg, men man løfter tøylene noe opp slik at hesten reagerer på vekten av tøylene til bittet og vektstangprinsippet.
Det er derfor det holder å ha slakk på tøylen, hesten føler nemlig kun vekten og bremser seg i første omgang når rytter legger til sjenkel og klemmer.
Det er dessverre mange som aldri har fått ordentlig opplæring ved bruk av stangbitt og derfor brukes de ofte feil, og rytter "hopper over" et par viktige faser i grunnopplæringen som den vil få "straffen" for senere da hesten ikke er skikkelig skolert fra starten.
(Opplæringen i dette starter når hesten ris inn på vanlig trinse på 2 hender.)

Noen er derfor også kritiske til stangbitt fordi de ikke har nok kunnskap om det, og tror at det mer eller mindre er som et vanlig todelt bitt, bare mye strengere.
Dette er feil, dette er et ett-håndsbitt og skal brukes når hesten kan neckreining og er ferdigutdannet til å rides på en hånd...
Neckreining er for orden skyld at hesten vender på vekten av tøylen inntil halsen.Altså man rir overhodet ikke som med et todelt trinsebitt og leder hesten direkte til bittet dit den skal.

Derfor: Ikke sett på stangbitt før hesten er ferdig utdannet på trinsebitt og er lydig på 2 hender.
Når du og hesten er klar for å ri på 1 hånd og hesten har lært neckreining og samler seg kun ved hjelp av sete og sjenkler, da kan du begynne så smått og ri den over på 1 hånd og stangbitt.

Det er en grunn til at hestene skal være 6 år før de skal konkurreres på en hånd og stangbitt.
Da er de mer eller mindre ferdigutdannet og er 100% ridbare i alle øvelser og gangarter samt kan neckreining som jeg ikke kan få sagt ofte nok i denne sammenheng.(Kan den neckreining svinger du ikke hesten ved å dra i tøylen nemlig..)
Stangbitt er ikke lagd for å få mer kontroll på hesten når du drar i tøylen, (man skal aldri dra i tøylen i denne grenen og ri med støtte), men bruke beina/setevekt og legge tøylen inntil halsen til hesten slik at den viker og svinger for presset av tøylen inntil halsen.(Tøylen direkte til bittet er jo slakk ellers bærer ikke hesten seg selv)

Slik du beskriver hesten din er det lenge til den er klar for å ris på kun 1 hånd.
Det virker ikke som den har lært seg "startfasene" enda i westernridningens grunnprinsipper; setevekt/sjenkel/neckreining bruk uten tøylestøtte og går derfor i mot sjenkel-trykket ditt eller rett frem fordi den går i den retning du drar i tøylen.

Du må starte på bunn og lære hesten å vike unna for press generelt.
Etterhvert vil hesten forstå at den ikke kan støtte seg på bittet, men skal samle/bremse seg ved kun hjelp av sjenkler og setevekt samt svinge ved neckreining, og være det vi kaller selvbærende.
Det er dette westernridning dreier seg om.

I spørrepanet Western på forsiden,har jeg prøvd å forklare disse grunnprinsippene, gå evt. også inn der og let det frem og se om du forstår det slik at du kan forberede deg før du setter deg i salen neste gang.

Du skriver at hesten roer ned tempo på slakke tøyler.Det holder ikke, den må ha lært at å samle seg/sette ned tempo betyr noe mer enn slakk tøyle, ellers har du ikke kontroll.
(Ser mange gjøre dette og hestene farer avgårde med hodet i været og går ikke samlet og kontrollert)
Her er det mye misforståelser av hva westernridning egentlig er.....

Det er som nevnt setevekten/sjenklene dine som skal bestemme samling/tempo, ikke tøylen..Det er derfor du får problemer når du skal noe annet enn å tusle rett frem på sporet...

For å lære inn at hesten skal bremse/samle seg når du klemmer med sjenklene og ikke løper bare rett frem, må du i begynnelsen starte i holdt ved at du tar et jevnt tak i tøylen samtidig som du klemmer med sjenklene.Da skal hesten vike unna for presset og enten bøye nakken og slippe bittet, eller rygge. Her starter selve (om)skoleringen.
Klemming betyr samling, støtvis betyr frem.Deretter utvikler man dette videre i de andre gangartene og øvelsene.

Til slutt forstår hesten at den skal korte/bremse seg inn men ikke ved at du holder den der på tøylen, men derimot sjenklene..Du fjerner nemlig tøylestøtten mer og mer som hesten styrkes og forstår hva du ber om.

Jeg ville oppsøkt en trener var jeg deg.
Dette er håpløst å lære en hest om du ikke forstår det selv og har gjort det før, slik er det for oss alle og det er derfor vi har hjelp.
Det er også kav umulig å forklare deg dette ordentlig her, det må utøves i praksis.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 02/11/2004 10:17:16 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2004 :  19:03:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Takk for et veeeldig utfyllende svar!! Skal ikke begynne å bruke stangbitt, bare lurte litt på ang.hvordan det virket. Så jeg holder meg nok til trinse (d-) bitt. Har ikke planer om å konkurrere heller så da.
Rir litt på treninger hos jack jackson innimellom.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.