hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - tilpassing av westernsal???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 tilpassing av westernsal???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anki15

» VIP

Skrevet - 17/12/2004 :  20:18:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har lest en plass at en splitter ny westernsal er helt umulig å sitte i. Da skulle man tilpasse den på en eller annen måte..??? Hvordan

man skulle smøre på noe, men er ikke sikker hav det er...

Noen som har peiling?

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 17/12/2004 :  20:35:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hørt at man kan "dyppe" den i vann og så legge den på hesten for å få rett fasong...vet ikke om jeg hadde turt det uten å være helt 100% sikker, men... Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2004 :  22:17:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Dummeste jeg har hørt!!!

Hvis den passer hesten er det bare å ri. Og passer den ikke, så er det som med alle andre typer sadler; man finner en annen som passer hesten.

Mvh Line, westernrytter med 23 års erfaring med westernsadler.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 19/12/2004 :  16:35:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Westernsaler er stive, og stigbøylene er vanskelige å bruke da læret er stivt så man ikke får bøyd det så lett. Du kan bløte læret og rulle det i rett form og la det tørke slik.

Men for hesten skal salen passe.

Cessa

"Wherever man has left his footprints, from barbarism to civilization, my hoofprints are found beside them" Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 19/12/2004 :  22:50:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Riktig Cessa..

Det er ikke selve salen som er ubehagelig verken for hest eller rytter om den er riktig tilpasset, men derimot stigbøyleremmene (Fenders) som klemmer ved rytters legg/kne, pga. at enkelte produsenter ikke bøyer disse bakover uten å ta ekstra betalt når du bestiller deg ny sal.

Jeg betalte ca. 600 kr. for dette når jeg bestillte min siste nye sal, og da er det bare å hoppe oppi å ri i vei!

Fendere på en westernsal er enten formet rektangulære eller triangulære i lærstykket som stigbøylen er festet i.
Uansett på en ny sal er det vondt i en lang periode om disse ikke er ferdig-bøyde og du må ri de til selv.
"Been there done that, and a lot of pain for what..??"

Slik gjør du det derimot selv:
Fukt læret (kun Fenderne) og tvinn de utover/bakover rundt et kosteskaft og la de få tørke.
Voila! Så er de bøyd riktig vei slik at du slipper å få vondt/gnagsår.

Lykke til og God Jul!

Hilsen Nancy.

Redigert av - xxxx den 23/12/2004 09:12:46 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.