hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Leie to hester om gangen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Leie to hester om gangen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Monroe

Norway
Innlegg: 368

Skrevet - 16/08/2005 :  23:28:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Alle her vet at en ikke skal leie to og to hester sammen, men likevel så gjør (nesten) alle det?

Alle her inne vet at en skal bruke hjelm når en rir? Hvorfor skal man nå det? Hesten "min" gjør da aldri noe galt, ville ikke kasta meg av om det smalt en bombe bak den en gang!


Det å leie to og to hester er i grunnen like farlig så å ri uten hjelm!
Dere vet jo hva som kan skje hvis en leier to og to hester. Hva hvis den ene skvetter?


Jeg leier selv to og to hester sammen, jeg er ikke ett hakk bedre enn dere, men kanskje vi alle burde bli flinkere! Det er temmelig uansvarlig!
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway
Innlegg: 438

Skrevet - 17/08/2005 :  14:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke å leie to og to hester, synes at jeg har aaalt for dårlig kontroll... Men det skjer at jeg gjør det også... Men jeg prøver å unngå det Og hvis jeg leier to hester er det to hester som kjenner hverandre godt, jeg leier ALDRIG to fremmede hester samtidig
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway
Innlegg: 1200

Skrevet - 17/08/2005 :  15:55:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg prøver å unngå å leie to hester sammen, men hvis de skal stå i paddockene på nedsiden av stallen, syns jeg det er bedre å leie de sammen, enn at de går og vrinsker seg hese. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway
Innlegg: 2364

Skrevet - 17/08/2005 :  16:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
På den tiden jeg jobbet på stutteri ( maaange år siden) var det mange hopper å leie på hver dag, inn og ut fra inseminering, ultralyd osv osv. Da ble man ganske lei til slutt og tok 4-5 hopper i lange leietau bak seg i den ene hånden og en pisk for ordens skyld i den andre.
Hvor trygt dette var med div. ukjente hopper hvor brunst var et nøkkelord er vel annen sak, men det skjedde nå aldri noen ulykker under leiing...heldigvis får man si..
Hadde nok ikke gjort det samme i dag.


Edit pga skriveleif jeg så først nå...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance


Redigert av - Horton & Renate den 20/08/2005 21:05:26 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Innlegg: 776

Skrevet - 17/08/2005 :  22:42:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg leier 2 hester samtidig ofte ved utslipp eller innslipp. Jeg ser jo ann hvilke hester som kan leies sammen men stort sett de fleste hestene på stallen kjenner hverandre så det er som regel ikke noe problem. Bruker leietau og helst skal de leies på slakt tau for da slapper de mer av enn å gå å tvi holde Har leid 3 vallaker og inn samtidig og det gikk bra da jeg vet hvordan rangen er blant hestene! Rangen er nok også viktig å huske på blant hestene seg imellom

edit for å rette opp skriveleifer

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt

Redigert av - Molly den 17/08/2005 22:44:49 Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway
Innlegg: 1100

Skrevet - 20/08/2005 :  14:05:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg leier hver dag 3 hester samtidig, har også leid 5 samtidig... De er svært godt trent.. Jeg har taugrime på alle, laaange leietau, sånn at hestene kan gå i rangstiden sin. Så jeg lar en gå ved siden av meg en eller en på hver side og en bak. Ikke noe problem, dette er hester man kan leie i en hyssingtråd, eller uten for den saks skyld. eneste er at jeg ikke går inn i stallen med alle samtidig , jeg binder de utenfor i bommen, og leier inn en og en, sånn det ikke skal bli for trangt.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 21/08/2005 :  00:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan komme med et lite skrekkeksempel: var ei som skulle leie to hester ut til luftegården en morgen. Begge hestene var litt ivrige (som de ofte er når de skal ut), og den ene (en litt vel ivrig unghest!) kom seg foran henne og spratt opp i lufta og slang en fot rett inn i magen hennes... Det gikk ok med hun som leide, heldigvis, men hun hadde mye flaks..
Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway
Innlegg: 2178

Skrevet - 21/08/2005 :  10:10:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er mye osm gå galt, men igjen, det kan skje når du leier bare en hest også. Noen ganger er det mer bråk med å leie en enn to. Gresspaddockene på stallen jeg var på er litt bortenfor stallen så man må leie på en vei (blindvei til 2-3hus, så lite trafikkert). Et par av hestene er ekstra ivrige på å komme ut. Leier jeg sammen med for eksempel forhesten min som går rolig og fint, går de også fint, men en og en blir ofte den siste litt vel ivrig og tar helt av for komme ut til vennene sine.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway
Innlegg: 2364

Skrevet - 21/08/2005 :  13:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan komme med et lite skrekkeksempel: var ei som skulle leie to hester ut til luftegården en morgen. Begge hestene var litt ivrige (som de ofte er når de skal ut), og den ene (en litt vel ivrig unghest!) kom seg foran henne og spratt opp i lufta og slang en fot rett inn i magen hennes... Det gikk ok med hun som leide, heldigvis, men hun hadde mye flaks..

Opprinnelig postet av Hege J




Dette kan skje med kun en hest også, nøkkelord:
unghingst
sprek
ødelagt muskel i låret

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway
Innlegg: 1964

Skrevet - 21/08/2005 :  14:52:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kan komme med et lite skrekkeksempel: var ei som skulle leie to hester ut til luftegården en morgen. Begge hestene var litt ivrige (som de ofte er når de skal ut), og den ene (en litt vel ivrig unghest!) kom seg foran henne og spratt opp i lufta og slang en fot rett inn i magen hennes... Det gikk ok med hun som leide, heldigvis, men hun hadde mye flaks..

Opprinnelig postet av Hege J




Dette kan skje med kun en hest også, nøkkelord:
unghingst
sprek
ødelagt muskel i låret


Opprinnelig postet av Renegate



Uff da! Ja sant det, man må være forsiktig uansett!

Hege Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Innlegg: 232

Skrevet - 06/10/2005 :  17:36:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leier fint 2 hester jg, selv om de ikke akkurat er verdens beste venner! Gå til toppen av siden

stall-lynghaug

» VIP

Innlegg: 92

Skrevet - 01/12/2005 :  18:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg leier mine 2 snille hester sammtidig kvær eneste dag.har alldri haddt problemer med det Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway
Innlegg: 315

Skrevet - 01/12/2005 :  20:43:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg leier som oftest mine to hester sammen, men de går også i paddock sammen så de har funnet ut av rangstigen osv. Dessuten er det ikke så langt jeg skal leie dem, og hvis det skjer noe så slipper jeg begge eller en av dem. Som oftest slipper jeg ponnien som i mine øyne er minst verdifull. Men for det meste skjer det aldri. Dessuten hvis de er veldige opphissa i paddocken tar jeg en og en av gangen, tar ingen sjangser hvis de virker merkelige.

På rideskolen leide jeg ofte to hester der også, aldri skjedd noe. Men da leier man de hestene som går best sammen. De hestene på rideskolen var også veldig rolige, du kunne nesten bare la dem gå til beitet selv og bare åpne porten med de fleste.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

.Cecilie.

» VIP

Innlegg: 16

Skrevet - 02/12/2005 :  11:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg rir på en gård med fem hester. Å vi pleier enten å leie to og to sammen, men av og til pleier vi og leie sjefs hesten (katla hesten jeg steller). Å da følger alle de andre etter, men vi har jo tau på vei op sånn de ikke kan stikke av. For dei går nede på ein mark, men oftest pleie me og leie dei to og to.


Skoglysa&Cecilie
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway
Innlegg: 2870

Skrevet - 02/12/2005 :  12:03:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
For min del kan jeg leie alle hestene mine på likt, det er jeg som er øverst på rangstigen uansett, og da er det jeg som bestemmer hvem som skal gå først, og hvor de skal gå! Det gjelder også at de lar meg gripe inn mellom dem, slik at det ikke blir noe krangling.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54


Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.