hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva bør jeg se/høre etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva bør jeg se/høre etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Maylene2

» VIP

Skrevet - 22/03/2005 :  12:45:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe islandshest og veit ikke hva jeg børe være obs på og se etter....er det noe jeg bør spørre om før jeg kjøper meg islandshest??
mvh
Maylene

Søvnig

» VIP

Skrevet - 25/03/2005 :  00:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi... Det er tusen ting! Ha med deg en ordentlig hestevant person når du drar rundt og prøver hester. Og sørg for en skikkelig veterinærsjekk utført av en veterinær du vet du kan stole på.

Det du kan være obs på selv, uten å være ekspert er jo rett og slett om du liker hesten Jeg var så heldig at det kjørte forbi en traktor da jeg prøvered hesten min, og han leet ikke på et øre, så det var med å avgjøre at det ble han.

Et godt tips (synes jeg) er å kjøpe norskfødt hest, så slipper du høyst sannsynlig eksem. Kjøper du islandsfødt, kan du like gjerne kjøpe en som allerede HAR eksem, så vet du hvertfall hva du får, og slipper å betale ekstra for ingenting... Ganske bittert når hesten får eksem og raser 15-20000 ned i verdi, enten du har tenkt til å selge den igjen noengang eller ikke...

Et tredje tips er å holde deg unna hester som er høyere bak enn foran. Det er vanskelig nok å finne sal som passer uansett, om ikke de salene som i teorien passer skal begynne å skli framover, så de ikke passer likevel...

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Albina

» VIP

Skrevet - 28/04/2005 :  20:01:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første som er lurt å gjørei er å sette seg ned, tenke nøye igjennom hva man ser etter, skal det være turhest, konnkuranse eller kanksje begge deler, 4 eller 5 gjenger, alder, høyde, pris osv.,så skriver man det ned på en liten huskelapp og har det i bakhodet når man drar rundt å prøver hester.

Når man har funnet en hest man liker er det viktig å spørre om hestens bakgrunn, evt. sykdommer, haltheter. Spørr også om hvordan hesten er å sko, laste, hos veterinær, gennerelt hvordan den er å håndtere.
Det er lurt å prøve hesten mange ganger i forskjellige situasjoner som tur, på bane, langs trfaikerte veier osv. Det beste er jo om man får ha hesten på prøve, men det er ikke alle eiere som vil det.

Når man har bestemt seg for at det er denne hesten man vil ha så må man få veterinær sjekk på den og gjerne rønke den.
Begge parter må være enige om kotrakten før man skriver under.

Prøv å få med deg en hestevant person, gjerne ridelæreren din, hvis du har en. Det bør ihvertfall være en som kjenner til deg som rytter og en du stoler på.

Bruk god tid på å bestemme deg. en hest er en stor innvestering og dere skal passe sammen i mange år.

Håper dette hjelper deg noe og lykke til
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 29/04/2005 :  18:35:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke så mye om Islandshester, så jeg kan ikke hjelpe deg så mye på det området dessverre.

Men i hvert fall når jeg var ute for å se på hest, så jeg på en god del hester slik at jeg hadde noen å sammenligne. Fant ut mer da hva jeg virkelig så etter.
Da jeg fant en hest som jeg likte veldig godt , så jeg på den en andre gang sammen med ridelæreren min. Hun prøvered han og så på meg ri han. Hadde også med meg papaa (som er veterinær) som så på han. Endte med at jeg kjøpte han:) Er veldig glad for at jeg gjorde det!

Husk å ta deg god tid når du ser på hester! Det er veldig viktig. Husk at hesten du skal kjøpe skal være din sammarbeidspartner, og for at den skal være det må dere jo like hverandre!

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Svala_4ever

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  18:19:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvala_4ever  Svar med kopi av melding
Siden du skal kjøpe deg isl.hest, burde hesten du kjøper være 4 el. 5 gj. om du vil drive med gang.ridning. Og da skal hesten være ganske lettølta å synes jeg. Jeg kjøpte ei 4 gj som ikke hadde blitt trent i tølt på 4 år, du kan vel tenke deg hvor slitsomt det var å trene henne opp igjen. Hesten burde vel heslt ikke ha sommereksem, min har fått det nå nettopp og det er veldig slitsomt å drive å med. Det er som regel de islandsk importerte hestene som utvikler eksem, pga klima forskjellen. Og en norskfødt hest er ikke like mye utsatt for eksem:) Hesten må jo seff være 100 % frisk når du kjøper den, og prøv flere hester. Ikke bare en:) Du burde kreve at nåværende eier skal ta rønken av hesten før du skriver under kontraken, sånn at du ikke kjøper en hest med spatt. Du burde også skjekke at hesten er reg. i islandshest foreningen:) Lykke til!
- Svala frà Àsgarði <3
&
Heiða frà Hæli <3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.