hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eksem,noen tips?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Eksem,noen tips?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  01:04:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Jeg har funnet drømme hesten,en islending det bare sa pang med.Han har lettere sommereksem,men har ikke begynt å klø enda.Jeg vil bare at han skal ha en superbra sommer,og lurte derfor på om noen har tips til hvordan jeg kan gjøre eksemen litt lettere for han?Pris eller tid er heller uviktig!Sommeren varer bare et par månder,og jeg vil gjøre det som lar seg gjøre for fiiine hesten min.
Håper på positive svar

Vindur4-ever

Redigert av - Vindur+Zehra den 28/05/2005 01:05:53

Fröya

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  09:23:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
De fleste? har god effekt av eksemdekken. Top Coat fra Hilton Herbs skal også ha god effekt. Mange har også gode erfaringer med Optima spray for hunder. Men leste nettopp på barfotforumet at noen hadde prøvd en vaksine som egentlig er for ringorm. Hesten er nå frisk! Men vet ikke om det finnes i Norge. Denne vaksinen var tatt med fra Tyskland, hvor det var vanlig å bruke dette mot sommereksem. Du kan jo spørre veterinæren din. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  12:42:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dersom hesten begynner å klø skikkelig, selv om den har dekken (gamlehesten til svigers gjorde dette; han klødde gjennom dekken, selv om beitet var kjemisk fritt for "kløting" - en dag fant vi vannkaret, som stod på andre siden av gjerdet, laangt inne på beite - og hesten ved siden av), så kan jeg faktisk anbefale spenekrem (ikke Spenol). Dette er en diger boks/krukke som blir kjøpt på FK, og den har et bilde av en ku på fremsiden. Den myker opp eksemen veldig, gjør at sår ikke så lett begynner å blø - og det gror utrolig mye fortere og penere enn uten kremen. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  13:27:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Fjellbeite er også en mulighet, men rimelig tungvint avhengig av bosted..
Vet om noen som har prøvd planteoljer i foret med hell. Litt usikkert enda, men de hestene har ikke begynt å klø enda. Ifjor så det ut som om de hadde blitt utsatt med skjem saks nedi huden. =/
Spør vetrinæren din ellen noen andre som kanskje har erfaring med eksem. De har helt sikkert noen tips.

Lykke til =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  15:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har hatt en islandshest med sommereksem, det er kjedelig.
Vi smurte eksemen med Spenol og zinksalve og det er hjalp litt på kløen.

Lykke til med hesten i sommer=)

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 19/07/2005 :  17:17:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Eksemhest er intet problem med rett stell:)
om ikke de tipsene som har kommet til nå hjelper kan jeg anbefale økozon. Det er en full pakke med fortilskudd, krem og sjampo som jeg har, og kjenner til flere som har, veldig god erfaring med. Noen hester blir så godt som symptom frie med det og dekken.
Det å ha hesten inne ved solnedgang og oppgang er også en viktig hjelp for å unngå insektstikkene som hesten reagerer på. Mest praktisk er nok å ha den inne hele natten, iallefall for din del.

Håper du finner metoden som passer for hesten din:)

Hold den ren (uten sjampo for ofte) så holder insektene seg unna. I tillegg kan det være bra med hvitløk (for immnuforsvar og å holde insektene unna) og biotin (hester med eksem for ofte dårlige høver om sommeren) som tilskudd. La gjerne veterinæren ta en blodprøve av hesten en gang, mange eksemhester har mangler og vil kunne bli mye bedre av å rette på dette:)
Lykke til å ta gjerne kontakt om du lurer på enda mer, har noen sider du kan få på nett (gadd bare ikke å finne dem frem nå, unnskyld...) om du vil.

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Svala_4ever

» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2005 :  18:09:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvala_4ever  Svar med kopi av melding
Hesten min har også utviklet lett sommereksem, jeg bruker Switsh(den koster rundt 475 kr i sverige, og rundt 500 her i norge tipper jeg)..Den er veeldig efektiv! Bruker også hvitløkspulver i fôret og skyllingingaryds hestsalva(kan kjøpes i sverige). Har hørt at sånn tykk grønnsåpe i boks også kan brukes. Om du går inn på www.borjes-tingsryd.se finner du masse greier til eksem! Det er jo seff svenskt, men de sender det til norge trur jeg. De har masse bra ting!
- Svala frà Àsgarði <3
&
Heiða frà Hæli <3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.