hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/10/2003 :  18:59:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppen jeg kjøpte i sommer kostet 40 000 kr. 7 år gammel. Hun er en 5 gjenger, naturtølter, med god tølt, hun kan tølte omtrent like fort som hun kan galloppere. Men hun er ikke skikklig gangsatt enda, da hadde hun kostet mer. Hun har god vilje, tygg på tur osv. Hun er også eksemfri, det har mye å si på prisen.

Men en annen hest jeg kjøpte for noen år siden og solgte i februar i år, passet til din beskrivelse, og den kostet 30 000.

Du kan være heldig og finne en til 20 000. Men de aller fleste koster fra 30 000 og oppover.
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 26/10/2003 :  21:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hei!
min islending er 18 år, 5gjenger med masse vilje!Hun er en drøm å stelle og leie og full av futt på tur.Hun har konkurert en del, men da jeg kjøpte henne hadde hun stått forholdsvis lenge pga føll og sånn, så jeg betalte bare 26000 for henne. Egentlig kosta hun 34000, men altså pga formen hun var i da jeg kjøpte henne, sank prisen betraktelig...Islandshester er dyre ja...Men tenk på at hvis du skulle kjøpe en varmblods eller no så måtte du bruke opptill, kanskje mer, 10000 på utstyr som sal, hodelag, dekken, og annet dilldall. Dessuten er islendingene meget hardføre.
En yngre hest koster nok en del fordi alle yngre hester er jo trent opp til å gå bra gangarter, det er det trenere legger vekt på, og jo bedre gangarter, jo høyere pris...
Ellbell&Thirla
Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 30/10/2003 :  18:10:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
Helt enig kolgrimur og skorri de noen råe hingster.
du kan også gå inn på anne otneim hjemmeside og klikk deg inn på linken hingster,der er det mye
lukke til med hingstevalg
har selv bedekt en hoppe i år og med mosart fra gerdrum og en kom bedekt fra island så det blir jo spenende
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 01/11/2003 :  22:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei dere 2!

Ja, dette er jo ganske merkelig!

Nå trenger jeg en ny sal til islandshesten min og lurer derfor på om dere har noen å anbefale??
Den bør koste under 5000,-

klem
Gå til toppen av siden

SunnivaB

» VIP

Skrevet - 02/11/2003 :  16:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville egentlig ikke brukt noe av delene for det stopper noe av hestens bevegelsesevne.
Men når du har en tykk hest med lav manke og salen sklir langt fram så må du nesten gjøre noe. Du kan ri barbak til hesten har slanket seg litt (men pass på,hesten skal ikke være tynn på høsten,den må ha noe å gå på til vinteren). Eller du kan bruke de hjelpemidlene som du nevnte. Men bare til salen ikke sklir lenger. Det kan forresten vær at salen ikke passer.
Jeg brukte halereim før,men etter at hesten min datt på kne og dermed krummet ryggen og slet halereima rett av har jeg sluttet helt å bruke det. Forgjort har jeg aldri prøvd,men jeg vet at det også hindrer bevegelsene. Man skal jo altid bruke så lite hjelpemidler som mulig.

Håper dette var svar nok :)
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2003 :  18:50:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hei lille troll!
anbefaler deg egentlig og kjøpe en brukt sal, siden den skal være under 5000. td hrafn, àstund(da er du heldig) og top reiter. vet ingenting om sleipnir og isafold, men er sikkert bra de og. gode lærsaler som de ovenfor varer leeenge, og er ikke umulig å få solgt igjen. jar selv en sal som er i prisklasse som de ovenfor (nåpris) som er minst 10 år gammel! læret er kjempebra! det er en Theo Sommer.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2003 :  00:19:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Hei Kristy!

Minning betyr minne, erindring, påminnelse
Hotgir: har jeg ikke i oversikten min. Er nok ikke et vanlig islandshestnavn. Aner heller ikke hva det betyr. Spør eieren! Han/hun vet det sikkert.

Å gi deg noen flere islandshestnavn blir for meg en temmelig lang oppgave, jeg har ca. 3500 stykker her på dataen. Tror ikke forum som dette tar så store innlegg heller. *hihi*

Det stemmer at mange islandshestnavn har noe med vind i seg, men ikke så alt for mange heller. Det er variasjoner her som alle andre steder. Blir det samme som å si at de fleste travere har mange navn med ”gutten” i, eller ”brunen”.

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Calacirya

Skrevet - 14/11/2003 :  20:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hindrer jo også bevegelsene at salen sklir fram og legger seg over skulderbladene........
bruker forgjort på mine små :)
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  12:55:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
feilstilling av tunga? vil det si at hesten slenger tunga over bittet? eller at den går med tunga ut av munnen?

Det finnes masser av tungefeilsbitt, men hvis venninen din konurerrer bør hun hukse at ikke alle er lov. Bla de gamle med plater er ikke lov. Går man på www.feif.org kan man laste ned fipo, det er hele regelverket, og der er også de lovlige bittene avbildet.

Hvis hesten tar tungen ut av munnen, bør hun ri med en snillere hånd. Ikek slemt ment eller anklagende eller noe sånt, men det er hvis man henger for mye at hesten gjør det...

Håper det hjalp noe :)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 22/11/2003 :  18:41:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Inemor!
Du snakket om oversikten din. Finnes den på nettet? Eller er det kanskje en bok?

Vet du om en bok som det står om hva navnene betyr?

takker for svar
Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 22/11/2003 :  18:57:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Islandshesten til venninnen min har en litt kort rygg og ser seg nå om etter en ny sla da hun bare rir i en allround sal nå, og hun vil jo ha en islandshest sal siden hun skal trene på gangarter.
Hva med alliunn salene? kan de passe? Hun har ridd litt i en Goertz liberte sal. (på en annen hest.) Hun syntes denne var helt nydelig å ri i, men tror dere den kan passe til en hest med litt kort rygg?
Men hva med stübben salene?

Hva mener dere??

håper på svar raskt da dette haster litt...
Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 22/11/2003 :  21:27:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
hEI.

Har selv en hest med tungefeil hun legger tungen over bittet .
Dette er jeg blitt anbefalt:
La hesten stå inne og spise med ett trinse bitt slakk det to hakk ned.
Du kan binne tungen med strikk,Men dette må gjøres av folk som kan det.
Som sagdt er det jo mange forskjellige bitt du kan prøve,det som er lov og ri konkuranse med er ett bitt som er litt buet og knekker i midten.
Jeg rir selv med ett bitt so det er en trekant på midten slik att hesten ikke kan legge tunga over og det fungerer greit.
Ikke vær hard på handen.
Ikke la hesten henge på tøylene.
Jeg kjøpte bittet i sverige der er det billigere.
Gå inn på Frosti islandshestar Litt av hvert her.

Lykke til ha tålmodighet
Gå til toppen av siden

Frækinn+Oda=true love

» VIP

Skrevet - 22/11/2003 :  21:33:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei du får kjøpt islandsk hestenavn bok på:www.hooks.no Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2003 :  23:52:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Jeg vet om mange som har kjøpt fine islandshester til god pris, men det er veldig vansklig. Du kan få en billig hest du er fornøyd med også. Islandshesten min kostet 40 000. han er 13 år, med astma... Islandshester er forholdsvis dyre..
tihi
Redigert av - josefine=) den 24/11/2003 19:40:03 Gå til toppen av siden

*Orch|dee*

Norway

Skrevet - 23/11/2003 :  11:55:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Orch|dee*  Svar med kopi av melding
Dette varierer jo fra hest til hest vel... Vil tro at den vil koste fra 20.000 og oppover! Har ingen erfaring med islandshest så jeg vil ikke si for mye!! Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.