hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  08:54:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Man bør visstnok være litt forsiktig helt i begynnelsen, men ellers mener jeg at hoppa har godt av å bli brukt så lenge hun ikke viser tegn på at det blir for tungt å drasse rundt på rytter. Hadde selv ei nordlandshoppe som gikk drektig, og brukte henne til ridning som normalt. Ikke noen halsbrekkende fjellturer med mye fart akurat men...
Den siste tiden, når magen er stor og tung, synst jeg det er best å ta det rolig og skritte for det meste. Når fødsel og oppdragelse av den lille rakkeren kommer er det en stor fordel for hoppa å være i god form

Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 30/09/2003 :  09:06:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
Takk for svaret .
Har ett spørsmål til.
Når kan jeg begynne og ri etter fødselen?
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 30/09/2003 :  12:46:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Her er det mange meninger ute og går, men jeg synes at du absolutt skal vente minst tre uker etter følling!

Ta hoppa med på korte (10-20 minutter) leieturer flere ganger daglig de første dagene etter følling. Dette hjelper livmoren til å tømme seg og trekke seg tilbake, samt at føllet kvitter seg lettere med tarmbeket når det må være igjen uten mammaen sin. Ha selvfølgelig noen til å se etter føllet mens hoppa er borte.

Ang. riding. Se på hoppa etter at hun har føllet. Hun kommer til å være "lengere" enn hun normalt er, og se generelt "rar" ut. (Vanskelig å forklare - er dette din egen hest og du kjenner henne godt så ser du det med én gang). Denne ekstra lengden langs ryggen skal ikke være der, og den trekker seg også tilbake etter noen uker.

Så vær snill og vent! Hesten kan fint brukes, men ikke ri på den før det har gått minst tre uker.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2003 :  12:53:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Hoppa vil sikkert sette pris på å få litt fri fra ridning de første ukene. Da jeg hadde føllhoppe bodde jeg såpass avsides og med lite trafikk at føllet kunne være med på tur og gå løst. Men det er kanskje vanskelig for de fleste, da man ofte må ri langs trafikkert vei for å komme noensteds. Og føll som er med på tur må undersøke alt de ser, så det bør være trygt å ferdes. Det går også an å la føllet være igjen hjemme etterhvert mens du trimmer hoppa. Plasser tassen i en boks han ikke kan skade seg i, og ikke har mulighet for å komme seg ut av. Helst bør noen være igjen sammen med føllet å passe på det de første korte turene. Høres kanskje litt brutalt ut, men de gjorde det visst på denne måten før. En annen måte er å lære føllet å bli leid og ta det med i et leietau mens du rir hoppa.

Inne på Hest.no svarer avlseksperten Tore Kvam på mange aktuelle spørsmål innenfor bruk av avlshopper. Stjeler et lite sitat derfra:

"Bruk hoppa til det den er vant med en god stund utover i drektigheten, men trapp gradvis ned når drektigheten blir synlig. Dessuten kan det lønne seg å ta det pent de 6 første ukene av drektigheten inntil fosteranlegget har festet seg skikkelig i livmora."

Gå til toppen av siden

Calacirya

Skrevet - 30/09/2003 :  20:40:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er litt uenig i at man burde vente med å bruke klokker til hesten tølter reint. Klokker kan være et flott hjelpemiddel om man har passaktige eller travaktige hester, og kan være det lille "puffet" som trengs for at hesten kan gå bra. Det er vel mer de tyngere vektene man burde drøye litt med. Det gjelder å finne den vekten som hesten går best med.. Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  09:54:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er mange fine dressurøvelser som er fine til muskel-bygging. Men jeg er forholdsvis "uskolert" og kan ikke så mye dressur, og skal ikke begi meg ut på å forklare noe om det. Istedet lar jeg hesten min klatre en del i terrenget, og det blir det muskler av:) Dessuten synst de fleste hester det er morsommere å bli ridd "offroad" enn etter veien

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  13:48:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
ein passaktig hest skal ha vekter på frambeina..evt lengre høver eller tyngre sko på frambeina.
det er omvendt for travaktig hest.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2003 :  13:52:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
jeg hadde en gang ei fjordhoppe med lite muskler og jeg ble rådet til å trave rundt i terrenget. rundt trær og ned og opp bakker. sørg for at hesten synes det er morsomt =) dette virker ganske fort.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

Calacirya

Skrevet - 02/10/2003 :  00:53:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Få gjerne smeden til å klippe en del av tåa på bakhøvene også, slik at hesten klarer å flytte bakbeina raskere.. Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  17:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
mitt lokallag ble startet opp i høst (jøkull). men tror nok laget vil ha kurs helst høst og vår, hvertfall en av gangene (er ikke rideinstrk i nærheten). en sommerfjelltur og et romjulsritt....
det som er litt vanskelig er jo at medlemmene bor jo litt spredt...

konkurranser blir nok lite av, tror ikke det er noen her som har startet i konk noen gang, men kanskje det blir?? uansett er det lite vits for meg å bli med på Olga, hun liker seg best med hode nede og med korte,lave steg....

ang. konk. så er det ingen dommere her heller....

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  22:10:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
som de andre sa terreng og bakker... yaaay, kjempe fin trening.... d som også kan være morsomt er visst du blir med på sånn dagsturer i fjellet med hest.. der man rir fra sted til sted... KJEMPE FIN trening+ at d er kjempe gøy:D (mener så klart at du tar med hesten din da;) )

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  14:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Falut er absolutt å anbefale, han ver beste 4års hingst i fjord og har kjempebra lynne.
Mange av følla etter han visersvært godt lynne og brae gangarter.
Det er også veldig mange a hans avkom som har fått hans farge, som er spesiell og veldig fin (husker ikke navnet på den men fargen er lys).
Han står i tresfjord med Bjørn Kjersem
PS: jeg har bare gode ord å seie om denne hingsten

Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  22:30:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
det finnes mange fine hingster.. men ingen her kan anbefale deg en hingst som nødvendigvis er riktig for din hoppe.. Få hjelp av en som kjenner hingster og hoppa di.. Det er viktig å tenke på hvilke gode og dårlige sider hesten din har og hvilke som hingsten har. Å rette opp feil er viktig, har du for eksempel en hoppe med dårlig lynne, må du finne en hingst med godt lynne. Slik at føllet kanskje får mer av faren en morens lynne..

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med noen som holder på med slikt, ta en titt i forum eller gå på islandshest.no eller otneim.net

Lykke til :)

Gå til toppen av siden

dede

» VIP

Skrevet - 23/10/2003 :  22:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidedede  Svar med kopi av melding
Hei
det er jo som regel gangartene som setter pris på en islandshest,om den er ren og løfter godt i tølten,Men det høres ikke ut som du skal bruke hesten til konkuranser så en slik hest burde ligge mellom 20-35000Jeg synes personelig att islandshesten er dyr.Har tre stykker selv og har solgdt noen også så prisen på en hest du ikke har sett eller prøvd er vanskelig og sette pris på.
HAR EN HOPPE SOM JEG SKAL SELGE.
En svart hoppe som er veldig snill
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 26/10/2003 :  17:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Islandhesten min er nesten en sånn en som du vil ha og hu kosta 40.000
Men du kan finne en billigere også men min hest har så utrolig god stamme så d er nok noe av grunnen... Hvis du vil ha rene fine gangarter og sånt blir nok prisen opptil d

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.