hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Magette

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  23:54:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Alle har jo fordommer om alle "miljøer". (trav, galopp, islandshest, sprang++)

Jeg tror at vi kan lukke ørene for at det er krig i alle islandshest-staller.

Redigert av Brynja den 27/02/2003 23:55:44
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  13:54:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg driver med islandshest og synst miljøet her er kjempe fint...alle er venner, her rundt oss. Jeg bor i vestnes komune og liker miljøet kjempe bra...... Det er litt små krangling mellom stallene men ikke noe å snakke om.Og alle stallene gjelper hver andre vist det trengst....... Vestnes Islandshest forening er en av de med flest/best Konkurranse ryttere!! :) Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  17:35:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
¤altid stopp hesten når den begynner å trave,du får aldri en bra tølt etter trav.
¤vær spes. obs i litt slake oppoverbakker, og plasser der hesten synker.
¤sitt godt ned i salen og napp i tøylen når du kjenner at den går ned i "travform".napp-forsiktig slik at du kjenner at hesten gir etter.
¤hugs at hesten ikke tølter bra på "stramme" tøyler, i bra tølt bærer den seg selv.

kanskje hesten blir travaktig når den begynner å bli sliten, det gjør nemlig min=) så kanskje du kan trene tølten først? ellers så hjelper det å telle 1,2,3,4 inni seg, eller som meg synge en 4/4 takts sang...inni deg, hvis du ikke er flink til å synge....det hjelper for da kjenner du når alt ikke er som det skal.

Islandshest rula!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  18:23:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Josefine, Hvor har du vært på kurs henn??? Skal på kurs om 14 dager på Revhaug....

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  21:17:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

TRAV-TØLT:(brokk-tölt, fox-trot)
Her hører du nesten 2-takten til travet, selv om hesten tølter.
(Hesten er ”travaktig”)
Hesten blir mer humpete å sitte på, og blander gangartene tølt og trav.
Hesten vil trave, og gjør dette hvis du gir den frie tøyler.
Takten er fortsatt 4-taktig mot trav, og du hører den heller slik:
1—2-3—4, 1—2-3—4, osv.

Finn den ideelle farten DIN hest trenger for å tølte reint (eventuelt tilnærmet).
Alle hester har et eget tempo hvor det er lettest for dem å tølte reint.
For travaktige hester er det gjerne sakte eller hurtig tølt.
Ettersom de blir mer trent, kan du tølte med de saktere og kjappere
enn utgangspunktet uten å miste takt og spenst.
Finn et ideelt underlag å tølte på. Som oftest er det best med et
underlag som ikke er så mykt, det er vanskeligere for hesten å tølte
jo mykere underlaget er. Men det er også viktig å huske på at mye
tølt på hardt underlag (som asfalt) overbelaster beina til hesten
Hesten må være myk i munnen for å tølte godt, gjør alt du kan for å
holde hesten myk og ettergivende på bittet.

Mange hester tølter bedre i en litt hellende nedoverbakke.
Det er tungt og vanskelig for hesten å tølte reint i oppoverbakker,
og å ri tølt i oppoverbakker vil bare lære hesten å forverre tølten.
Tølt eller skritt nedover og trav/skritt/galopp oppover er en fin
ting å ha i bakhodet når man rir.
Det å forbedre hestens balanse og takt i tølten tar lang tid.
Vær tålmodig, fremgangen går sakte, og ikke bli frustrert hvis man
faller litt tilbake. Dette er normalt, og det er slikt man lærer av!
Treningen kan ta uker, eller det kan ta måneder;
ja- til og med år!
Ri i nedoverbakker. De fleste "urene" hester tølter reinere i
slakke nedoverbakker. Tenk på hestens bein og bruk alle mulige slakke nedoverbakker du kan ri.
Men helst ikke bratte nedoverbakker (med mindre du MÅ).
Så, ikke tølt i oppoverbakke hvis du vil forbedre tølten.
Mange hester får en rein takt hvis det går en liten anelse oppover,
men de beveger seg ikke annerledes, dette skjer bare fordi avstanden
mellom forbeina og bakken er kortere.

Fart. Prøv forskjellige tempoer i tølten og finn ut i hvilket tempo
hesten tølter reinest.
Tren i begynnelsen i den farten som er best for den. Når tølten er
sikker og tilfredsstillende i den farten prøver du å ri litt saktere
og hurtigere for å lære hesten å tølte i større fartsbredde.
Tren hele bredden hesten kan tølte i, men ikke der hvor hesten
begynner å feile. Du vil lære hesten fremgang, ikke feiling.

(Første delen her går vel egentlig mer på passaktighet...)
Hvordan hesten er skodd har mye å si på hvordan den går. En vekt på
100 gram har ofte mye å si om hvordan forparten beveger seg (aksjon,
takt osv.) Husk at det er best om du kan trene hesten naturlig, uten hjelp av vekt.
Vekt, enten det er snakk om sko eller boots, får hestens bein til å ta lengre steg enn et bein uten vekter.
Husk at tunge sko eller boots lett kan gnage på hestens skinn til den
blir øm eller at det dannes sår. Hvis dette skjer må du slutte å
bruke bootsene.
Å bruke tunge boots eller sko over lengre tid, eller hver gang du rir
hesten fører til at verken du eller hesten lærer å få til tølten
skikkelig, den blir dessuten vant til å bære den ekstra vekten, og
effekten med dem forsvinner.
Bruk av boots er vanlig i konkurranser får å sette på ”prikken over
i’en”, det gir hesten høyere aksjon og reinere tølt. Men det er best å kun bruke boots noen ganger eller aldri mellom konkurransene slik at hesten ikke får sår, blir øm, eller at effekten med bootsene forsvinner.

Hvis hestens hov er litt lang kan det hjelpe til med å rense
uren tølt og gi mer aksjon, men det øker også sjansen for å
knekke hoven eller helen. Dette er også en siste utvei. Hvis en
travaktig hest er skodd er det best å bruke lette sko på frambeina,
eller ingen sko hvis du har mulighet for det. Hold framhøvene korte.
Å bruke tunge sko på bakbeina i et par måneder KAN hjelpe, men ofte
gjør det ikke noe forskjell.
Husk å følge gjeldende regler (I Norge; FIPO). Dette reglementet kan du laste ned fra www.feif.org

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  21:25:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Har vært med i miljøet i 9 år nå, men har hestene hjemme og da, så hvordan stallmiljæet er rundt omkring har jeg lite grunnlag for å uttale meg om.

Synes ikke islandshestmiljøet er noe dårligere enn andre miljøer. Litt krangling og baksnakking vil det være i alle "store" staller, mest mellom barn/ungdom i alderen 10-15 år, men her har stalleieren og foreldrene et problem, og ikke islandshestmiljøet i seg selv.

Jobber på rideleir med kun islandshest om sommeren, og her er det mange ungdommer som kommer fra forskjellige staller til daglig, men dette er supre jenter det, og de fleste har bare gode ting å si. :)

Man skal ikke laste miljøet som helhet med at staller er i "krig" men heller spørre seg selv hva som er galt med miljøet i akkurat DIN stall, og hva gjør DU for å forbedre det? Hvis det er så ille, så flytt hesten! Verre er det som regel ikke. Og hvis dette ikke går - fastsett møter og diskuter/finn løsninger på hvordan dere kan få det bra igjen! Vi driver alle med samme lidenskap - tull at smålig dritt skal få ødelegge dette!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  21:37:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hei Ine.. ser ut sm du har greie på dette.. Har akkurat fått meg islandshest.. Vil høre noen av dine råd.. Hesten er skeiv.. Hvordan trening ville du lagt opp da?? (har en som trener meg og hesten men vil høre litt hva du hadde gjort..) Den er veldig mye sterkere på den ene siden enn den andre... Den veksler også innimellom men d er jeg fult klar over hva jeg skal gjøre da... Vel, har du også noen råd?? er åpent for alt ;)

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  22:05:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Josefine har du hatt kurs hos Nils Christian Larsen noen gang??

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  22:13:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Grattis med islandshest!
Jeg har vel ikke så mye greie egentlig, men man snapper opp litt her og der, via kurs, egen trening og lesing. :)

Det at en hest er skeiv er en treningssak. Ri masse dressur, samlende og løsgjørende øvelser. Myk opp den stive siden til hesten, og fortsett å styrke den myke siden. En hest velger gjerne den siden den er sterkest på. Driver selv og trener en hest som vrangstiller seg og blir "skeiv" når jeg skal tølte. Jeg jobber da enda mere dressur, (og ikke minst lærer denne unge frøkna sideførende sjenkler, det er her vi sliter...hihi). Når hesten din er lydlig på hjelperne vil du lettere kunne korrigere skjevhet, vrangstilling etc. (se lengre nede)

Veksling er når en hest blander gangartene. Hesten går f.eks. tølt, men spretter inn og ut av andre gangarter underveis. Den kan for eksempel trave med bakbeina og tølte med frambeina, osv.
Eller at den tølter, traver og så tølter igjen. Dette er vanskelig å forklare noe mer, men det er veldig ubehagelig å ri. Noen hester gjør det hvis de blir holdt for hardt i tøylen, andre gjør det fordi de føler seg presset og er spente.

Anspenthet hos hesten: Hvis hesten enten stresser eller er stiv på grunn av nervøshet, eller stiv fordi den ikke er trent nok, søker de gjerne mot andre gangarter eller mister renheten i tølten. . En mulighet kan også være at hesten har blitt ridd av noen som gjør den stiv og anspent.

Salen er viktig: Hvis salen irriterer eller plager hesten, eller ligge feil, hindrer bevegelsesfriheten hesten trenger i skuldrene for å tølte reint. Her kommer også grunnen til at man legger salen lengre bak på en islandshest. Dette gjør man fordi hesten skal få så frie bevegelser som mulig i skuldrene. Men salen skal ikke ligge for langt bak på hestens rygg slik at den presser på lenden. Hvis man har en hest med kort rygg bør salen heller ligge lengre frem enn bakover. Å la en hest bære tyngden din med press på lenden er ikke bra, lenden er ryggens svakeste punkt. (greit å vite)

Hvis hesten ikke responderer ovenfor tøylene, er det veldig vanskelig å veilede med dem. Gjør øvelser som myker opp munnen og nakken før du begynner med tølt-treningen. Også det at hesten legger tunga over bittet kan hindre viktige tegn fra rytteren.

Det første man må gjøre er å smøre seg med en god porsjon tålmodighet og å sette av mye tid. Hvis hesten har blitt ridd i uten tølt i lang tid må den trenes opp på nytt.
Samling er veldig viktig. Lær hesten å gå samlet. Når den gjør dette med en myk ettergift, så prøv å oppmuntre den til å øke farten (stemme og sjenkler) helt til hesten bærer samlingen helt opp til tølt. Dette er kjempeviktig, og tren det gjerne separat.
Bare overgangen fra skritt til tølt i samling er fort krevende for en hest som ikke er vant til det. Husk at samling i tølt er ikke det samme som en samling i dressur. Betrakt en hest som tølter bra; hesten beveger seg fritt, holder balansen og bærer hodet selv. Hodet skal ikke være vertikalt, da har du samlet hesten for mye. Du samler hesten for å få den til å gå med bakparten innunder seg, og får den til å selv gå fremover og oppover. Hesten skal m.a.o. ikke gå på bittet som i dressur.
Hvis du letter på samlingen din og beveger litt på beina og hendene, oppmuntrer du hesten til å fortsette å bære seg (halvparader).
Noen ganger må du stoppe og samle hesten fra skitt igjen. Å lære hesten å rygge, og så skritte samlet for å gå direkte opp i tølt er også effektivt.
En tøltende hest med for reist nakke (over bittet) resulterer en ”hjortehals”. Hesten trenger å lære seg samling og å aktivisere bakparten. Denne samlingen er vanligst blant nybegynnere og trenere som ikke tar seg tid til å få en ekte samling.

Ri tølt over korte distanser i begynnelsen når du trener en "uren" hest i tølt. I begynnelsen holder det noen ganger med et par-tre meter. Det er mye bedre at hesten går rein tølt 10 meter på en hel ridetur enn at den går travaktig hele turen.

Øvelser:
En stiv hest er som en utrent person; musklene er ofte stive og trenger mykende og løsgjørende øvelser. Ri mye volter og 8-tall, både i skritt og senere tølt.
Slalåm og serpentiner også fine øvelser å gjøre. Lær hesten din å gå sidelengs (sjenkelvikinger), forpartvendinger og andre øvelser som mykner opp hesten muskler.
Å stanse hesten samlet forbedrer bakparten til hesten. Pass på at alle øvelsene mykner opp hesten i stedet for å gjøre den anspent og opphisset.

Dressur hjelper ofte en hest å tølte bedre. En dressursamling blir allikevel for mye til å tølte med. Men det legger et godt grunnlag for tølten å ri hesten så samlet i skritt og trav.

tølten. Mange hester får en rein takt hvis det går en liten anelse oppover, med de beveger ser ikke annerledes, dette skjer bare fordi avstanden mellom forbeina og bakken er kortere.

Ikke start å tølt trene med en hest før den kan de viktigste hjelperne (tøyle, bein, stemme, vekt, etc.) og har god balanse i skritt, trav og galopp. Ri tølt i kun korte distanser mens den lærer, tølten er vanskelig når hesten ikke har balanse.

Tvang. Tving aldri hesten, det resulterer en anspent og stiv hest som blir hard i munnen. For å ri en myk tølt må du være myk selv. Å lære å ri avslappet og balansert på hesten hjelper dere begge to.

I og med at hesten din veksler, regner jeg med at den ruller litt også, mange gjør dette.
Hvis hesten din har en tendens til å rulle, enten hele tiden eller i en bestemt fart; så begynn med å sjekke at det ikke er noe som forstyrrer den. Undersøk salen, at beina ikke er såre, at munnen ikke er hard eller at tenner lager sår i munnen. Forekommer oftest når tempoet i tølt blir for høyt for hesten. Disse hestene er ofte svakere i den ene siden, og ruller mot den galoppen de er sterkest i. Da kan det lønne seg å ri dressur med hesten slik at den blir mykere og mer lik i sidene. Hvis hesten ruller mot venstre galopp, kan man prøve å ta halvparader med den venstre tøylen og legge til høyre sjenkel.
Lær hesten samling. Som regel ruller hesten på den siden den er sterkest. Den tar større steg med den sterke siden; og derfor ruller den. Å stramme opp tøylen på den sterke (rullende) siden og slakke på den andre tøylen bruker å hjelpe. Dette forutser at hesten skjønner at den skal gå rett selv om du strammer den ene tøylen litt ekstra. Med noen hester er det nok å bare korte inn den ene tøylen noen centimeter, og gjøre noen små bevegelser med den andre for å stoppe rullingen. Å ri tølt som dette hjelper til med å bygge opp den svake siden til hesten, slik at å bøye den litt får den til å gå i bedre form. Ellers hjelper det å finne på alt mulige måter å bygge opp den svake siden på. Eksempel: Hvis den høyre siden er svak, er sjenkelvikninger mot høyre og venstrevolter styrkende.
4-gjengere har som oftest vanskelig for å tølte bøyd, og 5-gjengere klarer dette bedre, men har vanskelig for å trave bøyd. Prøv å finn hestens svake side, har den vanskelig for å tølte når den er bøyd til høyre eller venstre? Gjør øvelser som sjenkelvikninger, forpartsvendinger, trav i volter, etc. for å styrke den siden; hvis du finner ut forskjellen på de forskjellige sidenes styrke.
Finn den farten hesten mestrer best når den er bøyd. Det er her ofte lettere for de fleste hester å tølte sakte enn hurtig. Finn også ut hvor mye bøyning hesten kan klare, hvis hesten kun kan ta en liten og myk bøyning, så tølt med han i en myk kurve og gjør den gradvis mer krevende etter hvert som hesten finner balansen (dette kan ta uker). Gjør dette ofte. Jobb mot fremgang og ikke feiling, det er kjempeviktig! Forsøk forskjellig type støtte med hendene for å finne ut hva som er lettest å forstå for hesten din. For eksempel å korte høyre tøylen en centimeter, å korte venstre tøylen en centimeter, eller å gi hesten mer tøyle på en av sidene. Det hjelper også å oppmuntre hesten litt med sjenkel på den siden du gir ut på tøylen. Dette er for å få hesten til å bruke den ene siden litt mer, og at den andre siden ikke er fullt så aktiv.
Eksempel: Du vender mot venstre i tølt. Når du gjør det må hesten være litt bøyd i hele kroppen og ta større steg med høyrebeina og mindre steg med de venstre. Ofte hjelper det hesten å stramme den venstre tøylen en centimeter og passe på at hesten ikke stikker ut høyre skulder (legg pisken inntil, etc.), ”småspark” litt med høyre sjenkel for å oppmuntre det høyre beinet til å ta større steg, og gi hesten en centimeter eller mer tøyle på høyre side, alt dette på samme tid.

Her ble det mye info på en gang! Er ufattelig glad for at jeg alledere hadde dette nedskrevet på harddisken...*hihihi*

Lykke til!

Og du - hva jobber du og instruktøren din med? hvem bruker du?

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 28/02/2003 :  23:10:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
¨åååååå datan nekter å sende litt lange svar..
kommer svar snart men sliiter md pc

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/03/2003 :  14:14:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hei Moi.
Jeg har vært på kurs i oslo. På lillemorstallen i sørkedalen. Jeg bor i Fredrikstad nå så jeg skal vel finne noen kurs her nede..
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  23:40:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Du kan ringe Lillemorstallen i sørkedalen. Eller Islandshest klubben gandur. De har mange bra tillbud.
Lykke til =)
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  08:55:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hei inemor!
hesten min tølter mye bedre, og enklere når jeg rir barbakk, har du noe erfaring med salpad? sal uten bom? hun har en iskal trainer sal nå med lange ryggputer, den er en tanke for stor og lang.
hilsen olga

Islandshest rula!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  15:10:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
*lenge siden jeg la inn den* har funnet en... skal på kurs hos Nils Christian Larsen...

Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  19:44:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Spørs om Janna blir så happy for en slik sak - som hun faktisk bare må sende ballen videre med, for hun har lite med Akershus å gjøre :)

For det første så er det veldig mange kurs som går i regi av en lokalklubb (f.eks. Gandur eller Hekla i Akershus). Da må man først og fremst være medlem av klubben for å være sikker på å få plass.

Det du også kan gjøre er å ta kontakt med litt store islandsheststaller, og høre der om de plannlegger å holde noe kurs snart.

Du kan også ta kontakt privat med instruktører og forhøre deg om muligheter ved privatundervisning etc.

Ta en titt innom www.islandshest.no og se om du ikke kan finne noe der! (Tror det heter Annonser eller Næring eller noe - link med andresser og nummere til hestesentre, trenere osv.)

Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.