hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  20:02:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Hestene mine tølter også mye bedre når jeg rir uten sal - tror det er fordi jeg kjenner takten bedre - og korrigerer da kjappere.

Jeg har null erfaring med salpad - har hatt lyst til å prøve ut dette lenge selv, men foreløpig har ingen jeg kjenner en slik en heller. Har prøvd meg med masse saler på hestene mine derimot, og sitter nå igjen med 3 saler. Alle tre salene ikke så alt for dyre. Dessuten er de veldig forskjellige - hestene mine har utrolig forskjellige rygger ogsdå - men føler jeg har funnet de salene som er best for hestene mine (hvertfall til under 10 tusen kroner) :))

Ellers har jeg prøvd en slags western barbakpad -men denne imponerte meg ikke i det hele tatt.

Uansett er det best å få tar i en god sal som ligger godt på hesten, hvis ikke vil den ikke kunne yte max. Dessuten må man ha sal når man starter islandshestkonkurranser (dessvere for meg og min barbak-lidenskap)

Klem fra Ine!
|

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2003 :  20:15:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Lillemorstallen er en stor islandshest stall.

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  17:23:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshesten har mye lettere for å tølte vist du setter klokker/kopper på den BAK!!!!
Vist du har en hest som går passakti så sett klokkene/ koppene fremme
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  19:38:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Ikke alle islandshester har lettere for å tølte med kopper/bosser/boots/klokker!

For det første så finner du boots i forskjellige tyngder, og det de i hovedsak gjør er å rense takten bedre, og bedre aksjonen hos hesten.

Med vekt på frambeina rensker du takten til en passaktig hest, med vekt på bakbeina renser du takten til en travaktig hest.
Men dette er allikevel noe man ikke bør bruke fast (og husk, max 300 gram per bein), da vekt kun vil fungere enn viss tid. Når hesten blir vant med vekten vil den mest sannsynlig falle tilbake til "gamle vaner". Derfor er det dumt å bruke vekter som en snarvei til en bedre takt når det er så mye annet man kan jobbe med i stedet!
Da er det heller bedre å bruke vekter som en "prikk over i'en" i konkurransesammenheng, og selvfølgelig ved litt trening, så hesten ikke får helt angst ;)

Selv har jeg en hest som går aller best uten vekter over hodet, jeg kan evt. bruke max 100 gram i vekt per bein. I og med at hun er travaktig, så dropper jeg å bruke det - vekter på bakbeina står jeg over. Hun trår dårligere med vekter på bakbeina også. Bruker kun bootsene når jeg rir pass på henne.

Min andre hest har en litt passaktig tølt, og for å kunne få en klokkerein og GOD aksjon på henne, bruker jeg boots som veier 280 gram hver. (Hun har 9 i tølt ;-)) Jeg tror jeg har brukt de 4 ganger i året eller noe

Tredejemann er ennå ikke ferdig med innridningen, og jeg akter ikke å sette på vekter før hjelperne mine går ordentlig i gjennom, vi har en fin kommunikasjon og tølten er sikker i alle tempo. Hun er temmelig rein i arbeidstempo, men spenner seg og blir travaktig i middel/hurtig tempo. Dette er en treningssak rett og slett. :)

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  22:40:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Lillemorstallen
Nr er 22499190
Jeg kan det utenatt vet du!!
Det er kjempe bra der og det er 1/2 min og gå fra bussen.
Skriv her på forume hvis du vil vite mer.
Hestefrikk
Gå til toppen av siden

Island_s_hest

Norway

Skrevet - 04/03/2003 :  22:44:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIsland_s_hest  Svar med kopi av melding
Hei!
På lillemorstallen ermiljøet døds bra.
Alle er dritt kule og hesten er perfekte.
Men andre berter i klassen sier Islandshester er for pingler.
Men nei det er de ikke!!!!!!
Hestefrikk
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  16:35:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Det er en stall der flere har islendingene sine og som sagt virker det veldig fint. De drar paa masse turer sammen til andre steder, arrangerer stevner & kurs i toelt og har det kjempekult sikkert... Jeg trives i det miljoet jeg er i oxo, - ryttersportsklubben... Tror vi har et ganske bra hestemiljoe her egentlig:D

Gå til toppen av siden

Jade

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2003 :  21:33:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJade  Svar med kopi av melding
På "min" stall er islandshestmiljøet kjempebra! Har ikke blitt kjent med så veldig mange fra andre staller, fordi jeg ikke har konkurrert så mye, men de få jeg da kjenner er kjempekozelige! Så dette er helt ukjent for meg...

Koz Jade

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 23/03/2003 :  20:18:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig... islandshesten er best! jeg liker de spesielt godt pga. lynne (de fleste har bra lynne )og tølten... Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 23/03/2003 :  20:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Heihei, Jeg ELSKER islandshest jah.. Har en hoppe selv, Bjørk frå Pegarden... Hu har den deilige tølten :D
Digger islendiger fordi de har så bra gemytt og to ekstra gangarter...
Vi kan ha en liten presantasjon her om islendigene våre :D
Min islending:
Bjørk Frå Pegarden (hoppe ;) )
født i 1997, 16 april
Foreldre: Burkni frå Borgarholi og Andra frå Votmula
Hu er 4-gj EN HELT SUUUPER HEST...
hva med deres da??

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/05/2003 :  14:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du hørt om gullerot på stang?
Tuller bare *knis*
Men har du en å ri sammen med kan jeg tenke meg at det er mer intresangt å få farten opp for hesten din dersom den har en å tølte etter. Det beste er nok å ha en som også tølter, for hester er flokkdyr og slår en over i galopp, vil gjærne de andre også gjøre det...
Men en som går i en annen gangart og at du er litt streng med din hest er nok bedre enn om du skal trene alene hele tiden...
Ellers kan farten bli lavere dersom vinklingen på hovene er feil, at hesten er sårbeint eller at det er et vanskelig underlag å løpe på for hesten...
Ellers vet jeg ingenting om tølting, men det virker jo på travhester å trene sammen med andre, så det virker sikkert på tølteren din også!
Den må kanskje ha kondisjonstrening og styrketrening i tillegg.
Intervalltrening en gang i uka er bra for å få opp kondisen raskt og klatring samt dresur og trekking av tunge ting er gode styrkeøvelser...
Håper dette hjelper deg litt på vei...
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  15:25:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
hm...det du trenger er kanskje å piffe opp hesten....
du kan ta intervaller galopp/tølt, eller tølte etter en annen hest, td en som Olga =)
når hesten din går fort tølt, så stopper du og skritter hjem, som belønning for at nå gjorde han det han skulle.

=)
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  16:29:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Heihei..!
Min islandshest er heller ikke den sjappeste av seg men hvis jeg f.eks har med meg en pisk (bruker den ikke) blir hun gira.. Tren litt kondis også..! Gå i terreng spess oppoverbakker!
Dessuten vil jeg anbefale deg på det STERKESTE å dra på kurs hos Nils Christian Larsen.. Han får nok hesten din i større fart på null komma niks!!! Lykke til

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2003 :  16:34:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kan overhode ingenting om trening av islandshest.. Men kan jo prøve meg likevel.

Av erfaring vet jeg at det er ikke alltid løsningen ligger i å plassere en annen hest forran for å få hesten bak til å løpe fortere. Hva skjer da f.eks? Mulig den velger en annen gangart (er det forøvrig det som skjer når du rir alene også? Eller gidder rett og slett ikke hesten å øke tempo i det hele tatt?)? Isåfall er nok årsaken at den mangler muskler til å holde seg i tølt. Tølt er vel en ganske "symetrisk" gangart (4-taktig). Hvis hesten er en typisk venste eller høyre hest vil det jo være mye enklere for den å slå over i en galopp som passer den. Skjer dette?

Eller kan det være kondisjonen som gjør at hesten rett og slett ikke orker? Hva med å trene litt intervalltrening? Ta en titt på linken jeg henviser til. Du bør nok legge om programmet litt siden du har islandshest og vil ha inn endel tølt istedet for galopp. Men kanskje det kan være susen?

Hvis det er musklaturen som svikter er det bare å trene. Klatring er da ofte veldig bra. Er hesten din veldig ensidig bør du trene opp den svake siden. Det er sikkert mange måter å gjøre dette på, men hvis du galopperer på tur bør du alltid kreve at hesten skal galoppere i sin svake galopp (bryt og fatt ny hvis den bytter). Dessuten er dressur fint, kanskje innlagt med litt bomarbeid/gymnastikkhopning.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/05/2003 :  18:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har heller ikke greie på tølt, men synes det kan høres logisk ut som spoff sier, at hesten mangler styrke, og kanskje også er svakere i den ene siden enn den andre. Så godt som alle hester er jo faktisk "skjeve" fra naturens side.

Men jeg er ikke helt enig i at du bare skal ri i galopp på den svake siden. Vi ønsker jo å styrke den svake siden, ikke å gjøre den sterke svakere. Derfor er det viktig å holde den sterke siden vedlike, samtidig som du styrker den svake. Jeg har hørt om forsøk på å rette ut hesten ved å bare ri på den svake hånden. Dette blir feil, for da kan du være helt sikker på å ende opp med en skjev hest. Bytt heller hånd ofte, det er en ypperlig måte å løsgjøre hesten på samtidig som hesten får litt pauser når den går på den lette hånden.

Vær nøye med å kjenne etter hvordan hesten beveger seg på bakken. Setter den bakparten innenfor forparten på den ene hånden? Så må du ente ri forparten inn foran bakparten, eller skyve litt på bakparten sånn at den havner i samme spor som forparten. (Litt forskjellige meninger finnes om hvilke av disse som er "riktig".) Ri hesten rett og fremover slik at du kan kreve at den utfører øvelsene likt på begge sider. En øvelse blir aldri riktig på hverken den ene eller den andre siden før hesten greier å utføre øvelsen likt på begge hender. Når hesten "ikke vil bøye seg til den stive siden", overbøyer den seg tilsvarende og aksepterer ikke bittet på den "myke" siden. Alle hester har to sider, og de må jobbe riktig sammen for at vi skal få et bra resultat. :)
Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.