hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Hva skal jeg se etter når jeg skal kjøpe hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 42

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  15:22:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Hei!!
Ja, det er HELT latterlig, men det "sure" er jo at høvene var for lange. Det er iallefall noe som kunne blitt gjort noe med... Men men;)
Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 23/01/2005 :  18:19:15  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Hei!
Ja det var veldig fint program, enige med de at de fuglene ble filma litt for mye, men morsomt når de fuglene skulle sloss eller no, så fulgte alle hesta skikkelig godt med! hehe

[Karen og Irpill] Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 23/01/2005 :  20:06:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det var et fint program! Nesten så jeg fikk lyst på en islandshest selv, helt til jeg fikk se dem med rytter på, og hvor små de egentlig er...

Men uansett et fint program! Skulle ønske de kunne laga flere slike programmer om forskjellige hesteraser, og kanskje forskjellige ride- og kjøregrener grener også.
Gå til toppen av siden

Ixnay

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2005 :  21:49:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIxnay  Svar med kopi av melding
Ja savner fler tv programmer om hest! *sukk* men tomlene opp til både nrk og tv2 som begge nå har vist et program om islandshesten. ja takk vil gjerne ha mer :D

Redigert for å legge til: og veldig gjerne om andre heste raser og om dressur osv

"Hva du enn sysler med i livet, gjør ditt beste, men glem ikke at uerstattelig er ingen"
Redigert av - Ixnay den 23/01/2005 21:51:49 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  08:53:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes det var et fint program! Nesten så jeg fikk lyst på en islandshest selv, helt til jeg fikk se dem med rytter på, og hvor små de egentlig er...

Opprinnelig postet av jalla

Islandshesten min er vel ontrent like stor som fjordingen din . Det er ikke alle som er så små. Har stort sett ridd fjordinger hele livet, men trives svæt godt med islending nå. Jeg er 168cm høy, og hesten føles akuratt passe. Det føles litt skummelt med sånne store brune. Har ridd en del av disse også, men det er jo så langt ned
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 24/01/2005 :  15:36:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya; akkurat det jeg mener! Fjordingen min er rundt 148-150 i mankehøyde, og det er helt på grensen for min del. Er egentlig ute etter en annen hest nå.

Men nå kommer det en hesteserie på TV2 søndager kl 20.00 som heter Hesteliv (tror jeg..... ).
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 27/01/2005 :  18:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Shadowfax: Muligens dine hester er stor til å være islandshester, men poenget mitt var at jeg liker best hester med mere størrelse på. I grunn så synes jeg fjordingen min er liten også... Gå til toppen av siden

Søvnig

» VIP

Skrevet - 02/02/2005 :  23:25:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. Miljon så tipper jeg at det ikke dreier seg om en mutasjon, men snarere at det har vært to befruktede egg i livmoren til hennes mor; -ett som skulle bli en rød hest, og ett som skulle bli en svart hest. Disse eggene har rotet seg sammen på ett tidspunkt og blitt til ett individ; Miljon.

Forskere har greid å få frem slike "annenhver-stripe-bortover-individer" ved å putte nydelte eggceller fra to individer sammen. De har faktisk gjort det med sau og geit også, og fått et dyr som var sau og geit om hverandre!!! Det forklarer også hvorfor fargen ikke er arvelig; Miljons eggceller vil da være bærere av den fargen hun har på den delen av kroppen som eggcellene tilhører.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/02/2005 :  09:30:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hehe, apropos slike sære blandinger; de har jo krysset eple og pære også (gjøres faktisk ved å sette en gren fra et av trærne på et annet) - og den frukten er goood :-D Gå til toppen av siden

Bera

» VIP

Skrevet - 03/02/2005 :  12:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingstene vises først som 3-åringer, da bare for bygning.
Da kåres de for et år hvis de får over 7.75 for bygning.

Hvis de skal kunne brukes i avl også året etter. må de vises på nytt som 4-åringer og da med rideprøve. Hvis de får over 7.75 samlet for bygning og rideegenskaper, oppnår de 2.premie. Over 8 gir 1.premie.

Hvis de skal vises med rideprøve som 4-åringer, er det vanlig å begynne å trene de på høsten når de er 3,5 år.
Det er selvfølgelig for tidlig for mange så en del venter med å vise de til de er 5 eller 6.
Det er også mulig å vise de kun for bygning , for å se hvilke karakterer de kan oppnå der hvis man er i tvil om det er noen vits å trene de fram til rideprøve senere.
Men de får da ingen premiegrad og kan ikke brukes i avl det året.
Gå til toppen av siden

Osk_fra_Landvik

» VIP

Skrevet - 03/02/2005 :  23:50:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Andrea!

Islandshest hopper får ikke færre hingsteføll enn andre raser! Klapphingst er en betegnelse på en hingst som ikke har fått begge testiklene sine! De er fullt ut hingster, men det forskes på om de har redusert fruktbarhet!
Jeg tror neppe det er flere klapphingster av rasen Islandshest enn andre raser! Noen tror det er en genetisk feil, og det er ikke ønskelig å avle på en klapphingst!

Håper dette hjalp deg!

mvh Hanne
Gå til toppen av siden

*sauen*

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  17:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ridd i Alliunn nonni en gang.. likte den ikke noe særlig fordi beina havnet helt feil. Liker best top reiteren og de nye astund salene begynner å bli bra, alt for mange islandshestsaler som er for smale i bommen men de 2 merkene + stübben er bra på det:) og draupnir er drit god å ri i:) men kan bli litt smal for store/kraftige hester

Opprinnelig postet av Shilamon

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  13:17:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Islandshester er kjempemorsomme - det er alltid så mye å arbeide på. Derimot er det ikke alltid det er like morsomt å arbeide hele tiden ;-)
Dessverre finnes det alt for mange islandshester som etter min mening ikke blir trent riktig, og som viser seg å være "stive som kjøkkenkrakker" - disse vil aldri gå i gode gangarter så lenge det eneste de gjør er å trakke rett frem på tur uten å bli jobbet gjennom. Og da får man jo grisepass.

Men på en godt trent islandshest er det ingenting som er så herlig som å ri tølt, være seg arbeidstempo eller hurtig. Pass er bare ubehagelig, synes jeg, men jeg liker generelt tempramentet til 5-gjengere bedre enn 4-gjengere.

Akkurat nå rir jeg en knalltøff 5-gjenger vallak på 7 år, dessverre har han blitt lagt i pass i for ung alder og er nå -veldig- passaktig; arbeider med å renske litt på "traven" nå - som akkurat nå ikke er mer enn ren pass. :-P
Gå til toppen av siden

lone_teddy_godi

Skrevet - 15/02/2005 :  13:29:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelone_teddy_godi  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselone_teddy_godi  Svar med kopi av melding
ja. man må abeide bra med gang artene får og få bra gang arter.
det er mange som ikke har peiling på gang artene til en islandshest og bare rir dem som en vanelig hest med 3 gang arter det er veldig domt, får når hesten har evnen burde man jo bruke den!..
jeg rir en islandshest på 10 år, han er veldig god og tølte med... det er så deilig.. han er 5 gjenger..
men det som er så fint med islandshestene sine gang arter er at hvis du er på en ridetur og har passa og gallopper og slikt, og hviss du har litt vondt i rompa da så kan du bare tølte litt det er så deilig... hehe! islandshester er så klart best!

Gi en hest det den trenger, og den vil gi deg hjertet sitt til gjengjeld..

Du vet ikke hvor høyt du elsker hesten din før du må være borte fra den!
Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 02/03/2005 :  11:35:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på en ting, hvilke gangarter bruker hestene på island i det fri?? Gå til toppen av siden
Side: av 42 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.