hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan gjøre rideskoler bedre!?!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Hvordan gjøre rideskoler bedre!?!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ShyBoy

Skrevet - 23/05/2005 :  07:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg går ikke på rideskole og har aldri gjort det Men har dere noen forslag til å gjøre rideskolene bedre for hestene??? Hva kan gjres for at de får det bedre???

1. Barna rir samme hesten hver gang
2. Hester selges etter 5 år i rideskolen til privatperson
3. Lærerene følger med på barna og sier ifra hvis de sparker hesten eller drar i bittet ect!!!!
4. Alle skal UT av stallen i fôringen og når hestene skal være i fred andre tider.

Hva er deres ideer???

http://www.mmdreamteam.piczo.com
Redigert av - ShyBoy den 23/05/2005 15:43:14

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  15:40:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
-Bedre kontroll fra forbund/dyrevern om hestene har det bra, får nok for, utegang, stell og ikke blir overarbeidet.
-Utdannede fagfolk på ridesenterene som vet hva de gjør og oppfører seg på en professjonell måte.
-Mer selektivitet når det gjelder hvilke hester som passer eller ikke passer til å bli brukt i rideskole
-Bedre ordninger for rideskoleelever som vil utvikle seg videre: skolestever, rideskolehest på for, "pony clubs", andre aktiviteter i regi av rideklubben.
-Mer støtte fra staten; her bygges det fotballbaner i fleng; ridesporten omfatter faktisk ganske mange og det er på tide den også blir prioritert av politikerene.

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  16:03:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Alt dette utfylles på den rideskolen jeg går, epona(tidligere roligheten), unntatt at man rir samme hest hver dag. Hvorfor mener du det er bedre?
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  17:13:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg syntes faktisk man lærer masse av å ri forskjellige hester! Tenk så ulike hestene er å sitte på, følsomhet for hjelpere, ferdigheter osv. Å kunne mestre ulike hester i ulike situasjoner seg jeg på som en viktig og grunnleggende del av en rytters utdannelse.

Samtidig er det veldig bra på rideleir f.eks at man beholder samme hesten hele uken; Her trener man jo som regel til avsluttende "stevner" i sprang og dressur, og man kan således utvikle seg som ekvipasje. På en rideleir hører jo som regel også med håndtering samt puss og stell av både hest og utstyr, noe som også er viktig å lære seg. Da er det kjekt å følge samme hest hele uken:)

Ellers syntes jeg vel at det viktigste å lære bort i rideskolen er respekten for hestene og hvordan behandle dem godt. Savner også grunnleggende teori omkring andre aspekter ved hestehold enn akkurat den som foregår oppå ryggen 1 time om dagen:)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  17:21:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Å bytte på hester syntes jeg også er en fin ting; man lærer ikke mye av å ri en og samme hest være gang; da lærer man bare å mestre akkurat den hesten. Å ha et "samme hest 3 ganger så bytte", "ikke ri samme hesten mer enn 5 ganger på rad" system eller lignende syntes jeg er bedre enn å ri samme hest hver gang, men akkurat dette er ikke noe som bør legges så altfor mye vekt på syntes nå jeg.

Men jeg syntes det er viktig å bestemme hest gangen før, ellers går det så mye tid vekk med å bestemme og finne fram de rette hestene før timen begynner. Rot og sløsing med tid er unødvendig.

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/05/2005 :  17:29:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo men jeg vet også en dårlig ting ved å ri forskjellige hester.

Hoppa jeg passer, er umulig å få til å gå hvis hun ikke kjenner rytteren. Det har ingenting å si hvor lenge du har ridd! Hun ble et mareritt en stund for hun kunne ikke skjerpe seg. Hun ble sjef over alt og alle! Greit nok å lære å ri forskjellige hester. Forstår det jeg også nå...

Det var jo mest hestens behov jeg tenkte på...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  17:35:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det går vel heller inn på det jeg sa om at hesten skal passe til rideskolebruk. En hest som foretrekker å bli ridd av en rytter passer ikke som skolehest..
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  18:08:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Enig med det som blir sagt her om at det kan være en fordel å ri flere hester.
Noe som overrasker meg litt at ikke er blitt nevnt er færre elever per time. Dette er selvsagt et økonomisk spørsmål, men ideelt sett ville det vært best med så få elever på timen som mulig.
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  18:13:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men jeg syntes det er viktig å bestemme hest gangen før, ellers går det så mye tid vekk med å bestemme og finne fram de rette hestene før timen begynner. Rot og sløsing med tid er unødvendig.

Opprinnelig postet av MissEva

Da "sløser" man vel tid gangen før.

Det er vanskelig å vite for eksempel en uke før hvilke hester som skal gå eller ikke.

Hvis hesten ikke kan akseptere en "hvilken som helst" rytter, mener jeg at den er dårlig trent.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  18:19:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da "sløser" man vel tid gangen før.

Nei, egentlig ikke Dette gjorde vi før, fungerete mye bedre; alle var klare med hestene sine når klokka var 5 og fikk brukt hele timen før vi bestemte oss for hvem vi vil ri neste gang i de fem siste minuttene mens vi skrittet av. Hvis alle kommer kl 5(eks) og ikke vet hvem de skal ri går det fort 15-20 minutter på å bestemme seg, sale opp, hente ned hester, stille stigbøyler, osv. Var det en hest som ikke kunne gå pga halthet, el, visste man på forhånd hvilke hester som allerede var "tatt" og kunne velge mellom de som var igjen; uansett går det fortere.
Det er ikke mye som irriterer meg mer en at fok sløser med andres tid, spesielt når man betaler for den.. :P

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  19:41:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Miss Eva: Hos oss er det vanlig at instruktøren stort sett "deler ut" hester på 1/2 min, vi rullerer ganske greit. Dessuten står hestene ferdig påsalet. Vi som rir siste timen saler dem heller av etter ridningen.

Ragnhild E: Smertegrensen på antall elever på timen er for min del 5. Blir det 6 eller fler blir det fullt, og en får ikke så mye oppmerksomhet fra instruktøren. Det optimale er for meg er 3. Nok til å få masse tilbakemelding, og samtidig jobbe litt alene. Tror nok dette behovet avhenger av nivå. På helt nybegynnerparti har det jo ikke så mye å si om en er 6-8 stk på timen.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  19:58:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Christine26: Det er jo fint, synd det ikke er sånn overalt ;)

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  20:40:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Sånn er det her også!

Hørtes ut som et dårlig opplegg dere hadde. Da må i hvertfall den tiden være medregnet. Her en rideøkt på 45-60 min.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  21:08:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Tja, dette er jo erfaringer fra flere rideskoler, det er derfor jeg tar det opp. Spørsmålet er jo hva som kan forbedres på rideskoler generelt, hvis det på deres ridesentere allerede fungerer bra, er jo det fint.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 23/05/2005 :  22:22:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ok. Får holde meg til temaet da. Det som generelt kan forbedres på en rideskole sånn som jeg ser det er dette:
Først og fremst bedre teoriundervisning; både når det gjelder ridningen og hestestell. Rideskoleryttere får ofte et lite realistisk syn på hvordan det er å ha hest, om de enn er aldri så flinke i salen.

Når det gjelder hestene:

- max 2-3 timer pr. dag. Max 1-2 harde økter. Hestene bør også ha en hviledag i uken, mye utegang samt turridning som avveksling.
- "hviletid" i stallen etter foring. Hestene bør skjermes fra bråk og mas og "fjortisskravel" (hehe) i størst mulig grad.
- autoriserte instruktører. Voksne folk i stallen til enhver tid.
- Hestene må selvsagt få nødvendig tilsyn av veterinær/hovslager osv.
- Unge hester bør i størst grad skånes for bruk. Disse bør også ha skikkelig tilridning ved siden av skolen.

-. Sist men absolutt ikke minst: utstyr som PASSER.

Når det gjelder administrativt bør det være en synlig ledelse, og et inkluderende miljø. Dette kan gjøres ved å arrangere undervisning, stevner, sosiale sammenkomster osv jevnlig.

Det var mine meninger om hvordan rideskolene bør ha det.:) Lista kunne
sikkert blitt lenger, men kommer ikke på mer nå.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  10:11:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med det som blir sagt her om at det kan være en fordel å ri flere hester.
Noe som overrasker meg litt at ikke er blitt nevnt er færre elever per time. Dette er selvsagt et økonomisk spørsmål, men ideelt sett ville det vært best med så få elever på timen som mulig.

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Hvorfor det?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.