hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Starter du stevner? Eller tenkt til å begynne?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Starter du stevner? Eller tenkt til å begynne?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mix1

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  17:28:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Har du vært ute og startet stevner? Eller tenkt til å begynne med det?
  • Hvilke konkurransegrener finnes? Og hvilken liker du best?
  • Hva er forskjellen på klubb-, distrikt-(D-), lands- og elitestevner? Kan hvem som helst starte på disse stevnene?
  • Hvilke nivåer finnes i de ulike grenene? Hva går de forskjellige nivåene ut på?
  • Hvor finner man ut av at det er stevner?
  • Er det noe krav til å starte på stevner? Krav i form av hva rytteren må kunne, hesten må kunne, vaksinering av hest, hesteregistrering, rytterlisens og medlemskap i rideklubb?
  • Hva slags utstyr må en ha for å kunne starte på et stevne?
  • Hva slags forberedelser må gjøres med hest og rytter?

Kan du besvare noen av spørsmålene over? Eller fortelle om dine gode og/eller dårlige erfaringer med å starte stevner? Hva slags tips har du å gi til en som har startet lite eller aldri? Hva bør en forvente av seg selv og hesten på et stevne? Hva er egentlig viktigst med å starte? Er det viktigst å vinne eller å delta?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 15:18:52

Anette

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  17:51:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg starter en del stevner, mest sprang, men også noe dressur for moro skyld.

* Det finnes mange forskjellige konkurransegrener; sprang, dressur, feltritt, kjøring, distanse og voltige. Har jeg glemt noen?
* Forskjellen på klubb, D-, L- og E-stevne er klassenivået. Klubbstevner har som regel de laveste klassene, L- og E-stevner har høye klasser, E-stevner har også med kvalifiseringer til blant annet Nordisk, Glava Cup, Hestesport Cup osv. Alle stevnekategorier har en maxhøyde på klassene som de må holde seg under. D-stevner har f.eks en maks høyde på 1.30 m sprang for hest og MB sprang for ponni.
* Nivåer i de ulike grenene er jeg litt usikker på, hvertfall innen distanse, kjøring og voltige. Innen sprang begynner jo klassene på rundt 0.40 m og går opp til 1.60 m. Ikke på samme stevne så klart, 0.40 m vil du finne på et klubbstevne, 1.60 m på E-stevne. Det er ikke bare hinderhøyden som øker, men den tekniske vanskelighetsgraden på banen øker også. Innen dressur begynner det som regel på LD, den høyeste klassen her er jeg ikke sikker på, men det er vel Grand Prix kür. I LD rir man et ferdig komponert program foran en dommer, dette programmet er likt for alle. Her øker vanskelighetsgraden fra LD-LC-LB osv. Alle disse programmene er ferdigkomponerte. Det er kun i kür at rytteren komponerer sitt eget program som han rir til musikk. Feltritt begynner på før-debutant, og går opp til vanskelig nivå. Tror de vanskeligste banene heter CIC**** eller noe sånt. Disse brukes mest på internasjonale stevner. På de nasjonale stevnene her i Norge stopper det som regel på MA og Lett ponni.
* Man finner ut at det er stevner ved å lese proposisjonene i Hestesport som blir utgitt av NRYF. Prop'ene og stevnekalenderen finnes også på www.rytter.no
* Det er krav for å starte stevner. Rytteren må ha lisens og man må være medlem i en rideklubb. Man må også kunne vise gyldig vaksinasjonskort for hesten. Så klart det er noen krav til kunnskap, en ekvipasje som aldri har trenet eller startet høyere enn 0.80 m sprang, kan jo ikke ri ut å starte en 1.30 m klasse. Men jeg tror de fleste ryttere vet selv hvilket nivå de og hesten er på. Man må ikke overvurdere seg selv og hesten!
* Utstyr for hestene er ikke så viktig, men det er jo vanlig med hvit sjabrak, og gjerne nypusset og pent utstyr. For rytter gjelder hvit ridebukse, ridejakke og ridestøvler. Hjelm er et must! I de høyeste klassene i dressur rir rytteren med flosshatt i stedet for hjelm, og jeg tror også at man brukes hatt i de høyeste klassene i kjøring. Det finnes forskjellige typer bitt og lignende også, i i de høyeste klassene i dressur er det påbudt med kandar. Ellers tror jeg at det er ganske fritt fram, bare utstyret ikke påfører hesten lidelse. I noen dressurklasser er det også påbudt med trinse, det er som regel i de laveste. Utstyret kan variere litt fra gren til gren, men innen sprang, dressur og feltritt gjelder hvertfall det jeg nevnte nå. I terrengdelen i feltritt må man ha sikkerhetsvest og et medical card som viser blodtypen din, om du ønsker blodoverføring ved ulykke, nærmeste kontaktperson osv.
* Forberedelser til stevner er jo trening, trening og atter trening, men ikke så mye at hester går lei. Utstyret må jo også pusses, hesten vaskes og flettes. Man må legge fram ting man trenger dagen før, sjekke hengeren og sjekke vaksinasjonskort/rytterlisens for å sjekke at dette er i orden.

En side jeg vil anbefale å titte på er http://www.rytter.no/t2.asp?p=22471

Lykke til!!

Redigert av Anette den 01/01/2003 17:55:48

Redigert av Anette den 01/01/2003 17:57:07

Redigert av Anette den 01/01/2003 17:58:35
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  18:50:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Gå også inn på Rytterforbundets sider med reglement for de ulike grenene. Her står det bl.a. beskrevet hva slags utstyr som evnt er påkrevd, og hva de ulike klassene krever. Du finner også de ulike dressurprogrammene på den siden.

PS: Anette's innlegg (over) var bra, men mulig det kom litt uklart frem at en på klubbstevner ikke trenger rytterlisens, hesteregistrering(?) o.l. Det eneste som kreves på klubbstevne er at du er medlem i klubben (hender det arrangeres utvidede klubbstevner, og da må du være medlem i minst en av rideklubbene som er invitert, eller arrangørklubben). Hva slags krav som stilles for å starte på klubbstevne må du forhøre deg om ved å ta kontakt ved rideklubben. Det er f.eks. ikke nødvendig med rytterlisens. Det er rideklubben selv som gir beskjed til sine medlemmer når de arrangerer klubbstevner. Det varierer litt om det sendes ut beskjed til alle, eller om det henges oppslag på stallen(e) som er tilknyttet rideklubben.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:06:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
spoff

Det visste jeg faktisk ikke, takk for rettelsen!

Godt nyttår

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ja, jeg starter stevner. bare sprang da... synes det er skikkelig kult, hadde en hest som egentlig var dressurhest, men den hoppet søren meg alt. stoppet bare en gang.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  00:57:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg har startet noen stevner med hesten min ja :)
Vi starter sprang, synest det er morsommest!

Ellers må jeg si at det er litt borte i natta at vi med fjordinger og andre ponnier skal behøve å konkurrere mot svære hester, eller ponnier som egentlig hører til 120 og 130 klassen. Det tar jo gleden fra oss som ikke har hester med like god kapasitet...

Og det viktigste er å delta!!! Jeg blir aldri deppa om jeg ikke vinner det stevnet jeg har trent så mye til... tenker bare som så, bedre lykke neste gang! da skal vi slå dem nedi støvlene ;)

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 01/02/2003 :  22:44:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
så at spoff skrev at man ikke trenger rytterlisens på klubbstevner. det er riktig det, men etterhvert så blir det en tvang også.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/02/2003 :  17:40:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til amayan
Hvor har du hørt at en snart må ha lisens på klubbstevner også? Det høres ut som en ganske absurd ide. Da jeg var mindre pleide jeg å starte skolehestene på rideskolen på klubbstevnene de hadde. Dette var snakk om et par stevner i sprang og dressur i løpet av året. At rideklubben vil kreve gjennomgang av grønt kort og lisens for dette er noe som for meg høres helt absurd. Det koster faktisk ganske mye om du har tenkt til å starte et par stevner bare.

Ellers har jeg vært litt rundt omkring på rideskoler her og der. Noen rideskoler har stevner hvor de har egne travprogram i dressur med leier. Og sprangklasser med kavaletter hvor alle får clear round sløyfe, og den med beste rideveier får en nasjonalfarget sløyfe. Dette er altså klubb-/stallstevner som er på et nivå under hva en krever for rideknappen V som en må ha på grønt kort. At NRYF en dag skal komme å kreve lisens av disse små ildsjelene tviler jeg sterkt på. Og da må de la alle på samme stevne (klubbstevne) gå under de samme reglene. Men som sagt.. På stevner "over" klubbstevner (fra D-stevner) må du ha lisens i dag, og sånn forblir det garantert. Men ikke på noe klubbstevne.. NRYF har ingenting med arrangering av klubbstevner den dag i dag, og kommer neppe til å ta på seg et slikt ekstra ansvar.

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  21:48:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hørte det fra ei i stallen. ho er formann i en rideklubb.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/02/2003 :  22:04:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til amayan
Jeg vil tro at det vil være noe som ikke er ønsket av hver enkelt klubb, av rytterforbundet og gjerne særlig de mer uerfarne rytterne som gleder seg over å starte lave klasser på klubb-/stallstevner (og som faktisk er på nivå under grønt kort, eller som av økonomiske årsaker ikke ønsker grønt kort). Det vil uannsett være ugjennomførbart. Mulig kanskje noen klubber som ikke fokuserer så mye på rideskoleryttere på klubbstevner ønsker å innføre noe slikt, men ikke samtlige klubber i landet.

--
spoff
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/02/2003 :  00:15:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg rir western, og for å starte i WRAN-stevner må man være medlem i en klubb tilknyttet WRAN. Det stilles endel større krav til ekvipasjene enn ved lokale klubbstevner, bl.a. til utstyr.
WRAN har en egen regelbok man bør ha gjort seg godt kjent med før man melder seg på et slikt stevne.
I lokale klubbstevner kan alle være med, bare de kan vise vet. attest og vaksinasjonskort... (Ikke alle krever dét engang...)

Jeg har startet i alle grenene (bortsett fra Halter og Showmanship), men ut ifra hva slags hest jeg rir.
Noen hester er dårligere på Trail (hinderbane) og bedre på Western Riding, og omvendt. Rene dressurklasser passer bedre for hester som er litt "spooky" av type men trives bra på en "ren bane", mens en hest som er kald i hodet men dårligere gjennomridd (eks. varmblodstraver) kan gjøre det skarpt i Trail. Dette er noe av det som gjør western morsomt, at hestens egenskaper og evner kan komme i bruk under konkurranser selv om de ikke er "topphester" som har kostet 80.000.- eller mere i innkjøp og er trent av en proff i utlandet...

Jeg er også begeistret over miljøet, og følte meg tatt imot med åpne armer etter å ha rotet for meg selv og kun drevet med turridning i mange, mange år. Noen råtne epler er det jo i alle slags kurver, også innen western. Men dem bryr vi oss ikke noe om!
Gå til toppen av siden

lm
» VIP

Skrevet - 12/02/2003 :  22:39:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg starter stevner ja.
Jeg har "alltid" gjort det, og tenker på det som fin trening, og fin erfaring for hesten.

Jeg starter med nordlandshestn min i sprang, gymkhana og dressur, der har jeg blitt diska x antall ganger, pga. ponnien min elsker å hoppe over det lille gjerdet... Noen ganger har jeg klart å fullføre også da.

Så starter jeg sprang og dressur med araber hoppa mi, satser litt høyt med henne i dressuren nå. Hitil konkurrerer vi MB dressur, og i sprangen 1.15. Vi skal prøve å starte 1.20 innen denne sesongen.

Så konkurrer jeg med andre hester i stallen også, men bruker mest mine egne.

Som jeg har sagt, konkurering er kjempe fin trening, hvis man bare ikke tar det FOR seriøst!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 27/02/2003 :  20:25:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir sprang stevner mest.. Synes feltritt oxå ser gøy ut,men har ikke mulighet for det her i området :(..
Anette skrev jo det meste ang. spørsmålene i 1. innlegget,så det er vel ikke så mye vits i å skrive mer..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.