hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - steller, burde de få ri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 steller, burde de få ri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

<3samson<3

» VIP

Skrevet - 10/11/2005 :  22:15:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
syntes dere at stellere og hestepassere burde få ri ? viss du har hest, lar du stellern din få ri? hvor mange ganger i uken? hehe.. bare lurta:P

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  22:21:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hestepasseren min får ri. Hun har hesten alene de dagene jeg ikke kan feks. Så tar jeg eventulet stallfri en dag og hun rir på tur. Skal man få flinke hestepassere som kan en del bør man la de få ri, om de får en time i uka feks eller rir på tur ol, ellers går de fort lei tror jeg.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  22:36:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kommer helt an på hesten og stellerens erfaring det. Om stelleren mestrer hesten hadde jeg hatt null problemer med at vedkommende hadde fått ri han en gang eller to i uken, men jeg hadde ikke, under noen omstendigheter, latt noen ri han "bare for å være snill".

En relativt grønn, ung rytter er gjerne godt fornødt bare han/hun får stelle med hesten. En mer erfaren rytter ville gått lei. Fort.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  08:19:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En hestepasser burde få ri som en betaling for det de gjør (men hesteeier bestemmer selvsagt hvor, hvor lenge osv, kommer også an på hestepasserens rideerfaring):) Jeg hadde stallhjelp (som vi kalte det) før, dette var småjenter som akkurat hadde begynt å ri, altså svært lite erfaring, jeg lot dem ri noen dager i uka (skritte av hesten osv), de hadde aldri hesten alene en dag pga for lite erfaring.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 11/11/2005 :  19:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg synes absolutt at stellere burde få ri! (Dersom det er en steller som håndterer og klarer å ri hesten da)! Å ha steller bare for å møkke og gnikke, og aldri la dem få ri litt (etter eiers instrukser selvfølgelig) mener jeg er en smule utnytting. Noen goder skal stellere ha, de avlaster jo hesteeierne.
Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 11/11/2005 19:48:47 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:20:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg synes absolutt at stellere burde få ri! (Dersom det er en steller som håndterer og klarer å ri hesten da)! Å ha steller bare for å møkke og gnikke, og aldri la dem få ri litt (etter eiers instrukser selvfølgelig) mener jeg er en smule utnytting. Noen goder skal stellere ha, de avlaster jo hesteeierne.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Litt synd for dem dersom de lar seg utnytte. Selv hadde jeg ikke gått inn i fast stellerjobb dersom jeg ikke fikk noen (ride-)goder utav det.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

ponnijente

» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  23:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var selv hestepasser til ei som hadde 2hester. Jeg red den ene hesten ganske ofte som takk for hjelpen, men den andre bare longerte jeg, men så hadde jeg en del erfaring da... hadde hest på for samtidig... nå har jeg egen hest, men det å være hestepasser/steller gir små jentene i stallen en unik mulighet til å lære mye og eier av hesten kan fint være der å lære opp i starten, men det er viktig at de får drive litt på selv... ellers gidder de ikke holde på noe mere... Jeg hadde hestene til hun jeg var hestepasser til i 1 1/2 uke mens hun var i hellas.. da lærte jeg mye... det går bra så lenge heste eier er der i starten og gir de grunnleggende reglene osv...

Det mener nå vartfall jeg... men men det er nå bare min mening.. de små blir fort leie viss de ikke får noe igjen..
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 12/11/2005 :  11:49:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:Ja, jeg synes absolutt at stellere burde få ri! (Dersom det er en steller som håndterer og klarer å ri hesten da)! Å ha steller bare for å møkke og gnikke, og aldri la dem få ri litt (etter eiers instrukser selvfølgelig) mener jeg er en smule utnytting. Noen goder skal stellere ha, de avlaster jo hesteeierne.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Litt synd for dem dersom de lar seg utnytte. Selv hadde jeg ikke gått inn i fast stellerjobb dersom jeg ikke fikk noen (ride-)goder utav det.

.....Ikke jeg heller! Det er jo å trene hesten som er gøy! Det er jo det en får noe igjen av.???!! Møkking og stell følger selvf. også med. Men dersom du har en hest som er ridbar, og en steller som kan ri, og ikke lar stelleren få seg så mye som hvertfall en skrittetur, ja da er det noe gale med hesteeieren mener jeg...

Det er jo en annen sak dersom hesten er for ung til å ris da. Men da syns jeg stelleren skal få være med og trene (leie/longere/tømkjøre/kjøre) hesten, alt etter eiers instrukser selvfølgelig. Jeg vet om ei som har steller til toåringen sin. Hun lar ikke stelleren få hverken longere, tømkjøre eller kjøre med hesten for " for tenk hvis hun gjør noe galt!" For et tillitforhold! Stelleren er fullt kompetent til å gjøre disse tingene, og hesten er så godt som innkjørt. Syns det burde være en selvfølge at en lar stellerne få være med å trene hesten.

Stoler en ikke nok på stelleren din til å slippe den til litt, da bør en heller finne en steller en stoler på!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 12/11/2005 11:51:21 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  13:12:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min steller får ikke ri, av den enkle grunn at hesten ikke er trygg nok. Stresser lett og kan steile. Bare jeg som rir den, og ikke engang instruktøren vil oppå. Men jeg prøver å være flink til å gi henne goder på andre måter, små gaver osv...
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  17:20:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hadde med glede blitt steller for en hest selv om jeg ikke hadde fått ridd.. Er mye annet du kan gjøre (hvis du får lov av eier) longere, tømkjøre, gå turer eller bare koser.
Men hvis jeg hadde fått ridd hadde det vært et ekstra pluss, er gøy å trene, men syns det andre er gøy også jeg..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  19:33:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
Ja=) mamma har en steller som også rir inniblandt.
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  13:25:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Selvsagt! det syns jeg også! Men det kommer jo selvsagt også på stellerens erfaring, og på hesten også! Slipper ikke akkurat hvem som helst til på ryggen på hestene mine.

Selv om det er gøy å stelle hest, er det alltid ekstra gøy hvis man i tillegg får ri.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/11/2005 :  15:00:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor kalle det 'Steller' da ???

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  23:35:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor kalle det 'Steller' da ???

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ridning (eller mosjon generelt) er jo en del av det "stellet" hesten krever...

Syns dessuten at selv om man kaller det steller, så er det ikke riktig å utnytte personen. Dersom det er små jenter (eller eldre personer) uten så mye erfaring, mener jeg det er viktig å gi dem allsidig opplæring innen det å ha hest. Man bør ikke anskaffe seg hest uten å kunne nok om stell, foring, sykdom og generell omgang med hest, men man bør heller ikke anskaffe seg hest dersom man tror at ridning betyr full fart på tur i skogen. Derfor syns jeg det er viktig at stelleren får erfaring med begge deler, og rustes best mulig til å gi sin evt. fremtidige hest en best mulig tilværelse.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/11/2005 :  13:13:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Tone: om du ikke stoler nok på hestepasser til å la vedkommende ri litt så er det kanskje en ide å finne en annen hestepasser..
Videre er det jo snakk om å la vedkommende få utøkende ansvar. Altså syns jeg vel ikke det er noen logikk i at en helt nybegynner skal få ri masse,masse og på egen hånd osv. Men man kan jo starte med noe riding (ala det Natalie forklarer), hvis ikke tror jeg at man fort må lære opp veldig mange. For jeg tror faktisk at de fleste kan gå lei om de aldri får noe igjen for det de gjør. Enten i form av penger eller kunnskap.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  13:58:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt endel "stellere" i løpet av de årene jeg har hatt hest,og mitt mål har jo da vært å kunne ta meg fri den dagen de har hestene... Avhengig av hvor erfaren de er så er det en regel her at de første gangene er de kun og steller hesten,og evt er med meg og kjører hesten. Etterhver som de blir kjent med hesten(også avhengig av hvilken hest...) så lar jeg dem få ri,da sammen med en annen,oftest en vennine av meg,på tur. Og når jeg ser de klarer med den,så får de ri på tur alene. Noen ganger blir dette kort tid etter de startet her,andre ganger tar det lengre tid. Men "målet" er at de skal kunne føle seg frie,og at de skal kunne lære seg å se etter samme tingene som jeg mener det er viktig å kunne se etter. At de skal kunne lære hesten å kjenne godt nok til å kunne ta ansvar for dens trivsel og velvære,ikke bare ridning. :)
Men etterhvert er det en naturlig del av det å være steller...

Hun som er hos meg nå,tar seg av hesten den dagen hun har henne,da steller hun hoppen,møkker og rir på tur. Men hun ser også etter at hesten har det bra før hun reiser fra stallen,har reint vann,teppe på,og gjerne en håndfull høy å gnafse på til jeg forer kvelds. Siden jeg har stallen rett utfor huset,er jeg ofte borte mens hun er der,men nå er det kun for å prate,for hun har erfaringen hun trenger for å ta seg av denne hesten.
Når hoppen reiser neste uke,og jeg får en hingst ut til meg,er det påan igjen med samme regle...først er hun der med meg,og gjerne med ut i vogn,før hun evt får ta den alene.
Når det gjelder hingsten jeg får ut nå,er det vel tvilsom at stelleren får holde på med ham alene,ettersom dette er en hest som ikke alltid vet å oppføre seg,og som er ganske mye "hingst"...samt at han kommer hit i trening,og da blir det feil å la andre ta den... Men ettersom hun også er her for å lære mer om å håndtere hest,blir hun med meg,og får mer oppgaver etterhvert...

*dette ble visst litt langt,gitt...*

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.