hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Traverstil"
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 "Traverstil"
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  10:04:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Har ei 6 år gammel x-traver hoppe.
Har hatt henne snart 1 år, og kommet godt på veg med omskoleringa.
Men før vi kan komme oss lenger har vi ett problem, typisk traverproblem ettersom hva jeg har forstått.

Og det er: at ofte når jeg rir henne på tur har hun problemer med å forstå at når jeg tar i tøylene så skal hun sakke farten, eller stoppe helt opp.
La oss si at jeg er på en evig lang grusveg i rolig trav, når jeg da ber henne om å sakke farten slår hun heller om i "traverstil og tempo" og setter avgårde i en veldig fart og jeg må bruke 200-300 meter på å få roet henne ned.
Heldigvis har jeg lørt henne "nødstopp" (stoppe på en tøyle) og det fungerer supert.
Men vil gjerne lære henne å stoppe/sakke farten på normal måte også.

På banen er ikke dette et så stort problem. Men må bruke laaang tid på å få henne i holdt.

Hva annbefaler dere at jeg gjør?

Har selv prøvd litt å få noen til å stå på bakken å rygge henne mens jeg gir tegn med tøylene. Har desverre vanskelig for å finne noen som kan hjelpe meg med det.

~Finn årsaken, Da har du løsningen~

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  10:12:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Når hesten skal gjøre holdt / overgang nedover må en bruke forholdende hjelpere. Dette inkluderer i hovedsak bruk av setet. Tøylene skal IKKE brukes som brems. Akkurat hvordan dette gjennomføres er det sikkert noen andre her på forumet som kan forklare bedre enn meg, da jeg ikke er så god til å ordlegge meg i detalj. Men det viktige er altså at hesten skal lære å lystre forholdende hjelpere, altså primært setet. Tren masse i skritt på nesten lange tøyler. Bruk setet samtidig som du snakker beroligende til henne. Du kan ta lett tak i tøylene om hun ikke skjønner hva du ber om for å veilede. Tren masse masse overganger skritt / holdt. Krev ikke for mye av henne i begynnelsen, annet enn at hun minsker tempoet noe. Husk å rose masse. Når dette fungerer i skritt kan du gradvis prøve det samme i trav.

Har forøvrig litt vansker for å se hvor ryggingen kommer inn her; kanskje du kunne forklare det nærmere?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  10:36:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan prøve slik som chrustine sier, samtidig som du bruker stemmen. hvis hun da ikke hører på signalene dine og heller setter opp farten kan du prøve en gang til og i tillegg bruke stemmen.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 22/11/2005 :  10:40:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei.

Sitt tungt tilbake i salen når du skal ha henne til å stoppe. Det kommer til å ta tid før hun skjønner poenget, men med litt hjelp fra tøylene vil hun etterhvert skjønne poenget. Har lært min ex traver det og det fungerer. Du begynner i skritt og så lærer du det over i trav. Du må liksom bare kjenne at hele du "synker" ned i rompa og så ned i salen. Len deg gjerne litt tilbake samtidig for da øker du effekten. Dessverre er det ensbetydene for gamle travere at når tøyler/tommer strammes skal de sette opp farten....men det går allstå ann å lære det bort.

Lykke til.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  10:57:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sassy69 : Først og fremst så må du huske på at en hest som er trav-trent ofte har blitt "opplært" til å støtte seg mye på bittet...det er ofte dette som skjer i løp,at hesten søker støtte i bittet(og sjekken) for å klare å holde balansen i et såpass høyt tempo i trav. Derfor blir også mange travere/x-travere karaktisert som strie hester... Dette trenger ikke være tillfelle,for de fleste travere er lite flinke til å vike fra press,fra bittet så vel som fra bakken...de har rett og slett ikke lært det. Og for en hest som ikke kan dette,vil den naturlige reaksjonen være å legge seg mot presset/presse igjen... Derav disse "strie" hestene...
Jeg hadde startet på nytt og lært hesten å vike fra press fra bakken. Til å begynne med kan du holde et konstant press,men det aller viktigste er ettergiften! Mao å gi etter presset det sekund hesten gjør så mye som et forsøk på å vike. Det enkleste er vel å begynne fra holdt,og lære hesten å rygge. Etterpå sideførende bevegelser der hesten viker til siden etter press fra deg. Og slik fortsetter du videre til hesten viker på kun et lett press/berøring. Husk at hesten ikke lærer fra presset,men fra ettergiften du gir da den gjør et forsøk! Når du slepper presset,gir du den beskjed om at det var dette du ville frem til :)
Husk å ikke bruke for lang tid ad gangen,men gi hesten en sjangse til å fundere over hva dere nettopp har trent på,og å stoppe når den har uttført en øvelse bra,så den får en positiv opplevelse av treningen.
Etterhvert fører du dette fra bakken og til ryggen på hesten,men det er viktig at hesten har forstått å vike fra press fra bakken før du kan kreve dette fra ryggen. Forøvrigt bra du har lært den One rein stop :)

Christine26: Dette med rygging er egentlig ganske enkelt,og smart :) Poenget her er å lære hesten å tenke bakover når man tar i tømmene. Da er det ofte enklere å lære hesten å stoppe,og bli stående istedet for å ruse på frem igjen med det samme den har stoppet opp...fordi den venter på videre signal,og tenker "bakover" istedet for kun på å komme seg frem igjen ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  19:13:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hadde også travar et år, som eg omskolerte. Hadde samme problemet i begynnelsen, men lærte henne å slakke ned/stoppe når eg pressa sammen låra, og brukte stemma. Til slutt var det lite eg brukte tøylane, men i begynnelsen var det til tider gnagsår i hendene..fysj!
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 22/11/2005 :  21:45:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Hei! Enig med de andre her,bruke mer sete, og bruke rygging for å forsterke hva du mener når du tar i tøylene.

Men siden du og hesten ikke er helt enig hvordan man stopper, er det også en idè å lære hesten at når du sier "prooo" så skal den stoppe. Altså lære hesten det fra bakken...

Har også hørt at travere legger seg mer på og springer fortere når du drar i tøylene, men det kan den jo ikke gjøe hvis du tar og gir, istedet for å dra jevnt.
Når det gjelder rygging vil jeg foreslå at du "rister" i bittet,som i at du åpner og lukker handa fort, med en gang du kjenner at hesten tenker bakover så stopper du, dette kan gjerne gjøres med grime fra bakken og.
Riste i leietauet, helt til hesten tenker bakover og da stopper du med en gang. Her er det viktig at du stopper presset (ristinga)med en gang du får ønsket reasjon, så ikke hesten blir tummelumsk i hodet av å aldri få pause uansett hva den prøver for å komme unna presset.

Lykke til:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  09:30:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Takk for svar alle sammen.

Først og fremst, dette med ryggingen.
Er veldig dårlig til å forklare sånne ting som dette skriftlig, men om noen har anledningen til å se på Ellen Ofstad sin film "hester med problemer", så vil dere skjønne hva jeg mener

Lene.:

Hun viker veldig bra for press på bakken og vi har arbeidd mye i rundpadden med dette.
Hun rygger bakover bare jeg ser på bogen hennes og sier "baak"
Hun reagerer også bra på bittet fra bakken av.

Men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare overføre dette til ridningen.
For med en gang jeg setter meg i salen blir hun ganske "døv"..

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  12:17:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Min hest har (hadde) det samme problemet, om jeg red i skritt og samlet tøylene mer gikk han opp i trav. Om jeg travet og samlet tøylene for å få han ned i skritt øket han traven.
Jeg gikk masse turer med ham, hvor jeg trente på bruk av lyder.

Når jeg rir sier jeg rooooooolig når han skal gå saktere, feks fra trav til skritt. Og hoooooldt når han skal stoppe. Så kombinerer jeg dette med bruk av vekt og tøyler, så han skjønner sammenhengen.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  14:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sassy69 : Du har ikke mulighet til å trene henne litt i bane med bittløst? Begynn på samme måten å lære henne å vike fra presset men uten å bruke bitt :)
Når du skal overføre fra bakken til salen er det veldig viktig at hesten kan signalene skikkelig,muntlige om du bruker det,såvel som vanlig press du legger på henne enten ved å ta på henne eller jobbe henne løs.
Poenget er å lære henne at når det blir lagt vekt på bittet/setet så betyr dette forskjellige ting,og da _hva_ det betyr :) Ikke at hun skal legge seg på bittet...

Skjenkel-døve hester(også med tanke på bittet - strie hester) er egentlig bare en hest som ikke forstår betydningen av signalene den får,og som da prøver seg frem med det den fra før er opplært til...
Man kan helt fint få en hest skjenkel-døv i løpet av kort tid,selv en som er var for signaler,om man ikke klarer å svare opp hestens forsøk ved å gi den fri fra presset i det øyeblikk den forsøker seg frem/søker etter rett svar...
Derfor er det viktigste i hele treningen ikke selve presset man legger på hesten,men om man klarer gi slipp på det i akkurat rett tid -> timing -> idet hesten gjør en bevegelse som minner om det man vil ha.
Feks om man vil hesten skal rygge... Da leggger man et svakt (i første omgang så svakt som mulig,for så å øke litt etter litt,med pause mellom hver gang man øker) men kontstant press på bittet/grimen. Om så hesten lener seg bakover,men ikke tar et steg er det allikevel viktig å vise den at den er på rett vei ved å slippe presset litt før man forsøker på nytt! På den måten viser du hesten at det var det du ville,og i neste omgang kan du da kreve mer,f.eks et steg bak om hesten er klar for det...

Det tar tid å omskolere en traver,og like så mye(om ikke mer) tolmodighet som tid...

Får du dårlig tid,og går videre før hesten selv er klar til det,lager du bare større problemer for deg selv,og ender kun opp med å forvirre hesten...

Lykke til :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  01:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Hadde en ex-traver på fôr i ett års tid, og han var jo noe for seg selv! I starten dro han veldig avgårde, og ville bare springe på tur! Som dere har vært litt inne på, er rygging en metode. På kaldblodsen jeg hadde på fôr, virket dette veldig bra. Med en gang hesten begynte å stresse avgårde, tok jeg han ned i skritt, stoppet han og rygget. Ros er viktig, også lot jeg han gå fram igjen. Jeg gjentok dette noen ganger i skritt, og hesten ble mye mer oppmerksom på at noe skulle skje, og reagerte stadig fortere. Når han hadde noe å konsentrere seg om, og noe som hindret han i å storme framover gikk han mye roligere.

Selv om dette tar tid, er det veldig effektivt! Etter at han gikk rolig i skritt, fikk han gå fram i rolig trav igjen. Med en gang jeg kjente han begynte å dra, tok jeg et par halvparader, så skritt, stopp, rygge.. Etter gjentatte turer med dette som hjelpemiddel, var det sjeldent nødvendig å ta han ned i skritt igjen når han begynte å dra. Halvparadene var nok til at han falt tilbake i rolig trav :)

Stemmen er selvfølgelig også viktig, likeså med setet. Hvis du bruker disse aktivt, kan du ta i bruk ord som "rooolig" osv. eller sette deg tungt ned istedenfor halvparader etterhvert. En kan godt bruke alle hjelperne òg :) Hvis hesten din ikke kan å rygge på komando, anbefaler jeg at du lærer hesten dette! Hvis ingen kan hjelpe deg, kan du ta det fra bakken, uten rytter.

Lei hesten ved hånden, stopp mens du sier stå. rygg, mens du f.eks. sier "rygge", rolig og sakte mens du presser forsiktig på framparten, og evt. leder litt med leietauet bakover. Gjør det samme på hesteryggen etter en stund, mens noen overtar for deg på bakken med å dytte litt på hvis hesten ikke reagerer. Hvis hesten legger seg fram når du drar i tøylene for å rygge, få noen til å legge press på framparten mens du sakte tar, for så å gi når hesten rygger, på tøylen. Hver gang hesten gjør riktig, slakk litt på tøylen! Dra i tøylen --> Hesten lener bakover --> slakk på tøylen. Dra i tøylen --> ett steg bakover --> slakk på tøylen. osv. osv. I starten kan du bruke lang tid på hvert steg, men hesten vil (forhåpentligvis) fort lære seg hva signalene betyr, og dermed gjøre øvelsen fortere.. Eieren til fôrhesten min hadde lagt ned mye tid i treningen, og det gav store resulater. Så lenge en er tålmodig vil det nok lønne seg :) Lykke til!

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.