hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mye kan man blande seg?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvor mye kan man blande seg?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lino

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  23:51:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
..de fleste har jo hesten sin i staller sammen med andre hester og ryttere, gjerne folk man har ulikt syn på forskjellige ting. Hvor mye har man "rett" til å blande seg i de andres hestehold?

Jeg fikk i dag et "brev" fra hun som har hesten sin i samme stall som jeg har. Der hun klaget på at jeg red hesten min for lite, for hun så meg ikke i stallen nok.

Jeg rir hesten min hver dag! Som hun skrev: han er veldig sprek og trenger å bli ridd. Nå har jeg ligget med feber og bronkitt i ei uke, så han har fått fri én dag denne uken, altså i går.
Poenget er vel det at jeg er i stallen på dagtid, mens hun andre er i stallen på kveldstid. Og det er forsåvidt den tredje personen også, så vi ser hverandre sjelden.
Jeg er sikkert hissig, men jeg blir litt oppgitt når folk skal legge seg opp i sånne ting. Problemet mitt er ikke at hun sa noe, men måten hun sa det på. Hun antydet langt på vei at jeg ikke turde å ri hesten min fordi han var så sprek..
Jeg har veldig lyst å sende henne et brev tilbake og skrive at for min del kunne det like godt vært hun som aldri red sin hest, for jeg har heller aldri sett hesten hennes bli ridd, i og med at vi er der på forskjellige tider. Men jeg går utifra at folk kan ta vare på sine egne hester så lenge jeg ikke har sett noe annet..

Er jeg helt teit?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  00:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke andre skal blande seg opp i andres hestehold når de ikke vet hva de snakker om. Men noen har enkelte ganger en "trang til" å se ting kun gjennom sine øyne, og da kan mange fantasier oppstå...
Problemet er vel at når noen mener "ditt og datt" og de andre på stallen ikke gjør det samme som dem selv, blir det snakk. Dette kan gjelde alt fra treningsmetoder, foring, stell, når på døgnet man rir (!) osv. Det blir på en måte "gjør ikke de andre som meg, gjør de helt feil"!

Jeg synes derimot at man kan si fra på en pen måte (i første omgang) hvis man klart ser at en hest (eller andre dyr for den saks skyld) ikke blir behandlet på en tilfredsstillende måte. Om tilfellet er veldig ille, synes jeg det skal anmeldes. Men det er en annen sak.

Det hadde vel vært lurt å tatt opp dette på en pen og rolig måte der du forklarer situasjonen for henne. Er jo ikke noe trivelig at det oppstår ubehageligheter dere imellom, selv om dere ikke er i stallen samtidig:)

Hege Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  00:27:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke man bør blande seg, og gjør det ikke selv, med mindre hesten lider under eiers behandling. Alle har forskjellig syn på hva som er rett.
For min del fikk jeg ett dårlig rykte når jeg hadde hoppa mi, jeg har ikke førerkort og bor langt unna stallen, var derfor avhengig av at samboer kunne kjøre. Ettersom han er hovslagerlærling, og alle skulle ha vintersko på en gang ble det til at han ikke kom hjem før 8-9 på kvelden, da hadde allerede hoppa mi ( som forøvrig ikke kunne ris pga halthet) fått for og blitt satt inn. Foring skulle skje kl 7-8, om jeg kom 6-7 var hun alt satt inn og foret så det ble vanskelig å få gjort i stand og møkket , trent før foringen. Da ble det til at jeg ikke brydde meg om henne i det hele tatt ifølge de på stallen (hadde henne der 1 mnd) og at jeg var lat, uansvarlig osv.. Veldig tungt for meg og godta ettersom jeg gjorde alt for å komme i tide, men uansett når jeg kom var kveldsforing unnagjort og hesten roet seg for kvelden.

Det er vel bare typisk hestemiljø, damer/jenter som ikke har noe annet å gjøre enn å sitte baksnakke. Veldig synd at det skal være sånn, men ikke noe å gjøre noe med. Hev deg over det, du vet selv at du tar deg av hesten din : )

Redigert av - Bea den 26/11/2005 00:32:44 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  00:41:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er veldig vanlig at hestefolk blander seg i hva andre gjør. Noen gjør dette av ren misundelse andre rett og slett for de har for lite å bry hodet sitt med.

Har selv dårlig rykte på meg... Er dyremishandler i følge noen, følger aldri regler, håpløs å stå på stall med, osv osv...

Siden jeg er overvektig er det jo så synd på hestene mine siden jeg rir dem, og det er noe jeg får høre VELDIG ofte! Nå har det faktisk gått så langt at jeg tror på dette selv, at jeg er for tung til å ri annet enn svære kjørehester og har sluttet å ri....
Håper på å klare å begynne å ri igjen når ca 10 kg er slanket vekk...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/11/2005 :  01:10:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lenge hestene får mat og kommer inn på et tidspunkt som er skjebelig synes jeg ikke en skal blande seg. Ingen hester lider noen nød av å ikke bli brukt, det er opp til eieren. Så lenge de får mat, blir behandlet bra, og får daglig frisk luft og ly i dårlig vær er det ikke noe å blande seg i, mener jeg.

Jeg har "blandet meg" en gang så vidt jeg kan huske... dette var en situasjon med noen jenter som "utnyttet" oss andre i stallen ved å legge ansvaret for sin hest over på oss ved å stadig komme veldig sent i stallen..... De kom dinglende i stallen i 7-8 tiden på kvelden, også når det var på verste snøstormen om vinteren...til tider kom de ikke i det hele tatt. Det var bare sløvt med dem..."Tok feil" og forte sin hest med vårt høy... Skrev hele tiden lapper til oss om andre om vi kunne ta inn hesten og fore den! (Akkurat som jeg ikke hadde nok med egne hester! )Greit nok hadde de spurt meg face to face...med ble drittlei all lappeskrivingen og uansvarligheten, så jeg fikk en dag nok, tok en telefon og fikk "blåst meg ut" skikkelig!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 26/11/2005 01:13:37 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  01:42:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Vi har jo sånne lister der vi skriver oss opp på foringer, og har tre foringer i døgnet.
Denne uken var jeg satt opp på 5 foringer, som i utgangspunktet er lite, men jeg skrev ved en lapp om at jeg har høy feber og hoste og satt meg opp på de fleste middag/kveldsforinger neste uke for å gjøre opp for meg..
Alle henger frem mat til hesten sin, hvordan tror hun hesten min sin mat kommer dit om jeg ikke er i stallen?

Huff, nå er jeg sikkert litt hissig, men jeg tar sånt alt for lett til meg, orker ikke tanken på at folk tror jeg ikke behandler hesten min riktig..
Samtidig har jeg en veldig klar følelse av at hun ser på seg selv som bedre enn meg fordi hun har en fin (og dyr!) sportsponni mens jeg bare har en traver som ikke kan trave riktig på volte engang..

Liz & Sharmona

Redigert av - lino den 26/11/2005 01:48:15 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  09:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Alle kan bli syke, bare prøv og ikke ta det til deg det de sier.. Vet at det er så mye enklere sagt enn gjordt, men så lenge du har god samvittighet og vet at hesten din har det bra, er der ingenting og bekymre seg over.

Kjenner selv ei som er slik, hun eier riktignok ikke noen dyre hester men vet og heve seg over enhver annen skapning, ja til og med veterinæren!!
Men alle hester er like mye verdt, det går ikke i kroner og øre men på hestens kjærlighet til deg og din kjærlighet overfor den.

Jeg vet at det er tøft og vondt når folk baksnakker og du får brev o.l. der de er lite hyggelige, men går det an og prate til denne personen? Forklare at du tar deg av hesten din, men på annen tid på dagen enn da hun er der?
Jeg er også en person som tar til meg ting altfor fort... Depper, gråter og syntes synd på meg selv en tid før jeg tørker tårene og blir forb****. Finner ut at det jeg gjør er bra uansett hva han/hun sier, og fortsetter på mitt vis :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  10:03:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Veldig OT: Glad jeg har egen stall

Personlig synes jeg ikke folk skal blande seg når det kommer til fòring,trim av hesten eller treningsmetoder. Med mindre noen fòrer hesten så feil at den blir syk, eller hvis hesten blir misshandlet e.l.

Har stått på stall som mange snodige folk; dvs. mange snodige meninger.
Det har vært folk som aldri rir hestene sine, det har vært folk som rir hestene sin alt for hardt, det har vært folk som ikke gidder lage ferdig maten til hesten før fòring, det har vært folk som gir hesten alt for mye mat, det har vært alt for overbeskyttende folk og det har vært alt for hissige folk. Jeg personlig har valgt å ikke si noe, og det er jeg glad for. Å jeg setter pris på at alle andre ikke kommenterer mitt hestehold, med mindre det er noe som jeg faktisk kan endre til det bedre.
Men så har jeg min "reserve pappa" (eieren av begge hestene jeg har) som jeg snakker med hver dag, og får støtte rundt alt jeg skal gjøre.

Det at noen faktisk kan legge seg oppi hvor mye flis hver enkelt bruker i boksen er helt sykt.
Men det er vel sånn det blir når en helt hau med kvinnfolk skal drive med samme hobbyen, men jeg har faktisk sett mannfolk i hestemiljøet som er minst like ille.

Jeg synes du kan forklare henne på en helt rolig og pen måte at du faktisk rir hesten din, men du er der på dagtid. Kvinnfolk er noen rare dyr

Therese
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  10:29:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg er også en person som tar til meg ting altfor fort... Depper, gråter og syntes synd på meg selv en tid før jeg tørker tårene og blir forb****. Finner ut at det jeg gjør er bra uansett hva han/hun sier, og fortsetter på mitt vis :o)

Opprinnelig postet av Bente71

Jeg er nesten litt glad det ikke er bare jeg som er slik.. hehe
Jeg må vel si noe til henne, må bare finne ut hvordan jeg kan si det på en rolig måte.

Det er så usannsynlig mye fiendskap, misunnelse og dritt i hestemiljøet, av og til skjønner jeg ikke hvordan folk holder ut..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  10:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk og pris for egen stall,ja...
Tenker som så at man kan som oftest se på hesten om den har det bra eller ikke... Og er hesten blank og fin,og harmonisk(iallefall i de fleste tillfeller...) så må da eieren gjøre noe rett ;)
Hadde ikke likt om andre kom og fortalte meg at hesten min ikke hadde det bra,så lenge jeg visste jeg gjorde ting på best mulig måte for den,og prøver derfor heller ikke å blande meg bort i hvordan andre tar seg av sine hester...
Har kun gjort det en gang,med en hest som stod oppstallet hos meg. Ba henne flytte hesten ettersom jeg ikke var intressert i å ha dårlig samvittighet 24/7 for en hest jeg ikke eide,men som stod på min stall.... To mnd etter hesten var flyttet fra meg,ble mattillsynet tillkallt og hesten ble tatt fra eier...
Grunnet helt andre ting,kunne ikke jeg ta det ansvaret å ringe,men ble holdt oppdatert igjennom hele prossesen,og vet i dag at hesten endelig har det bra...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  10:56:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blande seg er vel ok det, om hesten har det "værre" enn din lino. Jeg hadde blanda meg om hesten hadde godt ute i gjørma flere timer for dagen, og blir verken stellt, foret eller holdt på med i det hele tatt.

Men jeg tror nok hesten din lino, har det bare bra. Hun dama overdrev nok litt en del da.

Men det spørrs hva man legger i det å blande seg, egentli!

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  13:46:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
godt med egen stall ja...
forskjell på å blande seg og å komme med spørsmål eller råd. men å sende et brev på så tynt grunnlag syns jeg er for dumt.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  14:22:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men det spørrs hva man legger i det å blande seg, egentli!

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Jeg legger i det når man kommenterer ting man ikke har noe med, slik som jeg føler denne jenta gjør. Og det at hun sier at jeg ikke rir hesten min nok er helt teit - for det første fordi vi aldri er i stallen samtidig, og for det andre fordi hun ikke vet eller spør hvorfor han ikke blir ridd (dersom det var slik at jeg ikke red han). For alt hun vet er hesten min halt, har vondt noe sted, er syk osv.
Dersom jeg hadde hatt et reelt problem og hesten min faktisk ikke hadde det bra, hadde jeg satt pris på at hun sa i fra og ville hjelpe. Da er det ikke å blande seg..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  14:25:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Må si at jeg synes det hun har gjort er litt for drøyt. Å gå så hardt ut å kritisere andre uten grunn.

Som Kristine sier: om hesten hadde stått ute i gjørma flere timer om dagen uten å bli foret, stelt eller holdt på med. Da har jeg også blandet meg inn. Men hun hadde ikke noen grunn til å sende deg dette brevet. Selv om dere ikke er i stallen på samme tid må hun da se at hesten din har fått stell..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  15:16:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvor mange timer må man bruke i stallen/på hesten hver dag for at det skal være akseptabelt da?

Hesten min står ute i mange timer, han liker det veldig godt.
Hesten hennes står ute i like mange timer, men på et annet tidspunkt enn min.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  15:31:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de aller fleste her!
Stupid little girl, tenk å bruke så mye tid på å skrive et brev, uten et grunnlag.
Revange?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.