hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestepass og helsekort
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hestepass og helsekort
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tebj0

Skrevet - 06/12/2005 :  09:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
1 januar 06 så blir det krav om hestepass og helsekort på alle hester. Hvordan fungerer dette med en uregistrert eller blandingshest?

Hvem må man snakke med for å få ordnet dette?
Hva koster det?

Josiva&Camilla

Skrevet - 06/12/2005 :  09:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester uansett rase og tidligere registrering kan få hestepass og registrering i NRYF. Det eneste de krever er at du kan vise til at du er rettmessig eier av hesten, altså må du ha et papir (kjøpskontrakt) på at hesten faktisk er din.

Ta kontakt med Pamela i NRYF, hun kan svare på alle spørsmål. Men det du må gjøre er å sette over penger for hesteregistrering (som jeg mener er rundt 800, men det står på rytter.no) og så sender de deg et hestepass og microship. Veterinær må fylle ut passet og eventuelt sette i shipen. Så sender du ferdig utfylt pass, kopi av bevis på eierskap (kjøpskontrakt) og eventuelt ubrukt microship tilbake. De fyller ut de siste tinga og du får passet tilbake. Og vips har du registrert hesten din og fått pass med eiersider og helsesider.
Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  19:10:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva så skjer hvis det ikke blir ordnet noen uker/måneder etter? Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  19:24:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Sjølv om denne lova innførast 1. jan 06 så har eg mine store tvil om korleis myndighetane skal gjennomføre dette. Det vil bli svært omfattande å skulle kontrollere dette.

Vil tippe det vil bli svært mange hester uten slikt også etter jan 2006. Dyrlegane skal egentleg vite om dette med hestepass osv. men eg har erfart att mange av dyrlegane ikkje veit kva man snakker om dersom man spør dei om desse reglane som skal innførast.

Trur fint lite vil skje om man skaffer seg dette etter fristen.

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  20:53:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hva vil skje om folk ikke VIL skaffe seg pass? Nå tenker jeg på gamle skolehester, arbeidshester langt ute på landet osv. Folk som ser på dette som bortkastede penger? Vil det skje noe med de? Eller er det bare i forbindelse med stevner, utstillinger osv, da har jo de fleste papirer uansett....
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  21:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
slenger meg på debatten.Tror de har akkurat sammer ordning i sverige. Der er det slik at hvis en hest ikke har helsekort så kan den ikke bli tatt imot på slakteriet...Jeg synes igrunn at det er alt for lite informasjon om denne ordningen som skal innføres...hva med en artikkel i hestesport eller mer informasjon på nryf sine nettsider...Vet det står en del der om hesteregistrering..men det har vel ingenting å gjøre med helse kortet selv om begge deler er knyttet til hesten...eller?? Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  21:16:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk, fortsod litt bedre nå ja.. Men hvis du da skaffer etter fristen, vil da dyrelegen lage noe "show" ut av det? Selv skal jeg butte ut min hest nå,å heldighvis er dette en voksen,å vil da hjelpe meg, ellers så gjør hun det selv når hun får hesten, forhåpentlig før jul. Men har lest litt på rytter.no forstod bedre nå. Eneste jeg har på hesten min nå(varmblods traver) er da serfikat. Men før passet lages, ser da dyrlegen over på hesten, er det da prisen inkl som står på rytter.no? Fikk høre av en at huj betalte 4-6.000 da hun fikk hestepass å det, men fikk dyrelgen til å se over hesten, om det var med fobinelse med hestepass hvet jeg ikke... Gå til toppen av siden

654321

Skrevet - 06/12/2005 :  21:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte ikke helt hva du mente.

Men siden du har varmblods traver får du passet fra Dnt.
Jeg betalte ca 400kr for pass på vbl traveren min.
Du kan få det etter 2 dager. Går altså veldig raskt
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  22:58:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har søkt på Norges Rytterforbund jeg, men finner ingenting. Noen som har en link til denne loven?
Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  23:16:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK. Så kommer bare veterinæren å fyller ut passet? Men hvor mye koster det sån ca for det veterinæren gjør, ser på hesten, fyller ut passet etc Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  23:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror det er denne http://www.rytter.no/t2.asp?p=47791 Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  23:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  23:16:56  Vis profil  Svar med kopi av melding

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Forskrift om velferd for hest.

§ 6. Hestepass og helsekort

Alle hester skal ha hestepass og helsekort. Hesteholder er ansvarlig for at hestens helsekort og pass er tilgjengelig for veterinær ved medisinsk behandling, og skal selv føre egenbehandling inn på kortet.

Trer i kraft 1 juli 2005, jf dog overgangsregler i § 36.

§ 36. Overgangsordninger

Bestemmelsene om hestepass og helsekort trer i kraft 1. januar 2006.

edit for å legge til dette:

Hestepass: Identitetsdokument i samsvar med forskrift 13. januar 1999 nr. 67 om godkjente (reinavla/registrerte) dyr av hestefamilien - vedlegg 3, og vedtak 2000/68/EF.

Helsekort: Ordnet opptegnelse over alle medisinske behandlinger ført av behandlende veterinær og hesteholder for den enkelte hest merket med hestens navn og registreringsnummer. Helsekortet skal være et vedlegg til hestepasset.

Redigert av - Lucinda: den 06/12/2005 23:58:35 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:39:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OK. Så kommer bare veterinæren å fyller ut passet? Men hvor mye koster det sån ca for det veterinæren gjør, ser på hesten, fyller ut passet etc

Opprinnelig postet av Freaky Lady

Det må du nesten spørre den veterinæren du bruker om. Men eg betalte 350 kr for dette. (Pass fra Norsk Hestesenter med microchip og hårprøve) men veterinærane her er veldig snille med slikt. Tar seg som regel lite betalt.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:42:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takk, fortsod litt bedre nå ja.. Men hvis du da skaffer etter fristen, vil da dyrelegen lage noe "show" ut av det? Selv skal jeg butte ut min hest nå,å heldighvis er dette en voksen,å vil da hjelpe meg, ellers så gjør hun det selv når hun får hesten, forhåpentlig før jul. Men har lest litt på rytter.no forstod bedre nå. Eneste jeg har på hesten min nå(varmblods traver) er da serfikat. Men før passet lages, ser da dyrlegen over på hesten, er det da prisen inkl som står på rytter.no? Fikk høre av en at huj betalte 4-6.000 da hun fikk hestepass å det, men fikk dyrelgen til å se over hesten, om det var med fobinelse med hestepass hvet jeg ikke...

Opprinnelig postet av Freaky Lady

No er eg ikkje 100% sikker men vil da tru att om du har sertifikat på hesten så skal det være greit nok. Det man må ha er jo noko som identifiserer hesten. Det gjør vel eit sertifikat vil eg tru??

Tviler sterkt på att veterinæren vil lage "show" av att ein hest ikkje har dette i orden til 1.januar.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.