hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få råd til hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Få råd til hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  00:36:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jo altså situasjonen er altså den at min familie allerede har to hester. Den ene av dem er bare min.
Men det er denne ene hesten jeg sikler over. En ung lovende araber, jeg klarer ikke slutte å tenke på han og vil virkelig gjøre alt jeg kan for å få ham.
Problemet er å overtale foreldrene mine, penger nok har de sikkert, men viljen til å bruke dem er nok ikke så stor. De klager allerede litt på de to vi har. Men min plan er rett og slett og prøve og gjøre slik at jeg kan ha tre uten at de merker særlig stor forskjell i pengebruken.
Min første plan er at jeg møkker for begge hestene selv hver dag. På det sparer vi 2000 i måneden. Da har jeg kommet et lite stykke men ikke langt. Spørsmålet er hvor billig stallplass jeg kan finne i nærheten av stallen jeg allerede står på.

Men noen som har noen ideer om hvordan jeg kan spare mer penger eller overtale foreldre? Skal også prøve og spørre stall eier om jeg kan jobbe litt for billigere stall leie, men det er allerede en som gjør det så er ikke sikkert jeg får ja. Har også tenkt på foryttere, det vil jeg nok antageligvis skaffe meg. Likevell har jeg vanskelig for å se hvordan dette kan dekke den tredje hesten. Stallplassene vi har fra før av er ganske så dyr så jeg kan ikke ha den tredje hesten der. (Stallplassen koster 3700 i måneden alt inkludert).

Grunnen til at jeg vil ha en tredje hest er fordi min hest er en hest som kan mye som jeg kan lære av, derfor vil jeg gjerne ha en unghest jeg kan trene litt opp selv.

De to hestene vi har fra før kom på plass uten at jeg gjorde noe (mine foreldres ide faktisk). Men tror ikke de vil bli begeistret for mitt ønske om enda en.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum.

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  00:42:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men betalte ikke du 9000 i måneden for å ha hest? jeg forstår kansje at foreldrene dine synes det blir mye penger, uansett hvor god råd de har.. Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  00:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jo, men derfor skal jeg møkke for begge hestene selv. Da blir det "kun" 7200 i måneden. Må få lov til å si at det faktisk var min far som insisterte på at hestene skulle stå på denne stallen. Jeg kunne stått på langt billigere staller men da fikk jeg ikke hest av dem, så jeg takket ja til hestene de ville gi meg og dermed også til den dyre stallen.
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  08:07:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Du tror ikke dette med å skaffe en tredje hest ikke nødvendigvis bare er styrt av penger? Det er mye ansvar med mange hester, noe du antagelig vet siden dere allerede er to. Samtidig undres jeg igrunn over hvordan du skal ha tid til så mange hester når du går på allmenn, og iallfall på VK1 og VK2 kan vente deg endel arbeid. Man skal nok alltids komme seg gjennom, men det kan jo være at det hadde vært greit med litt brukbare resultater også?

Nå vet jeg lite om det, men jeg har gått allmenn selv. Om vil si at jeg iallfall etter GK ville hatt problemer med å holde en hest i forsvarlig stand også. Skulle nok alltids klart det likevel, men det var aldri et spørsmål.

Hva med å satse på dette etter vgs hvor du kan legge opp løpet mer selv, og også betale det du ønsker selv? En unghest er jo langt mer krevende enn en litt eldre hest. Du kan ikke sette den bort til hvem som helst. Dvs, du bør iallfall ikke gjøre det. I tillegg er utdanningsårene til hesten langt viktigere å følge opp, enn etterpå når du bare skal holde vedlike.

Høres forøvrig ut som om den stallen du står på i dag tilbyr såpass mange tjenester at det vil være en god ide å fortsette å stå der med hensyn på at du kanskje bør prioritere skole en gang i ny og ne. Å flytte hestene over på en stall hvor du må gjøre alt selv blir raskt også langt mere ansvar..

PS: Nå vet jeg lite om din og deres situasjon, men ofte er det ikke bare pengene..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  10:21:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Spoff.
VGS er mye slit, særlig på VKI og VKII, og det er veldig kjipt om du plutselig sitter der med to hester du ikke har mulighet til å ta ansvar for..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  14:06:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Du sier mye smart Spoff. Men planen er at jeg skal sitte med to hester og ikke tre. For den ene vi har nå skulle egentlig ikke vært min. Den er egentlig mine to små søskens sin. Dermed vil jeg sitte med to hester som jeg gjør den dag i dag omtrent. Dessuten disse to skal ikke flyttes til noen annen stall, blir kun den tredje som antageligvis må stå et annet sted og den må stå et sted hvor den får mat morgen og lunsj.

Angående skolen. Jeg gjør minimum av det som er mulig omtrent. Gjør ingen andre lekser enn de som må leveres for at du skal få karakter (og tro meg det er ikke mange!). Har skjønt at VK1 og VK2 er vanskeligere enn GK, men GK seiler jeg nesten bare gjennom. Jeg har ikke gått tiende, likevell ligger jeg i toppen av mange fag.
Allmenn er egentlig noe av det minst slitsomme av min skolegang noensinne. Gikk før på steinern og hver dag nå på vanlig allmenn føles som halv dag.

Jeg er ganske spesiell. Hadde jeg ikke hatt hester og andre dyr som drar meg opp og gjerne holder meg aktiv hele dagen hadde jeg ikke orket noenting. Jo mer jeg gjør og får til jo mer energi får jeg og jo mer skole orker jeg også. Sitter jeg bare inne en dag og gjør nesten ingenting blir det ofte skulking neste dag. En av grunnene til at jeg fikk hester muligens =P

Min fortid har vært ganske merkelig og til tider ganske så dyster. Nå handler det bare om å leve mest mulig i øyeblikket.

Dette ble kanskje litt rotete. Men litt av pointet er at jeg er ikke helt normal. Det handler om å leve mest mulig på kortest mulig tid, det er sånn jeg holder meg glad og levende rett og slett. Derfor vil jeg ha en hest til. For å få til noe, for å ha noe å gjøre, for å føle meg levende.

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  15:18:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Derfor vil jeg ha en hest til. For å få til noe, for å ha noe å gjøre, for å føle meg levende.

Opprinnelig postet av Rebekka

syns du ikke det er nok å gjøre med to hester? jeg har EN, og går fortsatt bare å ungomskolen, men føler likevel at jeg bruker for lite tid på hesten min. jeg prøver og ri den hver dag men oftest blir det bare 4-5 dager i uken. hester er dyr som ikke trives med å stå rolig på beitet/stallen hele dagen. de trenger variert mosjon (helst hver dag) for og trives. så selv om du kanskje får pengene til og strekke til, så syns jeg du skal tenke på at hestene også trenger trening og oppmerksomhet.

selv om du klarer og jobbe og tjene inn det som går til stalleie, så må du huske at det veies opp (og mer til) med utstyr, sko, dyrlege fôr osv.

Kanskje du orker alt ekstra arbeidet i begynnelsen, men så blir du sliten og kanskje litt lei.. Er ofte sånn, når jeg fikk hesten min, var jeg ute sent og tidlig for og mosjonere og trene hesten min. uansett om jeg hadde hatt en slitsom dag på skolen eller hadde mye lekser: ut å ri og stelle. Men jeg merker nå at det frister mer med en time på sofan eller foran tv'n rett etter skolen. men jeg elsker hobbyen min og kommer ikke til og gi den opp med det første. men jeg innser at det er krevende og at jeg kanskje ikke bruker nok tid på hesten min.

nå glederjeg meg til juleferi, hele dagen med Tilja

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  16:12:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Ja jeg vet godt at hester trives med å bli mosjonert gjerne hver eneste dag. Jeg har en slik hest faktisk. Jeg klarer og ri den så godt som alle dager, noen ganger tar jeg meg en fri dag fordi jeg får en svært flink rytter til å passe hesten den dagen. Så hesten min blir brukt så godt som syv dager i uka, vært fall seks. Jeg er den som rir hestene mine mest variert på stallen. Her er det dressur, sprang, bomarbeid og masse tur selv om det bare er for å skritte av eller for å varme opp hesten. Dette gjør jeg fordi jeg merker hvor mye gladere hestene virker.

Tjener jeg inn stalleie kan jeg betale resten av pengene selv, stalleia er den verste utgiften egentlig spør du meg.

Når jeg fikk mine hester var jeg lei av hest, men jo mer jeg holdt på med disse fine dyra mine jo mer interessert ble jeg. Så jeg gikk fra og være slik at jeg ville slutte med hest til at jeg kanskje vil jobbe med hest som voksen. Tven og sofaen frister absolutt ikke meg, det gjør meg syk. Er fornøyd bare jeg får en åtte timer med søvn jeg =P

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  17:14:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Virker som om du er ganske bestemt på at du vil ha denne hesten,men har du tenkt på hvordan du skal få dette til å gå rundt på lengre sikt? Du veit ikke hva slags utdannelse du vil ta,og hvis du skal ha mulighet til å ha hest om noen år er det greit å ha tid og råd til det. Enkelte er slik at de bruker alt de tjener og all sin tid på hest,og er fornøyd med det,men det kan ofte føre til at man går lei.
Nå skal ikke jeg være noen "bedreviter" her,men jeg veit hvordan det er å måtte ta ansvar for alt av utgifter nå,og det kan være litt stritt hvis du har planer om å studere etter videregående. Jeg ønsket meg ny hest på videregående,men er sjeleglad for at jeg heller dreiv med Tassen halve uka. Jeg tenkte nok ikke så langt da jeg overtok han på fulltid andre året som student på høyskole,men det var kun fordi jeg var så glad i han.
Da jeg var yngre og hadde egen hest måtte jeg ta absolutt all jobben med hesten,selv om foreldrene mine hadde hatt råd til dyrere hest og stall med fullservice. Jeg syntes det var for mye forlangt at de skulle betale enda mer for den dyre hobbyen min.
Jeg skjønner ønsket ditt,men jeg har enda større forståelse for foreldrene dine. De legger vanvittig mye penger ned i hesteholdet deres,jeg tror ikke jeg hadde bedt om en hest til.. De virker jo helt fantastiske som betaler for at dere skal ha to hester. Og det kan jo hende de vil se litt til deg de og?
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  18:01:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, å tenke langsiktig er også lurt.
En gang (om ikke så veldig lenge) er du voksen og må betale din egen husleie og eget dopapir, i tillegg skal man ha to hester?

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg eier hesten min sammen med min samboer og vi er begge studenter med ekstrajobb ved siden av. Det er bare så vidt det går rundt og vi ofrer mye for å ha denne hesten, og det er noe vi har valgt.
Men vi er begge enige om at det hadde vært koselig å ha en hest hver, ville det aldri i verden gått med tid og penger.

Når man er i etableringsfasen som det så fint heter er det dumt å skaffe seg flere økonomiske forpliktelser enn man klarer! :)

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Astrid H

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:49:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAstrid H  Svar med kopi av melding
Ser mange her har sagt sitt, og jeg orker ikke lese alt. Men vil si det jeg tenker om saken likevel.

Siden du har to hester fra før av, vet du jo selv hvor mye arbeid det er med hest. Men en hest til vil plutselig kreve enda mer arbeid - spesielt siden det er en unghest. Og hvis du i tillegg må ha hesten på en annen stall enn de to andre, så vil jo ting ta enda mer tid.

Selv hadde jeg en unghest på fòr da jeg begynte på grunnkurs allmenn. Foreldrene mine betalte ingenting for den hesten: busspenger til/fra stallen, stalleie, fòr, veterinær, nytt utstyr og alt annet dekket jeg selv. Dermed måtte jeg jobbe to-tre dager i uken. Dette ble slitsomt, men jeg fikset det fint - man gjør som regel det, men mye må forsakes. Skulle jeg hatt to hester til, da ville jeg fått et problem.

Nå endte det med at jeg måtte sende hesten tilbake i steden for å kjøoe den (som egentlig var planen) pga min egen helse da. I høst fikk jeg tilbudet om å få verdens besteste hest på fòr, men jeg så hvor slitsomt det ville bli med skole og jobb i tillegg. Det var tungt å måtte avslå den hesten jeg har stelt i mange år før, men jeg fant ut at hvis jeg hadde takket ja, så ville det kanskje ikke bli så fint likevel. Det er gøy å ha hest hvis man har tid! Var rett og slett for glad i hesten til å kunne ta i mot han - vil at noen med god tid skal ha han.

Vet ikke hvordan du er på skolen, men selv jobber jeg endel med lekser og leser godt til prøver. Det man presterer disse årene har mye å si for fremtiden din. Selv tenkte jeg også på tiden som kommer etter vgs - jeg ville ikke hatt råd til å studere i en by og ha hest i tillegg (langt mindre tre). Men på den andre siden - jeg kunne ikke solgt hesten da, etter så lang tid.

Det er vanskelig. Men du er jo heldig som har to hester fra før av. Og kanskje kan du lære enda mer av de før du får unghest?
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 16/12/2005 :  20:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke helt skjønt hva som er så gøy å eie mange hester jeg, slite seg halvt i hjel for å få råd til å holde dem, og få dårlig samvittighet for ikke å få tid nok til å følge opp alle tre så godt som ønskelig? TRO MEG, jeg har vært der! Eide tre hester i ett år, du får ikke god nok tid å trene dem alle! Dagene består av møkking, foring og kanskje trene den ene av dem....slik var det hvertfall for meg!
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  21:26:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har to hester nå og er veldig glad for at jeg har fått forrytter:) hvis det virkelig er den nye hesten du brenner for ville jeg vurdert å selge den du har. hvis du ikke klarer selge den så betyr kanskje ikke den nye hesten så mye alikevel;)
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  23:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Oi nå hadde endel folk svart ja =P

Jeg skal bare gå på skole og kose meg. Det er det jeg gjør på skolen, går der for å være litt sosial. Fremtiden min bryr jeg meg ikke mye om. De fleste trodde aldri jeg ville klare en uke engang på videregående, men jeg forventer faktisk et helt greit snitt. Jeg har gitt opp å være beste eleven for lenge siden. Det er ikke bra for en og alltid skulle være best, det var også en ting som gjorde meg syk.

Jeg er svært heldig og vet at mine foreldre vil betale for hesten en stund etter at jeg har slutta på videregående også. Det er uansett kun den ene hesten jeg vil få det økonomiske ansvaret for senere. Men jeg trenger først og bekymre meg for penger i en alder av 21 og jeg er nå 16, det er lenge til. Det er først når jeg fyller 21 at jeg ikke lengre vil motta penge støtte fra dem. Egentlig tror jeg foreldrene mine er fornøyde bare jeg er glad. De gjør alt for at jeg skal være glad nemlig.

Jeg har nå funnet ut at jeg muligens kan ha hesten på samme stall som de andre. Hvis jeg tar bort møkking fra begge hestene, og får en betalende forytter på dem den dagen jeg skal ha fri så nærmer jeg meg å kunne betale for stallplassen. Skal også muligens få jobbet i stallen i helgene.

Jeg kunne ikke solgt den hesten jeg har nå. Han er irriterende og mye styr med, men jeg elsker han. Eller i visse perioder hater jeg han intenst, men han er så lik meg, passer meg veldig godt. Den nye hesten minner litt om han men er mer utrent og muligens litt snillere =P Dessuten det er for mye skjebne innblandet i dem. Jeg tror på sånt, verden gir deg noe av en grunn. Det er vanskelig og tro men slik tror jeg det er. Hvordan skulle det ellers være mulig at beste hesten jeg noensinne har forelsket meg i var den jeg bare fikk uten å ha sett nesten?

Men jeg vet at jeg kanskje må selge hestene når jeg blir eldre. Det blir hardt, men jeg er fornuftig kan man ikke ha dem så kan man ikke ha dem. Men inntil videre kan jeg fint ha hest, og når man absolutt ikke har noen annen mening her i livet enn å ri så ser jeg ikke noe dumt i å gjøre det? Hadde jeg ikke fått hest hadde jeg antageligvis vært på vei til å bli rusmisbruker eller noe annet fælt eller hadde vært død.

Nei jeg har virkelig lyst på den hesten hvis den er så fin jeg tror den er. Jeg prøver hele tiden og gå gjennom det i hodet, fordeler og ulemper. Men egentlig ser jeg mye større fordeler enn ulemper.

lino

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  23:31:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg ser en veldig stor ulempe:
dersom du ikke klarer det, er det til syvende og sist hesten det går verst utover!

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 16/12/2005 :  23:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
OT: ikke stygt ment men du virker usedvanlig naiv. Du skriver at du ikke trenger å bekymre deg for noen ting (økonomisk) før du er 21år? Det er jo nå, med valg av utdannelse, du legger grunnlaget for fremtiden din. Du risikerer jo da å måtte selge begge hestene dine om noen år fordi du ikke har råd til å ha noen av dem. Man går ikke på skolen for å være sosial, selvsagt det også, men det er jo faktisk noen ganske viktige år...
Tilbake til temaet, du er nok den som vet best om du klarer å holde i gang 2(3) hester på en gang. Både ansvarsmessig og økonomisk
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.