hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Få råd til hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Få råd til hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

tebj0

Skrevet - 19/12/2005 :  09:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor spør du egentlig oss om dette når det er helt tydelig at du har bestemt deg at du skal ha denne hesten og også hvordan du skal få råd til det? Bare lurer litt Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  10:31:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si jeg synes dere er litt slemme med Rebekka. Ikke akkurat mange optimister her nei..! ;o)

Men vær så snill å ikke mas om de TRE hestene hun kommer til å slite med, hun har jo skrevet ørten ganger at hun har to nå, men den ene er egentlig små-søsknene sin, og hvis hun får en til vil det da altså bli TO, for søsknene skal ta seg av sin. Leser dere ikke skikkelig? Da vil det si at hun kommer til å ha like mye å gjøre uansett om hun får en til. Vel, hesten er ung, men hun klarer det nok, hvorfor ikke oppmuntre litt istedet?

Rebekka har det sikkert annerledes enn de fleste andre høres det ut som, og hvis hun ikke trenger bekymre seg økonomisk før hun er 21, så trenger hun ikke det. Er ikke det bra for henne?

Jeg må si jeg kjenner meg igjen i mye av det Rebekka skriver; tror vi er litt like. Jeg vil iallefall ønske henne lykke til med den nye hesten, for jeg har tro på henne jeg! ;o)

You go girl!

-Madeira- Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:21:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg har lest det, men hun er ute etter vår mening. Og jeg syns ikke det virker som om hun er sur pga at noen av oss er litt tvilende til dette.

For meg virker det som Rebekka sin familie har god råd, så det er ikke det jeg tenker mest på i første rekke. Hun har sagt at hun ikke gjør noe mye lekser, bare det som hun må. Men jeg er en av de som tenker mye framover. Å ha to hester på stall koster endel penger. Og i framtiden må nok hun betale det mer eller mindre helt selv, og for å klare dette må hun ha en jobb som ikke er så verst betalt, og jobb tar en god del tid og to hester etter det. Jeg kunne ikke klart det når jeg blir 21 år.

Men ikke noe mot deg Rebekka for all del, du virker som ei jente med bein i nesa og jeg tror innerst inne at dette er noe du kan klare. :) Lykke til!

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 19/12/2005 11:23:02 Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  12:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er greit det, men det var da så fryktelig mange som terpa på de TRE hestene! *irritert* ;o)
Jeg har da heller ikke sagt at hun virker sur, pga meningene deres. Selv om du -og mange andre- tenker langt fram er det ikke alle som gjør det. Jeg hadde da planlagt så å si alt jeg, men se på meg nå; ingen utdanning, dårlig jobb, regninger, samboer som ikke gjør noe hjemme og...hest! Man må bare prioritere litt, og legge god-viljen til. For meg er ingenting umulig! ;o)

Ina_R

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  12:32:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Joda.. enig med deg der, tror for all del dette er noe Rebekka kan klare, for gjennom Mix'n har jeg fått inntrykk av at hun har bein i nesa (som jeg sa i forrige innlegg) Nei ingenting er umulig, men det kan nok bli slitsomt, men om hun vil det nok (som jeg tror) så skal det nok gå ;)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  16:44:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg må si jeg synes dere er litt slemme med Rebekka. Ikke akkurat mange optimister her nei..! ;o)

Opprinnelig postet av -madeira-

hvorfor er vi slemme?
det er ikke alltid det hjelper å være optimist når det kommer til realiteten og du faktisk må betale selv.
ingen som har prøvd å være negative mot rebekka, bare sagt at ting ikke er like enkelt som man tror og håper.
det er et økonomisk ansvar å ha en hest og det er et enda større ansvar å ha to hester.

jeg betaler bare 750kr i stalleie for to hester i mnd, alikevel er det snakk om ganske mange tusen i løpet av et år når man skal plusse på for, hovslager veterinær etc.

det er utrolig mange som har utdanning nå og med gode karakterer og det er et faktum at disse blir prioritert i arbeid mot for de som har dårligre karakterer. (fravær spiller selvsagt også inn) dette gjelder også hvis man vil jobbe med hester. for man må nemlig ha studiekompetanse for å få fagbrev i hestefaget.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  23:32:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel jeg er faktisk i den heldige situasjonen at foreldrene mine vil betale for både lappen og bilen når jeg blir 18. Dessuten vil jeg arve noen av mine penger så jeg slipper og ta opp et stort lån i tidelig alder.

Ønsket om å jobbe med hest er faktisk kommet i senere tid. Jeg har aldri tenkt på at jeg kan jobbe med hest før nå faktisk, jeg har heller aldri ønsket meg hest noensinne. Grunnen til at det er dukket opp nå er fordi en venn av meg foreslo at vi skulle jobbe sammen.

Jeg er absolutt ikke sur, synes det er nyttig da jeg kan se og reflektere det folk bringer opp. Likevell er jeg ganske sta og bestemt av natur, dette er jenta som hoppet uti vannet som fem åring og kunne svømme fordi hun skulle det.

Må bare legge til at jeg selv om jeg bruker all min tid på hest har prestert å få en femmer på norsk heldagsprøve, og en 4+ på et bilde i norsken. Dette er med en svært streng lærer og kun en annen i klassen vår med 30 stykker fikk en femmer på prøven. I dag hadde jeg en prøve i økonomi og forventer å få minst en 5+ på den. Man kan få det til selv uten å gjøre lekser =)

Tror jeg vil skaffe meg en hest til uansett omtrent. Har sittet og regnet litt på det og fundert på ting. Tror jeg vil klare det, dessuten blir det ledige stallplasser da stall eier selger alle hestene sine.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  23:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel jeg er faktisk i den heldige situasjonen at foreldrene mine vil betale for både lappen og bilen når jeg blir 18. Dessuten vil jeg arve noen av mine penger så jeg slipper og ta opp et stort lån i tidelig alder.

Opprinnelig postet av Rebekka

jeg også
men alikevel er det et slit noen ganger å få endene til å møtes, men kan ikke la vær å fore av den grunn.
har egentlig skjønt at du skulle ha den hesten, eneste jeg håper er at du tenker over hva du skal gjøre hvis du faktisk skulle komme til å stå uten inntekt og to hester om 4 år...
men lykke til

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  00:12:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Takk. Hvis jeg står uten inntekt får jeg bare slutte og være kresen på jobb. For hvis jeg vil beholde hestene så får jeg rett og slett gjøre det jeg kan for å få det til.
Håpet er egentlig å legge meg i intensiv trening og komme meg til spektrum før jeg blir helt selvstendig. Da burde veien til en ridekarriere være lettere. Hesten til å komme så langt har jeg absolutt. Alt avhenger alltid egentlig av deg selv omtrent.
Dessuten sier mine foreldre at så lenge jeg prøver hardt og har en jobb så kan de hjelpe meg hvis pengene likevell ikke strekker til. Det viktigste for dem er at vi ungene prøver. Hvis vi bare forventer at de skal varte opp får vi ikke noe, men hvis vi jobber for ting så hjelper de oss. F.eks. blir jeg kjørt opp i stallen hver dag jeg går på skolen.
Jeg er veldig glad i det livet jeg lever, samtidig skulle jeg gjerne byttet det i et mer normalt ett =P

-madeira-

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  00:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men Rebekka vet sikkert hvor mye det koster å ha to hester, og hvis foreldrene hennes dekker dette til hun blir 21, og hun er 16 nå, så ser ikke jeg det store problemet. På skolen var jeg en sånn at jeg ikke trengte gjøre lekser eller lese til en prøve; jeg fikk bare gode karakterer uansett. Men nå har jeg en dritt-jobb, jeg liker det ikke, men jeg må bare gjøre den. Slik det er nå er ikke utsiktene til en bedre jobb særlig gode heller. Jeg har som sagt ingen utdannelse, men jeg var litt kresen på jobb likevel, men da jeg innså at jeg ikke fikk den jobben jeg ville, var det bare å senke kravene. Jobb får man uansett. Og jeg har da råd til både hus, bil og hest!

Ina_R

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  10:11:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Bra det da Rebekka..(karakterene)

Høres ut som om du har tenkt dette veldig nøye igjennom, og du har foreldre som støtter deg. Så lykke til, håper du får hesten som du vil ha:)

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 20/12/2005 10:12:14 Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  14:20:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Hehe tusen takk =)
Sitter i disse tider og legger opp skoleplanen min for to neste åra. Slik at jeg kan begynne og jobbe siste året på skolen siden jeg da vil få en ganske mild timeplan. Det blir ikke mye penger men det vil komme godt med senere. Litt fremover klarer jeg likevell å tenke. Å tar man seg en drittjobb tjener man likevell mer penger enn ingenting. Håper at jeg skal overtale foreldrene mine til å gi meg gevinst hvis jeg får et snitt på fire til jul eller noe fra skolen. Hehe tror neppe de går med på det men.

Nei fremtiden er lys. Nå venter jeg bare på at det skal komme nye stevner i det nye året så jeg får begynt og starte.

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  19:37:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut til at du har fått deg en ny hest ;D Grattis, litt på forhånd :D
Isabel og Perla for alltid <3
Redigert av - Isabel och Perla den 21/12/2005 20:05:39 Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  00:14:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Hm, dette er litt av en diskusjon.. Kanskje har du bestemt deg allerede, men her er nå min mening (nå garanterer jeg ikke at den vil være optimistisk eller særlig positiv): For det første, syns jeg du er heldig som i heletatt er hesteeier, og ikke bare av en hest, men av to. For det andre.. Hvis du altså ikke bryr deg noe om skolen, (for å sette det på spissen) så har du nok mer enn nok til til å ta deg en jobb! Hvis du ikke bryr deg om framtiden og utdanning; Slutt på skolen. Jeg syns ikke dette er smart, men innstillingen din får det til å virke som om hest er absolutt alt.

Men hva med etter at du er 21? Klarer du å kvitte deg me hestene hvis du ikke får råd til å betale selv? Eller vil du minke fôrmengden for å spare penger? Det er nemlig ikke så lett å tjene nok til hest hvis du ikke har en bra jobb. Klart du kan tjene mye på en dårlig betalt jobb, men da må du jobbe mye! Og da får du ikke tid til hest?

Selv er jeg 15, og må dekke det meste av hesteforbruket selv. Jeg har jobb og skolearbeid, men likevel prøver jeg å tilbringe så mye tid som mulig i stallen.. Det er ikke lett, men jeg takler stressende dager og dårlig råd for å kunne holde på med det jeg brenner for! Hvis en er vant med å få alt en peker på, er ikke alltid virkeligheten lett å takle når den banker på døra di en dag, og for deg er da denne dagen på din 21-års-dag. Er du istand til å takle det? Hvis du er det, så lykke til med hestekjøpet!

Ps. Når det gjelder de første årene, så bør du få deg fôrrytter, og selvfølgelig bør du fli selv.. Jeg ser på det som en selvfølge når du har hest. Lang tid tar det ikke, og det er virkelig sløsing av penger å betale noen for det! Hvis du ikke tjener nok på det (noe jeg tror du vil tjene nok på, fôrrytter på tre hester er en stor inntekt! Og betaler du 2000 kr i måneden for å få flidd?!) kan du jo alltids selge en hest som siste utvei? Det kommer selvfølgelig an på om du setter denne nye hesten foran de du har nå.. Ingen lett beslutning Lykke til!

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  00:21:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
OT: Men hva er å fli?

Uansett, godt innlegg pygmeen, du sier vel rett ut det mange av oss tenker ;)

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.