hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Falabella
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Falabella
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  07:32:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Og hva ved kroppsformen på en falabella er det som tilsier at det er en hest? For meg ser de ut som litt edlere minishetlandsponnnier.

En hest er nå uansett over 148 cm i mkh, akkurat som islandsHESTEN vanligvis er en ponni, så blir falabellaen det også.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/09/2006 :  11:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
sakset fra div sider:

"Falabella-familien på Revero de Rova ranch utenfor Buenos Aires i Argentina skal ha krysset små shetlandsponnier med små fullblodshester. Deretter skal de bl.a. ved mye innavl ha fått fram den perfekte eksemplaret av en hest i miniatyrstørrelse"

"Den regnes ikke som ponni, da den har særtrekk og proposisjoner som gjør den til en meget liten hest. Dette er en relativt ny rase og utviklet gjennom planlagt og selektiv avl"

"Fysiske kjennetegn:
Har proporsjoner som en stor hest, men i miniformat. Rolig med vennlig lynne. Intelligent og hardfør."

"Racebeskrivelse
Eksteriørbeskrivelse:
Falabellaen er i bund og grund ikke en pony, men kan sammenlignes med en hest i miniformat. Idealet er en miniature hest med en krop som en araber eller en Morgan"

"Extra Information

• The Falabella, despite its size, it’s not a pony, but it’s a miniature horse.

• The Falabella is the smallest breed of horse in the world."

"Admirers of the Falabella are quick to point out that when it comes to everything but size, the Falabella is a horse, not a pony. "The Falabella miniature horse has the conformation of a horse not a pony," says Carolyn F. Fitzmaurice, registrar of the International Falabella Miniature Horse Society."

"The Falabella is a horse, not a pony, and the fixed genetic characteristics allow natural reproduction to yield offspring true to type and size."

"Wissenswertes: Das Falabella ist das kleinste Pferd der Welt, kein Pony"

osv osv osv....

ja jeg er klar over mankehøyde.. men dette er ikke en ponnirase som andre ponnier

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  03:05:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
For meg er det den minste ponnien som finnes, ikke noe annet. Ponni er ponni..

Jeg skulle gjerne likt å kalle min haflinger for ponni, men dessverre - han er vokst over grensa og er HEST. Med alle de ponnitrekkene som finnes...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:08:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Enig med Anette jeg. Dem under 148 er da ponnier, uansett utseende... Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  19:40:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Konkurransemessig vil jeg si. Jeg ville sagt at en connemara er en ponni selv om den er over 148. Men du kunne jo aldri ha startet ponniklasser med den.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Eivin

Skrevet - 24/09/2006 :  23:30:08  Vis profil  Svar med kopi av melding

Vel vel Du bare understreker at du ikke har peiling. Hva er forsjellen på en hest og en ponny ?

Sa jeg at det var hest pga at den hadde trekk fra araberen ? nei

vi har en falabella har dere ? Nei

Extra Information
• The characteristics of the Falabella are its temperament and its ability to adjust to its environment.

• If the horse is in frequent company, it will be a gentle and peaceful animal.

• The Falabella, despite its size, it's not a pony, but it's a miniature horse.

• The Falabella is the smallest breed of horse in the world.

• The Falabella foals are very tiny, standing at 16 to 17 inches tall at the withers, but they grow quickly in the first year.

vil du ha mer ?

http://www.imh.org/imh/bw/fal.html

Fallabella

Although the Falabella is the world's smallest horse, it is not a pony. They have all the features of a horse scaled down, rather then pony proportions. They are true miniature horses.

The Falabella originated in Argentina. Julio C. Falabella acheived a herd of well-structured horses less then 40 inches high. The family sought to improve the breed and began to introduce small thoroughbreds, Welsh ponies and Shetlands, among others. Successive generations of the Falabella family have raised very small horses significantly more harmonious in form then their predecessors and reduced the height to the present standard of less then 30 inches.

There are a wide range of colors for this breed, mainly black or brown, but also pintos, bays and chestnuts. However, there are no Appaloosas in this breed.

Falabella vary in looks according to what types have been used in their individual backgrounds. All have narrow, short bodies, with two fewer ribs and vertebrea then other horses and ponies. Their legs are long and fine, but are sometimes not particularly straight, which is a weakness breeders are trying to improve.

Falabellas cannot be ridden, but they are appealing and affectionate pets. The smallest horse on record was a miniature named Little Pumpkin tha stood just 14 inches high and weighed only 20 pounds.

Bare gi besjed hvis dere er uenig
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2006 :  23:42:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hva er forskjellen på hest og ponni?
Høyden!
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  07:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er også forskjell på type, rase, bygning og høyde. Men ikke vits å diskutere..

Dem som driver falabella avl og er grunlegger for foreningen i USA tar jo feil da???

Jeg er for øvrig helt enig med Eivind. Falabella er rasetypisk hest. Det er ikke en ponnirase.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  09:00:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er forskjellen på hest og ponni?
Høyden!

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Nettopp...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  09:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tar disse folka feil da??

"The Falabella, despite its size, it's not a pony, but it's a miniature horse"
http://experts.about.com/e/f/fa/Falabella_pony.htm

The conformation of the Falabella Horse can vary somewhat, although Thoroughbred and Arabian types are most common in the breed. Admirers of the Falabella are quick to point out that when it comes to everything but size, the Falabella is a horse, not a pony. "The Falabella miniature horse has the conformation of a horse not a pony," says Carolyn F. Fitzmaurice, registrar of the International Falabella Miniature Horse Society. "To quote Lady Fisher, `It is like looking through the wrong end of a telescope at a Thoroughbred.' It is the perspective that is critical."
http://www.statelinetack.com/global/articles/article_detail.jsp?CONTENT%3C%3Ecnt_id=10134198673311328&FOLDER%3C%3Efolder_id=9852723696504112&N=231

Although the Falabella is the world's smallest horse, it is not a pony. They have all the features of a horse scaled down, rather then pony proportions. They are true miniature horses.
http://www.cswnet.com/~terandkr/Fallabella.html

While the Falabella is very small, it is not a pony. Rather it is a miniature horse because it's conformation is like that of a horse.
http://www.giveusahome.co.uk/allpets/horses/falabella.htm

Det er ikke alt som kun måles på høyde..

Det samme som noen sier at Haflingeren er palomino.. Det er den jo ikke, selvom den i utgangspunktet kan ligne en palomino..

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  15:21:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
when it comes to everything but size, the Falabella is a horse, not a pony.

Jeg skjønner poenget ditt, Lopke.

Men for meg er en ponni under 148 cm. Jeg har sett falabellaer i utlandet, og de har nå engang sett ut som litt spinkle, små shetlandsponnier.

Kall gjerne haflingere palomino...fargen på mange av dem er nemlig palomino. Palomino er jo i all hovedsak en farge, selv om det i avlen på palominoene setter krav til rase.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  16:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
when it comes to everything but size, the Falabella is a horse, not a pony.

Jeg skjønner poenget ditt, Lopke.

Kall gjerne haflingere palomino...fargen på mange av dem er nemlig palomino. Palomino er jo i all hovedsak en farge, selv om det i avlen på palominoene setter krav til rase.

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Det jeg mente med palomino og haflinger er at den i utgangspunktet ligner en palomino, men det er det ikke. for Man kan ikke avle to palominoer og beholde fargen slik haflingeren har. Haflingeren er bærer av et gen som hester flaxen som lysner den røde hests man og hale. Fargen til Haflinger er i en kategori av rød. Palomino er en Rød med et stk cremegen og dem har haflingere ikke. Avles to palominoer vil føllet få dobbelt cremegen og vil da bli en cremello eller en perlino om man blander buckskin og palomino. Så haflinger er ikke palomino og kan heller ikke kåres i paloinoavlsforbundet.. For det krever cr genet.

Men haflingeren farge er jo ganske lik.. men palomino og haflingerrød med hvit man er ikke det samme..

Og det er det jeg og mener med Falabellaen.. den er liten som en ponni, men som type og gener og bygning skal den ligne en hest, Man kan ikke bare se på en ting.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  23:20:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nå snakker du om rasen Palomino, Lopke. Fargen til en haflinger KAN (jeg understreker kan, da rødfargen hos haflingerene varierer) være palomino. Min ene er så lys rød at er palomino... ikke rasen, men FARGEN. En Palomino er varmblod, en haflinger er kaldblod. Haflinger har ingenting med RASEN palomino å gjøre, men de deler derimot FARGEN. Fargen palomino krever ingen gener, det gjør derimot rasen.

Nå er vel igrunnen ikke jeg den rette å starte en diskusjon ang. haflingere med...akkurat som du sikkert kan avlsmål og beskrivelser og avstamninger og hingstelinjer ut og inn om friseren, kan jeg det om haflingeren.
Om du kaller min haflinger rød - gjør gjerne det. Om du kaller han palomino, er det riktig det også. Om du sier han er en ponni - javel, rasen hans er som oftest ponnier og rasetrekkene er typisk ponni. Om du kaller han en hest - ja, han er litt over 150 cm i mankehøyde.

Jeg kaller falabellaen ponni - den er under 148 cm. Du kaller det en hest, pga eksteriør. Jeg kan ikke si at du har feil, du kan ikke si at jeg har feil. Vi bruker bare forskjellige bedømmelser over hva som er ponni og hest.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  08:59:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå snakker du om rasen Palomino, Lopke. Fargen til en haflinger KAN (jeg understreker kan, da rødfargen hos haflingerene varierer) være palomino. Min ene er så lys rød at er palomino... ikke rasen, men FARGEN. En Palomino er varmblod, en haflinger er kaldblod. Haflinger har ingenting med RASEN palomino å gjøre, men de deler derimot FARGEN. Fargen palomino krever ingen gener, det gjør derimot rasen.

Nå er vel igrunnen ikke jeg den rette å starte en diskusjon ang. haflingere med...akkurat som du sikkert kan avlsmål og beskrivelser og avstamninger og hingstelinjer ut og inn om friseren, kan jeg det om haflingeren.
Om du kaller min haflinger rød - gjør gjerne det. Om du kaller han palomino, er det riktig det også. Om du sier han er en ponni - javel, rasen hans er som oftest ponnier og rasetrekkene er typisk ponni. Om du kaller han en hest - ja, han er litt over 150 cm i mankehøyde.

Jeg kaller falabellaen ponni - den er under 148 cm. Du kaller det en hest, pga eksteriør. Jeg kan ikke si at du har feil, du kan ikke si at jeg har feil. Vi bruker bare forskjellige bedømmelser over hva som er ponni og hest.

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Jeg bare stusset da jeg for tiden sitter og studerer fargeavl og genetik og fikk spesifisert flere ganger forskjellen på en palomino og en haflinger.

http://ultimatehorsesite.com/colors/palomino.html
Some palominos are so red that they appear to be chestnuts-- and the opposite also occurs, where some chestnuts appear palomino. An example of this is the Halflinger, which is always chestnut, but many of them are light enough to be thought of as palominos. This is because they often have the flaxen and/or mealy genes which lighten them up, as well as a naturally light body color. However, there is no cream gene in the Haflinger breed-- otherwise we would see cremellos.

og her er det altså ikke "rasen" palomino som er beskrevet, men fargen..

http://en.wikipedia.org/wiki/Palomino
Some breeds, such as the Haflinger and Arabian, may appear to be palomino, but are genetically chestnuts with flaxen manes and tails, as neither breed carries the creme dilution that creates this color. However, in spite of their lack of correct DNA, some Palomino color registries have registered such horses if their coat color falls within the acceptable range of shades.

Flaxen Chestnut:
It should be noted that blond sorrel and flaxen chestnut are NOT palomino, which is caused by the cream gene and will be discussed further on. Flaxen manes and tails are thought to be caused by a recessive gene, usually denoted by the letter "f", which acts only on red-pigmented manes (i.e. a black-based horse carrying this gene would not be visually affected). Because the flaxen allele is recessive, it is only expressed when in its homozygous (ff) state. Heterozygotes (Ff) and dominant homozygotes (FF) will not have flaxen manes and tails.

og så må jeg bare understreke at det ikke finnes en rase som heter Palomino.. da to palominoer ikke kan gi palomino. avlsforbundet Palomino registrerer hester ut fra farge og gener.. Altså Palomino er kun en farge.
Akkurat som Pinto er en farge/mønster og ikke en rase.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  17:10:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg bare stusset da jeg for tiden sitter og studerer fargeavl og genetik og fikk spesifisert flere ganger forskjellen på en palomino og en haflinger.
Opprinnelig postet av Lopke

Har jeg noengang påstatt at det ikke er forskjell på en palomino og en haflinger?
Nå er det litt annerledes å studere fargeavl og genetikk og det å kalle en farge for palomino da... du drar det litt langt her. En farge er noe en SER med det blotte øye, ikke noe man skal leite i genene for å finne ut av. For å gjøre det enkelt å forstå hva jeg mener: En palominoFARGET hest har gyllent hårlag med hvit man og hale. (ganske enkelt forklart i en gammel Pennybok jeg har liggende her...)

Kopi av melding:
og her er det altså ikke "rasen" palomino som er beskrevet, men fargen..

Nei, her snakker man om begge deler om du leser hele greia...
"The liver chestnut with a flaxen mane and tail (back), may be accepted as "palomino" by some color registries. "Thus, palomino is a simply a color and not a set of characteristics that make up a "breed." Det er ikke en rase i vanlig forstand, nei...

Kopi av melding:
og så må jeg bare understreke at det ikke finnes en rase som heter Palomino.. da to palominoer ikke kan gi palomino. avlsforbundet Palomino registrerer hester ut fra farge og gener.. Altså Palomino er kun en farge.
Akkurat som Pinto er en farge/mønster og ikke en rase.

Det skrev jeg også over her. I den grad palomino har sin egen stambok, kaller jeg det for en rase. Jeg er fullt klar over at det ikke er en "fullverdig rase" på lik linje med f.eks. fjording, da det er FARGEN som er i fokus. Det er også her genene du snakker om kommer inn, da genene, blant annet, er en forutsetning for å komme i stamboka.
To palominoer kan forresten gi palomino...

Jeg vet at denne diskusjonen har pågått før. Derfor har også mange gått over til å kalle palominofargede hester for isabella eller rett og slett gul. Dette for å ikke å blande det sammen med fargeavlen av palomino, (slik som du gjør nå) som jeg sa tidligere ikke hadde noe med palominofargede hester å gjøre.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.