hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uansvarlige foreldre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Uansvarlige foreldre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 21/12/2005 :  21:27:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Prøvde å bruke søkefunksjonen for å finne noe liknende, men uten resultat, så here it goes:

Jeg blir så oppgitt.. Stadig vekk så ser jeg eller hører om veldig unge jenter som får hest av foreldrene, gjerne uten å ha noe som helst peiling på hva de driver med. Her om dagen fikk jeg høre at to jenter på 11 og 8 år ikke så langt fra her jeg bor hadde fått islandshest av foreldrene sine, fordi ungene hadde litt sosiale problemer! Ingen av dem hadde noe som helst greie på hest, hverken foreldrene eller ungene, og ei jeg kjenner ble spurt om hun kunne lære dem å sale på!

Det begynner å bli svært mange slike tilfeller nå, og det første som slår meg er: Hva i huleste tenker foreldrene på?? En hest er ikke et leketøy som skal fungere som tidsfordriv til unger som kjeder seg! Ofte er ikke slike tilfeller noe som umiddelbart blir oppdaget som "dyremishandling", for de gir jo somregel hesten mer enn nok mat (om det er rett type mat er en annen sak...) så de er sjelden tynne. Men hva med: tannrasp, ormkur, skoing, utstyr som passer? Det blir ofte ikke møkka ut hver dag heller, det tar når det "trengs"...

Forstår ikke folk at det faktisk krever mye kunnskap å ha en hest?? Skjønner de ikke at det kommer med et ansvar? Ansvar både for å sette seg inn i hva de faktisk har skaffet seg, og ansvar for å holde hesten på forsvarlig vis.
Burde det vært noe slags sertifikat/godkjenning for å kjøpe hest?

lino

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  21:50:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, jeg synes vel ikke det, men jeg synes mennesker som selger hester burde ta litt mer ansvar for hvem de selger til.
Det er veldig mange som kjøper hester uten å ha peiling, men om man skulle ha en slags godkjenning, hva skulle være kriteriene og hvem skulle avgjøre om de er oppfylte eller ikke? Det er jo noe som ville blitt et problem mtp alle de forskjellige måtene å gjøre ting på i hestemiljøet, jeg vet om mennesker som mener jeg aldri burde hatt hest, hva om noen av dem skulle godkjenne meg før jeg fikk kjøpe ham?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 21/12/2005 :  22:01:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Huff, vet om flere lignende tilfelle hvor foreldre kjøper hest til små barn når verken foreldre eller barnet har noe erfaring. Folk som selger hesten til "slike" folk, kan ikke være mye ansvarlig selv. Uansett hvor rolig og grei en hest er, trenger den en eier med noe erfaring. Hva med fòr, evt sår o.l.? Antagligvis klarer ikke disse småjentene å se de små symptomene på forskjellige sykdommer o.l.

Det er nå ikke barnas skyld, det er jo foreldrene. Tror mange foreldre ikke helt vet hva det innebærer å ha hest, og disse foreldrene kjøper ofte hest hos hesteforhandlere. Jeg jobbet selv litt for en hesteforhandler tidligere, å trente hestene hans. Det var OFTE foreldre til små jenter i alderen av 8-12 år som ville ha seg en snill og rolig hest. Vel, kan ikke si denne hesteforhandleren brydde seg så mye om akkuratt dette, han vil bare ha hesten solgt.

Barn i den alderen er alt for uansvarlige, så klart med unntak. Men, til syvende og sist vil det gå ut over hesten. En 8åring ser kanskje en svær gressmark med grønt gress på en deilig sommer dag, hun har kanskje sett på TV at folk løper med hestene over engene, og bestemmer seg for å gjøre det samme. Ja, hva om det regnet en del dagen før? Ofte blir slike market glatte, ekkle og direkte livsfarlige. Faktisk så tenker ikke folk i den alderen lengre enn som så. Som sagt, alt med unntak. Finnes også mange arbeidsvillige og flittige 8åringer.

Men, i alle fall, det med ormkurer o.l. Om ikke foreldre kan med hest heller, og når barn er for små til å følge med når hesten skal ha den og den vaksinen, tannraspen osv, vil hesten til slutt bli syk eller plaget.

Jeg selv hadde hest på helfòr som 11åring, på egen gård, bare jeg som kunne med hest. Jeg synes selv det var alt for tidlig, nå. Hadde hesten blitt syk, hadde jeg nok ikke merket det like fort som i dag.

Om jeg var deg ville jeg kontaktet dyrevernet, for det kan gå virklig gale!!! Dyrevernet tar seg ikke bare av dyremisshandling, men også av sløve og uansvarlige eiere. Så lenge noe kan skade hesten, at det er farer for akkuratt det, vil de gripe inn.

Håper de har hesten på en stallen der det er mange andre folk også. Det kan være til stor hjelp

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 21/12/2005 22:03:47 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 21/12/2005 :  22:40:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ja til eie-hest-sertifikat!

Er ikke barn som har hest de ikke burde ha. Har vært borti voksne folk som har hest som statussymbol... De står nesten bare til pynt, og de som eier dem er ganske grønne på hestehold. Som nevnt, sjønner meg ikke på folk som selger hest til uerfarne folk...
Får håpe de har hesten i en stall med mye folk som kan gi dem tips...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 21/12/2005 :  22:42:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, vet om flere lignende tilfelle hvor foreldre kjøper hest til små barn når verken foreldre eller barnet har noe erfaring. Folk som selger hesten til "slike" folk, kan ikke være mye ansvarlig selv. Uansett hvor rolig og grei en hest er, trenger den en eier med noe erfaring. Hva med fòr, evt sår o.l.? Antagligvis klarer ikke disse småjentene å se de små symptomene på forskjellige sykdommer o.l.

Det er nå ikke barnas skyld, det er jo foreldrene. Tror mange foreldre ikke helt vet hva det innebærer å ha hest, og disse foreldrene kjøper ofte hest hos hesteforhandlere. Jeg jobbet selv litt for en hesteforhandler tidligere, å trente hestene hans. Det var OFTE foreldre til små jenter i alderen av 8-12 år som ville ha seg en snill og rolig hest. Vel, kan ikke si denne hesteforhandleren brydde seg så mye om akkuratt dette, han vil bare ha hesten solgt.

Barn i den alderen er alt for uansvarlige, så klart med unntak. Men, til syvende og sist vil det gå ut over hesten. En 8åring ser kanskje en svær gressmark med grønt gress på en deilig sommer dag, hun har kanskje sett på TV at folk løper med hestene over engene, og bestemmer seg for å gjøre det samme. Ja, hva om det regnet en del dagen før? Ofte blir slike market glatte, ekkle og direkte livsfarlige. Faktisk så tenker ikke folk i den alderen lengre enn som så. Som sagt, alt med unntak. Finnes også mange arbeidsvillige og flittige 8åringer.

Men, i alle fall, det med ormkurer o.l. Om ikke foreldre kan med hest heller, og når barn er for små til å følge med når hesten skal ha den og den vaksinen, tannraspen osv, vil hesten til slutt bli syk eller plaget.

Jeg selv hadde hest på helfòr som 11åring, på egen gård, bare jeg som kunne med hest. Jeg synes selv det var alt for tidlig, nå. Hadde hesten blitt syk, hadde jeg nok ikke merket det like fort som i dag.

Om jeg var deg ville jeg kontaktet dyrevernet, for det kan gå virklig gale!!! Dyrevernet tar seg ikke bare av dyremisshandling, men også av sløve og uansvarlige eiere. Så lenge noe kan skade hesten, at det er farer for akkuratt det, vil de gripe inn.

Håper de har hesten på en stallen der det er mange andre folk også. Det kan være til stor hjelp

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

Veldig fornuftig.. Nesten det samme jeg satte å tenkte på

Isabel og Perla for alltid <3
Redigert av - Isabel och Perla den 21/12/2005 23:37:23 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 21/12/2005 :  23:01:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Nå er det jo ikke snakk om bare et enkelt tilfelle, jeg tenker mer generelt. Det er ikke bare her det skjer, det er en generell trend landet over. Folk har mer penger, og har plutselig råd til å kjøpe en hest..

Jeg er helt enig i at også selgere bør ta mer ansvar, jeg hadde aldri solgt eller satt hesten min på fôr til folk som tydeligvis knapt vet bak-fram på den!

lino: Jeg er helt enig med deg i at det er vanskelig å innføre noe slikt, og jeg synes ikke det er et godt forslag selv heller, men hva skal man gjøre da? Det er som du sier veldig vanskelig å avgjøre hva som er "riktig" eller "bra" hestehold, for det kan være så mangt etter hva man skal bruke hesten til, og hva slags hest det er. Likevel har alle hester de samme grunnleggende behov, og når disse behovene blir forsømt rett og slett på grunn av uvitenhet, så må det skje noe!
Det kreves en viss kunnskap for å ha hvilket som helst dyr, men akkurat på hester blir det kanskje enda mer. Det er dyrt og tidkrevende å ha hest, men det virker som folk prøver med vilje å overse dette, og tilpasse hestens behov etter sine egne, noe som ikke er akseptabelt etter mitt syn. "Nei denne uka har jeg ikke tid til å møkke ut, men det er ikke så farlig.." Er redd mange tenker sånn, ikke fordi de ikke er glad i hesten sin, men fordi de ikke vet bedre..

Andre forslag på tiltak som kan settes i gang?

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 21/12/2005 :  23:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 12 år nå og skal ikke ha hest før jeg er 16, da kan jeg forhåpentligvis få meg en jobb og holde hesten selv, siden foreldrene mine ikke har råd til en hest.Og når jeg er 16 så har jeg drevet med hest i 10 år.

Skjønner meg ikke på folk... Her har vi også et par sånne...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  00:49:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er mange som får seg hest før de vet noen ting omtrent..! Men jeg synest dette er noe foreldrene og de som seller burde passe på fordi et barn på den aldern har ikke bedre vett! :) Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  09:16:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
har vært borti voksne folk som faktisk virkelig kan snakke for seg og høres ut som de har god greie på hest, men når de skal begynne å praktisere så er det et under at de vet hva som er foran og bak.
og familier som kjøper hest uten å vite hva en hest er mer enn at de kan sitte på ryggen på den, og da er det faktisk de voksne som har ville kjøpe hesten til barna fordi de skal ha en hobby. ofte vil ikke barna ha hesten engang, derfor gir de også blanke.
dersom de klarer å få gjennom et slags sertifikat for å få hund så burde det gå ann å få til iallfall noe på hest og?
problemet er vel at det er altfor mange hester som ikke er registrert noe sted...
hadde jeg vært selger ville jeg fulgt med også litt i ettertid av salget, ikke bare vært fornøyd med at jeg har fått pengene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  10:22:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Desverre er det slik at det finnes så mange uansvarlige selgere (les: de vil kun tjene penger), at at stole på at de vil se til at hesten får det bra, kan man nesten bare glemme... Men det kunne hjulpet, fra feks rytterforbundets side, dyrevernet osv å innført strengere regler på salg og kjøp, som nevnt et slags sertrifikat. Dette gjelder for så vidt alle typer dyr.
Videre bør både stalleier og instruktører bli mer oppmerksomme på dette, og generelt burde folk blitt flinkere til å si fra. Dette burde det kommet noen retningslinjer på, for det er ofte store uenigheter om hva som er bra hestehold. Men alle er vel enige om at nok utegang, riktig for, evnt riktig trening, oppfølling av skoing og vaksiner osv, er et minimum for godt hestehold.

Har hørt at det mulig kommer ei ny på stallen min snart, og at hun er ei som gjerne hopper hver eneste dag. Jeg vil ikke være sen med å si fra hvis dette skjer... Ikke at det er så alvorlig, men de aller fleste er vel enige i at å hoppe hver eneste dag ikke er bra i det hele tatt for hesten. Ellers har jeg vært borti en episode tideliger, der ei "glemte" hesten sin titt og ofte (den sto gjerne inne i flere dager), og der treningen overhodet ikke sto til foret. Dette ble det sagt i fra om, og personen skjerpet seg. Men hesten er i dag så å si ødelagt, selv om den nå har det bra med ny eier...

Hege Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  10:38:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har vært borti voksne folk som faktisk virkelig kan snakke for seg og høres ut som de har god greie på hest, men når de skal begynne å praktisere så er det et under at de vet hva som er foran og bak.
Opprinnelig postet av lucky june

Har faktisk også vært vitne til slike ting.
I en sak er det snakk om å feste tøylene i nesereimen i stede for bittet før ridetur, og vedkommende skjønte ikke hvorfor han/hun ikke hadde kontroll på hesten. Og i tillegg er det ungehest.. Stakkars hest.

Jeg synes det er minst like mange uansvarlige voksne som kjøper hest til seg selv og ikke kan noenting, eller aldri trener hesten e.l.

Therese

Redigert av - Eikdokka den 22/12/2005 10:40:03 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  11:48:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
det er utrolig mye rart som skjer, og det er stort sett hesten det går utover... om jeg skulle solgt en hest, ville jeg vært påpasselig med hvem som skulle fått kjøpt, samt ha kontrkt på at jeg kan ta hesten tilbake om hesten ikke får riktig stell...

men dette med foreldre som kjøper bare for å kjøpe, gjelder ikke bare hest... også hund,katt, kanin og andre smådyr...
alt for mange foreldre tenker at, -oi, en kattunge ville vært en fin julegave til datra mi. eller, -oi, en hvalp ville vært en super julegave til sønnen min.
hallo!! kattungen eller hvalpen ville jo vært kjempespennende de første to ukene, men så mister "nyheten" noe av glansen... og både kattunger og hvalper er jo bare helt utrolig nydlige, men de vokser! en katt kan klare seg på "lut og kaldt vatten" (som vi sier i trøndelag) om det vill bli en grei, god og harmonisk katt derimot? nei, men den kan klare seg selv, og tar ikke mye tid... men en hvalp, tar mye tid! den skal trenes, trimmes, +++
å kjøpe et dyr skal være godt gjennomtenkt!!
selv om baby dyr ser fryktelig søte ut i en kurv med rød sløfe rundt halsen, er det ikke noe man kan gjemme bort i et skap når man blir lei...
selv har jeg både hund og katt, og katten fikk jeg i jula for 5 år siden. nabokatta hadde fått kattunger, så mamma og pappa hadde hentet en av babyene, ikke for at det skulle være en julegave, men for at vi hadde fått mus i huset, (vi hadde da også hadd katt før og hadde også en hund...) og Mix som baby var jo bare helt skjønn, og alle skulle kose, klemme og leke.... men noe av gnisten forsvant etterhvert som han vokste og ble "gammelt" nytt... jeg var den eneste som fortsatt syntes katten var like spennende, noe jeg også syns 5 år etter, selv om dette egentlig var katten til mamma og pappa, ble den med på flyttelasset når jeg flytta ut....
jeg er og har alltid vært veldig opptatt av at når man skaffer seg et dyr skal man tenke godt igjennom ting først, noe som jeg totalt glemte når jeg møtte Turbo, som da skulle selges (for en 1000-lapp, med utstyr!!) at jeg som 18-åring tokk på meg et så stort ansvar, vaar så absolutt ikke gjennomtenkt!! som 18åring vill man gjerne "smake" på livet, henge med venner, reise og slike ting. jeg kjøpte meg hund og selv om jeg avogtil skulle ønske jeg var fri til å gjøre som jeg vil, må jeg akseptere at jeg tok en lite gjennomtenkt avgjørelse, kjøpte meg hund og må nå ta ansvar for det. så da blir jeg heller hjemme, mens vennene drar på byen og herjer... men så er no Turbo verdens søteste da:) og å selga ham er like uaktuelt som å spise en stekt edderkopp...

beklager for et rotete innlegg som endte opp med å handle om alt annet enn hest...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  12:09:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Mye av problemet, tror jeg, ligger i hesteforhandleren, selgeren. Det er ikke lett å finne en selger som virklig selger til noen som ikke har peiling. Hadde jeg, eller de fleste andre her på hestemarked, skulle solgt hesten(e) sin(e), er jeg temmelig sikker på at flertallet hadde vært nøye med å selge hesten(e) sin(e) til ett godt hjem og til personer med nok erfaring.

Om foreldre ikke har peiling på hest, er bare hesteforhandleren glad for, da kan han muligens prøve å få solgt hesten for en enda høyere pris. Det er sannheten. Så det selv når jeg jobbet hos hesteforhandlere. Alt dreide seg om å selge hestene, snarest og dyrest. Vel, er sikkert hesteforhandlere som virklig bryr seg om hesten også, men har aldri møtt noen av dem.

Er litt vansklig om vi hadde måtte ha hatt en slags godkjenning for å kjøpe hest, siden som tidligere sagt, er det forferdelig mange syn på hest og hestehold. Og alle har sin egen måte dem mener er rett, og det er vel forsåvidt greit så lenge det er en bra måte og at det ikke går utover hesten negativt. Men det skulle gått ann å fått opp en ordning på slikt..

Alt for at hestene skal ha det så bra så mulig

Redigert av - Torpedo den 22/12/2005 12:14:16 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  12:12:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Er enig her. Har hatt hest i ung alder selv, og heldigvis hadde mine foreldre peiling, så jeg lærte masse av å ha den. Ser stadig eksempel på ungdom/barn som får hest/hest på fòr uten å vite bak-frem på den (nesten).

Synes selgerne burde passe nedre på hvem de sleger til. Ofte vurderer foreldrene ungene til å være bedre enn de egentlig er, og da ender ungene opp med hester som er alt for krevende for dem. Huff.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  12:37:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Ja, har merket akkuratt det samme. Ofte virker det virklig som om foreldre tror barn har mer peiling enn de egentlig har. Kan ikke si stort mye selv, jeg synes det var ganske uansvarlig av foreldrene mine å la meg få hest på helfòr som 11åring, på egen gård, uten andre hesteerfarne enn meg selv. Selv om det var en 17 år gammel sta fjordhoppe. Vel, hun var riktig nok ikke så rolig i grunn.

Men eierne av hesten var heldigvis veldig nøye med hvordan jeg var med hesten osv. Jeg husker ikke så mye fra den gang, men husker jeg var mye med hesten der hun stod, før hun kom til meg. Så de sendte henne ikke bort om de trodde hun kom til å ha det helt forferdelig

Redigert av - Torpedo den 22/12/2005 12:39:45 Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  14:49:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Jeg er absolutt imot å kjøpe hest til barn. Foreldrene må være engasjert og ha hovedansvaret for stell og trening. Da jeg var 11 år, var jeg stalljente for en shetlandsponni som var kjøpt til en åtteåring. Denne ponnien var kjempeinteressant i begynnelsen, men interessen dalte. Det eneste stellet ponnien fikk, var da jeg var innom... Og jeg var elleve år gammel og aldri stelt hest før, kun lest teori!! Denne ponnien var drektig, men føllet var dødfødt (muligens fordi jentungens mor brukte å sparke ho i magen når ho var umulig). Denne ponnien ble ganske ødelagt, hun tok bukkesprang og løp ut hele tiden. Hun ble solgt kort tid etter at det dødfødte føllet ble født, dvs ca åtte mnd etter at de kjøpte ho... Dette er dessverre en ganske vanlig historie.

Jeg har nå kjøpt meg hest, men betrakter meg selv som uerfaren og nybegynner. Hun som jeg kjøpte hestene av, solgte til meg nettopp fordi jeg sa at jeg er egentlig ganske uerfaren. Men så har jeg også en ganske lav terskel for å spørre om råd og hjelp, for jeg trenger ikke å være bekymret for å virke uerfaren fordi hun vet om det.

Hele bygda tror at jeg har kjøpt hestene til datteren min på seks år, og ser bare dumt på meg når jeg sier at det hadde jeg aldri gjort (hun har såvidt fått seg egne gullfisk...). Og så virker det som om de tror at jeg ønsker å starte en rideskole, siden jeg har to hester... Den ene er en fem år gammel hoppe og den andre er et sju mnd gammelt hingsteføll. I tillegg så lurer folk på om det er datteren min som rir føllet... Og når jeg da skarpt informerer om at han skal ikke ris før han er ihvertfall tre år gammel, så tror de at DA skal datteren min få ri ham... Jeg er vel ikke så dum at jeg setter en uerfaren unge på en uerfaren hest!

Det er så mange "allvitere" som slettes ikke har peiling på hest, og dessverre så tror folk på disse siden de er så imponerende i taleevnen. Jeg har fått mange "gode" råd, men det verste er vel alle de dumme spørsmålene: en hest kan vel ikke være barfot? en hest kan vel ikke være utegående? de trenger vel ikke en så stor innhengning?

Kanskje jeg er noe spesiell, siden jeg selv har mange dyr men datteren min får ikke egne dyr... Men jeg mener at de må være i stand til å ta ansvar for dyr, før man kan gi dem egne dyr.

Ellen Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.