hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uansvarlige foreldre?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Uansvarlige foreldre?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

lino

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  15:05:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Pøh, det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  16:20:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Vel. Foreldre som kjøper hest til ungene sine som ikke kan mye om hest bør tenke seg om. Står de på en stall hvor man kan få gode råd og hjelp er det jo en sak, står de ikke på en slik stall blir det en helt annen en.
Min lillesøster på 10 har jo hest nå. Men for henne blir det jo som og ha en hest på halvfor og hun blir passet på og hjulpet hele tiden. I vår familie har vi unger fått dyr i tidelig alder, men det har jo gått bra rett og slett fordi vi har foreldre som bryr seg og passer på. Det er foreldrene som må ta ansvaret når ungene er små.

Tror det blir vanskelig å innføre et slags sertifikat. Skjønner ikke hvordan de skulle klart og håndheve dette.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/12/2005 :  16:40:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Rebekka: Ja, jeg sier ikke at alle unger som har hest gjør det feil. Det finnes jo mange utrolig dyktige ponniryttere som har hest selv. Men forskjellen er at de har som oftest ponnien sin oppstallet på senter der de hele tiden følges opp 100% av kompetente mennesker som gir dem råd og veiledning, sånn som søstera di for eksempel.

De jeg prøver å treffe med en slik debatt er de som kjøper en hest, bare for å ha en hest som et slags kjæledyr de kan ri litt på, og har den hjemme hos seg selv uten noen som helst kompetanse eller erfaring. Jeg kom en gang til en slik stall.. Hestene hadde mat, men de fikk forskjellige mengder til hvert måltid.. "De får litt nå og da når de ser sultne ut!" I boksene var det knapt flis på gulvet "De trenger vel ikke mer? De bare roter så fælt, mye mer lettvint å ha det sånn!" Høvene var kjempelange "Ja, hovslager er jo så dyrt, og vi rir ikke så mye på dem nå likevel.."

Utrolig hvilke lettvinte løsninger folk finner på sine egne problemer fordi de ikke har tid! Og dette går ut over hestene...

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  16:59:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg lurer litt på hvordan en hest ser sulten ut, jeg..
Er tragisk med sånne tilfeller, ja.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/12/2005 :  17:05:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Godt spørsmål Lino.. Hehe! Ikke for det, pånni ser alltid sulten ut han.. Matmatmat!
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  17:11:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Ja jeg skjønner hva du mener. Sånne folk burde ikke ha hest. Dessuten det at de blir lite og kanskje feil brukt er jo ille i seg selv.

En av de farlige tingene som får ting til å gå galt må jo være at når man kan lite tror man at man kan alt. Så fort man lærer litt mer ser man hvor lite man kan. Men folk som ikke kan så mye tenker vel at hest ikke er så vanskelig å holde på med, den overlever vel uansett hva. Hvis man tenker sånn og skaffer seg hest er det jo ikke rart hvis det går galt.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/12/2005 :  18:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler meg litt truffet.

Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  18:35:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hvorfor det Kristine?
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  20:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å være helt ærlig, så syns jeg nesten at hvis en familie o.l. skal kjøpe seg hest, så bør hvertfall en ev de ha grønt kort! Hadde ikke det vært bra? For da MÅ de vite noe om hester, stell, ridning, sikkerhet osv! Selvfølgelig vil dette aldri bli en realitet, men det hadde vært topp! =)

----------------------------------------------------------------------------------

Kenzo - diamanten<3

Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  21:09:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å være helt ærlig, så syns jeg nesten at hvis en familie o.l. skal kjøpe seg hest, så bør hvertfall en ev de ha grønt kort! Hadde ikke det vært bra? For da MÅ de vite noe om hester, stell, ridning, sikkerhet osv! Selvfølgelig vil dette aldri bli en realitet, men det hadde vært topp! =)

----------------------------------------------------------------------------------

Kenzo - diamanten<3

Opprinnelig postet av Spinnvill=)

Må bare legge til at det sikkert hadde vært bra, men det er ikke alle som har anledning til å ta grønt kort. Ofte finnes det ikke rideklubber nært der man bor. F.eks om du bor på en øy, utenfor en by. Man må også være medlem i en rideklubb for å ta grønt kort, og det blir for dumt å melde seg inn i en rideklubb, ta grønt kort og melde seg ut igjen. Om man melder seg inn i en rideklubb, blir man meldt på ridekurs. Ofte er det ikke plass heller.

Bra forslag, men det blir nok litt for dumt for dem som ikke har mulighet til å ta det, da ville ikke de hatt mulighet til å anskaffe seg hest heller, selv om de hadde nok med erfaring...

Electra non-stop: Enig med deg. Man må kunne være moden og nok ansvarsbevisst for å ta seg av dyr. Noen folk er merklige, mener de hesten har det vondt om han går på utegang og går som barfot hest? Hva er det de tror egentlig? At det finnes naturbygde staller i naturen hvor hestene lever vilt? At en engel fra heaven kommer å skor villhestene? Riktig nok rir vi hestene, så det blir ekstra tyngde o.l. på hestenes høver, men alikevell...

Og ja, hester er ikke kjeledyr man kan bare kose med når man vil, og deretter sette det tilbake i buret for å dra på en shoppingtur. Hester er store dyr som krever mye tid og tålmodighet. Møkking, finne vann, fòr, trene osv.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 22/12/2005 21:52:04 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  21:46:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kenzo - diamanten<3

Opprinnelig postet av Spinnvill=)

Må bare legge til at det sikkert hadde vært bra, men det er ikke alle som har anledning til å ta grønt kort. Ofte finnes det ikke rideklubber nært der man bor. F.eks om du bor på en øy, utenfor en by. Man må også være medlem i en rideklubb for å ta grønt kort, og det blir for dumt å melde seg inn i en rideklubb, ta grønt kort og melde seg ut igjen. Om man melder seg inn i en rideklubb, blir man meldt på ridekurs. Ofte er det ikke plass heller.

Bra forslag, men det blir nok litt for dumt for dem som ikke har mulighet til å ta det, da ville ikke de hatt mulighet til å anskaffe seg hest heller, selv om de hadde nok med erfaring...

Opprinnelig postet av Ida&Tornado.

jeg har ikke grønt kort...:( men jeg føler meg ikke som en dårligere rytter pga det...
jeg tørr heller ikke å ta det, har fått for meg at det kommer till å bli veldig flaut å komme på kurs med folk som er 10 år yngre enn meg... redd for å føle meg teit...:(

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  21:56:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
åh ja, skjønner deg godt, "Dr_ag_on_86". Ofte er det bare 10 åringer der for å ta det Selv om jeg er på alder med dem, altså 15 år, synes jeg også det er litt kjipt. Tross alt 5 år i mellom. Synes ikke du trenger å ta det så lenge du tror du kan alt som trenges osv. Vet om mange som tar det, bare for å vise at de virklig kan. Men faktisk så får alle grønt kort om de bare gidder å gjøre det de blir bedt om Skjelden det skjer en ikke får...
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 22/12/2005 21:57:31 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/12/2005 :  22:05:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Synes ikke grønt kort er noen god måleskala for om noen kan ta vare på en hest eller ikke.

Men Ida, man kan fint være medlem av rideklubb uten å ta kurs, jeg er medlem i Epona. Ikke at det har noe å si i denne diskusjonen, måtte bare nevne det.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/12/2005 :  22:33:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor det Kristine?

Opprinnelig postet av lino

Kjøpte jo Rosita når jeg var 13 år. Og jeg kunne ingenting annet enn og sale opp, stelle og ri en stressa avdanka traver. Så hadde jeg hvert på 1 eller 2 rideleirer..

Gå til toppen av siden

LilleMint

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2005 :  22:47:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLilleMint  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLilleMint  Svar med kopi av melding
ja,huff .. syke greier heldigvis har jeg foreldre og sånt som driver med hest selv de hjelper meg:)
- Jasmine og Ponniene - Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.