hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTEN STEILER!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 HESTEN STEILER!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Katrine_Sandore

Skrevet - 22/02/2006 :  17:48:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Hva skal jeg gjøre?
jeg har akkurat kjøpt meg en skikkelig problemhest,
som det bare var unoter med..
Han har visstnok gått to dressur kurs,
han kan det grunnleggende ihvertfall..
Men han har fått gjøre AKKURAT som han selv ville,
og nå har blitt en skikkelig "dritt hest" som
mange sikkert ville kalt han..
Mitt håp er å få av han alle disse unotene,
og jeg har kommet et stykke på veien =)
Helt på begynnelsen var han værst i boksen,
å leie, pusse, sale på å ha med å gjøre på bakken da.
Nå har jeg fått av han det værste på bakke arbeid, han er en snill & grei hest sånn sett nå.
Men nå har jeg begynt å kreve litt mer av han på ridebanen,
og da gjør han seg vrang.
Han har nemlig begynt å steile!
Før har han i det minste bare stoppa å nekta å gå fremover..
Dette er ikke bare sånn små steiling, han steiler nesten rundt!
Hva skal jeg gjøre med dette?
Har ingen ide om hvordan jeg får tatt han for det heller, for jeg mister all kontroll over han når han gjør det.
Siden han er såppas ung, (5 år) vil jeg ikke at han skal fortsette med dette fremover for å slippe å jobbe.

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan få han til å slutte med det?
Når han har gjort det nå, har jeg gitt han ett slag med pisken på forparten hans i det han steiler..

Hvis det skulle ha noe å si, så steila han kun når mens jeg trava, og krevde litt "ekstra" & ikke bare mens jeg trava rundt sporet.
(dessuten har han ingen muskler i det hele tatt)

Håper noen kan hjelpe meg!

Jeg Liker Smileys, Jeg

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  19:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
dersom du merker det før han steiler kan du prøve å kaste deg til siden mens du sitter på hesteryggen, da mister hesten balansen og vil heller prøve å holde seg på beina enn å steile...altså at du gir deg selv en skikkelig dytt sideveis, da "tvinger" du hesten til å gå sideveis istedenfor å steile...ikke sikkert dette virker på din hest, men det er verdt et forsøk... Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 22/02/2006 :  19:45:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Men hvis jeg rir dressur på banen, å merker at han skal til å steile, jeg kan jo ikke bare plutselig kaste meg til siden? =P
Dessuten.. det vil ikke fjerne problemet, bare utsette det..
Men det kan jo hende det funker nå før han merker at det hjelper å steile =)
Takk for forslaget :D
men vær så snill å kom med masse flere forslag!
Jeg er virkelig desperat.... =/

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 22/02/2006 :  19:58:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg egentlig mener er at dersom du får ham til å måtte bruke den energien han ville brukt på å steile til å bevege seg sidelengs istendefor så er teorien min at han finner ut etterhvert at dersom han prøver å steile kaster du deg såpass karftig til siden i salen at han mister balansen, og det er noe hester ikke kan fordra. de velger å jobbe istedenfor. ellers er et forslag å ri godt frem når du merker at han steiler, eventuelt dra han rundt(veldig ugunstig siden du da mest sannsynlig ender under hesten)... Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 22/02/2006 :  20:19:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
ååh, skjønner! Godt forslag, det må jeg prøve ut :D
har vel mer en nok tid til det, ettersom jeg regner med han ikke har planer om å slutte med det med det første.....

Lene&Dagmøy

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:30:18  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLene&Dagmøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene&Dagmøy  Svar med kopi av melding
eg trur ikkje det blir løyst med på gji han eit rapp.. hesten presser mot smerte så han kommer bare til og gjer det igjenn.. i monty roberts si bok står det litt om dette..anbefales varm.. hørest ut som du har komt langt med denne hesten så med litt ti trur eg du greier dette fint=)=) Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  21:38:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror ganske enkelt at han prøver å fortelle deg noe. Kankje han ikke skjønner hva du vil,kanskje krever du noe han ikke er i stand til.. Ta kaldblodsen min for eksempel,fram og bakbeina hans er bak loddlinjen,noe som fører til fysisk ubalanse og igjen fører til motvillighet og nervøsitet pga, kalvbeintheten i bakbeina og det at de er bak loddplan kan føre til smerter i bekkenet og dette vil selvfølgelig gjøre vondt da hvis jeg krever versader o.l. (han har ikke dårlig bekken,sjekket av equiterapeut) men bare som et eksempel. Sjekk halsen hans, er den kort eller lang, er frambein eller bakbein bak eller foran loddlinjen er han rektangulært eller kvadratisk bygd? Alt dette har noe å si om personligheten! ANbefaler alle å kjøpe boka "les hestens personlighet" forfatteren er hu nsom driver med T touch metoden!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  23:09:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
å få en hest som steiler til å miste balansen vil jeg påstå kan være farlig. hva gjør du hvis hesten steiler uansett, men mister balansen pga du henger på siden? du sier jo selv at han nesten går rundt.
du skriver det er en problemhest...hvorfor er han det?
som julie sier, jeg tror han vil fortelle deg noe. og da syns jeg du skal lytte til hesten din istedefor å gi han et rapp med pisken el kaste deg til siden.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  23:44:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Har hest på samme stall som katrine, og sandore har forandret seg ekstremt bare på de ukene han har vært her. når han kom beit han, sparka, hadde null respekt for mennesker fra bakken av+++. Nå er han kjempegrei fra bakken, men man må fremdeles passe på og holde et øye med ham hele tiden. katrine har gjort en kjempegod jobb med han syns jeg, synd at dette problemet skule komme nå Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 23/02/2006 :  01:00:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
jeg krever ikke mye av han, det eneste jeg krever er ganske enkelt at han traver på volte.
Jeg har gjort det før også, men problemet kom idag.
Igår red jeg gjennom sånne kjegler(i trav), da merka jeg èn gang at han prøvde med et små steil, men jeg sa ifra at han ikke fikk lov til det, å da fortsatte han med det jeg ga beskjed om.
idag skulle jeg bare trave på volte, da han plutselig steila.
Jeg hadde allerede ridd ett par ganger i volte i trav, men plutselig skulle han ikke mer.
Akkurat som han stoppa opp, jeg trykka han fremover - og han steila.
Samme stedet på volta to ganger på rad.
Tror ikke det kan være at han får vondt,
tror heller at han protesterer fordi han ikke vil mer, eller ikke gidder mer.
Forresten, takk Wendy :D

kjerstikur

Skrevet - 23/02/2006 :  14:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært borti en hest av samme type... Rett og slett usosialisert og bortskjemt. Sjekket på alle måter at ting var i orden, og det var det, men han oppførte seg like ufyselig. Han trengte rett og slett å bli brukt jevnt og ikke slippe unna med protestene. Det jeg gjorde var rett og slett å være mest tålmodig og utholdende. Når han gikk opp så stoppet jeg bare. Ventet til han var ferdig, og fortsatte etterpå. En gang gikk han så høyt at han måtte sette seg og falt ned på siden og jeg rullet av. Resten av denne økten red jeg med håndtaket på dressurpisken mellom ørene hans og ga han et lite dunk hver gang han førsøkte seg, men da hadde han virkelig fått meg irritert. (Liker ikke den metoden, men det funket faktisk!Og han skjønte ikke helt at det var meg som pirket han mellom ørene heller....)Han er også den eneste hesten som har klart å kaste meg av så mange ganger. Erfaringen jeg sitter igjen med ar at det ikke nytter å begynne å krangle, men har tålmodighet og ignorer utbruddene så langt det går, og fortsett når han er ferdig.

Har jo fått intrykket av at du allerede har fått plukket av han en hel del uvaner allerede, så du er jo godt på veg!

Lykke til!

Hæ? Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 23/02/2006 :  19:06:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
tusen takk for forslag, er uttrolig taknemlilg =)
Det er bare på banen han gjør dette, så jeg før teste ut dette :)
Hvis han ikke gir seg med det når jeg ignorer det,
så får jeg teste dette med pisken feil vei da :)

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan holder han hodet når han blir håndtert til vanlig?
- spent nakke med høyt hode, eller avslappet og hodet lavt?
Har du forsøkt å longere ham evt. hvordan oppfører han seg da?
Jobber frem og ned med avslappet nakke og hode?
Kan du utelukke at du med setet ditt forårsaker ubehag for hestens rygg?
Kan du utelukke at du presser ham for hardt, er han klar for oppgaven du ber ham om å utføre? Du skriver selv at han ikke har muskler og jeg vil dermed tro at travarbeid på volte kan være for tungt for ham.
Har du fått instruktør e.l. til å kikke på deg når du rir?
Er i en slik situasjon kanskje greit å eliminere vekk grunner til atferden hans så du til slutt sitter igjen med kun noen få grunner til at han steiler.

Personlig ville jeg nok begynt å bygge muskler på tur i bakker i skritt, longering hvor han som er såpass ung kan få lov til å gå i en litt lang og dyp form og finne sin egen balanse før man begynner å kreve veldig mye mer.
Om jeg skulle "jobbet" på banen med denne hesten ville jeg nok trent på grunnleggende øvelser i skritt og kanskje bare en storvolte i trav på hver hånd om dette er innenfor hans tålegrense.
Min tanke er absolutt ikke at han skal få slippe unna med steilingen, men iom at han tyr til en såpass kraftig reaksjon tror jeg at grunnleggende ting innenfor både ridningen og håndteringen generelt ikke er som det skal være til det beste for både deg og hesten.
Du kan forsåvidt også forsøke å legge hånden din rett bak ørene hans når du pusser han e.l. Legg på litt press fra hånden, og hver gang han gir etter for presset fra hånden tar du vekk hånden og belønner ham( helst i form av kos slik at han ikke utvikler ny uønsket atferd).

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  20:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
men prøv å finn ut hvorfor han gjør det. hvis han gjør det fordi han faktisk prøver å si deg noe er det feil å straffe, og blir heller ikke riktig å bare overse det.
hvis han ikke har muskler og er lite ridd kan det være han ikke klarer så mye på bane enda. trave volter kan være tungt for en utrent hest.
steiler han hver eneste gang du traver en volte eller er steiler han etter at du har drevet på litt?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  17:57:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Nå har jeg prøvd denne hesten selv, og det virker som om at han gjør det bare for å se hvor mye som skal til før han får viljen sin. Og det med å trave på volte, det var snakk om en storvolte. Først så stopper han og vill ikke gå. Når man så får han videre kan han gå et par runder før han stopper igjen og kanskje bukker litt for å se om rytteren blir skremt. Og sånn fortsetter han. Han prøver seg i skritt og trav på begge hender bare for å prøve seg, har ikke vondt eller noe. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  19:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har jeg prøvd denne hesten selv, og det virker som om at han gjør det bare for å se hvor mye som skal til før han får viljen sin. Og det med å trave på volte, det var snakk om en storvolte. Først så stopper han og vill ikke gå. Når man så får han videre kan han gå et par runder før han stopper igjen og kanskje bukker litt for å se om rytteren blir skremt. Og sånn fortsetter han. Han prøver seg i skritt og trav på begge hender bare for å prøve seg, har ikke vondt eller noe.

Opprinnelig postet av Wendy-J

Så du kan herved utelukke at hesten ikke er sterk nok og derfor protesterer?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.