hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilder i dressur.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Bilder i dressur.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 68

oleo

» VIP

Skrevet - 01/11/2006 :  11:42:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vet jeg ser mye ned ..

Kommentarer? :)

Opprinnelig postet av alexax

Du ser vertfall konsentrert utDette er et enkelt bilde...og ofte kan bilder lyve litt...men jeg har et par tips....
Håper du holder ut med pirkeriet mitt.

Jeg synes ikke det lille du titter ned på dette bildet er så galt..men jeg
ville gjerne sett at du strakk ut og ned lårene dine mer...rett og slett bli lenger i låret helt fra lysken..og når du blir det så vil undersjenkelen din trekke seg lenger bak.
Du er også svai i ryggen.. Det er viktig å være rett men ikke så rett at at en knekker i korsryggen. For å rette opp dette må du lære deg til å bruke ryggen og magen i sammen. Det hjelper lite å bli lang foran dersom du trekker deg sammen bak...
Du ser slank ut men jeg synes uansett at plasseringen i setet ditt ser ut til å være for langt frem...noe jeg tror kommer av at du spenner deg samt at du trolig kjenner skambenet ditt mer enn de to andre som sitter i rompa....
Prøv å finn dine tre sitteben og plasser deg midt i salen. Sitt på alle tre ben og bli sittende der uten å knipe. Bare kjenne at knokene dine har kontakt med underlaget. Det resulterer i en rolig og stabil sits.. Deretter kommer da kunsten å følge hestens bevegelser samtidig som du sitter på samme knoke..på samme sted, bare med en flexibel og dynamisk takt. Høyden på hånden din er ok men jeg ville nok sagt at du kanskje ser litt sterk ut akkuratt på dette bildet.. Grunnen til det er at du får den litt roterende vinkelen på hånden din som ofte tyder på litt stram/hard tøyle. Hold hendene dine like/likt og prøv å vri om hånden din til at du: drikker te, ikke sjenker te... Skjønte du den? Over og underar virker grei nok selv om det ser litt spent ut, noe som skyldes hånden.. Men husk bare å være konstant med ettergift..
Trå med putene under foten din og ikke med tærne. Det skal være så lett kontakt med stigbøylen at du nesten ikke kjenner stigbøylen.. Det er lårene dine som skal ta imot støt og tyngde, ikke stigbøylen... Vri knee, legg og lår slik at kneskålen din peker rett frem. Da vil du få tykkleggen din godt liggende inntil hesten og helen blir mer eller mindre overflødig. Vær forsiktig så du ikke strekker for mye så du får krampe.. Ta det pent i starten.....

Ikke lett å bli en perfekt rytter gitt?!!!

Anbefaler på det varmeste boken til Mary Wanless - Ride with you mind.. Der vil du få mange enkle knep og tips til en forbedring av sits...
Se hennes hjemmeside: http://mary-wanless.com/

Lykke til videre...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 01/11/2006 11:58:30 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 01/11/2006 :  12:19:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen bilder av Brun og venninna mi når de var på Kjetil trening,eg hadde ikke penger til det,så fikk overtalt hun til å ri han istedet for.Nå skal det nevnes at hun aldri har ridd noe særlig utenom på tur...

Opprinnelig postet av Brun best

Jeg tar meg friheten jeg siden det nå er blitt slik i denne debatten

Venninnen din sitter egentlig i to-punkt sits.. Hun bærer lite på skambenet noe som er viktig i dressur. Dette ser man da hun havner bakpå i salen. Enig i at hånden ser noe hard ut.. Han ser ikke helt komfertabel ut med denne tøyleføringen. Men..bena hennes var det mest interessante..
Hun har nok litt korte stigbøyler... Men hun har den typiske vridningen av kneleddet som gjør at tåa stikker rett ut til siden. Dette er en ganske stor omstilling for mange..av flere grunner. For det første.. Man er så vant at det føles unaturlig å gjøre noe annet. For det andre så er sener og muskler for korte til å endre på slik på en dag.. For det tredje, det gjør vondt å endre på det... Dette gjøres best uten stigbøyler de første gangene.

Alt henger sammen helt ifra lysken og låret. Dersom man strekker lysken ut og frem.. strekker ned fremsiden av låret..(det er der det meste av støt skal oppfanges) for ¨så å vri knnet slik at kneeskålen peker rett frem så er det fysisk umulig å beholde samme vinkel på tykklegg..den vil helt automatisk følge etter. ergo..man sitter igjen med en tå som peker rett frem og viser veien dere skal gå.. Det kan kjennes ubehagelig ut i låret mens man dreier på dette..og la det få tid. Senk helen..baksiden, da akilesen..opp og ned noen ganger hver dag. Den vil til slutt bli lang og tøyelig nok til at helen senker seg ned når du putter foten i stigbøylen, samtidig som knee peker frem...
Når dette sitter så vil det føles rake motsettning å gå tilbake til gamle måten.. Det vil føles helt feil...og tro meg, har man først fått det inn så sitter det der....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Wiindy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  18:00:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWiindy  Svar med kopi av melding
Rei på kalblods x-travern til venninna mi i dag. Den er heelt gal:S Jaada, når jeg se deres bilder, føler jeg meg ikke så veldig flink, for å si det sånn xD

Wooh, langt fram i salen:S

Pilvard og jeeg:) Uff, sitsen min:S

Pilvard:)<3

Noen som vil kommentere sitsen min eller:)? åssåå, jeg har nesten ikke ridd dressur på et år, bare sprang og tur:) Hehe

Savner deg Windy<'3<33 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/11/2006 :  19:35:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Wiindy!

På det første bildet ser det ut somom en litt sterk hest(?) har nøkket deg ut av salen, slik at du tipper framover?

For på de neste to bildene ser det nemlig ut som om du har bra balanse, selv om du (som undertegnede..) har en tendens til å tippe for mye framover.
LITT framover ser dog ikke ut til å være så dumt på denne hesten, for han ser ut som en type som trenger å bli ridd litt lang og dyp ei stund, for å utvikle fremadsøkning og aktivitet over ryggen.

Det er nemlig ganske klassisk at hester som er litt for mye "fram" i utgangspunktet, blir "snurpet" sammen litt foran i et mer eller mindre bevisst forsøk fra rytterens side på å beholde kontroll over tempoet. Etter hvert som hesten går saktere får man et problem med at den krøller seg sammen foran, og får tendenser til å gå bak bittet. Noe som gir lite sving i ryggen, og som over tid gjør at hesten vil utvikle et ryggproblem.

Viktig for slike hester er altså å oppmuntre den til å søke ned og fram, og tørre å ri den godt fram, selv om du får en følelse av at den løper. Det er nemlig viktig at hesten lærer å bli RIDD fram, ikke at den drar deg fram. DA får du aktivitet i ryggen, og forebygger "stiv" rygg.

Når du da rir den med et lett sete, som det ser ut som om du gjør, og tilbyr den lett støtte foran, vil hesten etterhvert lære å vente på din "framridning", og du vil unngå problemet med at den krøller seg sammen foran. Men pass altså på at du ikke "faller forover" over framparten dens, framparten hans har MER enn nok med å bære seg selv når han jobber "lang og dyp". I LANG mener jeg også at du godt kan gi ham litt mer tøyle, slik at nesa hans kommer lengre fram. Ettergift er bra, oppkrølling er et stort minus... ;)

Kanskje et tips å få noen til å stå på bakken og kommentere litt, så du lærer deg å kjenne forskjellen mellom "passelig lett sits" og det å "falle forover"?? Og ikke minst når det er "passelig" med ettergift?

Ellers, om hesten er "løpete" bruker det bremse hesten på en fin måte om du lar den jobbe mer på bøyde spor, dvs volter, serpentiner, åttetall etc, i steden for å sitte og ri "1000" parader rett fram.

Lykke til, synes du ser ut som om du har "IT" i forhold til balanse og det å "tørre" å prøve litt.
(Bare det å legge ut bilder her vitner vel forsåvidt om det, haha.. ;)

Redigert av - LisaFi den 04/11/2006 19:38:13 Gå til toppen av siden

Wiindy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  20:28:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWiindy  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tipsene:D
Han er ganske vill av seg og dette var første gangen jeg rei han ordentlig, har bare skrittet litt og slikt på han før:) Han er virkelig sterk for å si det sånn, han eier ikke bremser:P Hehe, Tusen takk i hvertfall:D

Savner deg Windy<'3<33
Redigert av - Wiindy den 04/11/2006 22:01:13 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  20:44:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wiindy: i tilegg til Lisa vil jeg si- lengere stigbøyler og litt høyere hånd (som samtidig gir hesten rom for å strekke seg fram) for å få den til å gå i en lengere form.
Hege Gå til toppen av siden

Wiindy

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  22:00:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWiindy  Svar med kopi av melding
Takk Takk for tips:D Skal prøve å huske på hvis/når jeg rir han neste gang;D
Savner deg Windy<'3<33
Redigert av - Wiindy den 04/11/2006 22:01:37 Gå til toppen av siden

|| Marthe

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  23:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding

Meg og Galaxi for en stund siden^^
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/11/2006 :  23:31:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Wiindy: Lengre stigbøyler tror jeg også må være et mål å strebe etter. Men hvis hesten løper, og er vanskelig å kontrollere til tider, så behold stigbøylene dine der de er til å begynne med, det ville jeg gjort i alle fall.

Jeg pleier å korte opp bøylene mine litt om jeg er usikker på nye hester. Blir hesten vanskelig, vil en klassisk dressursits med laaange bein gjøre meg ganske hjelpeløs om "hoppsasa" skulle oppstå. Spesielt om den skulle bli stri og løpe avgårde med meg. (Typisk traverproblem, forsåvidt..)

Når hesten roer seg litt ned, slipper jeg bøylene ned litt etter litt.

Når det gjelds håndstillinga di, synes jeg ikke du skal gjøre noe med den pr nu, da det går en fin, rett linje fra albuen din til hestens munn. Når tøylene blir lengre, og hestens nese kommer mer fram, regulerer du håndstillinga di til fortsatt å gi en rett linje fra albuen, det er nemlig veldig viktig!
Det skal altså være litt lengre tøyler som gir hesten mer frihet med nesa-som skal gjøre at den SELV løfter hodet sitt litt, IKKE et løftende tøyletak fra din side på dette tidspunktet i en utdanningssammenheng. Skjønner du forskjellen?
Den rette linja fra albue til hestemunn gir deg nemlig flere "fjæringspunkter" i forhold til å holde jevn, myk kontakt. Om du får en brytning på denne linja ved å løfte hånda for høyt, vil hånda di bli mindre følsom fordi det er kun håndleddene som har mulighet til å "fjære" bevegelsene.

Og OM jeg får lov til å påpeke det.. Joggesko???? ;) Safety first, girls...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/11/2006 :  23:44:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
And then you, Marthe! =)

Du ser ut som om du har en hest som er mer lydhør for dine hjelpere. Det ser i alle fall sånn ut på bildet, der ponnien ser konsentrert ut, og har ørene sine vendt mot deg. Bra!

Du ser ut som om du følger takten til hesten godt, og slapper av selv også (smiler..! Noen gang tenkt over hvor vanskelig det er å LE og spenne seg samtdig?). Flink til å se opp og fram er du også!

Det jeg tenkte gi eg et lite tips om er undersjenkelen din, som ligger litt for langt fram, om en skal tenke på idealet med den loddrette sitsen. Jeg bruker å forklare den loddrette sitsen med at : om jeg tryller bort hesten under deg, skal du lande midt på beina dine, stående!
Om jeg hadde tryllet bort hesten på bildet her, hadde nok du havnet på stumpen...

Jeg er overbevist om at grunnen til dette problemet (dvs større eller mindre grad av stolsits) er det store antallet rideinstruktører i dette landet som bruker relativt mye tid på si til sine elever at de må "PRESSE hælene ned". (Hvorfor de sier dette er for meg ukjent, men i det siste har jeg kommet til en slags privat konklusjon: det er sikkert fordi de ikke vet noe annet å si, så DET kan de ihvertfall si...:/ )

Det å presse hælene ned/forover resulterer ikke bare i stolsits, men også i problemer med spenninger- som som oftest først virkelig kommer til syne i arbeids (nedsittende) trav.

Jeg anbefaler å ta av stigbøylene, og gjøre følgende tankeeksperiment:

Beinet ditt Er av Gele! Og det er TUNGT. Hælen er det tyngste punktet, og siger stadig leeeengre ned mot bakken. Beinet ditt er så slapt at det truer med å falle ned!

Etter dette kan du vanligvis slippe stigbøylene ned litt, og stikke tåa forsiktig i stigbøylene. Føles de korte, nå?
Vi gjentar: beina dine er av GELE. Beinet ditt er TUNGT... osv.

Nå vil tåa di hvile fjærlett i stigbøylen, og hælen vil SYNKE mot bakken, ikke spennes framover.

Og arbeidstrav vil bli lettere! Kanskje vil du da føle deg sikrere i salen, og tørre å ri ponnien (som forresten er INNMARI søt) litt mer fram, for å få litt mer innundertramp og "action" generelt.

Og du vil få en korrekt, loddrett (dressur)sits! Voila!

:)
Gå til toppen av siden

alexax

Norway

Skrevet - 05/11/2006 :  13:52:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressealexax  Svar med kopi av melding
Oleo : Takk for utfyllende og fint svar :) Er en sprangsal jeg rir i, så den har nok sin del og si også. En utrulig ekkel sal :) Kjenner meg igjen i en del av det du sier, bl.a at jeg presser hælen for mye, og deretter blir anspent. Instruktøren jeg hadde under den rideøkten, sa akkurat det samme :)
Solen har värmt oss,
men när den går ner
behöver jag värmen du ger..
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/11/2006 :  20:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi.

Jeg må bare spørre... Hvordan kan du se på et enkelt bildet at hesten virker lydhør for hjelperne til rytteren? Og hva mener du med passelig lett sits? Du nevner noe med å lene seg noe frem på hest nr 1.. Hvorfor det på en hest det kan virke som har motoren i orden?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 06/11/2006 :  23:40:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding

06.nov - 06

06.11.06

06.11.06 Litt nedoverbakke, men det har også litt med hvordan "fotografen" stod...

Har fått nytt kamera, egentlig mega bra, men har ikke helt funnet ut av alle funksjonene enda, derfor litt skurrete bilder.. det kommer seg nok!! hehe

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Skogstrollet

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  14:21:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
OMG! For en nydelig hest. <3
Catharina & Svarten. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 07/11/2006 :  14:48:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg syntes bildet til Marthe var fint, bl.annet fordi hesten vender øret mot rytteren og SER UT til å vente på neste beskjed fra rytteren. Et bilde er nå alltid et bilde... Kommentaren var ment som en sammenlikning med hesten jeg kommenterte over, som SER UT som om den løper litt ifra rytteren sin.

Når det gjelds den svarte, ser jeg en hest som drar seg litt framover og blir sterk. Om man setter seg ned og "bremser" en slik (spesielt siden han ser ut som han har litt lett for å krølle seg opp foran?) for tidlig, ender det ofte opp med en stiv, anspent hesterygg. Derfor mente jeg at en litt lettere sits enn vanlig loddrett dressursits ville gagne denne hesten på nåværende tidspunkt, dvs passe å oppmuntre hesten til å holde ryggen aktiv. Å tørre å ri fram, for på denne måten få hesten "på " hjelperene igjen, gir større sjanse for å få hesten lydig, enn å starte en drakamp med "stiv", anspent rygg. Derfor litt lett sete, for å holde ryggen bevegelig, noe som igjen gir større sjanse for å holde munnen myk, fordi spenning skaper spenning og avspenning skaper avspenning. Å Bruke hard bremsing på en x-traver som vil fram skaper alltid spenning i starten, så kanskje er det lurt å be den om noe den VIL gjøre, for å få fokuset over på rytteren. Initiativet til hva som skal foregå, må over på rytteren, altså.

Må legge til at det er lurt å gjøre dette på bøyde spor, slik at hesten ikke blir fristet til å øke farten. På bøyd spor må i det minste innvendig bakbein litt lengre inn under hestekroppen, og hesten må strekke/korte ryggmusklene på en slik måte at "stiv" rygg forebygges..

Jobbe med (halv)paradene i skritt, og holde ryggen myk og aktiv i trav, var min tanke. Om hesten blir stiv/anspent i ryggen vil jeg tro den blir "umulig" å sitte på uansett.. Å jobbe hesten slik i en periode for å få "ridemuskulatur" i rygg og buk på hesten, tror jeg vil være lurt, slik at den har et visst fundament av fjærende (ride)muskler, når rytteren begynner å belaste ryggen mer, og sette hesten mer sammen.
Altså: ikke noe mål i lengre tid å "henge over" manken på hesten, men jobbe den i lett sete en tid for å gi ryggen frihet til å bygge seg opp, så hesten blir klar for mer krevende arbeid. Ja, hesten har mye motor, men det er stort sett skyvekraft, og ikke bærekraft.

Hva var din tanke?

(Edit for ivrige skriveleifer..)

Redigert av - LisaFi den 07/11/2006 15:16:53 Gå til toppen av siden
Side: av 68 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.