hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galopp på tur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Turridning
 Galopp på tur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Wichtoria

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  00:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galopperer du på tur?
Etter ministallgjeng på lørdager, er vi en fast gjeng som rir sammen etterpå, som består av oss med egne hester og alle hjelpere på ministallgjeng. Er som regel 5-6 stykker.
Vi galopperer noen ganger mye. Men da er regelen at hvis man føler at dette blir for mye eller at man ikke har kontroll, skal man rope STOPP!.
Da stopper vi alle sammen. Som regel stopper vi fordi noen mister stigbøylene. :p Men vi har alltid kontrollert galopp og det virker som hestene synes det er moro også, egentlig.
På vinteren er det hvertfall koselig med galopp i snøen, på åkeren eks.
Når man sier at man galopperer på tur, er det ofte at andre misforstår og tror at man sprutgalopperer hele veien!
Virker hvertfall slik.
Så - galopperer dere på tur?

lino

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  01:07:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg gjør ikke det, men det er fordi jeg er en liten pinglepysesmyger. Foretrekker rolig tempo på tur, særlig når hesten min er så teit på tur som hun er.
Hadde jeg hatt en roligere hest hadde jeg gjerne galloppert på tur.

Synes det er flott at dere har "regler" for å stoppe. Det er alt for mange som driter i hvordan det går med de andre rytterne og bare peiser på.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  01:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gallopperer ikke på tur med hesten jeg har nå, med henne kan jeg bare skritte..... Forige hest jeg hadde gallopperte jeg med, men da måtte jeg være alene eller først. Og ellers; ja ingenting er herligere enn en frisk gallopp om hesten er trygg og grei =)
Gå til toppen av siden

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  02:05:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
jeg galloperer på tur, og hesten går mye bedre i gangartene etter å ha fått en liten galopp opp en bakke o.l. ;P
Rir absolutt ikke spurtgallopp hele veien!
galoppen tilpasser jeg etter hesten sitt humør den dagen. Er hesten litt smålat (det er sjelden;)) så blir det galopp med litt futt i for å vekke hesten litt... er hesten litt gira ( mer vanlig) så tar jeg en rolig og godt kontrollert galopp
Veldig bra at dere har regel for stopp:)
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  02:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg legger alltid inn noen galloppøkter på tur, hestene storkoser seg av en skikkelig strekk... Føler meg aldri uttrygg.
Jeg har ikke bane ggrrrrr! så på de flate fine strekkene gallopperer vi, skifter på høyre og venstre, blir selvfølgelig aldri den bærende korrekte galloppen, men vi gjør så godt vi kan (-:
Noen ganger bare tar vi rett Hi-Ha.. og lar det stå til... Det er selvfølgelig bare på plasser hvor underlaget og omgivelsene tilsier det, men det er utrolig gøy og hestene elsker å kappspringe... Pga at jeg ikke har bane blir stort sett all styrketrening lagt til fjellsidene og da er det godt å få strekke ut... jeg blir i en alder av 32 litt "barnslig" når jeg gallopperer, men Gud så deilig det er når tårene bare flyr.... (sikkert ikke pedagogisk rett men ikke kjeft på meg, det er jo så herlig....(-;

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  10:05:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kan jeg få si "både og"?
Jeg er blitt stor jente nå, og er ikke lenger villig til å risikere liv og lemmer for hester som "ikke engang er mine", derfor galopperes det ikke på tur om jeg føler at jeg da vil miste kontrollen. Eller hvis jeg føler at det bare kommer til å ende med enten spurting eller bukking.

Men, det er trening å galoppere på tur også, både for meg og hesten;-) Så hvis jeg føler det er forsvarlig så gjør jeg det gjerne. Det er greit å vite at man har bremser og gass i alle gangarter.

Guro
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  10:25:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Legger som Harneshaug inn en galoppstrekke eller to på tur, fordi jeg merker at hesten koser seg når de får lov til dette. Det er alltid kontrollert, og jeg presser dem aldri til noe. Ikke minst er det kun med hester jeg kjenner jeg gjør dette. :-) Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:35:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg rir stort sett i skritt, og evt rolig trav på tur. Men det blir da en og annen gallopp hvis forholdene ligger til rette for det, og kun når jeg rir hester jeg kjenner godt. Hesten min er svært stødig på foten og trygg på tur, men hisser seg opp når hun får løpe, gjør ingenting galt, men jeg vil at hun skal lære at på turer slapper vi av, derfor rir jeg i den gangarten hun klarer å slappe av i.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:43:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, galopperer på tur , når jeg er alene, men også når vi rir sammen med andre.
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:48:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Min egen hest (som nå er satt vekk på fôr) hendte det jeg galopperte med, men det var roooooolig galopp, og ikke over lange strekker. Han kunne lett finne på å bukke i galoppen, og han var skvetten, så plutselig kunne det hende jeg ikke visste hvor jeg hadde han, så det satte litt begrensninger for hvor mye vi galopperte på tur.

Hesten jeg nå har på fôr, en kaldblodsvallak, gammel traver, galopperer jeg gjerne på tur med. Full fis eller rolig galopp på strekker som tillater det. Han føler jeg meg trygg på, og er en hest som jeg vet ikke vil stikke av, eller finne på noe tull, derfor tør jeg det.

Så har ikke noe i mot galopp på tur, men det kommer veldig an på hesten jeg sitter oppå og om jeg føler meg trygg eller ikke.
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:49:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Om forholdene ligger til rette for det, og jeg kjenner hesten jeg rir godt så ja.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:53:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg galopperer ca. 2-4 ganger pr. tur. Rolig kontrollert galopp, gjerne i litt svakt hellende oppoverbakke.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  13:22:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
har galoppert på tur en gang med hesten min, og det svinaktig fort, og han bukker for harde livet..
men kommer nok til galoppere oftere etterhvert,når han ikke kaster seg rundt for en liten blomst i veien...

Gå til toppen av siden

amadeus+

» VIP

Skrevet - 03/06/2006 :  13:40:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen få steder hvor hesten vet han får galoppere på, så det er nok blitt en rutine for begge to :p Jeg har full kontroll hele tiden, selv om det til tider går litt vel fort. Men det er jo bare gøy, så lenge jeg vet at jeg kan roe ned når jeg selv vil
(Tidligere Line Kristine) Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  14:06:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om forholdene legger til rette for det, så ja.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

malinas

Skrevet - 03/06/2006 :  15:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Galopperer gjerne ute på tur, men da må jeg føle at jeg har kontroll på hesten, og underlaget må være greit. Det er mest rolig galopp, men litt spurting en gang iblant, for det er jo herlig, både for meg og hesten;)

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.