hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forfangenhet..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Forfangenhet..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  00:58:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Hester som har hatt det før får det lett igjen...

naboens hest er nå feit må jeg si.. men ikke får den spesielt mye beite og ikke noen plutselige endringer i mat veiene.. tro meg.. han passer den hesten som en smed.. han har hatt hest med forfangenhet før og denne har også hatt det før.. på torsdag ringte en annen nabo og lurte på om jeg hadde vært noe sted med mine hester da en heste henger hadde kjørt forbi.. det viste seg og være naboens hest som hadde fått forfangenhet igjen..

det er som nevnt oppi her at sukkerstoffer i kroppen som rett og slett renner over.. og noen hester er dessverre mer utsatt en andre..

synes synd på naboen min som er så glad i hesten sin.. den blir jo tjukk av og se mat.. he he..

mvh Mia..... Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  15:06:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min ponnis ble forfangen i januar, rett etter jul.
Han har hatt en del dreining, men har de siste månedene vært i fin form.

Etter en lang tilvenning er han nå oppe i 3 timer på gress hver dag, og det har gått fint.

Ser at mange slipper sine forfangne hester på nedbeitede marker.
Men etter hva jeg har lest meg til, er ikke dette så bra som mange tror.
For det er de nyeste skuddene som har høyest fruktaninnhold, ergo er det denne typen beiter som kan være farligst for forfangne hester, eller?

Anette Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 15/07/2006 :  21:47:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaja... Gå til toppen av siden

utstyrselges
» VIP

Skrevet - 12/08/2006 :  14:01:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hesten er forfangen og skal stå ute, så må den ihvertfall ikke stå i ulendt terreng. Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  20:33:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi fikk krysslammelse som gikk over forfangenhet i fjor sommer, og da var det ikke bare jeg som var redd.
Og deretter ble hun blodfattig. Så ble høye utgifter og biting av negler i sommer ja.
Men det gikk heldigvis bra. Hun har gått på gress nesten hver dag i sommer, men bare de timene jeg er i stallen før og etter ridning og sånt.
Ellers sto hun på sommerbeite en uke samtidig som hun ble trent hver dag.
Er veldig redd for at gullet mitt skal bli syk igjen, så er veldig nøye med hvor mye gress hun spiser.
Men jeg vil jo også at hun skal kose seg. :)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/08/2006 :  02:21:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. forfangenhet..

Gode råd fra dyrlegene:
*Bruk fôr med tilstrekkelig næring uten for stort innhold av karbohydrater. (Vær forsiktig med bruk av havre)
*Slankekur hvis hesten veier for mye.
*Regelmessig hovpleie, bl.a. regelmessig beskjæring.
*Forbedret kontroll av parasitter og beskyttelse mot sykdommer ved hjelp av vaksinering.
*Kosttilskudd for å fremme veksten av sunne hover.

Og ellers bør man..
*Bruke elektrisk gjerde for å dele opp beitet og begrense adgangen til grønt gress. Spesielt tidlig om våren når gresset kommer.
*La hesten gå på mykt underlag.
*Ikke slipp hesten ut på beitet på "tom mage" når det er frost.
*Begrens mosjon på hardt underlag.
*Ri hesten jevnt.

Jeg har skrevet litt mer om forfangenhet her:http://www.nancyville.no/?page_id=39

Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 14/08/2006 :  13:45:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min lille øyesten ble forfangen i mai. Hun nektet å bevege seg og dyrlegen kom og så på henne og konstanterte forfangethet. Det var også noe med bena (jeg bor ikke hjemme lenger så jeg satte meg ikke helt inn i det). Vi opererte henne en uke senere på dyreklinikken og nå beveger hun seg helt fint igjen og står og tygger i seg bittelitt gress.

Hun var hverken overvektig eller på beite så dyrlegen mente un hadde fått i seg kløver hun ikke burde.

Hun blir hedigvis som før igjen og glad er jeg for det. Hun er jo sjarmtrollet vårt som jeg har eid siden jeg var liten og var innstilt på at skulle leve i sånn 20 år til
Gå til toppen av siden

MissMabel

» VIP

Skrevet - 06/10/2007 :  12:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
off forfangen hest !!!
Har nettop fått vite at ene ponnien hadde begynt å få forfangenhet.noe som vi egentlig bare trodde var en halthet.
for hun var ikke varm eller håven. og beitet er det ikke mye gras på og di siste månedene har hun gått på et beite nesten uten gras i hele tatt og fått høy som for. hun er ellers fin i form (ikke tykk) og har ganske greie høver (er barfot ).

føler det var så løye at hun ble forfangen ???hva er egentlig årsaken i en slik sammenheng?andre som har hatt lignende opplevelser ?

off stakar får heilt vont inni meg

hilsen fortvilt eiger
Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Skrevet - 06/01/2008 :  00:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien min ble forfangen sommeren 06! Det var før jeg ble forrytter for han, og kjøpte han.
Da gikk han bare på beite, med mye grønt gress, MEGA MEGA feit og IKKE ble han heller ridd. Når jeg ble forrytter for han kunne jeg ikke ri på han den første perioden, for han var KJEMPE dårlig:( Han fikk "eget" beite der det ikke var så mye gress. Innimellom gikk det ann å ri på han men han hadde det vondt, så det ble ikke lang tur. Leia han også så han fikk bevegd på seg.

Det var en periode som han var så veldig veldig dårlig at eieren tilkalte vetrinær. Han ambefalte eieren å avlive hesten!:(
Men eieren ville ikke det og hun prøvde ALT. Hadde healer på han, masserte han leenge hver dag, fikk spessielle urter osv.. Han ble bedre med tiden, men noen ganger ble han dårligere, noe som var veldig trist.

Eieren kjøpte boots til han også klippet hun ut sitteunderlag å la inni bootsa. Etter noen mnd. satt hun han på det store beite sammen med den andre hesten bare noen min elr noe så han fikk smakt litt og gått sammen med den andre hesten.

Det tok ganske lang tid før han ble frisk, men har var jo også KJEMPE dårlig!
Nå er han helt frisk og går på beite helt vanlig sammen med de andre hesta. Men når han går på beitet, passer jeg på at han blir ridd!! Og ikke bare går der, så han blir IKKE setti ut på sommerbeite.. Han kan bli lett forfangen igjen, så må passe på dette:P

Men nå er han i form og storkoser seg!
Tenker ofte også på: Hvis eieren ikke hadde tiden, da hadde hun nok avlivd han:(
Men er takknemlig hver dag at hu ikke gjore det.
Men hun brukte MYE tid og penger..!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 07/01/2008 :  14:56:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt å høre at det kan gå bra, også med alvorlige tilfeller. Ponnien din er nok i faresonen for å få det igjen, så det gjelder for deg å ta noen forholdsregler. Slike tilfeller er så mye lettere å forebygge enn å behandle etter at hesten starter å vise symptomer.
Det skjer veldig mye forskning på forfangenhet i USA og de oppdager stadig nye ting om denne sykdommen. Det er helt klart at riktig foring og balanse i tarmen og lavt, jevnt blodsukker er veldig viktige faktorer. Jeg ville vurdert å ikke sette en slik hest på beite.
Særlig den første måneden etter at det blir grønt ute bør du holde deg streng og ikke tillate en eneste munnfull gress. Senere på sommeren kan hesten kanskje få gresse et par timer tidlig om formiddagen - dersom det har vært over 15 plussgrader hele natten. -Det er da det er minst sukker i gresset. På solrike dager er gresset fullt av sukker på ettermiddagen og da bør hesten ikke få lov til å spise gress.
Det er veldig forskjell fra hest til hest hva de tåler. Dersom hesten holdes uten sko er det lettere å se de tidligste symptomene - før det blir alvorlig og skader føttene. Legg merke til hvordan hesten bveger seg, hvordan den snur seg på hardt underlag, kan den vri hoven om du snur den på stallangen, eller virker den ukomfortabel? Dersom hesten plutselig virker litt lat og helst ikke vil trave eller beveger seg annerledes kan den ha LGL (Low Grade Laminites).
Det er mye mer fokus på dette i utlandet enn det er her, søk på nettet så får du masse informasjon om hva du kan gjøre for å forebygge nye forfangenhetsproblemer.
LGL er den første ømmheten og svekkelsen av hoven man kan se svake symptomer på hos hester lenge før de får forfangenhetsdiagnosen. Det er lettere å se LGL hos hester uten sko og dermed reagere tidlig.
Stadig flere i utlandet lager uteområder for hestene uten gress slik at de kan være ute hele døgnet og bevege seg, uten å spise seg syke på søtt gress. Litt skog og variert terreng, og gjerne innhegninger som gir hestene en stor sirkel å bevege seg rundt i aktiviserer hestene og er veldig sunt.
Ikke føl at du er slem fordi du ikke gir hesten gress om sommeren. Har hesten risko for forfangenhet er det slemmere å gi den sukkerholdig mat som kan gjøre den syk igjen. Det er jo ikke slemt å gi barna sine sunn mat og ikke bare smågodt og potetgull?
Hesten din trenger en diett med fiber fiber fiber! Ikke epler, melasse, korn eller annen godis.
Ny forskning viser også at et godt mineraltilskudd er viktig og mange sverger til ekstra magnesiumtilskudd for å holde sykdommen unna!
Lykke til med neste beitesesong. Husk at våren er den tiden på året som hester er mest utsatt for nye symptomer pga det nye gresset.
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 08/01/2008 :  15:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her er en link til en side som har oversatt mye av den siste forskningen på området. Jeg har lest endel av resultatene til Pollitt på engelsk, men jeg har ikke orket å oversette det. Her er det lettere tilgjengelig.
http://www.rimfakse.no/file/serve/9490/2006-3%20Forfangenhet%20-%20Laminitt%20-%20Fructan.pdf

Det er fælt, men i forskningssammenheng tar de faktisk hester, gir dem overdose mat som de VET vil føre til laminitt og observerer utviklingen. Så kan de avlive hesten etter 10 timer, 20 timer eller mer og se hvilke forandringer som skjer i hoven og resten av hestekroppen og i hvilken rekkefølge ved å obdusere og dissikere de ulike delene og studere det i mikroskop.
På den måten har de funnet ut at mindre i en kort periode etter mat-inntaket - før forfangenheten er i gang og lager ødeleggelser i hoven, så hjelper det å sette høvene i is-vann og dermed redusere blodsirkulasjonen i høvene.
Godt å vite om hesten bryter seg inn i kraftforrommet og forspiser seg...?
Gå til toppen av siden

Maren+Merkur

» VIP

Skrevet - 29/01/2008 :  13:51:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Leste for ikke så lenge siden (igår?) at forfangenhet kan komme av alt.. for mye tilgang til bygg, hvete og mais... plutselig for hard trening... for stor tilgang til kraftig gress...
tror det var mere, men husker ikke... så jeg vill tro at beite er bare ett av mange måter å få en hest forfangen...

Opprinnelig postet av Mocca21

Helt sant det der, forfangenhet kan forårsakes av alt.
Det vanligste er jo av maten (for mye stivelse utskiller giftstoffer i blodet som dreper lameller som holder hovbenet på plass kan man enkelt si).
Men kjemisk forfangenhet ser også ut til å øke. Denne typen forfangenhet som har samme prognose som de andre typene, kan forårsakes av intolaranse på medisiner, kjemiske stoffer, ol. Kortison er verstingen. Det kan ponnien min alt om for å si det sånn. Så ikke la noen behandle hesten din med kortison før du vet 100% sikkert hva dere gjør, folkens!!! Jeg har fått angre på det en stund nå.
Andre ting som kan forårsake forfangenhet, er '
  • stress
  • overbelastning (en annen type, men får samme konsekvenser)
  • FEIL SKOING/BESKJÆRING (feks ved for høye drakter som "tipper" hovbeinet)
,

Så pass på! Forfangenhet er kort fortalt noe av det grusomste som finnes.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.