hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forfangenhet..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Forfangenhet..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  12:32:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.heste-nettet.dk/nyheder/1845/

Forvirring om forfangenhed

I disse år ses en stigning i antallet af forfangne heste, og det er ikke længere kun tykke ponyer, der rammes, men alle typer af heste. Dette års forår har tilsyneladende været særligt slemt, hvilket naturligvis øger fokus på den frygtede sygdom og dens forebyggelse.

I denne forbindelse har Magasinet HEST fået en række forespørgsler fra læserne, der har været forvirrede om , hvordan man undgår forfangenhed.

Forfangenhed er en kompleks lidelse, som end ikke forskerne kender i alle detaljer, men der kommer heldigvis hele tiden nye informationer om lidelsen, som Magasinet Hest og www.heste-nettet.dk informerer om løbende

-Af dyrlæge Randi Lintrup, Magasinet Hest

Forfangenhed er en frygtet sygdom som alle heste og deres ejere er bedst tjent med at undgå. Forfangenhed er yderst smertefuld for hesten, og en hest, der tidligere har været forfangen, vil altid være i risiko for at blive forfangen igen. I bedste fald sker der ingen permanente skader i hestens hove, men i mange tilfælde invalideres hesten i en eller anden udstrækning eller må i værste fald aflives.

Det er et stort ansvar at have en hest, der tidligere har været forfangen, og det medfører, at man som hesteejer må tage nogle forholdsregler for at undgå nye anfald. Forfangenhed er en kompleks lidelse, der desværre ikke er kendt i alle detaljer. Mange forskellige ydre årsager og indre tilstande hos hesten spiller ind på risikoen for at udvikle forfangenhed. Den hyppigste og mest kendte årsag til forfangenhed er græsning. Netop på dette område hersker der en del forvirring, idet man heldigvis hele tiden finder ud af nye ting.

Hvis man har en hest, der tidligere har været forfangen, eller man har heste, der af andre årsager er i risikogruppen, så skal man tænke sig godt om, inden man ukritisk lukker dem på græs. Alle heste og ponyer kan rammes af forfangenhed, men overvægtige heste og nøjsomme racer er særligt følsomme.

Det er kendt at fruktan, der er et sukkerstof i græs, kan udløse forfangenhed. Heste i risiko for at udvikle forfangenhed bør derfor indtage så lidt fruktan som muligt. Indholdet af fruktan i græsset svinger i løbet af døgnet og er afhængig af blandt andet temperaturen og græssorten. Græsset danner fruktan i løbet af dagen - jo varmere det er, desto mere fruktan vil der dannes. Dette fruktan ophobes i græsset gennem dagen, men det forbruges igen af græsset om aftenen og natten, når temperaturen falder. Dette gælder dog IKKE, hvis nattetemperaturen har været under 5-10 grader. I så fald vil indholdet af fruktan stadig være højt næste morgen.

Denne viden kan man bruge til at planlægge sin græsning, så den bliver mindst farlig for hestene. Hestene i risikogruppen bør ikke græsse om eftermiddagen, hvor græsset har ophobet en masse fruktan. Problemet er størst på varme og solrige dage, hvor ophobningen er størst. Det er bedre at lade hestene gå på græs sent om aftenen og natten, da indholdet af fruktan i græsset er lavere på denne tid af døgnet.

Indholdet af fruktan er også lavt om morgenen og tidligt på formiddagen, inden solen får rigtigt fat. Dette gælder dog KUN hvis nattetemperaturen har været over 5-10 grader. Når nattetemperaturerne falder til under 5 grader, så stopper græsset med at forbruge fruktanen om natten, og indholdet af fruktan vil derfor stadig være højt om morgenen. Tjek derfor vejrudsigten eller termometeret og stop al græsning til efteråret, når nattemperaturen falder til under 5 grader.

Derudover kan hestens indtag af fruktan selvfølgelig styres ved at lade den gå på jordfold en stor del af tiden. Det er vigtigt, at det rent faktisk ER en jordfold, idet nedbidt græs indeholder forholdsvis meget fruktan. Græsstænglerne og græs, der sætter frø, indeholder endvidere mere fruktan end bladene - så pas ekstra på i denne tid, hvor græsset har sat frø, og lad gerne græsset gro lidt til efter der er høstet hø på folden, før hestene bliver sat derud.

Læs mere om hvordan man undgår forfangenhed i næste nummer af Magasinet Hest, der udkommer 11. august.

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  15:41:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke sååå flink til å leste dansk, så skummet forsiktig over, Aldri hatt forfangen hest*bank i bordet* Men den nye stallen har gress på jordet som hestene beiter på, Garsy har egentlig fått rett ut på beite før, ingen tilvenning pga langt til beitet osv, gresset i grime og leietau men ikke mer... Nystallen ville at hun gradvis skulle tilvennes, men ble vel en brå overgang der oxo, står litt uten gress oxo. Hørt det at gresset inneholder mer sukker tidlig på morgenen og slikt, kansje vært lurt om man unngår å slippe en hest på tilvenning ut tidlig om morgenen?

Virker som Garsy har fått den tilvennigen hun vil ha, blir kansje et annet beite senere i sommer eller neste år.... Mere i skauen enn det som ligger like nedenfor stallen...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  15:42:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Ble vel en meningsløst innlegg men måtte bare fortelle hva jeg har gjort med min hest...
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  00:50:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tilvenning til beite er meget viktig, da forfangenhet som oftest oppstår i en situasjon med fòr-endring.

Og det er for MYE, næringsrikt fòr som er "synderen".

Når hester slippes på beite så MÅ det reduseres kraftig i tilgangen på kraftfòr, ellers blir det "dobbelt opp", og hestene får nærings-sjokk - OG blir forfangne.

Man må altså ikke være for "snille" med fòret - tvert imot.

Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  23:43:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er et emne jeg er blitt mer og mer interessert i, og i dag så jeg på høvene til Lipdonn at han har en rød "linje" mellom hovveggen og (jeg vet ikke hva det heter der) I allefall er den røde linjen et tegn på at det har vært en betennelse der (mon tro om det var lamellene? jeg husker ikke riktig). Dette ser jeg godt, i og med at han går uten sko.

Jeg er redd han er små-forfangen, men han har ingen andre tegn på det. Han står normalt, beveger seg masse og alt er som før. Han er løs i magen, men det var han også da han gikk på høy og høysilage, så det har kanskje med noe annet og gjøre?

- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  13:50:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmmm, det står at det er en økning i forfangenhet... dah lurer jeg på hvorfor.. gjør vi store forskjeller fra nå og før når det gjelder beite??
kansje mange setter hestene sine på mer "sådd" gress i stede for vanlig vekst gress (viltgress)
*tenker høyt*

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  00:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en shetlandsponni som nettopp har blitt påvist forfangen, lurer på on noen vet om hun kan gå på beite hvor vi har klipt ned alt gresset, slik atdet bare er noen få millimeter igjen, har ikke så mange valg på stallen, da det er gress overalt nå... Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 20/06/2006 :  10:09:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil varmt anbefale artiklene Pete Ramey har lagt ut på nett. Han leser alt han kommer over av forskning på hest av patologer og veterinærer og skriver det litt enklere sammen med sine egne erfaringer. Han har reddet veldig mange kronisk forfangne hester som er gitt opp av smed og veterinær.
http://www.hoofrehab.com/end_of_white_line_disease.htm#laminitis%20update
Denne artikkelen har ikke så mye med barfot å gjøre, men den forklarer egentlig at riktig trimming og hovstell ikke er nok. Hva vi forer hesten med er viktig og det går an å se faresignaler lenge før hesten blir akutt forfangen.
Ved forfangenhet blir lamellene som binder hovvegg til hovbein betent, hoven, smertefull og ofte ødelagt. Disse lamellene er ofte allerede strukket og svekket over tid uten at det oppdages. Hvis du ser på hoveggen fra siden (sett deg på kne, du kan ikke se det så godt når du står) så skal det være samme vinkel fra kronranden og hele veien ned. Du skal m.a.o. kunne legge kanten på en linjal fra kronranden til bakken som ligger helt inntil hovveggen hele veien ned uten luft imellom. De aller fleste hester har en liten "knekk" ca halvveis slik at vinkelen flater litt ut. Det tyder på at lamellene er strukket og det alt har oppstått en skade.
Hester som går barfot med god trimming blir sjeldne akkutt forfangne. Grunnene til det er mange og jeg skal ikke liste det opp her. Noen hester utvikler fruktose-intoleranse og tåler så godt som ingenting sukker i maten sin. Jeg leste om en dame som hadde en slik hest og hun måtte ha han uten sko slik at hun kunne se de første tegnene på at han hadde fått i seg mer enn han tålte, før det ble alvorlig. Det finnes mange grader av forfangenhet. Heste-eiere bør bli mye flinkere til å oppdage de tidlige tegnene slik at man kan forebygge og ta det tidlig.

http://www.safergrass.org/
Denne linken skriver om hvordan vi kan la hestene våre gresse på tryggest mulig måte uten risiko for forfangenhet.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  12:50:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fjor vet jeg at det var veeeeldig mange akutt forfangne hester forde de fortsatt stod på gress på høsten når det var frost om natten. Som det stod i den danske artikkelen, da er sukkerinnholdet uforsvarlig høyt. Så jeg tror det har noe med det ekstreme været som har vært, varme dager og kalde netter...

cAMMIE: La ponnin din gå med gressmaske i nedbeita gresshage, eller i ekstremt langt, "gammelt gress" (de er det ikke så næringsrikt og ofte så grovt at hestene ikke synes det er spes godt),

MArie: tror ikke hesten din er forfangen gitt, du ville sett det direkte på hvordan den beveget seg. Atr den er løs i magen skyldes bare at det er mer væske i gress enn i vanlig grovfor

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  16:45:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har snakket med veterinær nå og han sa hun kunne få være på nedbeita gress ca 4 timer om gangen to ganger i døgnet og være inne og spise høy imellom også kunne hun etterhvert få være en time på vanlig beite om dagen...måtte bare ta alt veeeeeldig sakte og rolig...Hun blir jo helt koko av å stå inne stakkar... Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:29:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Vi har en forfangenhest som fikk det for andre gang iår.....
Syns det er merkelig,for hun har blitt veldig gradvis tilvendt gress og beitet de går på er det ikke mye gress og heller ikke særlig næringsrikt....
Bare håper på at hovbeinet ikke allerede er vridd,forfangenhet er pyton.

Men det nesten alle dyrlegene sier er at bare la hun gå på beitet som vanlig....
Men hallo,da blir hun tilslutt så dårlig at hun ikke kan stå på bena.
Så det er jo det værste man kan gjøre så hvorfor de sier det har jeg ikke peil på.

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 22/06/2006 :  15:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste for ikke så lenge siden (igår?) at forfangenhet kan komme av alt.. for mye tilgang til bygg, hvete og mais... plutselig for hard trening... for stor tilgang til kraftig gress...
tror det var mere, men husker ikke... så jeg vill tro at beite er bare ett av mange måter å få en hest forfangen...

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 26/06/2006 :  22:20:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest som har blitt forfangen, er som regel blitt forfangen av lagrede sukkerstoffer i blodet (eks for skifte->grass som har mye sukkerstoffer i seg).. til slutt "renner koppen av sukkerstoffer over",og en væske i lammelene som styrer, og den dype bøyesena som drar hovbeinet bakover.. fleste parten av hestene som blir forfangne er overvektige, for det meste ponnier.. de søker ofte det negative (det usunne grasset), eks mcdonalds fremfor en salat og får overflod av sukker...

de begynner med ømme såler, liker ikke grus, får øket puls i bena og varme høver (de kan også bli varme av sola ) hesten blir generelt dårlig.. ligger den og har vondt, og ikke vil reise seg; ring til dyrlege OG (helst) utdannet hovslager! En hest som er forfangen
skal stå stille...!

Hovslager kan PRØVE å få av skoene, men siden hesten nå har veldig vondt i bena sine, kan den få så vondt at den kan slå vilt rundt seg (selv verdens snilleste hest...)..man kan da heller prøve å klippe av tåkappa, men man ofrer ikke livet for dette.. da teiper man fast noe som heter styrofoam (hus isolasjon ting), isopor blir altfor svakt og mykt.. eller man kan ha en boks med sand i, som nevnt tidligere, men da må det være mye sand, så hesten ikke bare stikker toa nedi men hele sålen får støtte.. med styrofoam'en får hovbeinet et press som gjør så det ikke dreier så mye so det "vil".. hesten skal IKKE ha noe mat.. eneste den KAN få er grovfor (høy) for å holde magen i gang.. man kan også spyle bena med kaldt(2c') vann fra kneet og ned gjerne i tre døgn.. er det snø, kan den stå i det...

En forfangen hest må behandles så fort som mulig..! man kan ikke vente til neste dag med å kontakte vetrinær og hovslager..

en akutt forfangen hest vrir hovbeinet nedover, mens en kronisk forfangen hest vrir som oftest hovbeinet til siden.. kommer hovbeinet ut av sålen er det avlivning..
Gå til toppen av siden

martine...

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  00:43:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ble akutt forfangen for 2 og en halv uke siden.. Hun har kommet seg veldig og viser ingen tegn til å være forfangen nå Dyrlegen er posetiv og tror hun har gode sjangser.. Jeg er nødt til å vite sikkert hvordan det ser ut før vi friskmelder henne, så derfor skal vi ta røntgen snart. Jeg er klar over at det ikke er sikkert det går bra, håper på det beste og forbereder meg på det værste..
Er det noen som har noen erfaring med hvordan det er å ha en hest som har vært forfangen? Hvor lenge den måtte stå før den kunne begynne å brukes igjen, hvordan dere gjør det med beite nå, hvordan den skos osv.. Og hvordan er det egentlig med forsikring?
Jeg har aldri vært borte i noen forfangen hest før, og vet veldig lite om det.. Den hesten betyr utrolig mye for meg. Om hun ikke kan få leve som en normal hest lenger skal hun få slippe, det syns jeg at jeg skylder henne...
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  12:56:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har en shetlandsponni som nettopp har blitt påvist forfangen, lurer på on noen vet om hun kan gå på beite hvor vi har klipt ned alt gresset, slik atdet bare er noen få millimeter igjen, har ikke så mange valg på stallen, da det er gress overalt nå...

Opprinnelig postet av Cammie

en av hestenes stall må det!
den går på helt bart beite med minimalt med gress og får høy og hun blir stadig litt bedre!

hun får også noen urter og aloe vera!

kontakt eierene for mer info fries@online.no

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  17:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lille shettisen min hadde akutt forfangenhet, men dreiningen som hadde skjedd i hoven var gammel mente veterinær, gamle eiere hadde klart å unngå å legge merke til at hun var forfangen da hun kun har tusla rundt ute alle somrene og bare blitt tatt inn på slutten av sommeren (var en grunn til at jeg kjøpte henne) så hun er så og si fin igjen nå, ikke halt eller noe slikt og løper rundt som en tulling når hun får være ute. Er veldig forsiktig med henne selv om hun er mye bedre, hun får gå ute 6 timer hver dag på nedbeita beite også får hun høy inne. Hun er barfot, så smeden har vært og klipt av en del av tåen hennes for bedre overrulling. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.