hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - nøkking og kasting på hodet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 nøkking og kasting på hodet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

absinthe

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  21:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
når jeg er ute og rir på fantasy, så har hun hele tiden kastet veldig på hodet (sånn typisk som hingster gjør når de skal vise seg litt)
det er litt slitsomt, for tøylene surrer seg over ørene konstant om jeg ikke sitter og holder veldig tilbake...
hun gjør det litt foran vogn og, og i luftegården står hun alltid slik når jeg kommer for å ta ho inn..
er det et tegn på noe, eller er det bare en liten vane hun har lagt til seg?
har begynt å bli mindre av det når jeg rir nå, skjer kanskje to ganger i løpet av en tur.. før var det sikkert 15..

www.serox1983.piczo.com

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  00:28:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du sjekket tenner, og hva hun synes om bittet?
Det er enten en uvane du har med å gjøre, eller at hesten forsøker å fortelle deg at den ikke liker det den har i kjeften.

Evt. kan du prøve bitless bridle/hackamore - men da må du være MEGET forsiktig med vektleggingen på hestens nesebein, for en hest som kaster på hodet med et slikt hodelag kan få skader.

Ville først sjekket tenner - for å si det sånn.

Så ville jeg prøve med forskjellige bitt.

Eh - hva har du av nesereimer?- Ingen - høy - lav eller kryss. Prøv å finne ut om noe av dette fungerer.

Har du vurdert ditt tøyletak? Har du "gummiarmer"?

Igjen er jeg "amatør" fordi jeg aldri har hatt slike problemer selv.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  00:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest har tidligere gjort dette mye.
Brukte elemineringsmetoden og endte etterhvert opp med misnøye og plager pga høver.
Men som T. Boysen nevner kan det hende at du ender opp med en helt annen misnøye/ plage enn det jeg gjorde.
Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis er i hodeområdet problemet ligger selv om det er det hun kaster på. ( ville kanskje vært vanskelig å kaste på høvene)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  12:58:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar!
hun fikk tennene raspet for noen måneder siden, har hatt massør/akupunktør og dyrlege på ho og tidligere, pga magesår og ømhet i rygg og bakende...
Har tenkt litt på at det er muligheter for at ho gjør det fordi ryggen har plaga henne, men ho er friskmeldt nå, og gjør det enda..
det merkelige er jo at ho gjør det mye i luftegården og..
er litt redd for å teste ut biless bridle og, ettersom jeg er amatør, og er redd for å gjøre vondt verre :/
Jeg har alltid fått høre at jeg er veldig lett på hånden, og rolig, så sitter ikke og drar ho i kjeften helelr...

mulig jeg må ta en sjekk av henne igjen ?

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

_Frizzie-Jenta_

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  08:07:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt det samme problemet med forhesten min. Men hun ble vant til og ikke gjøre det mer da hun ikke fikk fort korte tøyler. Hadde jeg for korte tøyler gikk hun og nappa med hode siden hun ville ha lenegre. Så det kan være problemet at hun ikke liker og ha den lengden på tøylene som du har siden det kansje er ubehaglig for den?? Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  17:16:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Hvis hun har vært syk kan det jo være at det begynnte som en måte å si ifra på, og så fortsatte som uvane? Har iallefall sett dette før.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  17:32:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
tusen takk for svar!
hun fikk tennene raspet for noen måneder siden, har hatt massør/akupunktør og dyrlege på ho og tidligere, pga magesår og ømhet i rygg og bakende...
Har tenkt litt på at det er muligheter for at ho gjør det fordi ryggen har plaga henne, men ho er friskmeldt nå, og gjør det enda..
det merkelige er jo at ho gjør det mye i luftegården og..
er litt redd for å teste ut biless bridle og, ettersom jeg er amatør, og er redd for å gjøre vondt verre :/
Jeg har alltid fått høre at jeg er veldig lett på hånden, og rolig, så sitter ikke og drar ho i kjeften helelr...

mulig jeg må ta en sjekk av henne igjen ?

Opprinnelig postet av absinthe

Jeg ville droppet bitless og heller prøvd sidepull! Den gir lettere etter for press, bitless har en tendens til å "henge litt press" igjen, dersom en trekker i tøylene. Sidepull er heller ikke skadelig for hesten. Men man bruker den jo selvsagt med vett ;)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Amor_Faks

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  19:46:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAmor_Faks  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAmor_Faks  Svar med kopi av melding
Har en venninne som har en hest som kaster på hodet i tide og utide. Å av og til er d på de mest utrolige tidspunkt han gjør d. Venninnen min spurte veterinæren her va d kunne være. Om d var tegn på ryggsmerter evt tenner som plaget han. Veterinæren kunne fortelle att dette var ett tegn på dominans. Er veldi vanlig blant hingster. Men vallaker og hopper kan også gjøre dette. Om d stemmer att d er ett tegn på dominans d vet jeg ikke. Men veterinæren er spesialutdannet innen hest.
Helene og gullan

Det går fort å miste noe kjært, selv om det du har kjært er det du passer best på....

Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  22:29:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
jeg leste en gang at hester kunne kaste på hodet hvis de var allergiske. hvis det pågikk mest i vår, kanskje hun er allergisk mot f.eks. bjørk? ikke vet jeg, men da klør det jo i nesa, og de kan jo ikke akkurat ta hoven og gni seg heller som vi gjør! pleier hun å gni nesa mot forbeina og sånt også? man vet jo aldri.. (var en artikkel om dette i det store engelske hestebladet Your Horse)
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  14:54:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
tusen takk for svar :) jeg har fått konstantert at ho har vondt mellom høyre skulderblad og ryggen, på et punkt der, så er jo mulig det kommer av det... ble anbefalt akupunktur på dette stedet...
Har og lyst til å prøve sidepull, for å se om det hjelper...

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 10/07/2006 :  18:45:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Gjør hesten dette alltid, eller er det bare i visse tilfeller. Er noe som kalles headshaker syndrome, som det har stått en del om i engelske hesteblader i det siste.
Du kan lese litt om det her: http://www.headshaking.com/syndrome.htm

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

LaraCroft
» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  11:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann

Du kan kjøpe en irsk martingal (slike de bruker på veddeløpshester) de forhinderer at tøylene havner over ørene slik du beskriver. Dette er kun et hjelpemiddel og tar ikke vekk årsaken ti lat hesten driver å kaster på hodet. Det er viktig for deg å finne ut hva det er som forårsaker dette (irsk martingal er forresten helt genialt, bruker alltid det når jeg trener intervaller og unghester) den ser slik ut : o---o (tøylene tres igjennom øglene
Gå til toppen av siden

Hunter_B

» VIP

Skrevet - 12/07/2006 :  23:35:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaster hesten på leppen?? sånn han slenger på leppen?? Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  16:10:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
takk for enda flere svar :) jeg vet ikke helt om ho slenger på leppa, skal undersøke det neste gang!
Hun gjør det i luftegården spesielt, ser litt sånn hingstete ut, slenger på hele hodet og nakken...
Hun har hatt en traumatisk bakgrunn, vært travhest som ble skamkjørt, og er skikkelig steinhard i munnen så fort ho får ei vogn bak.
har massør på ho nå og, for ho har endel problemer med bakparten, og et punkt mellom høyre skulder og rygg, kan være det som plager henne??

jean_chriz

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  21:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan prøve med martingal euro lærte det til slutt at han ikke må gjør det med martingal på men det han gjør det når jeg ikke har martingal på da Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  22:51:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Hesten min kaster å hodet når han er sprek, og det er nok enten et dominerende tegn som sitter igjen fra hingstetiden siden han var hingst til han var 6 (er lite dominant av seg), eller så er det rett og slett fordi han har lært av moren sin, hun var også sånn.

Så kanskje hesten din har lært det fra moren sin eller noe? Og hvis du skal prøve noe bittløst ville jeg heller prøvd bosal, den gir etter fra trykk bedre enn en sidepull, og det er jo hele poenget, gi etter for trykk

And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.