hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dere som rir aktivt og har hestene ute hele døgnet
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Dere som rir aktivt og har hestene ute hele døgnet
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bourbon

Skrevet - 23/06/2006 :  18:15:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Merker dere noe til at hestene deres blir ømme i ryggen av å stå ute natt og dag? Tenker serlig på de dagene/nettene været ikke er så veldig bra, med regn og vind osv? Er en diskusjon i stallen der jeg står nå om hestene tåler å stå ute på natten nå. Og meningene er delte. Den ene hesten ømmer i ryggen...

Supermaja

» VIP

Skrevet - 23/06/2006 :  20:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Interessant problemstilling. Men, jeg tror IKKE den ømmer i ryggen av å gå ute natt og dag. Særlig ikke på denne årstiden. Men om vinter/sen høst uten beskyttelse kan det tenkes at de kan bli litt ømme i ryggen. Siden de kanskje står og skjelver og binner seg i ryggen. men om de går med dekken når det er mye nedbør og vind skal de da ikke bli ømme i ryggen. Heller tvert i mot!!! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  00:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det avhenger mye av hesten. Min hest ømmer om hun står ute i regn, så hun får på seg regndekken når det er overskyet. Mens andre hester derimot ikke blir noe påvirket.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/06/2006 :  01:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når det regner så er det ofte slik at de "trekker ned" ryggen for å unngå regnet. Det kan føre til stiv hest, men øm? Kan hende. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 24/06/2006 :  01:35:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Det er påbudt med ly for hestene dvs minst 3 vegger og tak. Det skal være tørt underlag inne. Og de skal kunne gå ut og inn som de vil. Bortsett fra i beitesesongen.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  10:40:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sara stod et tynt regndekken hele vinteren på utegang pga at noen av hestene ble ømme i ryggen, spesielt om det regnet, så hun ble aldri øm i ryggen, ettersom jeg skiftet dekken på henne nesten hver dag.
Hestene som ble ømme i ryggen valgte selv å stå utenfor det lille huset de har med masse høy som underlag.
Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 24/06/2006 :  13:15:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
De står vanligvis på stall. De ble satt ut denne uken Været har jo stort sett vært greit, men har kommet noen regnskurer på natten og sånt... Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 24/06/2006 :  16:30:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine hester står ute døgnet rundt og jeg rir de aktivt på stevner. Har ikke merket noe stivhet eller ømming i ryggen på dem, men om været blir for dårlig om natta tar jeg på dem uforet regndekken eller lar de stå inne (da har hatt på dekken 2 netter, men ikke stått inne enda)

Mulig den ene hesten på Bourbons stall ømmer i ryggen av andre grunner og da...

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

samor

Norway

Skrevet - 25/06/2006 :  01:38:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesamor  Svar med kopi av melding
tror nok ikke at hestene vil ta noe skade av å stå ute..

vi har hestene ute hele året og ingen "ømme" rygger

Si Hei og vær glad

Gå til toppen av siden

kris10na

Skrevet - 15/07/2006 :  21:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tviler sterkt på at den ømmer seg i ryggen pga av at den står ute hele døgnet.. he... det er nok andre grunner... Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:18:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Ingen av hestene her får ømme rygger av å stå ute døgnet rundt...
Haoli <3 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/07/2006 :  13:41:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ingen av hestene her ømmer i ryggen. De står ute 24/7 365 dager i året. Det er veldig sjeldent de velger å gå inn i skjulet.. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/07/2006 :  14:26:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tror heller de blir mindre ømme av å gå ute jeg..

Utegang genererer mer bevegelse, noe som er naturlig for hesten og gir bedre blodomløp. Ser i alle fall det på våre som går ute, at de er mye mykere og smidigere, og faktisk mindre halte også, når de får gå ute!

Det at de skal ha tilgang på skur, eller hva en skal kalle det er nå så sin sak, men de fleste hester foretrekker naturlig ly, sånn som trør, skog etc om de får velge.

Hos oss ble det bygd skur for å oppfylle kravene. Fylt med halm etc etc- fint toalett tenkte hestene. De går inn dit og bajser, og så går de ut under trærne oppe på kollen og legger seg...
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  16:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tror at noen følsomme hester kan spenne seg litt og dermed få vondt i ryggen om det er kaldt. har en mistanke om at varmblodsen min har gjort det i vinter. ellers er det vel noen hester som får regnsår eller hva det kalles. vondt i ryggen når det regner.. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/07/2006 :  23:40:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
ups- redigere: vi bruker dekken på dem når påkrevd da.. Ikke naken ute i styggværet nei.. Men UT- ja... Og helst med kompis, da rører de seg mer... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/07/2006 :  11:38:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har variert det litt her i det siste. Ser ann været litt. Dersom det er veldig grått eller regner på det tidspunktet de pleier å få kveldsfor, så tar vi dem inn og lar dem stå inne over natta. Er det fint vær, og ser ut til at det vil holde seg over natta, så lar vi dem stå ute. Ser ut som de koser seg ute, og virker ikke til at noen av dem ømmer i ryggen av at de står ute døgnet rundt. Men, noen hester reagerer mer på det enn andre, så..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.