hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bygge forhekk eller skjul av noe slag?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Bygge forhekk eller skjul av noe slag?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/07/2006 :  22:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Til høsten når det ikke er mer gress igjen på vinterbeite til hestene, har jeg planer om å la de få fri tilgang til halm (i tillegg til vanlig foring av høy) ute på beite. Dette pga en ponni med overaktiv tarm.
Men jeg trenger jo et sted å ha det så det ikke blir vått.
Har ikke fluss med penger og har derfor ikke råd til å kjøpe noe dyrt og fancy, så funderer på å bygge noe selv.
Er det noen som har noen tips, eller noen tegninger?

Hadde det vært på sommerstid så hadde jeg bare slått opp et stort party telt, men det tåler jo ikke tung snø på seg.

Har også tittet litt på container staller, så en til 5000,- men jeg vet ikke åssen jeg skal få den ut på beite.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

frkelin

Skrevet - 31/07/2006 :  09:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom høyet (eller halmen) ligger ute i mer enn 24 timer krever mattilsynet at det skal være tak over foringsplassen. Dette er uansett en stor fordel så jeg forstår ikke hvorfor forhekk med tak over ikke er mer vanlig hos hester.
Svaret er vel at det koster og det er litt jobb å lage.
Det enkleste er vel om du får satt ned 4 kraftige stolper, legger tak over og en eller to vegger. Materialene kan være av billigste sort. Vi laget et skur med rest-materialer, og hjørne stolpene hogg vi selv i skogen og gravde langt ned i jorda så de stod stabilt. Dessverre råtner de vel om noen år.... Til tak la vi over plank - veldig glissent, og så en presenning strukket stramt over der. Da ble presseningen støttet av planken når det blir mye snø, og holder det tett.
For at hestene ikke skal tråkke i høyet kan du legge en stor trestokk på bakken, parallellt med bakveggen. Legg høyet mellom stokken og bakveggen så er det litt beskyttet uten at hestene kan sette seg fast i en forhekk.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  11:09:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tusen takk for tips!!

Hvilke mål var skuret deres?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 01/08/2006 :  09:56:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, jeg tror det var ca 3x6 meter. Men jeg tror det er en grense på 15 kvadratmeter i forhold til kommunen og byggemeldinger o.l. Om du bygger mindre en 15 kvadrat trenger du ikke byggemelding og da kan du bygge flere bygg på 15 kvadrat så lenge de er 4 meter fra nabotomt.
Størrelse kommer jo veldig mye an på antall hester.
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 01/08/2006 :  10:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
så smart idè.. hestene mine skal få seg nytt skur til høsten nå,tror jeg tar samme løsning som frkelin. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.