hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vann til utegangshester
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Vann til utegangshester
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  11:50:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Nå mangler det kun en ting før alt er klart med hestene. Vann.

Vi skal som sagt ha en utegangsløsning, der hestene kan bevege seg fritt ute, med tilgang på fòr. De kan gå ut og inn av stallen, som består av to bokser. Inne i stallen er det en lèvegg, som gjør det lunt og fint inne.

Men: Hvordan ordner jeg vann til dem ute om vinteren? Om sommeren er det greit, da får de vann fra bekken + at vi setter ut vannkar. Om vinteren er vannet i bekken is, og det vil fryse utover dagen om vi setter ut til dem i vannkar. Hva bør vi gjøre for at de skal ha friskt vann gjennom vinteren?

www.hestene.no

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  12:18:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Har den samme løsningen som deg, med stall som de går ut og inn av hele året. De trives kjempegodt med å ha det sånn
Første vinteren hadde jeg en vanlig plaststamp å ha vannet i. Bar ut varmt vann når det var beinkaldt slik at det ikke skulle fryse så fort, og satte den inn i stallen. Det er mange kuldegrader inne også, men ikke så kaldt som ute, pluss at det er vindstille inne. Frøs gjorde det likevel etterhvert, men det holdt med å fjerne is og fylle på varmt vann et par ganger om dagen på det kaldeste. Når vann som har vært glovarmt blir kaldt, så fryser det fortere enn vanlig vann. Men det forsinker tilfrysingen mye når det er litt lunkent.
Sist vinter laga kjæresten min til en vannstamp med varmekabel. Han lima en varmekabel utapå en vanlig murerstamp, og satte den oppi en større stamp med isopor i. Det drar en del strøm, men funker utmerket! Og hestene får drikke lunkent vann selv om det er 20 minus og strittepels
Det går også an å kjøpe både oppvarma drikkekar og stamper, men det koster fort noen tusen.
Hvis man ikke har oppvarma drikkekar, så kan det forsinke frysinga å legge oppi noe som flyter. Og å sette stampen på ei isopoplate eller å kle den inn hjelper også på. Men så lenge man ikke tilfører varme så vil det før eller siden fryse til is uansett hvis det er kuldegrader.
Lykke til hvertfall

Redigert av - Asbjørg den 30/06/2006 12:19:31 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  12:23:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tusen takk for et veldig bra svar!!

Vi har strømledning i låven rett ved siden av, så det kunne sikkert ha gått ann å lagt en slags varmekabel fra der og bort til drikkekaret...

Anbefaler du å ha drikkekaret ute eller inne? (de får høyet/rundballen ute, kraftfòr osv. inne).

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  13:00:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det er en smaksak egentlig. Men står det ute så går det mer strøm hvis man skal ha oppvarming Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  17:37:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei.. Ei venninne av meg har sånn, åh husker ikke hva det heter... Men sånn de bruker til å få bevegelse i vannet til akvarium. Det holder vannet i gang, og det fryser ikke selv med 20 minus. Ganske genialt! SKAL PRØVE DET SELV TIL VINTERN.Koster ca 400kr.

Lykke til
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  18:40:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å finn ut hva det heter da!!!! Jeg vil også ha slik (-:
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  18:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
kan man ikke bare bruke en slik akvariums pumpe... enten en som lager bobbler.. eller en som renser vannet... man kan vell bare bruke fantasien så lenge det holder vannet i rørelse... :)
må prøves til vinteren... :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  20:05:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk for svar. :) Jeg tenkte å sjekke litt rundt om både varmekabler og sånne pumpegreier :)

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  21:08:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men problemet mitt er at jeg har ikke 220v på stallen. Har et bensinagregat som jeg bruker når jeg trenger strøm, har lys i hele stallen, men gjerdet går på 12v.
Kan ikke ha aggregatet stående å gå hele tiden.... finees det noe som går på batteri?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  21:36:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men problemet mitt er at jeg har ikke 220v på stallen. Har et bensinagregat som jeg bruker når jeg trenger strøm, har lys i hele stallen, men gjerdet går på 12v.
Kan ikke ha aggregatet stående å gå hele tiden.... finees det noe som går på batteri?

Opprinnelig postet av Harneshaug

Har noe samme problemet selv, har strøm nok til... husker ikke hva det var. Har ikke strømgjerde rundt "nystallen" da, tegjerde. Så jeg lurer på det samme som deg...

Bustetrollet

Skrevet - 30/06/2006 :  21:44:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har jo denne tråden som er verdt å sjekke: http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=7386&SearchTerms=vannet,fryser

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  22:15:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fant mange gode tips der Kristine, takk! :)

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  05:07:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det heter så mye som....å nå står det stille!thermobar var det ja.men siden det skal hjelpe å putte oppi salt,kansje det hjelper å putte alkohol oppi oxo?*knis*skal jo ikke fryse
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  09:35:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ringte FK i bygda, men de hadde ikke noe sånt. Får snakke litt med rørleggeren her da, om han kunne tenkt seg å hjelpe meg med detta.

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  10:03:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
følger ikke helt med jeg,hva ser du etter mari?:P
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  10:09:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
følger ikke helt med jeg,hva ser du etter mari?:P

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Ser etter noe som kan hindre vannet i å fryse. Ble tipset om at de kunne hjelpe meg på FK, men det kunne de ikke. Skal derfor snakke med en rørlegger ang. varmekabler.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.