hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Råd mot krybbebiting??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Råd mot krybbebiting??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

oleo

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  01:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg pleier å legge inn bjørk og gran til hesten min:) Det syns han er nam-nam. Så lenge du unngår giftige saker, som feks. eik, tror jeg du kan ta det meste.

Du kan også spre maten (i hvertfall grovfôret) litt utover boksen, så hesten bruker lengre tid på å spise. Gir du i høynett, kan du velge et høynett som er mer finmasket. Store steiner i kraftfôrbøtten er også lurt, da må hesten skyve rundt på de for å finne tak i kraftfôret.

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

Det aller snilleste du kan gjøre for en hest som har slike uvaner er å hive han ut på løsdrift sammen med komipser og masse deilig stråfor...
Trolig vil han aldri bli kurert 100% men at slik miljø endring vil dempe det er jeg derimot 100% sikker på... Han vil da ha så mange oppgaver og så mange fritidsyssler at trangen til å drive stereotypisk adferd og tvanstanker vil bli mindre intressant.

Er det surt og møkkavær så kan hester på løsdrift også gå med vann-vindtett dekken...ikke noe problem...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2006 :  11:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
Har en liten welsh selv som er krybbebiter.
Hun krybbebiter når hun er veldig nervøs og når hun får spesielle typer fôr!!!!!!!!!
Dette er forsket litt på, og mange mener at det kan være en slags
halsbrann på noe fôr.
Dette har vi også sett på vår lille welsh, og hun reagerer med å krybbebite spesielt når hun får havre, brød(og andre baketing...),
kraftfôr...Ting som det er mye sukker i, rett og slett!
Men jeg har brukt et fôr fra st. hippolytt, Hestamix.
Det er spesielt rettet mot krybbebitere. Det er ganske dyrt, men du skal ikke fôre så mye av det hver gang.
Og så får hun masse høy når hun står inne.
Så når hun nå krybbebiter er det bare litt i ny og ne et bit her og et her...hehe.
Fungerer veldig bra for oss i alle fall!

Hypp, Hypp, sier jeg, og hesten drar ivei!

...uten meg!
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  03:35:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
det tipset jeg har hørt som har vært best fungerende er å gi hesten nesten ubegrenset tilgang på stråfor, men gjøre det litt vanskelig for hesten å få tak i, f.eks i høynett med små hull der de bare får ut noen fås strå i gangen slik at det tar lengre tid å spise maten.

ellers er det jo som nevnt tidligere å gi hesten noe å spise på, evt leker i boksen
Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2006 :  22:57:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med AinaVj og oleo

Jeg ville selv ha løst problemet ved å ha hesten på utegang hvis ikke tipsene til AinaVj fungerer. Det er jo tross alt det som er naturlig for hester. Skulle ønske hestene noen ganger kunne snakke til oss med ord!

And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 12/08/2006 :  00:23:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
finnes jo oxo noe som heter krybbebiterrem
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

juboy

Skrevet - 13/08/2006 :  01:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
I gamle dager var "lauving" en effektiv foring i skrinne ettervintere. Man gav dyra kvist med tørket løv på (altså høstet på sommeren), og når man har sett gamle staller, så var det ikke mye "stallgnag" å se, så dyre må ha fått for som holdt dem i aktivitet og gav dem nok næring - selv om det kunne bli skrint.
Har en formening om at "lauvkvist" kan være en god løsnng på endel gnageproblemer - for DET bygger på kjedsomelighet.
Dagens "effektive" foring med så og så mye høy og en "bøtte" med kraftfor, gjør at dyra eter det opp raskt, og så kjeeeeder de seg resten av tiden i stallen. Å gi for som de må holde på med leeeenge, er nok en god løsning.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.