hundemarked.no - Norges Største Hundemarked! [ Hund / Hundeutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Webshop / Hundebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - mobil og røyk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hundemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 mobil og røyk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  19:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer helt an på hesten man rir, mener jeg. Det er klart at ingen hester er 100% trafikksikre, men noen har lettere for å skvette til enn andre. Kjenner man hesten godt, og man føler at situasjonen tillater det, ser jeg ikke noe problem ved å verken røyke eller snakke i mobilen på hesteryggen...

Syns nesten det er bedre om man røyker på hesteryggen på tur, enn foran de yngre stalljentene på stallområdet. Om du røyker eller ikke, tror jeg hesten driter i, men for stalljentene er man gjerne et forbilde, og det finnes vel ingen røyker i verden som ikke begynte fordi det så kult ut...
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 18/09/2005 :  21:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg driver ikke med idrett fordi om jeg har hester som jeg rir, uansett er jeg ikke interessert i å reklamere for idrett av noe slag likevel.
Hestene mine er rolige og jeg rir alltid ut på løse tøyler, røyken kan man alltids kaste vekk hvis noe mot formodning skulle skje. Mobilen slår jeg av da det er irriterende å måtte prate i telefonen mens jeg jobber med noe.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  12:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

HØRER IKKE HJEMME NOE STED!

LATTERLIG!
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  13:28:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å delta i denne debatten, da det nå har blitt en "ikke-røyk" mot "røyk" debatt, noe som forøvrig ikke har så mye med hester å gjøre. Jeg må likevel kommentere på innlegg av denne typen (altså IKKE min mening å "gå av hengslene" mot dette spesifikke innlegget

Kopi av melding:

Hvis jeg kan få si hva jeg mener uten at folket går av hengslene her: Det ser ut som dere tror dere har så full kontroll der dere sitter å røyker på hestene. Som om det ikke er så farlig at hesten kan løpe ut,og skade både seg selv og andre,dere har nok kontroll på det. Ser ikke ut som dere setter sikkerheten i fokus når dere sitter der.. Dere kan vel vente med den helsikes røyken til dere er ferdige med å ri? Er jo ikke sikkert hesten syns det er så kult at rytteren sitter å damper..
Opprinnelig postet av Kristin & hestene

1) Folk som røyker har ikke mindre kontroll når de sitter på hestene sine enn folk som hører på musikk mens de rir, skravler med sidemannen, fikler med glidelåsen på jakken osv. Hvorfor skulle røyking være værre enn dette?
2) Hvorfor setter ikke røykere sikkerheten i fokus? Hva er det med selve røykingen som gjør at man ikke kan tenke to tanker på en gang?
3)Vente til en er ferdig med å ri - hvorfor det? Mange sier at litt av kosen er å ta en røyk på hesteryggen mens man skritter av e.l. Man gjør det altså ikke pga en avhengighet som man ikke kan kontrollere, men nettopp fordi det er kos.
4) Hva hesten mener eller ikke mener om at man sitter og damper oppå ryggen vil jeg ikke spekulere i. Men at den utsettes for passiv røyking? Neppe.

-Edit- for å legge til at nei, det ser ikke så pent ut og nei, man fremstår ikke som noe godt forbilde for yngre ryttere ved å røyke. Syntes heller ikke røyk på hesteryggen hører noe stedes hjemme i offentlige sammenhenger (stevner o.l). Men en røyk på en stille skrittetur i skogen - det syntes jeg de stakkars røykerne skal få ha i fred.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 19/09/2005 13:32:32 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  13:35:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

LATTERLIG!

Opprinnelig postet av Supermaja

Vet du,jeg synes selv det er mer latterlig med x-anntall smileys for å understreke det man har skrevet...*s*

At man ikke skal kunne ta seg en røyk på hesteryggen etter trening,blir litt for dumt for min del...jada,de yngre ser opp til en,være et godt forbilde osv,osv....
Hvor mange av dere som snakker om å være et godt forbilde rir eller kjører uten hjelm/sikkerhets-vest...? Men da er det jo selvsagt opp til hver enkelt,ikke sant...? Da spiller det egentlig ikke så mye rolle dette her med å være et forbilde for de yngre,gå forann som et godt eksempel for sporten etc,etc...

Beklager,men det er noen ting som man faktisk må få avgjøre selv...

*Hilsen Lene,som er mektig lei av alle tilltakene som er kommet for å vise oss stakkars,dumme røykere at det er så mye bedre å la oss styre av alle andre som vet så mye bedre*...

Edit for å legge til at det ikke var meningen å ha en så spydig tone...vet det ikke er sunt å røyke,og er ikke akkurat stolt av dette,men det er stort sett voksne folk som evt røyker(barn/ungdom har i følge loven ikke lov...),og da mener jeg dette er noe vi bør kunne avgjøre selv...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 19/09/2005 13:40:05 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/09/2005 :  14:30:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selv har jeg alltid med mobil. Man skal venne til hesten alle slags lyder, og skummle ting. Hvorfor ikke mobil?
Greit at hesten ikke skvetter til når den ringer. Hvis noen skall ri hesten og har med mobil, og hesten ikke er vant med det, så kan det jo komme som et sjokk..

Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 19/09/2005 :  20:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Det er vel heller det å prate i telefonen og skrive meldinger som er en fare for sikkerheten. En hest bør tåle at telefonen ringer uten å skvette til, hvis ikke er den jo ikke trygg å ri på tur med uansett.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/09/2005 :  21:30:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om en hest er grei, lydig og er tilvent det meste, så kan man jo godt ringe og sende meldinger å.
Gjør ofte jeg når jeg rir Rosita. Men om man skal ringe/sende melding så går det jo an og få stoppen hesten og da

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 26/09/2005 :  13:33:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt off Topic...men

Syns røyking i stallen er en uting! Passinv røyking er jo dokumentert helsefarlig. Er også skadelig for hester.

En mann stod og røykte hesten "opp i trynet " rett før den skulle gå løp en gang, ble kjempeirritert. Hesten min er faktisk en toppidretsutøver Ingen mennesker som skal utøve noe sportslig har godt av å bli utsatt for røyk like før, det samme gjelder hester!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/09/2005 :  14:10:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg så en mann som kom kjørende ut av ridehuset, med hesten og sulkyen med en røyk i hånda! Inne i ridehuset da. Det kunne han ha spart seg for..

Gå til toppen av siden

Carebear
» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  12:26:12  Vis profil  Svar med kopi av melding

At man ikke skal kunne ta seg en røyk på hesteryggen etter trening,blir litt for dumt for min del...jada,de yngre ser opp til en,være et godt forbilde osv,osv....

*Hilsen Lene,som er mektig lei av alle tilltakene som er kommet for å vise oss stakkars,dumme røykere at det er så mye bedre å la oss styre av alle andre som vet så mye bedre*...

Vet dette er en gammel debatt, men det jeg reagerer på er at nesten ingen tenker over at en glo lett kan falle av sigaretten, og lande på hesten? Og bare så det er sagt, jeg røyker selv, men *aldri noensinne* når jeg sitter på hesteryggen...Og når jeg som røyker en kartong med sigaretter i uka(kødder ikke!) klarer en ridetur uten røyk, da bør jaggu de fleste andre klare det også... Om dere detter av og skader dere fordi dere ikke følger med, det driter jeg i, synes det er verre hvis hesten ender opp med brannsår....
Og som storrøyker opplever jeg da ofte at det faller en glo ned på stueteppet, eller i bilsetet... Nei, jeg røyker gjerne utenfor stallen (hvertfall nå som snøen ligger meterhøy) og ved ridebanen, men altså aldri mens jeg rir....
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  16:17:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
synder visst eg då:P røyker ikke,men det kan godt være eg finner det for godt å sende meldinger/ta telefonen mens eg rir på tur,nå rir eg nesten alltid med en hånd og lange tøyler når eg er på tur så om eg holder telefonen med den andre hånden har det jo ingenting å si.
men om eg ikke hadde kjent hesten og visst hvordan den reagerte i forskjellige situasjiner hadde eg nok ikke gjort det...

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  16:57:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Har ei venninne som røyker når vi er ute å rir.
Forsåvidt greit det, men liker det ikke. Er bekymra både for hestene og (mest) for venninna mi. 2-4 røyker per tur er vel ikke bra?!

Røyker ikke selv, men hender jeg snakker i mobilen om jeg skritter rolig på en skogsvei el. sender skjelden meldinger mens jeg er til hest...

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  17:33:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

LATTERLIG!

Opprinnelig postet av Supermaja

Vet du,jeg synes selv det er mer latterlig med x-anntall smileys for å understreke det man har skrevet...*s*

Hvor mange av dere som snakker om å være et godt forbilde rir eller kjører uten hjelm/sikkerhets-vest...? Men da er det jo selvsagt opp til hver enkelt,ikke sant...? Da spiller det egentlig ikke så mye rolle dette her med å være et forbilde for de yngre,gå forann som et godt eksempel for sporten etc,etc...

Beklager,men det er noen ting som man faktisk må få avgjøre selv...

Edit for å legge til at det ikke var meningen å ha en så spydig tone...vet det ikke er sunt å røyke,og er ikke akkurat stolt av dette,men det er stort sett voksne folk som evt røyker(barn/ungdom har i følge loven ikke lov...),og da mener jeg dette er noe vi bør kunne avgjøre selv...

Opprinnelig postet av Lene.

kan ikke annet enn å si meg helt enig med lene.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  19:30:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg røyker ikke, så dilemmaet røyke/ikke røyke oppå hesten er ikke mitt problem...men hadde nok aldri røket oppå hesten om jeg røykte...
det er mitt valg hva jeg velger å gjøre oppå hesten...
at andre velger å ta seg en røyk oppå hesten sin , det driter jeg bokstavelig talt i, selvom jeg ikke ser helt poenget, men det er opp til hver enkelt om de ville røyke mens de rir...men jeg misliker sterkt at noen røyker inne i stallen eller lignende...

men jeg ville aldri tillatt noen å røyke oppå hesten min under noen omstendigheter...

når det gjelder mobilen,så har jeg nok syndet ja...har både pratet i tlf og skrevet meldinger oppå hesteryggen...
ikke mange ganger, men har gjort det ja..
har ikke gjort det på min egen, og har ikke tenkt til det heller ...
men har den alltid med hvis det skulle være noe...

Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2008 © Hundemarked.no - Norges største Hundeside!
Her kan du kontakte vår Kundeservice: Kontakt oss
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.